מניפולציה של האוצר – מחירי הביטוח ירדו, אבל לא לכולם ולא בשיעור שציפינו

כשלושה חודשים לאחר שחוק תיקון פקודת ביטוח רכב מנועי עבר בכנסת בקריאה שניה ושלישית, אחרי החגים, לקראת סיומה של פגרת הכנסת, אנחנו מקבלים סטירה בפנים.

מתוך פרופיל הפייסבוק של יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה הכהן:

"בשורות טובות לרוכבים, לעדכונכם סיכום פגישה מהיום עם פרופ׳ עודד שריג, הממונה על שוק ההון והביטוח:
רוכבים עד גיל 30 – 6% הנחה.
עד 250 סמ״ק – 6% הנחה.
השתתפות עצמית – 5% הנחה.
ההנחות החל מ 1.1 ומצטברות כך שצעיר שרוכב על קטנוע עד 250 סמק ורוכש השתתפות עצמית יקבל:
6+6+5= 17% הנחה ביחס למצב הקיים. כמובן שאם הוא רוכש השתתפות עצמית בפעם הראשונה יזכה לעוד 20% הנחה מעבר ל 17%.
אני מבטיח לא לשקוט על השמרים ולא לנוח על זרי הדפנה של ההישג הנוכחי וכבר פתחנו בהידברות עם האוצר לשיפור נוסף."

רגע רגע, מה זה אומר? האם באמת מדובר בבשורות טובות? או שמא זו עוד זריית חול בעיניים, עוד מניפולציה נוספת של פקידוני האוצר? על איזה בשורות בדיוק מדבר ח"כ כרמל שאמה הכהן? איפה כל שאר הרוכבים?

אני ממשיך לקרוא ב- YNET (ראו לינק מטה) ובאתרי חדשות אחרים, ומזדעזע.

תזכורת: החוק לתיקון פקודת ביטוח רכב מנועי שנחתם בתחילת אוגוסט השנה בא לקבע, בחוק, את המספרים שעליהם היתה לנו מחלוקת עם האוצר. פקידוני האוצר שואפים למקסם את רווחי חברות הביטוח הפרטיות (הם קוראים לזה "להגן על חברות הביטוח"), וכחלק ממהלך זה הובילו המפקחים על הביטוח החל מתחילת שנות ה- 2000 מהלך שבו יוקרו פוליסות ביטוח החובה של רוכבי הדו-גלגלי בשיעורים אסטרונומיים. את הטיל הבליסטי שמייצג גרף עליית התעריפים שיגר סופית המפקח הקודם – ידין ענתבי. המאבק שהובלנו בסוף 2009 לסיכול המהלך נכשל, ובעקבותיו פעלנו במישורים הפרלמנטריים על מנת להביא לשינוי המיוחל בחוק.

בעקבות השינוי בחוק ישתנה מרכיב ההעמסה של פוליסות הנהגים בישראל מ- 3.75% ל- 6%. כתוצאה מכך, אמורים נהגי ישראל לשלם מעט יותר (כ- 20-30 ש"ח לפוליסה בחישוב עלותה של פוליסה ממוצעת לרכב פרטי), וסכומים אלה, במצטבר, אמורים לאפשר הוזלה של תעריפי הביטוח של רוכבי הדו-גלגלי.

תוספת זו לעלות הפוליסות של כלל הנהגים מכונה על ידי נערי האוצר בשם "סבסוד". אבל אנחנו צריכים לזכור שה"סבסוד" הזה נועד בפועל לכסות את הפסדי "הפול", ואשר נמצא בבעלותן של חברות ביטוח פרטיות. על-פי נתוני האוצר, בשנת 2009 גבו החברות פרמיות ביטוח חובה בסך של 4.7 מיליארד שקל (עיין ערך "הרשות להדפיס כסף"). הרווח הנקי של חברות הביטוח לאחר קיזוז הפסדי "הפול" הגיע בשנת 2009 לכ-750 מיליון שקל, סכום עצום שהולך הישר לכיסם של הטייקונים מדושני העונג.

נחזור לענייננו. בכמה כסף מדובר? בחישוב מהיר, אם אנחנו יודעים, מתוך דיווחי חברות הביטוח בעצמן, שסך הגביה מפרמיות ביטוח חובה עומד על כ- 4.7 מיליארד לשנה, העברה של 2% מהפוליסות הללו אל הפול משמעותם תוספת של כ- 94 מיליון ש"ח.

94 מיליון ש"ח.

מצד שני, יש לנו כ- 100,000 דו-גלגליים (יש הנוקבים במספרים נמוכים יותר – כ- 80,000). נניח שכולם עושים ביטוח חובה (אם כי האוצר עצמו מדבר על כ- 20% שכלל לא עושים ביטוח), וניקח את אותם 94 מיליון ונחלק אותם בין כל אותם רוכבים. אנחנו מקבלים 940 ש"ח שיכולים, על פי חישוב זה, לרדת מהתעריף של כל אחד ואחד ואחד מאותם 100,000 מבוטחים.

אם באמת כ- 20% כלל לא מבטחים את עצמם, אז הנחה זו יכולה להגיע עד לכ- 1200 ש"ח ויותר הנחה לכל אחד ואחד מאיתנו.

קצת מספרים. נכון להיום, רוכב בן 41 שנוסע על היאבוסה (בנפח 1340 סמ"ק) שאמור לשלם 5,618 ש"ח (לפי תעריפי הפול נכון לדצמבר 2011 – ראו לינק למטה), ללא שלילות או תאונות ועם רישיון נהיגה בן 8 שנים ומעלה, אמור לשלם בסוף שנת 2011 סכום של כ- 4,820 ש"ח (אחרי הפחתה של 10% בזכות הגיל, ועוד 5% בזכות ותק הרישיון).

אם ניקח את ההנחה התיאורטית שאמורה היתה להתקבל בזכות שינוי החוק, בהתאם לחישוב לעיל אותו רוכב אמור היה לשלם "רק" כ- 3,900 ש"ח במקרה הטוב, וזאת מבלי לקחת את הפוליסה המוזלת (השתתפות עצמית תמורת הנחה של 20%). לו היה בוחר לקחת את הפוליסה המוזלת תמורת ההשתתפות העצמית, היה אמור לשלם פחות – כ- 3,000 ש"ח לשנה. לא זול, אבל בוודאי יותר טוב מאותם 5,618 ש"ח שערוריתיים, וזה עוד לפני שהתחלנו לדבר על ביטוח "כל נהג" (למה ברכבים אפשר לנקוב שני נהגים בשם, ואילו בדו"ג לא ניתן להוסיף רוכב שני, אלא מחייבים אותנו לרכוש ביטוח יקר של "כל נהג"?) או "בעלות אחרת" (עוד מס שערורייתי בחסות המדינה שהולך ישירות לכיסן של חברות הביטוח).

אבל זה לא מה שיקרה בפועל…

ochelet

ח"כ פאינה קירשנבאום, יוזמת החוק, אומרת כי "מדובר בבשורה לצעירים וסטודנטים. רוכב צעיר המשתמש באופנוע ככלי העיקרי שלו יזכה להנחה של עד 900 שקלים בביטוח החובה שלו. עדכון המחירים והחוק שעבר יעניקו לצעירים כלי תחבורה זול, זמין ויעיל." זה אולי נכון, אבל במירוץ אחר ההנחה איבדנו שני חללים בדרך: איבדנו את הרוכבים הבוגרים והאחראים, ואיבדנו את ההנחה שלה ציפינו.

לדברי ח"כ קירשנבאום, עדכון תעריפי הביטוח ייכנס לתוקף ב-1 בינואר 2012, ויתבסס על שלוש הנחות מצטברות: 6% הנחה לרוכבים מתחת לגיל 30, 6% נוספים לאופנועים או קטנועים בנפח של פחות מ-250 סמ"ק, ועוד 6% שיינתנו למי שייבחר במרכיב של השתתפות עצמית.

במציאות, המרוויחים העיקריים יהיו אך ורק הרוכבים הצעירים, בגילאי 21-30, בעלי אופנוע עם נפח מנוע קטן – שיזכו להנחה משמעותית של כמה מאות שקלים בתשלומי הביטוח. שאר הרוכבים, בעיקר הבוגרים, עם ותק רכיבה, שנוסעים על אופנועים סולידיים ולא יקרים במיוחד – לא יקבלו שום הנחה. דהיינו, רוכב בעל פרופיל ממוצע – גיל 31, ללא הרשעות, ללא תאונות, עם ותק רכיבה של 5 שנים, שרוכב על אופנוע ממוצע כמו וי-סטרום 650 משומש בן 5 שנים (שעולה כ- 32,000 ש"ח), ימשיך לשלם תעריף שערורייתי של 5,618 ש"ח לשנה, ללא שום הנחה או הוזלה, והוא ימשיך לשלם סכום זה עד הגיעו לגיל 40…

אבל אתם יודעים מה? גם המספרים האלה לא נכונים. נניח שבאמת רק הרוכבים עד גיל 30 הרוכבים על קטנועים בנפח עד 250 סמ"ק יהנו מההנחה. נניח.

כ- 75%-70% מסך השוק כלי הרכב הדו-גלגליים בישראל הם כלים בנפח של עד 250 סמ"ק. ז"א, שאותם 94 מיליון ש"ח שאמורים להיות מוזרמים לקופת הפול אמורים להתפרס ולתת הנחה "רק" לכ- 70% מסך הכלים המבוטחים, כלומר ההנחה אמורה להיות עוד יותר גדולה עבור כל אחד ואחד מאותם ברי מזל, ואנחנו מדברים על בין 1300 ש"ח ועד למקסימום של כ- 1700 ש"ח הנחה (והמספרים אמורים להיות עוד יותר גדולים שכן לא כל הרוכבים המשתמשים בכלים בנפח זה הינם בטווח הגילאים המתאים).

איפה ההנחה היפה הזו שהם אמורים לקבל? איך זה בדיוק מסתדר עם המספרים שכרמל שאמה הכהן העלה בפוסט הפייסבוק שלו, וש- YNET ומאקו פירסמו? איך? איפה הכסף? לאן הוא הולך?

גם כרמל שאמה הכהן מבין שיש פה בעיה:

"חברים עוד לא הגענו ליעד הסופי זה ברור, אך חשוב לזכור מאיזו נקודה התחלנו… ממשרד אוצר עויין מאד את הענף ונחוש להעלות את התעריפים עד למלא הסיכון הטהור. הצלחנו לשנות את הגישה והמגמה ובממוצע הצלחנו להחזיר את הייקור האחרון לאחור. יחד בסבלנות אמונה ונחישות ההישג הבא הוא רק ענין של זמן."

הפעילים במטה המאבק (ז"ל – המטה, לא הפעילים חו"ח 🙂 ) ממתינים ליום ראשון, מועד בו תתכנס ועדת הכלכלה שוב, כדי ללמוד על התוכנית ולהבין טוב יותר את המתרחש. אני לא שולל על הסף את התחדשות המאבק באוצר.

רוצים לבכות? קראו על התעריפים בפרסום הרשמי של הפול.

דיון בפורום 8
http://www.tapuz.co.il/Forums2008/ViewMsg.aspx?ForumId=8&MessageId=156767420

לינק לדיון בפולגז
http://www.fullgaz.co.il/forums/showthread.php?t=88579

ynet ביטוח חובה לרוכבים יוזל: הנהגים ישלמו יותר – רכב
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4140215,00.html

עדכון: ההוזלה בביטוח – לא מה שציפינו | פול גז
http://www.fullgaz.co.il/home/p/16433/

חדשות 2 – בקרוב: הוזלה של מאות שקלים במחיר ביטוח האופנוע
http://www.mako.co.il/news-money/consumer/Article-8710105acd44331017.htm&sCh=3d385dd2dd5d4110&pId=565984153

פוסט זה פורסם בקטגוריה דעות אישיות, המאבק בביטוח, עם התגיות , , מאת Mitsu. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

אודות Mitsu

מיצו הוא שם העט בו אני מוכר בקהילת רוכבי הדו"ג, אבל שמי האמיתי הוא דניאל פטרי. אופנועים הם התשוקה שלי, ואם זה היה תלוי בי, הייתי מתעסק רק בהם. למזלי (או שלא) יש לי בחיים הרבה עניינים אחרים שדורשים את תשומת ליבי, בעיקר עבודה ומשפחה, כך שאני לא מצליח להתעסק עם מה שאני באמת אוהב כל היום. היתרון בכך הוא בעובדה שבכל פעם שאני עולה על אופנוע, אני חוזר ומתלהב. אתם יכולים למצוא אותי פה, אבל מכיוון שאני אוהב לכתוב כשעולה בי המוזה (בעיקר כשמעצבנים אותי, אבל לא רק), אז יוצא שאני גם כותב המון במקומות נוספים כמו פורום 8 של תפוז, פולגז, דוג"רי וכמובן פייסבוק. כתבות שאני כתבתי פורסמו בעבר במגוון מדיות כמו YNET, גלובס, מוטו, אוטו ועוד. בכל הקשור לנושאים המופיעים באתר זה ניתן ליצור איתי קשר דרך הקישור המופיע בראש כל דף.

4 תגובות בנושא “מניפולציה של האוצר – מחירי הביטוח ירדו, אבל לא לכולם ולא בשיעור שציפינו

  1. כתוב היטב, מסכים עם כל מילה.
    הלואי ויהיה מי שיוביל את המאבק בשנית.

  2. היי מיצו,
    בלוג יפה רשמת!
    כרוכב ופעיל במטה המאבק (ז"ל אבל עם אנרגיות מטורפות) אכן אני מרגיש כי אנחנו רק בתחנה הראשונה, וכמוך כמוני, רוכב [רק] על קטנוע ג'וירייד 200 עם 16 שנות וותק! ללא שלילה , וללא בלאגנים, ומשלם כמוך. אין פה הגיון בכלל!
    אם כרמל שאמה הכהן לא יעמוד מחר על שתי רגליו האחוריות וידפוק על שולחנות וועדת הכספים אנחנו נעשה זאת [שוב] ברחובות ונציף בכל כלי תקשורת שהוא את המחדל הזה ואת דרכי האוצר (ראה ערך חזירים 🙂 ) ל"פרש" חוק שנועד לכלל הרוכבים.

    מה שכן, נוכחנו לראות כי הסבלנות משתלמת והמאבק עובד ולכן חייבים להמשיך באם לא יחזירו את החוק המקורי כפי שאנו דרשנו/סיכמנו.

    שלומי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *