כמה זה 1+1? תלוי את מי שואלים… המניפולציות של נערי האוצר ממשיכות

היום, ה- 20 בנובמבר 2011, התנהלה ישיבה בועדת הכלכלה בכנסת במהלכה נידוה הפחתת מחירי ביטוח החובה לרוכבים. הדברים מובאים כאן כלשונם, ובהמשך בהמשך לפוסט הזה ולפוסט הזה. לקרוא ולא להאמין כיצד נערי האוצר עושים במספרים כבשלהם.

יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ שאמה-הכהן: ההוזלה המוצעת לאופנוענים בעקבות חוק ההעמסה לא מספקת. ח"כ שאמה-הכהן: "אם לא נגיע להסכמות עם האוצר נפעל להשיג הוזלה נוספת לאופנוענים בדרכים אחרות"; האוצר: הנהגים במכוניות הפרטיות מסבסדים את ביטוח החובה של הרוכבים ביותר מ-10% – צפירות הזדהות זה נחמד אבל הציבור לא מוכן לסבסד את הדו גלגלי"

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ כרמל שאמה-הכהן, קיימה היום ישיבת מעקב אחר יישום החוק בנושא מרכיב ההעמסה, שאושר בוועדה והתקבל בקריאה שנייה ושלישית בראשית אוגוסט בסוף המושב הקודם של הכנסת. בסוף החודש שעבר הגיע היו"ר שאמה-הכהן להסכמות עם הממונה על שוק ההון, הביטוח והחיסכון במשרד האוצר, פרופ' עודד שריג, על ההוזלה לאופנוענים שתיכנס לתוקף בתחילת 2012. אולם בפתח הישיבה ציין היו"ר כי "מהתוצאות שהוצגו לי לפני כחודש הסתבר שלא הגענו למה שכיוונו ולא נסתפק בזה".

לפי החוק, שיזמה ח"כ פניה קירשנבאום וקידם היו"ר הוועדה ח"כ כרמל שאמה-הכהן, הסבסוד של כלל המבוטחים בביטוח החובה לטובת ביטוחי החובה של האופנוענים יעלה מכ-4% ל-6%, במהלך שנועד להפחית את עלות ביטוח החובה לאופנוענים. עם זאת היו"ר שאמה-הכהן ציין כי "מה שקרה דומה למישהו שרוצה לרכוש דירה ומגיע להסכמה עם הקבלן שהדירה תהייה בקומה השמינית, אלא שהקבלן חישב את הקומות מהמרתף והקונה חישב את זה מקומת הקרקע. אפשר להתווכח בכמה אחוזים טעינו, אבל לא נסתפק באחוזי ההנחה שהציג האוצר".

ח"כ קירשנבאום אמרה כי "החוק נועד להקל על צעירים וסטודנטים ובנושא הזה הגענו להישגים, אבל חלק מהנתונים נשארו בערפל". היא ציינה כי מנכ"ל הפול לא מסר כמה כסף נמצא בפול. וכדי לבצע את החישובים היא התבססה על הנתון שנאמר לחברי הכנסת, לפיו כל רכב מסבסד את הפול ב-75 שקלים. "כשחישבנו את זה כפול כ-2.5 מיליון מכוניות הגענו ל-187 מיליון שקל שזה אמור להיות הפול", אמרה קירשנבאום והוסיפה כי היא סומכת על משרד האוצר שניתן יהיה להגיע להסכמות להגדלת ההנחות.

מנהל מחלקת ביטוח כללי באוצר, אסף מיכאלי,טען כי החוק יצר מסגרת כללים שלא היתה קיימת קודם והגדיר לראשונה כי נהגי הרכב הפרטי יסבסדו את רוכבי הדו גלגלי וקבע גם את השיעור. מיכאלי הזכיר את מאבק הרוכבים ב-2009 נגד העלאת התעריפים ואמר: "צפירות הזדהות זה נחמד אבל הציבור לא מוכן לשלם עבור סבסוד ביטוח רוכבי הדו גלגלי".

לדברי מיכאלי, מרכיב ההעמסה עומד כעת לאחר תיקון החוק על כ-203 מיליון שקל והוא לא הסבסוד היחיד. לדבריו, צו החצייה (לפיו במקרה של תאונה מעורבת חברות הביטוח משתתפות גם בפיצוי לרוכב האופנוע) שהוא סבסוד נוסף מעביר כל שנה עוד כ-130 מיליון שקל מחברות הביטוח לפול. "סך כל הסבסוד של הנהגים בכלי הרכב הפרטיים הוא גבוה יותר מ-6% (מרכיב ההעמסה) והוא קרוב יותר ל-10% ומהווה כ-333 מיליון שקל בשנה – שיעור חסר תקדים שמעבירים הנהגים לרוכבי הדו גלגלי".

מיכאלי אף ציין כי ההנחות שניתנו במסגרת העלאת מרכיב ההעמסה היו בהתייעצות עם חברי הכנסת, שהציעו לתת את אותן הנחות בעיקר לצעירים וסטודנטים. הוא הסביר כי רוכבים בגילאים 21-30 ייהנו החל מהשנה הבאה מהנחה של 6%, בנוסף לכך ביטוח כלים בנפח של עד 250 סמ"ק יוזל גם הוא ב-6% נוספים וכן כל קבוצות המבוטחים יוכלו ליהנות מהנחה נוספת של 5% אם יבחרו במסלול ביטוח הכולל השתתפות עצמית. "בסך הכל מדובר בהוזלה של 17% ובהתייחסות לתעריפים ב-2009 שיעור ניכר מאוד מהרוכבים חזר לשלם מה ששילם באותה שנה והמצב של חלק מהרוכבים אף טוב מכך", אמר מיכאלי.

עם זאת טען היו"ר שאמה-הכהן כי ההערכה הייתה שהעלאת מרכיב ההעמסה מ-4% ל-6% תעביר לפול עשרות מיליוני שקלים אולם בפועל היא העבירה לפול כ-16 מיליון שקל בלבד. לפיכך הסביר היו"ר כי ההוזלה לא מספקת ולא הייתה כפי שחברי הכנסת ציפו.

עו"ד עמית ברגמן ממועדון האופנוענים הישראלי טען כי המפקח על הביטוח מסתיר נתונים שנוגעים לרווחיות חברות הביטוח. לדבריו, מהדוח האחרון של המפקח שפורסם ב-2009 ניתן היה ללמוד כי דמי ביטוח החובה מהווים רק 27% מהכנסות חברות הביטוח בעוד הרווח מביטוחי החובה עומד על 52%. "חברות הביטוח הרוויחו השנה כ-700 מיליון שקל אז עוד 16 מיליון שקל או פחות 16 מיליון שקל זה בדיחה מבחינתן", טען ברגמן. מיכאלי הסביר כי הרווחיות נובעת מהשקעות טובות שביצעו חברות הביטוח. לדבריו, החברות מתמחרות רווח אפסי בביטוחי החובה, שכן השוק הוא תחרותי מאוד וציין גם את המחשבון של משרד האוצר. עם זאת, הוסיף מיכאלי, הן בוחרות להשקיע את כספי הפרמיה וההשקעות הן שמניבות להן את הרווחים.

לסיכום הבהיר היו"ר שאמה-הכהן כי "אם התוספת לפול היא רק 16 מיליון שקל אז החוק יצר שמיכה קצרה מידי". הוא הודיע כי בכוונתו לתאם ישיבה משותפת עם שר האוצר ובהשתתפות אנשי אגף שוק ההון והביטוח במשרד ויוזמת הצעת החוק ח"כ קירשנבאום. "אם לא נגיע להסכמות עם האוצר נפעל להשיג הוזלה נוספת לטובת האופנוענים בדרכים אחרות".

מקור: הודעה לעיתונות מטעם ועדת הכלכלה

פוסט זה פורסם בקטגוריה דעות אישיות, המאבק בביטוח, עם התגיות , , מאת Mitsu. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

אודות Mitsu

מיצו הוא שם העט בו אני מוכר בקהילת רוכבי הדו"ג, אבל שמי האמיתי הוא דניאל פטרי. אופנועים הם התשוקה שלי, ואם זה היה תלוי בי, הייתי מתעסק רק בהם. למזלי (או שלא) יש לי בחיים הרבה עניינים אחרים שדורשים את תשומת ליבי, בעיקר עבודה ומשפחה, כך שאני לא מצליח להתעסק עם מה שאני באמת אוהב כל היום. היתרון בכך הוא בעובדה שבכל פעם שאני עולה על אופנוע, אני חוזר ומתלהב. אתם יכולים למצוא אותי פה, אבל מכיוון שאני אוהב לכתוב כשעולה בי המוזה (בעיקר כשמעצבנים אותי, אבל לא רק), אז יוצא שאני גם כותב המון במקומות נוספים כמו פורום 8 של תפוז, פולגז, דוג"רי וכמובן פייסבוק. כתבות שאני כתבתי פורסמו בעבר במגוון מדיות כמו YNET, גלובס, מוטו, אוטו ועוד. בכל הקשור לנושאים המופיעים באתר זה ניתן ליצור איתי קשר דרך הקישור המופיע בראש כל דף.

תגובה אחת בנושא “כמה זה 1+1? תלוי את מי שואלים… המניפולציות של נערי האוצר ממשיכות

  1. כרגיל, במדינת הספינים התקשורתיים, כל אחד אומר את חצי האמת שלו. מי שישמיע את דבריו לאזניים הנכונות, יזכה בתמיכת מקבלי ההחלטות.נכון להיום, כשהאוצר משתין בקשת יפה ועגולה על ספקי שרותי הרפואה לאזרחי המדינה רק בגלל שהם מפריעים לו להראות רווח בטבלת המספרים, איזה סיכוי יש לאופנוענים שמצטיירים כמפונקים שרוצים הנחה של 1,000 ש"ח בביטוח.
    בקיץ יצאו לרחובות רבע מליון אזרחים כדי לקבל עזרה (או להסיר את העול הנורא) של קורת גג במחיר ריאלי (הנחה ממחיר מופקע. נשמע לך מוכר מאיפשהו?) והתוצאה היתה מנדבוצ'קס מוועדת טבטנברג חסרת יכולת השפעה. עוד ספין של ממשלה עם מומחי תקשורת ואסטרטגים.
    שטייניץ יושב במגדל השן וחושב שרק הוא צודק והצעקות של האזרחים זה רק אוושת עלי שלכת ולא יותר. תוך כדי כך הוא פותח את הרוכסן ו…..משתין עלינו בקשת.
    אה, יורד גשם…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *