נכנסו לתוקף תקנות ההוזלה של מחירי ביטוח החובה לדו"ג

היום פורסמו תעריפי הביטוח השיורי שיכנסו לתוקף החל מיום 1 במאי 2112. בחוזר שהפיץ המפקח על הביטוח נקבעו הלכה למעשה התעריפים החדשים לביטוח חובה, בהתאם לחוק לתיקון פקודת ביטוח רכב מנועי (מס` 20) (שינוי מרכיב ההעמסה בתעריף הביטוח), התשע”ב-2012, של ח”כ כרמל שאמה-הכהן (הליכוד) והח”כית פאינה קירשנבאום (ישראל ביתנו).

רצ"ב מסמך בפורמט PDF המכיל את הנחיות המפקח ואת התעריפים החדשים

בזכות התעריפים החדשים יזכו רוכבים רבים להנחות משמעותיות שיכולות להגיע לסכומים גבוהים יותר במידה ויבחרו לרכוש פוליסת ביטוח עם השתתפות עצמית.

מהי ההשתתפות העצמית? שווה להזכיר, לטובת אלה שטרם מכירים את המונח החדש, יחסית, שנקבע במיוחד עבור רוכבי דו"ג. באמצעות רכישת פוליסה מיוחדת הכוללת השתתפות עצמית, מוותר הרוכב על חלק מהפיצויים המגיעים לו במידה ויקלע לתאונת דרכים (לא משנה באשמת מי, שכן זהו אחד ממאפייני ביטוחי החובה הנהוג בישראל בזכות חוק הפלת"ד). ויתור זה לא כולל את מרכיבי הטיפול הרפואי, אלא אך ורק את מרכיב ה"כאב וסבל" בסכום של עד 25,000 ש"ח, וכן פיצוי כספי של עד 7 ימי עבודה. ז"א, אם רוכב נפגע בתאונת דרכים פגיעה כזו שדורשת טיפול רפואי – הוא יקבל את מלוא הטיפול הרפואי בין אם רכש פוליסה מלאה, ובין אם רכש פוליסה עם מרכיב השתתפות עצמית. אבל מכספי הפיצויים המגיעים לו כתוצאה מאלמנט הכאב והסבל, דהיינו בגלל הכאבים שנגרמו לו כתוצאה מהפגיעה שחווה, ייגרעו עד 25,000 ש"ח ראשונים. לכן למעשה הרוכב לא יוכל לקבל פיצוי כספי כל עוד לא נקבע שפגיעתו גדולה מזו שמזכה סכום זה.

אין זה המקום להתווכח האם מרכיב ההשתתפות העצמית הוא "טוב ליהודים" אם לאו, אבל עובדה היא שהוא ייחודי רק לרוכבי הדו"ג. רוכב דו"ג שמצהיר על עצמו כאחד שרוכב זהיר, ואין בדעתו לעשות שימוש בביטוח החובה כדי לתבוע אחת לתקופה את הביטוח ולזכות במה שרבים מכנים "משכורת 13", יכול כך לרכוש פוליסה מוזלת בתעריף הנמוך ב- 30% מהפוליסה המלאה.

יחד עם זאת שווה לציין כי למעשה רוב תאונות הדרכים בישראל בהן מעורבים רכבים ודו-גלגליים הם באשמת נהגי הרכבים, לכן טוב יעשה הרוכב אם ישקול היטב את בחירתו לאור עובדה זו. האמת היא שגם רוכב סופר-זהיר ושקול למדי שאינו משתולל על הכביש עשוי להיקלע שלא באשמתו לתאונת דרכים, ולכן גם אם יצהיר על עצמו שהוא "אינו מתכנן" לעשות תאונת דרכים, האמת המרה היא שעדיין קיים סיכוי גבוה לכך שהוא כן יפגע. במקרה זה, חיסרונה של פוליסת ביטוח "מלאה" עשוי לבוא לידי ביטוי שכן הרוכב עלול למצוא עצמו בבית, מוגבל בגלל שברים או פציעות אחרות שאינן משאירות אותו נכה אבל עדיין לא מזכות אותו בסכומי פיצוי גבוהים, ולכן בגלל מרכיב ההשתתפות העצמית בה הוא בחר הוא עלול שלא לקבל אף לא שקל אחד לפיצוי עבור כאביו.

להלן התעריפים הבסיסיים:

על סכומים אלה יש להפעיל מספר חוקים, בהתאם לגיל, מין, ותק הרוכב/ת.

לדוגמא, נהג/ת בגיל 25-29 יפחית מתעריף זה 6%. אם לנהג/ת יש גם 8 שנות ותק רישיון יפחית עוד 5% מהתעריף הרגיל. כלומר, אם לאותו רוכב יש קטנוע בנפח 250 סמ"ק, הוא או היא ישלמו בפועל כ- 3000 ש"ח על הפוליסה המלאה, ואם יבחרו לרכוש פוליסה בהשתתפות עצמית, הסכום ירד לכ- 2000 ש"ח לשנה.

הנה הטבלה המלאה:

אגב, רצוי לציין שאופנוע אספנות בן 30 שנה ומעלה ישלם רבע מהסכום, אבל אופנוע המשמש לרכיבה של שני בני אדם (לדוגמה בעל ואישה, חבר וחברה וכו') ישלם פי 1.4 מהסכום המקורי…

שווה לקרוא את כל המידע כדי לקבל פירוט אודות שלל האופציות וההנחות הקיימות.

בתוכלו לבדוק כיצד משפיעים התעריפים החדשים על הביטוח שלכם באמצעות מחשבון הביטוח של משרד האוצר (נכון לרגע כתיבת שורות אלה – תחילת אפריל 2012 – טרם עודכן המחשבון).

תודה לכל הפועלים בנושא ובעיקר לח"כ כרמל שאמה הכהן, לניסים בנימין, לאליקו אלג'ם ולעמית ברגמן.

4105018797_01566d82c7

5 Comments

Add a Comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *