מהירות, ורק מהירות היא הגורם מס' 1 לתאונות. או שלא. תאשימו את הטופס, יש רק אופציית סימון אחת…

בפעם המיליון לערך משחררת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מידע על פילוח תאונות הדרכים שקרו בישראל בשנה האחרונה. הנתונים המספריים מוכיחים שוב את מה שאנחנו יודעים כבר מזמן: מהירות מופרזת הינה גורם שולי לתאונות דרכים עם נפגעים. למעשה כל כך שולי, שהוא נמצא בסוף הרשימה עם 4% בלבד. אם מסתכלים על הנתונים מהשנים שעברו ניתן לראות שמדובר דווקא בירידה של 2% לעומת שנת 2009 למשל.

קראו את הדו"ח המלא:

http://www.cbs.gov.il/reader/newhodaot/hodaa_template.html?hodaa=201227095

ב- YNET יודעים להסביר את הסיבה (כבר שמענו אותה בעבר): "ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים טוענים כי מהירות מופרזת היא הגורם העיקרי לתאונות – גם כאשר היא אינה נרשמת כסיבה המיידית. ברשות מסבירים כי כאשר נהג מאבד שליטה, מבצע עקיפה לא בטוחה, או אינו מציית לתמרור או רמזור, סביר להניח כי הסיבה לכך היא מהירות מופרזת. לעמדה זו שותפים גם בכירי אגף התנועה במשטרה. "

ynet מהירות מופרזת – גורם שולי לתאונות עם נפגעים
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4217792,00.html

כאמור זה לא תירוץ חדש. בעבר צוטט כבר ניצב בן-חמו, ראש אגף התנועה הקודם, כשהוא אומר את הדברים הבאים: "יש אצלנו תקלה, אפשר לרשום רק סיבה אחת לכל תאונה – למשל, סטייה מנתיב. אבל לפעמים, הסטייה מהנתיב נגרמת בגלל מהירות, ואת זה אי אפשר לרשום". לדבריו, אגף התנועה צפוי היה להכניס לשימוש ב-2010 מערכת ממוחשבת חדשה, שתאפשר לבוחני התנועה לרשום מספר סיבות לתאונה.

ובכן היום אנחנו כבר באמצעה של שנת 2012. האם אתם חושבים שהמערכת החדישה הוכנסה כבר לשימוש המשטרה? אם התשובה חיובית, אז היינו צריכים לראות, לדבריו, עליה מטורפת באחוז התאונות הקטלניות שמיוחסות למהירות. מצד שני, כשרואים שיש ירידה של 2%, אני שואל את עצמי האם לא מדובר, כרגיל, בקשקשת משטרתית שמטרתה להצדיק את מחלבת הכספים החדשה של המשרד לבטחון פנים

אז מהי העבירה שגרמה להכי הרבה תאונות עם נפגעים?

כמובן. אי ציות לרמזור עם 18% (עליה של 2% לעומת שנת 2009), ואחריה סטיה מנתיב עם 14%. במקום השלישי והמפוקפק – אי-מתן זכות קדימה להולך רגל עם 10%.

ומה עושים במשטרה? נלחמים דווקא בעבירה שהכי פחות רלוונטית, שהרי סטיה מנתיב מאוד קשה לאכוף, ואי מתן זכות קדימה להולכי רגל אמנם אפשרית, אבל זה דורש הצבת שוטר בכל צומת עם עיניים לכל הכיוונים. בלתי אפשרי. מצד שני, אם נצליח להציב מצלמות מהירות חדישות בהרבה קטעי כביש ישרים בהם הנהגים נוסעים, רחמנא ליצלן, במהירות אסטרונומית של 121 קמ"ש, אז נזכה להכנסות מטורפות. קרוב למיליארד ש"ח – בשנה – ונוכל להציג את זה לציבור ולממשלה כאילו אנחנו נלחמים בתאונות הדרכים.

כן בטח.

יחד עם זאת, רצוי לציין כמה נתונים מדאיגים נוספים:

1. שיעור מעורבותם של אופנועים בתאונות דרכים עם נפגעים, היה גדול פי שניים ורבע מחלקם במצבת הרכב ופי חמישה מחלקם בנסועה השנתית (קילומטראז').

2. חלקם של הערבים בין הנפגעים גבוה מחלקם היחסי באוכלוסייה. הערבים מהווים כ 21%- מאוכלוסיית ישראל, אך 28% מהנפגעים בתאונות דרכים ( 34% מההרוגים).

3. כ- 34% מכלל ההרוגים היו הולכי רגל.

4. מעבר החצייה אינו מבטיח חצייה בטוחה – מבין הולכי הרגל שנפגעו בעת חציית כביש, כ- 70% נפגעו במעבר חצייה.

אי לכך, המסקנה הברורה והיחידה היא שאם אתה הולך רגל שחוצה את הכביש במעבר חציה, יש לך סיכוי גבוה להיהרג ע"י גבר ממוצא ערבי הרוכב על אופנוע במהירות מופרזת בעת שהוא חוצה צומת באור אדום…

סעו בזהירות! בעצם לא. תשארו בבית. הכי בטוח.

פוסט זה פורסם בקטגוריה גאטסו, דעות אישיות, מכמונות מהירות, משטרה, עם התגיות , , , , מאת Mitsu. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

אודות Mitsu

מיצו הוא שם העט בו אני מוכר בקהילת רוכבי הדו"ג, אבל שמי האמיתי הוא דניאל פטרי. אופנועים הם התשוקה שלי, ואם זה היה תלוי בי, הייתי מתעסק רק בהם. למזלי (או שלא) יש לי בחיים הרבה עניינים אחרים שדורשים את תשומת ליבי, בעיקר עבודה ומשפחה, כך שאני לא מצליח להתעסק עם מה שאני באמת אוהב כל היום. היתרון בכך הוא בעובדה שבכל פעם שאני עולה על אופנוע, אני חוזר ומתלהב. אתם יכולים למצוא אותי פה, אבל מכיוון שאני אוהב לכתוב כשעולה בי המוזה (בעיקר כשמעצבנים אותי, אבל לא רק), אז יוצא שאני גם כותב המון במקומות נוספים כמו פורום 8 של תפוז, פולגז, דוג"רי וכמובן פייסבוק. כתבות שאני כתבתי פורסמו בעבר במגוון מדיות כמו YNET, גלובס, מוטו, אוטו ועוד. בכל הקשור לנושאים המופיעים באתר זה ניתן ליצור איתי קשר דרך הקישור המופיע בראש כל דף.

3 תגובות בנושא “מהירות, ורק מהירות היא הגורם מס' 1 לתאונות. או שלא. תאשימו את הטופס, יש רק אופציית סימון אחת…

  1. אינני מסכים עם הכתבה ב- Y-NET ו/או עם מסקנותיה והממצאים המעוותים.
    ידוע לכול וזה אך הגיוני כי הגורם העיקרי לתאונות הדרכים בכלל (ולא מדובר רק על תאונות בהן מעורבים הרוגים שלא נדע), הוא אי ציות לתמרור זה או אחר! (תמרור כולל את הסימונים על הכביש!).
    אי עצירה בעצור, אי מתן זכות קדימה או חטיפת/גניבת זכות הקדימה (כשהנהג שאמור לתת זכות קדימה ממהר ומתפרץ לצומת) הם הגורם העיקרי לתאונות.
    שלא לדבר על עקיפה תוך חציית פס לבן בכביש דו נתיבי, כשיש תנועה עירה בנתיב הנגדי!!!!
    אלה המבצעים עבירה זו, הם לא רק מתאבדים שיעים שרמת נהיגתם ירודה פלאים, הם רוצחים פוטנציאליים!! רבות מתאונות אלה מסתיימות בתוצאות קטליניות וזה בשל אופי העקיפה, שמן הסתם מתבצעת במהירות גבוהה!!!!! אך הסיבה העיקרית לתאונה אינה המהירות, אלא העקיפה במקום בו אסור לעקוף ו/או במקום בו הדרך אינה פנויה כלל לעקיפה ברגע נתון (כשיש תנועה נגדית אף שקו ההפרדה מקווקו ומאפשר עקיפה).
    רמת הנהיגה של הנהגים והרוכבים ללא נסיון רב, הנה ירודה ביותר לצערנו, לרבות באוכלוסייה הערבית בצפון הארץ, שם תאונות הדרכים ממש חוגגות. תאונות חזיתיות לאור יום כששדה הראיה נקי וברור הן יום יומיות.
    לכן, לרוכבים על דו גלגלי במיוחד!! החשופים על הכלי בו הם רוכבים, יש לנהוג בשק"ד, בזהירות תוך חשיבה רציפה בכל רגע נתון ולא להיות שאננים אף לא לרגע, כי המדוברר בחיינו ו/או בחיי אחרים.
    יש להיות ערניים ולהביט מסביב כל הזמן, כמו "רדאר" ולהקפיד כי סביבת הרכבים הסובבת אותנו תהיה נקיה, ובכך למנוע התנגשות בנו. יש להיכנס לצומת רק כשהוא פנוי, אף שלנו זכות הקדימה והאור ברמזור הנו ירוק, אין זה מבטי לנו כי נהג שיכור לא עובר באור אדום בכיוון נסיעתו יחד איתנו, ויקח אותנו עימו חו"ח!
    הביעה לדעתי הנה בתנועה צפופה, שם עולה הסכנה באופן ממשי, כי מספר הרכבים סביבנו עולה ואפשרות התמרון והבריחה מתאונה יורדים פלאים. לכן, בתנועה צפופה להקפיד שבעתיים, לרכב בזחילה אם יש צורך, ולנסות ולהתרחק ככל שניתן מרכבים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *