רוכבי אופנוע – עברתם את קו העצירה בצומת באור אדום? חכו לדו"ח

כידוע לכם, מצלמות הגאטסו עליהן נשפכו כבר אלפי מילים באתר זה ובכתבות אחרות שהעליתי עובדות בשני מצבי פעולה (בשלב זה, בעתיד יצטרף מצב הפעלה שלישי):

בקטעי כביש ישרים – הן משמשות כמצלמות מהירות.

בצמתים – הן משמשות גם כמצלמות מהירות, וגם כמצלמות אור אדום (להזכירכם – הוכחה מצולמת: מצלמות גאטסו רמזור אוכפות גם מהירות)

כשהמצלמה מוצבת בצומת, הטריגר שגורם להפעלת המצלמה ולהפקת התמונה הוא כפול:

1. במידה והאור אדום אינו דולק בצומת, המצלמה נמצאת במוד צילום מהירות, וכאשר רכב עובר על פני שתי לולאות ההפעלה הנמצאות מיד לאחר פס העצירה בצומת, מהירות הרכב נמדדת ע"י חישוב מתמטי פשוט. במידה והמהירות עוברת מעל לרף מסויים (שאיננו נחשף ע"י המשטרה אבל הערכות מדברות על כך שהוא עומד על 10%) אז הרכב או האופנוע מצולם ע"י המצלמה, והתמונה המופקת מכילה את פרטיו, כולל את מהירותו ואת הנתיב בו בוצעה העבירה.

הלולאות:

gatso-red-light-speed-loops-lines

2. במידה והאור האדום דולק בצומת, המצלמה נכנסת לפעולה במוד אור אדום. מכיוון שאף רכב לא אמור לעלות על לולאות ההפעלה בזמן זה (אור אדום בצומת, התנועה אמורה לעמוד בכיוון הצילום), כשרכב כן עובר מעל ללולאות המשמעות לכך היא ברורה – הרכב עבר את הצומת באור אדום. שתי תמונות מופקות ע"י המצלמה (שני פלאשים נראים, לרוב), כשביניהם יש הפרש של שניה אחת בדיוק. התמונה הראשונה מראה את הרכב כשהוא בדיוק עובר מעל ללולאה השניה (בדיוק כמו במוד צילום מהירות), ומכילה פרטים לגבי מהירותו, הנתיב בו הוא נמצא, וכן משך הזמן שבו האור האדום דולק ברמזור. התמונה השניה מראה את הרכב כשהוא נמצא בתוך הצומת, כאמור שניה אחת מאוחר יותר. זו ההוכחה מבחינת המשטרה שהרכב אכן עבר את הצומת באור אדום, ומכאן הפקת הדו"ח.

רובם המכריע של הדו"חות המופקים ע"י המצלמות הללו הם דו"חות מהירות. מדובר על מספרים אסטרונומיים שכבר הוזכרו כאן באתר בעבר. אבל מה שמפתיע הוא המספר הנמוך יחסית של עבירות אור אדום שמצלמות אלה מתעדות. מתוך כ- 108,000 עבירות שעליהן ניתן דו"ח בשנה החולפת, "רק" כ- 10% הם דו"חות על אור אדום.

המספרים הללו משקפים בצורה נאמנה את המציאות על כבישי המדינה. בעוד שכמעט ואין חולק על החומרה של מעבר צומת באור אדום, ובעוד שקיים קונצנזוס מקיר לקיר בנוגע לעובדה שעבירות אלה צריכות להיאכף בחומרה, הרי שכמות העבירות הללו היא יחסית זניחה. נכון, כל מעבר על פני אור אדום עלול לגזור גזר דין מוות על נהג או רוכב העושה דרכו בצומת בכיוון בו האור הירוק דולק. אבל בסופו של דבר, אם נתייחס לעובדה שמבין כל המצלמות הפעילות רובן (כ- 55%) מוצב בצמתים, הרי שכמות הדו"חות שהופקו על עבירת אור אדום בישראל עומדת על פחות מ- 1 ביום, לכל מצלמת צומת.

אתם מבינים? פחות מ- 1 ביום, וזאת בעוד שבכל מה שקשור לעבירות מהירות, מהמספרים שהמשטרה בעצמה מסרה, מדובר על מספרים אחרים לגמרי: דו"ח אחד בכל 4 וחצי דקות…

עכשיו בואו נראה איך אפשר למקסם את הרווחים מהמצלמה בצומת, שהרי כאמור אין מספיק דו"חות על אור אדום, המשטרה בוודאי צריכה להוכיח את כדאיות הצבת המצלמה שם, לא?

רצ"ב צילום דו"ח שהגיע לידי לאחרונה, שמוכיח עד כמה קטנונית המשטרה בכל מה שקשור לאכיפת המעבר על פני קו העצירה בצומת. שימו לב, מדובר בצומת מורשה לכיוון צפון, כשברור לכל שמהירותו של הקטנוע נמוכה מאוד (כתוב בתמונה – 21 קמ"ש), וברור לכל שלמרות שהאור ברמזור הוא באמת אדום, הקטנוע אמנם עשה טעות בכך שהוא לא עצר מיד עם קו העצירה ה"רשמי", אבל ברור לכל שהוא לא באמת חצה את הצומת באור אדום, אלא רק נעמד באזור שבו עומד אי התנועה המפריד להסתיים.

והנה הדו"ח לפניכם:

gatso-red-light-stop-line-text

ניתן בבירור לגלות את הפרטים המוטבעים בתוך התמונה. קשה לראות, אבל פתחו את התמונה והסתכלו.

תחתית התמונה הראשונה

gatso-red-light-pic-1

תחתית התמונה השניה

gatso-red-light-pic-2

האם מגיע לרוכב לקבל את הדו"ח? בבקשת ביטול דו"ח שנשלחה למפנ"א התקבלה התשובה שהדו"ח לא יבוטל ושעל הרוכב לשלם את הקנס בס"כ 1000 ש"ח. אכן, מדובר במעבר על פני קו העצירה הרשמי בצומת, אבל אין כל ספק שלא בוצעה עבירה של כניסה מלאה לצומת ולא חציית הצומת באור אדום. יחד עם זאת, לשון החוק ברורה, ואי לכך ובהתאם לזאת הדו"ח לא בוטל.

אני מציע לכל הרוכבים לשים לב היטב בעת הגעה לעצירה בקו הצומת.

תודה לרוכב שנתן את הסכמתו להעלאת התמונה וביקש להישאר אנונימי.

nrg – נתונים חדשים: דוח תנועה ממצלמות בכל ארבע וחצי דקות
http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/482/007.html?hp=1&cat=402&loc=8

8 Comments

Add a Comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *