רוכבי אופנוע – עברתם את קו העצירה בצומת באור אדום? חכו לדו"ח

כידוע לכם, מצלמות הגאטסו עליהן נשפכו כבר אלפי מילים באתר זה ובכתבות אחרות שהעליתי עובדות בשני מצבי פעולה (בשלב זה, בעתיד יצטרף מצב הפעלה שלישי):

בקטעי כביש ישרים – הן משמשות כמצלמות מהירות.

בצמתים – הן משמשות גם כמצלמות מהירות, וגם כמצלמות אור אדום (להזכירכם – הוכחה מצולמת: מצלמות גאטסו רמזור אוכפות גם מהירות)

כשהמצלמה מוצבת בצומת, הטריגר שגורם להפעלת המצלמה ולהפקת התמונה הוא כפול:

1. במידה והאור אדום אינו דולק בצומת, המצלמה נמצאת במוד צילום מהירות, וכאשר רכב עובר על פני שתי לולאות ההפעלה הנמצאות מיד לאחר פס העצירה בצומת, מהירות הרכב נמדדת ע"י חישוב מתמטי פשוט. במידה והמהירות עוברת מעל לרף מסויים (שאיננו נחשף ע"י המשטרה אבל הערכות מדברות על כך שהוא עומד על 10%) אז הרכב או האופנוע מצולם ע"י המצלמה, והתמונה המופקת מכילה את פרטיו, כולל את מהירותו ואת הנתיב בו בוצעה העבירה.

הלולאות:

gatso-red-light-speed-loops-lines

2. במידה והאור האדום דולק בצומת, המצלמה נכנסת לפעולה במוד אור אדום. מכיוון שאף רכב לא אמור לעלות על לולאות ההפעלה בזמן זה (אור אדום בצומת, התנועה אמורה לעמוד בכיוון הצילום), כשרכב כן עובר מעל ללולאות המשמעות לכך היא ברורה – הרכב עבר את הצומת באור אדום. שתי תמונות מופקות ע"י המצלמה (שני פלאשים נראים, לרוב), כשביניהם יש הפרש של שניה אחת בדיוק. התמונה הראשונה מראה את הרכב כשהוא בדיוק עובר מעל ללולאה השניה (בדיוק כמו במוד צילום מהירות), ומכילה פרטים לגבי מהירותו, הנתיב בו הוא נמצא, וכן משך הזמן שבו האור האדום דולק ברמזור. התמונה השניה מראה את הרכב כשהוא נמצא בתוך הצומת, כאמור שניה אחת מאוחר יותר. זו ההוכחה מבחינת המשטרה שהרכב אכן עבר את הצומת באור אדום, ומכאן הפקת הדו"ח.

רובם המכריע של הדו"חות המופקים ע"י המצלמות הללו הם דו"חות מהירות. מדובר על מספרים אסטרונומיים שכבר הוזכרו כאן באתר בעבר. אבל מה שמפתיע הוא המספר הנמוך יחסית של עבירות אור אדום שמצלמות אלה מתעדות. מתוך כ- 108,000 עבירות שעליהן ניתן דו"ח בשנה החולפת, "רק" כ- 10% הם דו"חות על אור אדום.

המספרים הללו משקפים בצורה נאמנה את המציאות על כבישי המדינה. בעוד שכמעט ואין חולק על החומרה של מעבר צומת באור אדום, ובעוד שקיים קונצנזוס מקיר לקיר בנוגע לעובדה שעבירות אלה צריכות להיאכף בחומרה, הרי שכמות העבירות הללו היא יחסית זניחה. נכון, כל מעבר על פני אור אדום עלול לגזור גזר דין מוות על נהג או רוכב העושה דרכו בצומת בכיוון בו האור הירוק דולק. אבל בסופו של דבר, אם נתייחס לעובדה שמבין כל המצלמות הפעילות רובן (כ- 55%) מוצב בצמתים, הרי שכמות הדו"חות שהופקו על עבירת אור אדום בישראל עומדת על פחות מ- 1 ביום, לכל מצלמת צומת.

אתם מבינים? פחות מ- 1 ביום, וזאת בעוד שבכל מה שקשור לעבירות מהירות, מהמספרים שהמשטרה בעצמה מסרה, מדובר על מספרים אחרים לגמרי: דו"ח אחד בכל 4 וחצי דקות…

עכשיו בואו נראה איך אפשר למקסם את הרווחים מהמצלמה בצומת, שהרי כאמור אין מספיק דו"חות על אור אדום, המשטרה בוודאי צריכה להוכיח את כדאיות הצבת המצלמה שם, לא?

רצ"ב צילום דו"ח שהגיע לידי לאחרונה, שמוכיח עד כמה קטנונית המשטרה בכל מה שקשור לאכיפת המעבר על פני קו העצירה בצומת. שימו לב, מדובר בצומת מורשה לכיוון צפון, כשברור לכל שמהירותו של הקטנוע נמוכה מאוד (כתוב בתמונה – 21 קמ"ש), וברור לכל שלמרות שהאור ברמזור הוא באמת אדום, הקטנוע אמנם עשה טעות בכך שהוא לא עצר מיד עם קו העצירה ה"רשמי", אבל ברור לכל שהוא לא באמת חצה את הצומת באור אדום, אלא רק נעמד באזור שבו עומד אי התנועה המפריד להסתיים.

והנה הדו"ח לפניכם:

gatso-red-light-stop-line-text

ניתן בבירור לגלות את הפרטים המוטבעים בתוך התמונה. קשה לראות, אבל פתחו את התמונה והסתכלו.

תחתית התמונה הראשונה

gatso-red-light-pic-1

תחתית התמונה השניה

gatso-red-light-pic-2

האם מגיע לרוכב לקבל את הדו"ח? בבקשת ביטול דו"ח שנשלחה למפנ"א התקבלה התשובה שהדו"ח לא יבוטל ושעל הרוכב לשלם את הקנס בס"כ 1000 ש"ח. אכן, מדובר במעבר על פני קו העצירה הרשמי בצומת, אבל אין כל ספק שלא בוצעה עבירה של כניסה מלאה לצומת ולא חציית הצומת באור אדום. יחד עם זאת, לשון החוק ברורה, ואי לכך ובהתאם לזאת הדו"ח לא בוטל.

אני מציע לכל הרוכבים לשים לב היטב בעת הגעה לעצירה בקו הצומת.

תודה לרוכב שנתן את הסכמתו להעלאת התמונה וביקש להישאר אנונימי.

nrg – נתונים חדשים: דוח תנועה ממצלמות בכל ארבע וחצי דקות
http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/482/007.html?hp=1&cat=402&loc=8

פוסט זה פורסם בקטגוריה גאטסו, מכמונות מהירות, משטרה, עם התגיות , , , מאת Mitsu. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

אודות Mitsu

מיצו הוא שם העט בו אני מוכר בקהילת רוכבי הדו"ג, אבל שמי האמיתי הוא דניאל פטרי. אופנועים הם התשוקה שלי, ואם זה היה תלוי בי, הייתי מתעסק רק בהם. למזלי (או שלא) יש לי בחיים הרבה עניינים אחרים שדורשים את תשומת ליבי, בעיקר עבודה ומשפחה, כך שאני לא מצליח להתעסק עם מה שאני באמת אוהב כל היום. היתרון בכך הוא בעובדה שבכל פעם שאני עולה על אופנוע, אני חוזר ומתלהב. אתם יכולים למצוא אותי פה, אבל מכיוון שאני אוהב לכתוב כשעולה בי המוזה (בעיקר כשמעצבנים אותי, אבל לא רק), אז יוצא שאני גם כותב המון במקומות נוספים כמו פורום 8 של תפוז, פולגז, דוג"רי וכמובן פייסבוק. כתבות שאני כתבתי פורסמו בעבר במגוון מדיות כמו YNET, גלובס, מוטו, אוטו ועוד. בכל הקשור לנושאים המופיעים באתר זה ניתן ליצור איתי קשר דרך הקישור המופיע בראש כל דף.

8 תגובות בנושא “רוכבי אופנוע – עברתם את קו העצירה בצומת באור אדום? חכו לדו"ח

  1. לפי ההגדרה המשפטית:
    "צומת" – השטח המתהווה על ידי פגישתם של שני כבישים או יותר והמוגבל על-ידי קווי שפות הכבישים או אבני השפה של אותם כבישים או על-ידי הארכתם המדומה"

    לפי ההגדרה שלמעלה, רוכב הקטנוע שבצילום אינו נמצא בתוך שטח הצומת.
    לא יודע אם זה רלוונטי (מה הניסוח המדויק של העבירה? "חציית צומת באור אדום" אם כן – לדעתי הוא לא עובר על החוק)

    הערה: הח"מ אינו עורך דין.

  2. ידיד היקר…

    ידוע מאז ומתמיד שאין לעבור את קו העצירה….זה החוק
    אופנועים תמיד רוצים להיות ראשונים לצאת…גם אני רוכב אופנוע
    דיי לבכות על קבלת הדוחות
    סעו בזהירות צייתו לחוק….ולא תבכו

  3. מיצו, מצוין אבל מדוע עובר לולואות מייצרות כסף יש תקציב ועבור לולאות שתזהינה אופנועים בצמתים אחרים אין כסף?

  4. היי מיצו
    תודה על התייחסותך לעניין.
    אודה לך אם תוכל לבחון את העניין בהמשך, יתכן והרוכב "הגזים", יתכן ואם היה נעצר באזור מעבר החציה לא היה מצולם, אני מקווה שיתאפשר לאסוף עדויות נוספות.
    ארז

  5. מעולה, בתור אזרח שמסתובב עם ילדים ועגלת ילדים במעברי חציה ונזהר שלא להידרס ע"י אופנועים / קטנועים שרק מגיחים / מופיעים בין טורי המכוניות במהירות לא נמוכה של 20+ קמ"ש.
    הגיע הזמן שקו הצומת יהיה באמת קו צומת שיתייחסו אליו במדינה. אם החינוך הוא דרך הכיס – מה טוב.
    דיי להתחסדות שקיימת כאן. גם אני רוכב להנאתי וזו הסיבה שהגעתי לבלוג אבל אני משתדל (וברוב המוחלט של הזמן גם מצליח) לכבד את מעברי החציה והולכי הרגל וגם אפילו נהגי המכוניות. אם לפעמים אני עומד רביעי ברמזור אחרי 2 רכבים שהמעבר בינהם לא רחב מספיק בשביל האופנוע + קצת – לא קורה לי כלום.

  6. אנחנו מדינה אוכלת יושביה – כולם יודעים שכל המהות של רוכב אופנוע זה היתרונות שבכך וזה כולל רכיבה בשולים, זיגזוג בין מכוניות, להיות ראשון ברמוזור וכו, ללא כל אלא עדיף פחית !
    יחד עם זה אפשר לעשות את כל הדברים הללו ולא להרגיז אף נהג ואף הולך רגל – לא במהירות מוגזמת ולא בחוצפה. את כל זה אני כותה לכם מארה"ב – נהגתי פה בשבוע האחרון למעלה מ-20 שעות (בפחית) בעיר וכביש מהיר ולמרות שהתבלבלתי כמה פעמים ועשיתי כמה טעיות – לא שמעתי צפצוף אחד – אפילו לא אחד !
    אז בבקשה כל התחסדים שמצדיקים את הדו"ח של 1000 ש"ח – תעופו לי מהעיניים כי אתם לא באמת מבינים מה זה אופנוע ובטח לא השופט שיש לו דעה קדומה על רוכבי אופנוע. יאללה ביי.

  7. שאלה.בכתבה בנושא אופנועים היהרו.נכתב כי בזמן צילום נראים 2 הבזקים של פלאש המצלמה.
    לעומת זאת בכתבה על המצלמות.המפורטת ואיכותית.ללא ספק.ציינת כי המבזק עובד באניפרא אדום. באינפרא אינך רואה הבזק כלל
    האם למצלמות החדשות יש גם מבזק אינפרא?
    וגם מבזק רגיל?
    תודה

  8. מגי – לא הבנת. ישנן מצלמות גאטסו שמצויידות במבזק רגיל (הרוב), וישנן כאלה עם מבזק אינפרא (החזיתיות).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *