שלא תגידו "לא ידענו"… חלק ממצלמות המהירות אוכפות גם מקדימה

עלתה הכתבה שלי ב- YNET בנושא:

ynet שימו לב: מצלמות המהירות מתעדות לשני כיוונים – רכב

כידוע לרוב הקוראים, הציבה משטרת ישראל על כבישי הארץ, במסגרת פרוייקט המכונה "א-3", למעלה מ- 100 עמדות המאוכלסות ברובן הגדול ע"י מצלמות מהירות מתוצרת חברת גאטסומטר (גאטסו בקיצור). כ- 300 עמדות אמורות להיות מוקמות עד לשיאו של הפרוייקט, וכעת אנו נמצאים כאמור בשליש הדרך. חלק מהמצלמות מותקנות בקטעי כביש רגילים, וחלקן בצמתים. בעוד שהמצלמות המוצבות בקטעי כביש ישרים מצלמות אך ורק עבירות מהירות, המצלמות המוצבות בצמתים משמשות לאכיפה כפולה: גם חציית הצומת באור אדום (עבירה שיש לאכוף אותה בקפדנות יתרה לדעתי), וגם חציית הצומת במהירות הגבוהה מהמותר באותו קטע כביש.

יחד עם זאת, מה שהציבור לא יודע, הוא שחלק מהמצלמות מותקנות בצורה כזו המאפשרת להן לצלם את הרכבים משני כיווני הנסיעה – גם את אלה שחולפים על פני המצלמה ומתרחקים ממנה (כלומר מאחור, כרגיל), אבל גם את הרכבים המתקרבים אל המצלמה (כלומר צילום חזיתי, של חלקו הקדמי של הרכב). עבור ציבור הנהגים הישראלי מדובר בשיטת אכיפה לא מוכרת.

gatso-front-edit-zoom

להלן דוגמת דו"ח שהגיע לידי, בו מצולם רכב המתקרב אל המצלמה. במקרה זה מדובר במצלמה המותקנת על כביש 3 בסמוך לצומת עין צורים. המצלמה עצמה מותקנת כשפניה לכיוון מערב (לכיוון אשקלון), אבל בתמונה הבאה רואים בבירור את הרכב שעבר, לכאורה, את העבירה, כשהוא מצולם מחזית הרכב, כלומר כשפניו לכיוון המצלמה.

gatso-front-edit

העבירה עליה זכה הנהג בקנס של אלף ₪ לפחות הינה נסיעה, לכאורה, במהירות של 113 קמ"ש (לאחר הפחתת 5 קמ"ש) בקטע כביש שבו המהירות המותרת היא רק 80 קמ"ש. שימו לב לשעה – שש בבוקר.

כיצד עובדת המערכת?

ראשית, המצלמה עצמה – למרות שכל המצלמות המותקנות בישראל הן מאותו דגם – GS11 – בניגוד למצלמת מהירות "רגילה" של גאטסו, מצלמות דו-כיווניות מצוידות במבזק (פלאש) מסוג אינפרה-אדום, כזה שהאור שהוא מפיק בעת ההבזק אינו מסנוור את הנהגים. בתמונה הראשונה ניתן לראות כיצד נראה מבזק האינפרה-אדום – החלון התחתון בבית המצלמה:

gatso-infra-red-flash

בתמונה השנייה ניתן לראות את המבזק הרגיל – החלון התחתון בבית המצלמה:

gatso-visible-light-flash

שנית – פסי ההפעלה, הלולאות – בניגוד למצלמת מהירות "רגילה" של גאטסו המותקנת כך שישנן לולאות המכילות חיישנים על פני הנתיבים בכביש המתרחקים מהמצלמה, במצלמות דו-כיווניות ישנו סט נוסף של לולאות המותקן בנתיב/ים עם התנועה המתקרבת אל המצלמה.

בתמונה הראשונה ניתן לראות את הלולאות הרגילות:

gatso-front-nearside

בתמונה השנייה ניתן לראות את הלולאות בנתיב הנגדי, כשרכב עובר עליהן:

gatso-front-farside

מה שעוד מעניין בדו"ח שהגיע לידי הוא התוספת של חוות הדעת של המומחה – מר אילן כרמית – מנהל פיתוח עסקים ופרוייקטים במכון התקנים הישראלי. מדוע היתה נחוצה חוות דעתו של ה"מומחה" שכלל לא משמש כמומחה אלא בתפקיד בהנהלה הבכירה של המכון?

מעניין.

כרגיל אסיים בתזכורת:

מפת מצלמות גאטסו בישראל

רשימת מיקומי מצלמות גאטסו

ראו הוזהרתם.

3 Comments

Add a Comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נגישות