עתידות: איסור על הפעלת אמצעים המציגים את מיקום ניידות המשטרה או מצלמות המהירות

לא, עדיין לא בישראל, אבל אין ספק שמספר ח"כים כבר משתעשעים ברעיון של איסור הפעלת אמצעי התרעה בפני מכמונות מהירות, מארבי משטרה, מצלמות מהירות ועוד.

אם נחזור לימי שנות השבעים והשמונים נזכר שגם אז, בישראל, גלאי רדאר ומכמונות מהירות היו אסורים גם אצלנו. בשלב מסויים הצליחו גורמים בענף הרכב לשכנע את מי שצריך היה לשכנע שדווקא קיומו של גלאי רדאר ברכב ישיג התראה טובה יותר, שכן הנהג שמקבל צפצוף על קיומה של המכמונת מאט את נסיעתו ובכך מושגת, לדבריהם, בטיחות טובה יותר בכבישים.

במשטרה הסכימו לאפשר הפעלת גלאי רדאר, אבל כדי לבלבל את הציבור הפעילו החל משנת 94  "דחלילי רדאר" על עמודים בצידי הדרך, מה שגרם לצפצופי שווא רבים אצל הנהגים שרכשו גלאי רדאר פשוטים וזולים. אלא מה, מסיבות של חלמאות ישראלית טיפוסית, אותם דחלילים שידרו בתדר אחר מזה שבו שידרו המכמונות האמיתיות (דאז – מולטנובה), וכיוון שכך בעלי הגלאים יכלו פשוט לסנן את התראות השווא.

ואז הגיעה חברת הסטארטאפ הישראלית Waze – עם אפליקציית האייפון, אנדרואיד (וכעת גם ווינדוז-פון 8) הנקראת באותו שם. היתרון באפליקציית הניווט הוא הקשר הקהילתי שלה אל הנהגים. נהגים יכולים לשלוח, בזמן אמת, התראה על כך שבכביש יש מפגע כלשהו, וכך נהגים אחרים הנמצאים באותו אזור מקבלים את ההתראה ויודעים להיזהר. אבל למה לעצור במפגעים ותאונות דרכים, ולמה לא לתת התראות גם על מיקומי שוטרים, מארבי משטרה, מכמונות מהירות ומצלמות?

וכך היה. והשאר הוא היסטוריה. התוצאה היא שכעת, בימינו, אפשר לראות ניידות משטרה העומדות בצד הכביש והשוטרים שבהן עומדים חסרי עבודה (נו לא עומדים, יושבים בניידת, בולסים בורקסים), בעוד שכל הנהגים העוברים בכביש מקבלים על כך התראה מראש. מכיוון שאחוז נכבד מנהגי ישראל משתמשים בווייז, סביר להניח שאחוז נכבד מהם יודע על קיומה של אותה ניידת במקום הספציפי ההוא.

וכך גם כשמדובר בעמדות הגאטסו החדשות. בשיתוף פעולה הנמשך כבר שנתיים, אני נמצא בקשר הדוק עם המנהלים האחראים על מיקום מצלמות המהירות בווייז, והמידע זורם בין שנינו בזמן אמת. מצלמה חדשה עולה לכביש, ותוך כמה שעות היא נמצאת אצל נהגי ישראל על המסך. כנ"ל גם שיתוף הפעולה עם יבואן מכשירי הצ'יטה וה- iRoad העושה שימוש בנתונים אודות מיקומי המצלמות.

והנה אנו לומדים שבצרפת, מדינה בה קיים כבר איסור על שימוש במכשירי התראה וגלאי מכמונות (בדומה למדינות מסויימות נוספות כמו דרום אפריקה, אוסטרליה [בחלקה], פולין, פורטוגל, קרואטיה, שוויץ, ארה"ב [במדינות וירג'יניה ו-וושינגטון די סי, וכן בקליפורניה אבל רק משום החוק שאוסר על התקנת דבר כלשהו לשמשה הקדמית], טורקיה, נורבגיה, הולנד, איטליה ועוד), יצרן תוכנת ניווט בשם Coyote, טוען כי חברת Waze מפרה את החוק הצרפתי וזאת בשל האיסור על הצגת מיקומים מדויקים של מכמונות מהירות וניידות משטרה בשירותי התרעות לנהגים.

כלכליסט – חברת ניווט צרפתית: ווייז עוברת על החוק ומציבה תחרות לא הוגנת

האם זה גם העתיד הצפוי לנהגי ישראל?

לכאורה התשובה שלילית, וזאת משום שלדברי המשטרה, מצלמות הגאטסו בישראל מוצבות אך ורק למטרה אחת: הגברת הבטיחות בכבישים. לדברי המשטרה, אין למיקום המצלמות ולמספרן שום קשר להכנסה האטרונומית המתקבלת לקופת המדינה כתוצאה מהדו"חות שמפיקות המצלמות. אנחנו יודעים אחרת, אבל במקרה הזה דווקא התירוץ הרשמי המשטרתי יעמוד לזכותנו.

ימים יגידו.

 

פוסט זה פורסם בקטגוריה גאטסו, גלאי מכמונות מהירות, דעות אישיות, מכמונות מהירות, משטרה, עם התגיות , , , , , מאת Mitsu. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

אודות Mitsu

מיצו הוא שם העט בו אני מוכר בקהילת רוכבי הדו"ג, אבל שמי האמיתי הוא דניאל פטרי. אופנועים הם התשוקה שלי, ואם זה היה תלוי בי, הייתי מתעסק רק בהם. למזלי (או שלא) יש לי בחיים הרבה עניינים אחרים שדורשים את תשומת ליבי, בעיקר עבודה ומשפחה, כך שאני לא מצליח להתעסק עם מה שאני באמת אוהב כל היום. היתרון בכך הוא בעובדה שבכל פעם שאני עולה על אופנוע, אני חוזר ומתלהב. אתם יכולים למצוא אותי פה, אבל מכיוון שאני אוהב לכתוב כשעולה בי המוזה (בעיקר כשמעצבנים אותי, אבל לא רק), אז יוצא שאני גם כותב המון במקומות נוספים כמו פורום 8 של תפוז, פולגז, דוג"רי וכמובן פייסבוק. כתבות שאני כתבתי פורסמו בעבר במגוון מדיות כמו YNET, גלובס, מוטו, אוטו ועוד. בכל הקשור לנושאים המופיעים באתר זה ניתן ליצור איתי קשר דרך הקישור המופיע בראש כל דף.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *