רכישת קסדות מחו"ל – המדינה נגד האזרח

על התהליך הנכון לרכישת קסדה מחו"ל (איביי, חנויות אונליין וכו') כבר כתבתי כאן באתר לפני כשנה וחצי. המאמר זכה להצלחה לא מעטה, ורבים כתבו לי בעקבותיו עד כמה הוא עזר להם בעת ההחלטה על איזו קסדה לקנות, בעת ביצוע הרכישה, וכן בתהליך השחרור מהמכס.

רכישת קסדות מחו"ל – המדריך המלא

אלא מה, מסתבר שהמדינה לא כל כך אהבה את העובדה שרוכשים רבים מנצלים את העובדה שבחו"ל ניתן להשיג קסדות במחיר זול יותר. המדינה כנראה מעדיפה שרוכבים ישראלים יבזבזו את כספם בישראל מאשר בחו"ל, ולמרות שאת המע"מ המגיע לה היא מקבלת בכל מקרה בין אם הרכישה מתבצעת בישראל ובין אם בחו"ל (על קסדות אין מכס, רק מע"מ), היה מי שהחליט שמדובר בעוד ערוץ שבו קל מדי לאזרחים – וצריך להעיק עליהם קצת כדי שלא ירגישו שהם חיים באירופה.

אין לי הסבר אחר.

לי אין, אבל למי שלכאורה אחראי על זה דווקא יש. לטענתו, הפרוצדורה המסורבלת, המסובכת, היקרה, המכבידה והמטרטרת שתתואר להלן מטרתה היא דווקא להגן על הרוכבים מפני קסדות שאינן עומדות בתקן האירופאי או האמריקאי. הטיעון הוא הגיוני, כיוון שאנחנו רוצים לנסוע רק עם ציוד שעומד בתקנים בינלאומיים. אבל למה צריך אדם שרוכש קסדת שואי (רק לדוגמה) מאירופה לטרטר את עצמו ולשלם מכיסו על תהליך בידוק פיקטיבי דרך מכון שכלל לא מבצע שום בדיקה בפועל, למה הוא צריך לבזבז ימי עבודה, כסף על חניה ודלק, לשלוח מילים ופקסים הלוך וחזור, כל זאת בעוד שבדיוק אותה קסדה נמכרת בחנויות בישראל בלי שום בעיה?

הנה מה שענה משרד התחבורה לאחד מחברי הפורום:

1. על פי צו יבוא חופשי שחרור קסדת מגן לרוכב אופנוע או טרקטורון מרשות המכס
מותנה בבדיקה ואישור מעבדה מוסמכת לרכב. אדגיש כי כלל מוצרי התעבורה הבטיחותיים נדרשים לעמוד בתקינה הנדרשת הן ביבוא מסחרי והן ביבוא אישי.
2. באם עמיל המכס אינו מכיר את הצו ,אזי שיפנה לסעיף 2 (ג)(1) לצו יבוא חופשי בו כתוב על חובת עמידת מוצרי התעבורה בדרישות.
3. מטרת הבדיקה של המעבדה המוסמכת לוודא כי הקסדה שיובאה אכן עומדת בדרישות התקינה ומבטיחה ההגנה הנדרשת בחוק לרוכבי האופנוע. סימון הקסדה במדבקה או בתווית אינו מעיד על תקינותה ואינו מעיד על עמידתה בדרישות התקן .על כן, חלה חובת הזיהוי על ידי מעבדה מוסמכת ובדיקת כל הסימונים המופיעים על הקסדה והשוואתם לנתונים בתיקי המוצר המצויים במעבדה המוסמכת,
על מנת לוודא מעל לכל ספק כי למזמין הקסדה ניתנה קסדה העומדת בכל דרישות התקינה.
4. אציין כי לא אחת המהלך בדיקות הזיהוי סופק למזמין קסדת מגן משומשת משנתון ישן אשר פסולה לשימוש על פי הוראות היצרן, או מקרים שסופקה קסדת מגן עם תקן אמריקאי שלא יוצרה בארה"ב.
5. באשר לעלות הבדיקה, ממליץ לבדוק מה עלות הבדיקה במכון התקנים הישראלי היות וקיימת תחרות מחירים בין מכון התקנים לבין הטכניון.
6. עלות הקסדה או עלות הבדיקה אינו באחריות משרד התחבורה לאור התחרות הקיימת בשוק.

שימו לב לעניין התקנים: בישראל ישנה דרישה לעמידה באחד משני התקנים:

  • אירופאי ECE22
  • אמריקאי DOT – FMVSS218

לפני הרכישה בדקו היטב אם הקסדה שאתם עומדים לרכוש אכן עומדת באחד משני תקנים אלה, ללא קיומו של תקן אתם לא רק מסכנים את עצמכם אלא גם מאבדים את הסיכוי לשחרר את הקסדה מהמכס במידה ותיעצר שם. אבל שימו לב לקאץ': אם הקסדה נרכשה בארה"ב וגם אם היא עומדת בתקן DOT FMVSS218, בארץ יהיו מוכנים להכיר בתקן אך רק במידה שהקסדה יוצרה בארה"ב (ראו סעיף 4 לעיל).

בנוסף, טור אישי, כואב, תפס לי את העין לפני כמה שבועות:

לשמור על הראש – לאבד את השפיות

paperwork

(קרדיט לתמונה – TheCar)

אז בואו ננסה לעשות סדר בבלאגאן.

ראשית, קניתם קסדה (היעזרו במדריך שלי לעניין). לפני הרכישה

שנית, בחרו את דרך המשלוח. בשום פנים ואופן אל תבחרו במשלוח באמצעות חברת שילוח כגון FedEx, UPS או DHL, וגם לא EMS. שלחו אך ורק באמצעות USPS (אם אתם רוכשים מארה"ב) או בדואר רגיל מהמדינה ממנה ביצעתם את הרכישה. הסיבה לכך היא שלא רק שתשלמו יותר עבור המשלוח (בתמורה לכך שלכאורה הוא אמור להגיע ארצה מהר יותר), אלא שחברות השילוח משחררות בעצמן את המוצרים מן המכס (מעין תהליך מכס פנימי – המדינה סומכת עליהן לבצע זאת בעצמה), וכן גובות על התהליך תשלום נוסף. דהיינו, גם תשלמו יותר על המשלוח, גם תשלמו בוודאות מוחלטת את תשלום המכס, וגם תצטרכו לשלם לחברת השילוח דמי עמלת שיחרור. במקרה שלנו יש לכך, אולי, יתרון. אבל אתם תשלמו הרבה יותר.

כעת המתינו עד שהחבילה תגיע ארצה (לרוב יש מספר מעקב לחבילה). אם לא קיבלתם שום פתק מהדואר, צרו איתם קשר באופן יזום, אל תחכו לפתק מהמכס, הוא יגיע אחרי שתעשו ברית לנכדים שלכם.

במכתב שתקבלו בדואר יהיה מצורף מסמך ממכון המתכות של הטכניון (כן, מכון מתכות, חומר שממנו לא עשויות רוב הקסדות בעולם, אולי הם מתבלבלים עם קסדות צבאיות ממלחמת העולם הראשונה?). במכתב יהיה כתוב שעליכם לגשת לבית המכס בעצמכם (הפסד יום עבודה, דלק, חניה, טרטורים) – לא לשכוח תעודה מזהה ואת חשבונית הרכישה! – רק כדי לצלם את הקסדה מ- 4 כיוונים. דבילי? אכן דבילי, אבל תנסו להתקשר למכון המתכות, אולי תקבלו פטור.

אגב, לכאורה ישנם שני מכונים שרשאים בישראל לעשות את ה"בדיקה" הזו – מכון התקנים והטכניון. אלא מה, מכון התקנים לא מוכן לעבוד מול אנשים פרטיים, כך שהלכה למעשה נוצר פה מונופול.

לאחר הצילום של הקסדה עליכם לשלוח למכון המתכות של הטכניון את טופס הזמנת שחרור מכס, חשבונית הקניה, צילום תעודת זהות שלכם וכן (שימו לב) צילום של רשיון הרכב שעל שמכם (למה? למה למען השם אני חייב להיות בעליו של אופנוע כדי לרכוש קסדה? האם יש חוק נגד זה?). כמו כן עליכם לשלוח אליהם את הצילומים + העברה בנקאית ע"ס 325 ש"ח.

עכשיו תמתינו עד שבודק מטעם המכון יגיע למכס ויבדוק בעצמו את הקסדה. האם אתם חושבים שבאמת הקסדה תיבדק על ידי מישהו? תחשבו שוב, זה לא יקרה. מדובר בטרדה בירוקרטית שכל מטרתה היא להכניס כסף לכיס של מישהו.

עברו עוד יומיים שלושה ואם יש לכם מזל תקבלו מייל שמבשר לכם שהבדיקת הסתיימה בהצלחה וכי הקסדה נמצאה תקינה. אנא שלם בהעברה בנקאית עוד 163 ש"ח.

לאחר ההעברה הנוספת תקבלו במייל את מסמך "הצהרת היבואן", שבחלק ב' שלו יהיה כתוב: "אין התנגדות מצידנו לשחרר את הטובין המפורטים בחלק א'".

אתם כמעט שם. בזבזו עוד יום עבודה, עוד דלק, עוד תשלום לחניה, וגשו שוב לבית המכס. כעת עליכם להציג את כל חשבוניות הרכישה + את המסמך שקיבלתם ממכון המתכות, ידרשו מכם לשלם את המע"מ על מחירה של הקסדה + דמי המשלוח שלה, ויהיה עליכם לשלם גם "דמי פקידה" בסך של כ- 20 ש"ח (כאילו שלא אתם הייתם צריכים לעשות את כל העבודה). אגב, מעדויות ששמעתי היו כאלה שגם נדרשו לשלם דמי עמיל מכס בסך של כמעט 100 ש"ח. לא ברורה הפרוצדורה המדוייקת. שווה לשים תפילין באותו בוקר.

אם התפללתם מספיק חזק, תוכלו לצאת בסופן של אותן שעות מבוזבזות החוצה אל הרחוב כשאתם חובקים קסדה חדשה ודנדשה. עדיין במחיר זול יותר, לעיתים ב- 50%, מהמחיר שהייתם נדרשים לשלם עליה בישראל, אבל עם טען רע בפה.

תוספת: מועדון האופנועים פנה לטכניון בנושא על מנת שיקל בהליכים של ייבוא אישי של קסדות.

אגב, מסתבר שאדם רשאי להביא עד שתי קסדות בלבד בפרק זמן של שנתיים. למה? ככה.

ישראל. המדינה הכי שווה בעולם.

31 Comments

Add a Comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *