אופנוע מעופף עד 2017? אם יש לכם $85,000…

אם אתם עוקבים אחרי השטויות שאני כותב אז חלקכם בוודאי שם לב שיש לי איזה חשק לא מוסבר לכלי טיס מעופפים אישיים. בעצם למה לא מוסבר? אפשר דווקא להסביר את הרצון והכמיהה הזו בנקל, כאחד מהמאוויים היצריים והחייתיים ביותר של האדם מאד רדתו מאיזה עץ אי שם בערבות אפריקה. "למה הם יכולים לעוף ואני לא", הוא חשב לעצמו בעת שהביט בארוחת הערב שלו שחמקה מבין ידיו. סביר יותר להניח שהקול שהיינו שומעים לו היינו מחברים מיקרופון אל האונה הפרונטלית של המוח של אבי אבותנו היה יותר בסגנון "הההמממממהההההה אוווואו אואואו ואאא אאאחחחחחח חחחח אווועעעועעועועוווו!", ביחד עם כמה טפיחות עזות על החזה, אבל הבנתם את הפואנטה.

למה הם שם ואנחנו פה.

פאסט פורוורד אל המאה שעברה, עם עשרות רבות של ניסיונות, חלקם הזויים לגמרי, חלקם דווקא בעלי יכולת יישומית כמעט מיידית, של מתקני תעופה אישיים כאלה ואחרים. החל מרחפני סילון או רקטה, דרך מתקנים מונעים ברוטורים חשופים או ברוטורים משורוולים (כאלה הנמצאים בתוך שרוול המגן על הסביבה הקרובה מצד אחד, וגם מאפשר תיעול טוב יותר של משב הרוח הנפלט מהם מצד שני) ועוד.

חלק מהניסיונות האלה הקדימו את תקופתם, חלקם נועד לכישלון עוד לפני שירדו משולחן השרטוט. אבל מה שהיה משותף לכולם הוא, כנראה, העובדה שהמשקל הנישא של המתקן, כתוצאה מהצורך בקיומו של מנוע רב עצמה + דלק לצורך הטיסה, היה לעיתים גבוה עד כדי כך שיחס המשקל/דחף שהמתקן ייצר הפך אותו ללא שימושי או לא יעיל.

אז מה השתנה?

הרבה דברים השתנו. הטכנולוגיה הביאה לבנייה של מנועים חזקים יותר אך יעילים יותר בתצרוכת הדלק שלהם (או האנרגיה שהם צורכים – אם הם חשמליים), וכן לשימוש בחומרים מרוכבים בחלק גדול ממרכב המתקן, יהיה אשר יהיה, כך שמשקלו של העצם יהיה קטן משמעותית מאשר לו נבנה לפני 30 או 40 שנה. כשמדובר במנועים חשמליים, הטכנולוגיה הביאה להקטנה משמעותית של הסוללות ולהגדלת העוצמה שלהן, מה שאיפשר כמובן ליצור מנועים המספקים עילוי גדול יותר ולאורך זמן ארוך יותר, וכן להקטין את יחס המשקל/דחף.

כך נולד לו עוד ניסיון. חברת Aerofex מקליפורניה הציגה כבר בשנת 2012 אב טיפוס עובד של מה שנראה לנו כמו רחפנית אישית הבנוייה משני מנועי מניפה משורוולים העשויים מסיבי פחם, כשביניהם מקום ישיבה/עמידה לנהג/רוכב/טייס. כבר אז הסרטונים ששוחחרו ע"י החברה הציגו קונספט עובד, אבל משום מה החברה נעלמה לה מתחת למכ"מ, עד שצצה מחדש ממש לאחרונה.

aerofex-2

החברה אחראית למספר פטנטים בהם היא פתרה, כך לטענתה, את חלק מבעיות השליטה שאופייניות לכלים מסוג זה.

באתר של החברה מצויין כבר תאריך השקה רשמי של כלי התעופה – שנת 2017. יתרה מזאת, ניתן כבר היום לרשום צ'ק לפקודת החברה ע"ס $5000, ולשלם מקדמה לקראת רכישת כלי משלכם. עלות הכלי – $85,000.

כן, והוא מרחף גם מעל מים או כל סוג קרקע.

aerofex

יקר, אה?

כמובן שהמחיר הוא לא המכשול היחיד. קליפורניה מלאה באנשים עשירים, והנה, אפילו רכב "סטנדרטי" כמו ה- Tesla S שעולה סכום דומה, עושה שם חיל (הטסלה היא הכל חוץ מרכב סטנדרטי, אבל יש לה 4 גלגלים ובזה פחות או יותר היא נעצרת, כי לעוף היא לא יכולה). הבעיה העיקרית תהיה, לדעתי, רישוי הכלי. אבל אמריקה, הו אמריקה, ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות, אם זה יעבוד איפושהו, זה יהיה כנראה שם. מה שעובד לטובת החברה היא ההחלטה להגביל את הכלי לטיסה בגובה של לא יותר מכ- 3.7 מטר (כ- 12 רגל), ולכן למעשה "חומק מתחת למכ"מ" ומאפשר לכל אדם להחזיק בו, גם ללא רישיון תעופה אזרחי (כאלה הם החוקים בארה"ב).

הנה הסרטון:

One Comment

Add a Comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *