האם מצלמת רמזור מצלמת בכתום?

זו שאלה שאני מקבל מקוראי בתדירות גבוהה, וכיוון שכך החלטתי לכתוב מאמר פשוט על העניין כדי להסביר אותו אחת ולתמיד.

מצלמות הגאטסו המותקנות בישראל בצמתים ובקטעי כביש ישרים מופעלות ע"י פסי הפעלה ("לולאות") המוטמנות בתוך אספלט הכביש, ונראות כחריצים מלבניים נראים לעין. על כל נתיב יש שתי לולאות כאלה. כתבתי המון על כך באתר, אין טעם לחזור, אבל לטובת אלה שמגיעים לכאן בפעם הראשונה אמליץ להתחיל לקרוא כאן:

מצלמות המהירות החדשות של גאטסו – כל מה שרציתם לדעת

gatso-red-light-speed-loops-lines

כשהמצלמה מוצבת בצומת, יש לה שני תפקידים: צילום עבירות אור אדום, וצילום עבירות מהירות. כל מצלמת צומת יכולה לעבוד במוד כפול.

לפיכך, התשובה לשאלה מתחלקת לשתיים, ותלוייה בסוג המצלמה ובדרך שבה הצומת נחצה: כן ולא.

אסביר.

לא

בגלל שלולאות ההפעלה נמצאות באזור קו הצומת הדמיוני (בערך באזור שבו מעבר החציה מסתיים בצידו הקרוב למרכז הצומת), הרי שכל עוד הרכב עוד לא "דרך" על אותן לולאות, אין המצלמה "יודעת" על קיומו. לעומת זאת, מרגע ש"דרך" על הלולאה הראשונה, המצלמה "נדרכת" ומוכנה לקבל אינפוט מהלולאה השניה שנמצאת במרחק של כמטר ממנה לכיוון מרכז הצומת.

היה והרכב עצר, ולא "דרך" על הלולאה השניה (למשל בגלישה איטית לתוך הצומת), אז המצלמה לא "יודעת" שהרכב נמצא בתנועה. לכן אין שום תמונה.

היה ורכב כן "דרך" גם על הלולאה השניה, אז המצלמה מודעת לכך שהוא בעצם עבר את קו הצומת, ועכשיו השאלה נשאלת איזה אור קיים ברמזור המתאים לכיוון הנסיעה (וכיוון הצילום של המצלמה) באותו שבריר שניה.

היה והאור האדום דולק ברמזור המתאים, המצלמה תפיק תמונה באותה שניה, ועוד אחת בהפרש קטן מהקודמת. בתמונה יצויין מספר הרכב, כיוון הנסיעה, מספר הנתיב בו הוא נסע (מתוך עד 4 אפשריים), תאריך ושעה, מהירותו של הרכב, וציון הזמן שהאור האדום היה דולק ברמזור בזמן ביצוע העבירה. השוטרים במרכז השליטה בהר חוצבים בירושלים ימשכו מן המצלמה את התמונה באמצעות הרשת הסלולרית, ויפיקו ממנה דו"ח.

לדוגמא:

gatso-red-light-stop-line-text

אבל כיוון שרק אור אדום יוצר טריגר להפעלת המצלמה, אז התשובה היא לא. רכב שחוצה את קו הצומת ב"כתום" (תבדקו, אין באמת צבע כתום ברמזור, זה צהוב…) לא יצולם, גם אם האור האדום נדלק שניה אחרי חציית הרכב את קו הלולאות.

אלא אם… המשיכו לקרוא.

כן

מכיוון שהמצלמות המוצבות בצומת עובדות במוד כפול, מהירותו של כל רכב שחוצה את הצומת נמדדת, ואם המהירות גבוהה מהמותר על פי חוק, המצלמה תפיק תמונה אחת. גם בתמונה הזו  יצויין מספר הרכב, כיוון הנסיעה, מספר הנתיב בו הוא נסע, תאריך ושעה, מהירותו של הרכב, והאם האדום היה דולק ברמזור בזמן ביצוע העבירה.

מכיוון שעבירת המהירות שהמצלמה מצלמת איננה תלוייה בשאלה האם האור האדום היה דולק או לא ברמזור באותה שניה, ומכיוון שהרכב יכול היה לחצות את קו הלולאות בצומת בכל אור (ירוק, ירוק מהבהב, צהוב, אדום, אדום וצהוב ביחד), הוא יצולם בכל מקרה. גם כאן, השוטרים ימשכו את התמונה מהמצלמה, ומכיוון שהעבירה שתועדה בה היא עבירת מהירות, הם יפיקו דו"ח מתאים.

לדוגמה:

לכן התשובה היא כן, אם עברת על המהירות המותרת.

שווה להזכיר שרובם המכריע של הדו"חות המופקים ע"י המצלמות הללו הם דו"חות מהירות. רק כ- 10% הם דו"חות על אור אדום. המספרים הללו משקפים בצורה נאמנה את המציאות על כבישי המדינה. בעוד שכמעט ואין חולק על החומרה של מעבר צומת באור אדום, ובעוד שקיים קונצנזוס מקיר לקיר בנוגע לעובדה שעבירות אלה צריכות להיאכף בחומרה, הרי שכמות העבירות הללו היא יחסית זניחה. 

כרגיל אסיים בתזכורת:

מפת מצלמות גאטסו בישראל

רשימת מיקומי מצלמות גאטסו

ראו הוזהרתם.

 

15 Comments

Add a Comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *