היכונו לביאת הצינור – הנה זה כאן

"היכונו לביאת הצינור" היה ביטוי שהשתמשתי בו בעבר כדי לתאר את המהלך שבו המדינה (באמצעות המשרד לבטחון פנים והמשטרה) הולכת "להכניס" צינור לאזרחיה. לנו.

היום בו הצינור הולך להיות מוכנס מתקרב במהירות. ועדת הכלכלה של הכנסת אמורה להתחיל את מושב החורף עם דיון באחד מהתיקונים האגרסיביים ביותר של תקנות התעבורה שנראו אי פעם בישראל אותם מקדמת ח"כ ציפי חוטובלי, סגנית שר התחבורה. הנה תמונה שלה, כדי שלא תשכחו:

ציפי חוטובלי ביום חתונתה - 27 במאי 2013 - צילום ינאי יחיאל 480

במסגרת אותם שינויים בחוק תורחב משמעותית סמכות האכיפה והענישה המיידית של שוטרי תנועה, יוחמרו עונשי השלילה על שורה ארוכה של עבירות תנועה, יוגבלו זכויות הערעור של הנהגים ויצומצם שיקול הדעת המקל של שופטי התעבורה.

לאחר השינוי בחוק יוכל שוטר לשלול את רישיונם של נהגים שלילה מנהלית של עד 90 יום – עוד לפני המשפט – גם אם לא ראו את העבירה בעצמם. כל מה שצריך הוא חשד סביר להניח כי נהג ביצע עבירה.

משטרת התנועה תקבל יכולת לשלול רשיון בקלות יתרה – וואלה! רכב

כבר דיווחתי על הצעת החוק הזו בעבר כאן והבטחתי לעקוב אחר התקדמותה במסדרונות הכנסת:

במשרד התחבורה מכשירים את הקרקע לקראת מתן דו"חות מהירות המבוססים על מדידת זמן בין שתי נקודות

וגם כאן:

אושר בקריאה ראשונה החוק שמאפשר לשוטר לשלול רישיון לאדם גם אם כלל לא ראה את העבירה מתבצעת לנגד עיניו

ח"כ חוטובלי מכחישה כמובן, אבל אנחנו יודעים שהסיבה האמיתית לשינוי הקיצוי בחוק היא, בין היתר, הכנת הקרקע לקראת מערכות מדידת מהירות ממוצעת באמצעות מערכת הגאטסו. כך שוטר (זה שיושב בהר חוצבים) יוכל לשלול רישיון לנהג שבכלל לא נצפה עובר עבירה.

עד היום אפשר לתת דו"ח מהירות רק אם השוטר ראה (בעיניו או באמצעות התמונה שמופקת ממצלמת המהירות) את ביצוע העבירה. עד היום לא ניתן לתת דו"ח או לשלול רישיון אם השוטר רק חושד שהיתה עבירה.

לדוגמה, אם נהג עוקף ניידת סמוייה או רכב שבו יושב שוטר במהירות גבוהה מהמהירות שבה נוסעת הניידת (למשל 110 קמ"ש), גם אם הוא נוסע רק "קצת" יותר מהר, או אם הוא נוסע "הרבה" יותר מהר – השוטר לא יכול לעשות עם זה כלום (ברמת דו"ח המהירות… הוא יכול לתת דו"ח על משהו אחר, אבל לא על מהירות). אבל לא מדובר רק בעבירות מהירות. לדוגמה, אם שוטר עומד בצומת מסויים ורואה נהג חוצה את הצומת בזמן שהאור אצלו (אצל השוטר) הוא ירוק – אז הוא לא יכול לתת לנהג דו"ח על מעבר צומת באור אדום (למרות שברור לו שהיה אדום ברמזור), פשוט בגלל שהוא לא ראה בעיניו את האור האדום בצד של הנהג. כך גם בכל הקשור לעבירות אחרות – למשל חציית פסי רכבת, נהיגה תחת השפעת אלכוהול או סמים ועוד.

עד כאן יש שיתווכחו ויאמרו שהחוק החדש מטרתו באמת להחמיר את הענישה כלפי בריונות כביש, נהיגה תחת השפעת אלכוהול – עבירות המסכנות חיי אדם. אבל כמו שכולנו יודעים, מרגע שנותנים לכלב את העצם קשה מאוד לקחת אותה ממנו בחזרה. מה שמסתתר פה הוא מזימה אחרת לגמרי.

עם הקמת מערכת א-3 (גאטסו) היה דיבור על הכנסת מערכת מדידת מהירות ממוצעת. עד כה בעיות חוקיות מנעו מהכנסת המערכת לפעולה. היום שבו כל זה עומד להשתנות מתקרב במהירות.

אתם מבינים, אם אדם יצא מנקודה A והגיע לנקודה B שהמרחק ביניהן הוא למשל 10 ק"מ, והוא הגיע לשם תוך 6 דקות, זה אומר שהוא נסע במהירות של 100 קמ"ש. אם הוא הגיע לשם תוך 5 וחצי דקות, זה אומר שהוא נהג במהירות של כ- 110 קמ"ש, ואם הוא עשה את זה תוך 5 דקות זה אומר שהוא נהג במהירות של כ- 120 קמ"ש, בממוצע.

כל מה שצריך זה לשים מצלמה בנקודה A ועוד אחת בנקודה B, לעבד את כל מספרי הרכב שעוברים ביניהן, לחשב את המהירות הממוצעת של הרכבים שנקלטו בין שתי הנקודות, ולהוציא פלט מסודר של כל אלה שנסעו מהר מהמותר. כך המערכת תוכל לתת התראה על כל נהג שחוצה את המרחק הזה, למשל בדוגמה שלנו, בפרק זמן של מתחת ל- 5 דקות.

אחת הטענות שמעלים קוראים שלא מכירים את המערכת היא שזה יהיה בלתי אפשרי לאחסן ולעבד בזמן אמת את כל הנתונים ממאות אלפי הרכבים שיקלטו במערכת מדי חודש. אני מזכיר לאותם קוראים שכלל לא צריך לשמור את תמונת הרכב, שכן בעת חציית קו המצלמות הם אינם מבצעים כל עבירה. כל מה שצריך זה לתעד את מספר הרכב והשעה המדוייקת. בדיוק כמו שעושים בשערי הגבייה של כביש 6 או מנהרות הכרמל, בדיוק כמו שעושים בכניסה לחניונים ממוחשבים. כל מה שהמערכת צריכה לאחסן הוא את מספר הרכב והשעה, ולהצליב עם המידע שנקלט ממצלמה שניה.

לפי החוק החדש, השוטר יכול להסתכל בנתונים שהפיקה מערכת ה- א-3, ולהפיק את הדו"ח + שלילה לפי הצורך, מבלי שיראה בפועל את העבירה.

ואגב, למה לעצור כאן? לא חייבים למדוד זמן רק בין נקודה A ל- B. אפשר בקלות להרחיב את המערכת כך שתמדוד זמן בין כל שתי נקודות במדינת ישראל (אם כי למען הדיוק ככל שהמרחק בין הנקודות גדל, כך המהירות הממוצעת תקטן בגלל עיכובים בתנועה, רמזורים אדומים או סתם תנועה שמאטה את הנהג או הרוכב). תחשבו על הפוטנציאל. מעמידים מצלמה אחת ביציאה מת"א, אחת בכניסה לירושלים, אחת בכניסה לבאר שבע, אחת בכניסה לחיפה. המרחק בין הנקודות ידוע, המהירות החוקית מכתיבה שפרק הזמן שעובר בין הנקודות לא יכול להיות קטן מ- X, ולכן מבחינת המערכת זה לא ממש משנה לאיזה עיר נוסע הנהג. ברגע שהוא נצפה במצלמה השניה ויש התאמה בין מספרי הרכב, המערכת תבצע חישוב של המהירות הממוצעת של הרכב. קטן מ- X? הופה דו"ח.

ולא רק במהירות עסקינן. יצאתם לטיול של שבת בבוקר ועצרתם לאכול ארוחת בוקר קלילה? אתם לבושים בחליפות רכיבה ונוסעים על אופנועי ספורט? שוטרים מגיעים למקום? כן, אפשר לשלול לכם את הרישיון רק בגלל שבאזור היו כמה אופנועים שמישהו דיווח עליהם שהם השתוללו.

זה הולך להיות מעניין.

אגב, אנקדוטה מעניינת בפני עצמה היא הטוקבקים שכתבות אלה גררו אחריהן. חלק מכריע מאותם טוקבקיסטים מוטרד ממשהו אחר לגמרי – האם שוטר יוכל לשלול רישיון לאדם שנהג תחת השפעת קנאביס או לא, ואיך תתבצע המדידה בפועל. מטריד לכשעצמו לדעת שעל כבישי ישראל מסתובבים אלפי ועשרות אלפי מסוממים שרק גמרו את השאכטה האחרונה שלהם (הכל רפואי, כמובן, במסגרת החוק).

8 Comments

Add a Comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נגישות