בעולם מבינים היטב את סכנת מצלמות המהירות. ומה בישראל?

מחקר שפורסם לאחרונה מעלה נקודה שהיתה ידועה למתנגדים להצבת מצלמות המהירות ורק לאחרונה קיבלה אישוש מדעי חשוב. המחקר שהוזמן על ידי עתון "שיקגו טריביון" שבוצע לאחרונה במדינת אילינוי בארה"ב חשף כי מצלמות רמזור מגדילות באופן ניכר את שיעור תאונות הדרכים מסוג חזית-אחור, ואינן מניבות שום דבר אחר מלבד העשרת קופת המדינה. המחקר נערך באחת המדינות בהן היקף המצלמות בצמתים הוא הגבוה ביותר בארה"ב, וספציפית בעיר שיקאגו שבה ראש העיר הכריז לאחרונה כי מטרתו היא לרשת את כל הצמתים בעיר במצלמות כאלה.

החוקרים בדקו בסוג התאונה ובנסיבותיה וגילו תופעה מדאיגה: לפי המחקר, המצלמות הותקנו בצמתים בהם שיעור התאונות היה בין כה נמוך, ולכן תרומתן להפחתת תאונות הדרכים לא רק שהייתה אפסית, אלא להיפך. המצאותן של המצלמות בצמתים גורמת לנהגים לתסמינים של "טראומה וחרדה" (מה שאני כיניתי "דילמת האיש המת"), מה שמוביל לזינוק של 22% בתאונות חזית-אחור שהסתיימו בפציעות בדרגות חומרה שונות.

העלייה במספר התאונות ניתן להסבר במידה רבה על ידי אותה התנהגות המאפיינת את הנהגים בגישה לצמתים. בעוד שבצומת בה אין מצלמה ברור לנהג שיש לו מידה מסויימת של גמישות בעת חציית הצומת, הרי שבצומת מרושת עם מצלמה אחת או יותר, הנהגים שמבחינים במצלמה בולמים בעוצמה רבה יותר, מה שפוגם בתכנון הנהיגה של הנהג שנוסע מאחוריה – שנכנס במכונית שלפיו.

מצלמות רמזור גורמות לתאונות ואינן יעילות מבחינה בטיחותית – וואלה! רכב

מחקר בארה"ב: מצלמות רמזור דווקא מגדילות את תאונות הדרכים – גלובל – TheMarker

לפי נתוני המחקר, בשיקגו מוצבות 350 מצלמות בצמתים שהניבו עד כה הכנסה של חצי מיליארד דולר מאז שנת 2002. כל דו"ח המופק מהמצלמה בארה"ב גובה מכל נהג כ-100 דולרים.

ומה בישראל?

בישראל העסקים כרגיל, ולמרות ביקורת הולכת וגוברת (כולל מצד עמותת "אור ירוק" ואחרים, כולל אלה שתכננו במקור את הפרוייקט) הוצבו עד לרגע כתיבת שורות אלה כ- 160 עמדות למצלמות מהירות ואור אדום, כשמתוכן כ- 2/3 הן מבצעיות והשאר הן עמדות דמה (תוכלו לקרוא עוד על מצלמות המהירות והמיקומים שלהן כאן באתר). עד כה, בשנתיים של פעילות, הכניסו המצלמות כ- 150 מיליון שקלים לקופת המדינה כתוצאה מתשלומי מדו"חות מהירות (הרוב המכריע) ואור אדום שהופקו מהמצלמות. מדובר על כ- 200,000 דו"חות בעלות של כ- 600 שקלים בממוצע לדו"ח.

בישראל המצלמות מתעדות גם עבירות מהירות ולא רק את המעבר של הצומת באור אדום. ברגע שהנהג מודע לכך, אסרטרטגיית הנהיגה שלו משתנה מהותית. כעת, גם אם הוא חושב שהוא יכול לעבור את הצומת בבטחה באור ירוק, הוא עדיין יבלום, ולעיתים בעצמה, מכיוון שהוא חושש להילכד ע"י מצלמת המהירות. לכן אין זה מפתיע שנתונים שפורסמו לאחרונה מצביעים על כך שבישראל כמות התאונות דווקא עולה, למרות הצבתן של כל אותן מאות מצלמות.

מחדל: המדינה התעלמה מדו"ח מצלמות הרמזור, מספר התאונות עלה –  YNET רכב

נתונים מטרידים: עוד מצלמות בכבישים, כפליים הרוגים – YNET רכב

אכיפה לא עובדת. זינוק קיצוני בדו"חות, עליה חדה בהרוגים – YNET רכב

מצלמות אכיפה מעלות את מספר התאונות – YNET רכב

אל תתנו למציאות להפריע לכם להמשיך לגבות כספים מהציבור.

פוסט זה פורסם בקטגוריה גאטסו, מכמונות מהירות, משטרה, עם התגיות , , , מאת Mitsu. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

אודות Mitsu

מיצו הוא שם העט בו אני מוכר בקהילת רוכבי הדו"ג, אבל שמי האמיתי הוא דניאל פטרי. אופנועים הם התשוקה שלי, ואם זה היה תלוי בי, הייתי מתעסק רק בהם. למזלי (או שלא) יש לי בחיים הרבה עניינים אחרים שדורשים את תשומת ליבי, בעיקר עבודה ומשפחה, כך שאני לא מצליח להתעסק עם מה שאני באמת אוהב כל היום. היתרון בכך הוא בעובדה שבכל פעם שאני עולה על אופנוע, אני חוזר ומתלהב. אתם יכולים למצוא אותי פה, אבל מכיוון שאני אוהב לכתוב כשעולה בי המוזה (בעיקר כשמעצבנים אותי, אבל לא רק), אז יוצא שאני גם כותב המון במקומות נוספים כמו פורום 8 של תפוז, פולגז, דוג"רי וכמובן פייסבוק. כתבות שאני כתבתי פורסמו בעבר במגוון מדיות כמו YNET, גלובס, מוטו, אוטו ועוד. בכל הקשור לנושאים המופיעים באתר זה ניתן ליצור איתי קשר דרך הקישור המופיע בראש כל דף.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *