חלמאות ישראלית – מצלמות גאטסו יאכפו נסיעה בנת"צ

את פיילוט מצלמות הנת"צ (נתיב תחבורה ציבורית) חשפתי כאן לפניכם לפני כשנתיים וחצי. למרות שבנובמבר 2014 הן קיבלו הארכה לתקופת הפיילוט, לא הרבה זז בתחום.

נעים להכיר – מצלמות הנת"צ

מצלמות הנת"צ מקבלות פיילוט נוסף

אז איפה הבעיה אתם שואלים? שהרי נסיעה בנת"צ היא עבירה שאין עוררין על ביצועה. או שנסעת שם והיה אסור עליך לנסוע שם באותן שעות, או שלא. שחור או לבן. תקראו עד הסוף.

כעת, שחר הזלקורן חושף ב- YNET שמשרד התחבורה הגה פתרון עקום במיוחד כדי להתמודד עם הבעיה.

מדינת חלם – מצלמות הנת"צים יאכפו דווקא מהירות – YNET רכב

במקום להשתמש במערכת אוטומטית ייעודית שתוכננה במיוחד למטרה זו מצד אחד, או לחלופין במקום להתקין מצלמות וידיאו פשוטות שמתעדות כל רכב העובר שם ומעובדות על ידי גורם אכיפה, במשרד התחבורה החליטו להמציא את הגלגל מחדש.

בתמונה מעל – מצלמת נת"צ ייעודית

בישראל כמו בישראל, החליט מי שהחליט במשרד לבטחון פנים, קרוב לוודאי על סמך אפס הבנה אישית ומקצועית בתחום, להשתמש דווקא במצלמות הגאטסו לשם אכיפת הנסיעה בנתיבים אלה. דווקא בגאטסו, שהן מצלמות שכלל לא יועדו למטרה זו.

gatso-kvish3-ein-tzurim-3

בתמונה מעל – מצלמה לא ייעודית לנת"צ, אלא שבמשרד התחבורה החליטו להמציא את הגלגל מחדש וללמד את הגויים איך באמת צריך לעבוד.

בעוד שיצרן מצלמות אלה, חברת גאטסומטר, מספק מודולי הפעלה שונים למצלמות הגאטסו, הרי שבישראל בחרו במשרד לבטחון פנים להפעיל את מצלמות הגאטסו על ידי מנגנון השראה אלקטרו-מגנטי הבנוי משתי לולאות המוחדרות אל תוך אספלט הכביש, ה"חשות" את הרכב בעודו חולף מעליהן. מנגנון זה משמש בישראל גם במצלמות המהירות הקלאסיות – דהיינו לשם אכיפת מהירות בלבד בקטעי כביש רגילים, וגם במצלמות בעלות ההפעלה הכפולה – אור אדום ומהירות – הנמצאות בצמתים.

מנגנון זה יעיל למדי בהפעלת מצלמות למטרות הספציפיות הללו (ויש לו עוד יתרון – הוא לא ניתן לגילוי מרחוק, כיוון שהמצלמה איננה משדרת החוצה כפי שמצלמות המולטנובה הישנות היו משדרות קרני מכ"מ), אך הוא חסר תועלת לחלוטין בתסריט אכיפת הנסיעה בנת"צ מכמה סיבות:

עבירת הנהיגה בנת"צ איננה עניין של גילוי הנסיעה עצמה, דהיינו האם עבר כאן רכב או לא, ואם כן באיזו מהירות, שהרי מאות אוטובוסים, מיניבוסים, מוניות, ולעיתים גם רכבים המסיעים 4 אנשים ומעלה (במקום המותר לכך) יעברו שם מדי יום, ואף אחד מרכבים אלה לא יבצע כל עבירה.

שנית, בעוד שהטריגר לביצוע הצילום בעבירת מהירות הוא נהיגה במהירות מעל לרף שנקבע בממשק ההפעלה של המצלמה, ובעוד שבצילום בעבירת אור אדום הטריגר הוא מעבר על פני הלולאות בזמן שהאור האדום דולק בכיוון הנסיעה – מהו הטריגר בעת מעבר של רכב מעל הלולאות שאינו מסוג מונית, מיניבוס או אוטובוס? אין כזו אופציה. לכן בישראל בחרו להשתמש דווקא בממשק המהירות כטריגר לצילום, אבל כדי לעשות זאת לכל רכב העובר באותו נתיב, הפחיתו את המהירות המותרת לכאורה ל- 1 קמ"ש – כך כל רכב ורכב יצולם ללא יוצא דופן.

המשמעות של הפעלה זו היא שכדי שהמערכת תוכל לזהות רכב העובר עבירה בצורה יעילה, על המצלמה לצלם את כל הרכבים העוברים שם, כמות של עשרות אלפי רכבים רבים מדי יום. אבל מכיוון שמצלמות הגאטסו אינן מיועדות להפעלה כזו, בניגוד למצלמות הנת"צ הייעודיות המסוגלות לעבור על המספר המזוהה בלוחית הרישוי באמצעות טכנולוגיה מתאימה ולהשוות כל מספר ומספר אל מול בסיס נתונים המכיל את מספרי הרישוי של כל הרכבים הציבוריים בישראל וכך למצוא את אלה שאינם מורשים לנסוע בנת"צ, הגה מי שהגה פתרון אחר, עקום במיוחד: מושיבים שוטר או שוטרת במשמרת אל מול מסך, ומציגים מול עיניהם את כל התמונות שמצלמת מצלמת הגאטסו במהלך כל היממה (או לפחות במהלך כל שעות האכיפה של איסור הנהיגה בנת"צ). השוטרים שעוברים ידנית על כל אותן אלפי תמונות מדי יום, צריכים להחליט בצורה ידנית מי מאותם רכבים אינו מורשה לנהוג בנת"צ באותן שעות – לדוגמה אם מספר הרכב איננו מסתיים ב- 25 (מספרים השמורים למוניות), או איננו אוטובוס או מיניבוס – יקבל הנהג דו"ח.

לא רק זאת. שיטה זו איננה מתאימה כלל למקטעים בהם מותר לרכבים המסיעים 4 נוסעים ומעלה לנסוע בנת"צ, שהרי המצלמה וגם לא השוטרים המביטים בתמונות אינם מסוגלים לחוש את מספר הנוסעים ברכב. כך גם שיטה זו לא מתאימה למקטע בו מותר לרכב להשתלב בנת"צ על מנת לבצע פניה, או להיכנס לנתיב אחר לצורך פניה.

אז מה עשו במשרד לבטחון פנים? פשוט מאוד. החליטו להפעיל את האכיפה אך ורק במקטעי נת"צ שבהם אין אישור לנסיעת רכבים המסיעים 4 אנשים ומעלה – לדוגמה במקטע של כביש החוף מנתניה דרומה, או בקטעים מסויימים של איילון צפון בואכה חולון. בקטעים אלה יקומו בקרוב שתי מצלמות גאטסו ייעודיות, וכמובן שכאן תוכלו לקרוא על כך ברגע שהן תעלנה לאוויר.

עקום? בוודאי. אבל זו ישראל, תסמכו על מי שצריך להחליט, הוא יבחר באופציה הגרועה ביותר.

רוצים לשמוע את הקטע הטוב ביותר? לחברת גאטסומטר יש פתרון טכנולוגי ייעודי בדיוק למטרה זו. לא שזה מעניין מישהו שם במשרד לבטחון פנים…

 

 

פוסט זה פורסם בקטגוריה מצלמות נת"צ, משטרה, עם התגיות , , מאת Mitsu. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

אודות Mitsu

מיצו הוא שם העט בו אני מוכר בקהילת רוכבי הדו"ג, אבל שמי האמיתי הוא דניאל פטרי. אופנועים הם התשוקה שלי, ואם זה היה תלוי בי, הייתי מתעסק רק בהם. למזלי (או שלא) יש לי בחיים הרבה עניינים אחרים שדורשים את תשומת ליבי, בעיקר עבודה ומשפחה, כך שאני לא מצליח להתעסק עם מה שאני באמת אוהב כל היום. היתרון בכך הוא בעובדה שבכל פעם שאני עולה על אופנוע, אני חוזר ומתלהב. אתם יכולים למצוא אותי פה, אבל מכיוון שאני אוהב לכתוב כשעולה בי המוזה (בעיקר כשמעצבנים אותי, אבל לא רק), אז יוצא שאני גם כותב המון במקומות נוספים כמו פורום 8 של תפוז, פולגז, דוג"רי וכמובן פייסבוק. כתבות שאני כתבתי פורסמו בעבר במגוון מדיות כמו YNET, גלובס, מוטו, אוטו ועוד. בכל הקשור לנושאים המופיעים באתר זה ניתן ליצור איתי קשר דרך הקישור המופיע בראש כל דף.

2 תגובות בנושא “חלמאות ישראלית – מצלמות גאטסו יאכפו נסיעה בנת"צ

  1. לא הבנתי האם המצלמות האלה יאכפו גם מהירות? כלומר האם חוץ מאכיפת הנת"צ יתנו דוחות גם על מהירות באותה נקודה בנת"צ עצמו או אפילו בכל הנתיבים המקבילים (פשוט עם פסים לכל רוחב הכביש). כמו שמצלמת רמזור משמשת למהירות, האם גם מצלמת נתצ תיהיה כזו?

  2. דודי לוי – גם אני לא הבנתי את זה. מה שבטוח הוא שטכנית זה אפשרי, ואף אחד לא מבטיח לנו שהן לא יעבדו במוד כפול, כמו מצלמות הרמזור. עקרונית, זה פשוט מאוד לביצוע, כיוון שמבחינה טכנית ההתקנה היא זהה לחלוטין, וכל מה שצריך זה להחליט שכל רכב שצולם במהירות שעולה על X, יחטוף גם דו"ח מהירות (למשל אם מדובר במונית) ואם צריך גם דו"ח על נסיעה בנת"צ (למשל אם זה רכב שאינו מורשה).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *