גזירה חדשה לרוכבים בגוש דן – איסור חניה על מדרכות

בכתבה שפורסמה הבוקר ע"י קובי ליאני מוואלה נכתב כי עיריית ת"א מתכוונת להתחיל לאכוף איסור חניה של כלי רכב דו-גלגלי על מדרכות העיר.

עריית תל אביב תאסור החניית אופנועים וקטנועים בחלק ממדרכות ת"א – וואלה! רכב

תגובת העירייה לפניית וואלה היתה: "מטרת המהלך הנה לפנות את המדרכה לרווחת הולכי הרגל ולשמור על בטיחותם של כל משתמשי הדרך".

בינינו, אנחנו יודעים את האמת. העירייה לוטשת עיניה לעוד כמה מיליוני ש"ח שיכולים להגיע אליה כהכנסה מדי שנה כתוצאה מאכיפה אגרסיבית וחסרת פשרות כנגד דו"גים. מי יוותר על הכנסה יפה שכזו?

moto-parking-miki-kagan-1

לכאורה, האכיפה תיעשה רק ברחובות בהם המדרכה צרה במיוחד. תגובת העירייה ממשיכה: "עיריית תל-אביב – יפו הכשירה מקומות חנייה מוסדרים לרכב דו גלגלי במקום בו היו קודם חניות לכלי רכב, במספר רחובות בעיר המאופיינים במדרכות צרות במיוחד: רחוב ביאליק, רחוב שלמה המלך מרחוב פרישמן עד למלך ג'ורג, רחוב יוחנן הסנדלר מרחוב שנקין עד לרחוב העבודה ורחוב שפינוזה מרחוב גורדון לשד' בן גוריון. במקומות אלה מחלקת העירייה מנשרים לנהגים המסבים את תשומת ליבם לקיומם של מקומות החניה החדשים, ומתריעים על כך כי חניה על המדרכה בניגוד לחוק תיאכף כנדרש".

בתמונה: הודעת אזהרה שנמסרה לרוכב קטנוע שחנה על המדרכה ברחוב שלמה המלך בת"א (קרדיט לתמונה – אריק מירמי):

moto-parking-warninig

טענות רבות העולות כנגד רוכבי אופנוע וקטנוע בעיר מתייחסות לבריונות שבה נוקטים חלק מהרוכבים – בין אם שליחים שעובדים למחייתם או רוכבים שמרגישים שהמדרכה היא ביתם השני ושיש להם עליה זכות אבות. לפי טענות אלה רוכבים רבים חונים כאוות נפשם על המדרכות הצרות, חוסמים כניסות לבתים, לחניות, עלייה למדרכות המיועדות לנכים ונשים עם עגלות, ובגדול מהווים מטרד שהיו שמחים אילו היה נעלם כליל מן העולם.

כאילו שאופניים בכלל ואופניים חשמליים לא מהווים מטרד ולא מסכנים את ציבור הולכי הרגל לא פחות. כאילו שהעיר היא גן עדן להולכי הרגל, וכל מה שצריך כדי להשלים את ההגשמה העצמית והנרוונה היא לסלק לחלוטין את המפגע הנורא הזה ממדרכות העיר.

במפה מסומנים הרחובות הראשונים שבהם תיאסר כליל חניית דו"ג על המדרכות, לפי תגובת העירייה, והמצטרפים לרחובות שבהם כבר אסור חנייה כמו שדרות רוטשילד, רחוב קפלן והטיילת.

moto-pavement-no-parking-map-1

בשלב הזה קופצים טמבלים רבים וטוענים כי האכיפה לפי דברי העירייה תיעשה רק ברחובות בהם המדרכות צרות במיוחד. בטח. הרי כתבתי בדיוק את אותו דבר באותן מילים כאן למעלה ואפילו טרחתי להעלות מפה. אז למה אני מכנה את אותם מגיבים כ"טמבלים"? פשוט מאוד. הם לא סיימו לקרוא את הכתבה:

לפי תגובת העירייה לוואלה עולה כי "בשלב זה יחולקו דוחות אזהרה לרוכבים החונים, אך האכיפה בפועל תחל כבר בעוד שבועיים, בדיוק ב-7 ביולי 2015. בשלב ראשון, יינתנו דוחות חניה לרוכבים אשר יחנו על המדרכות ברחובות בהם יש מקומות חניה מוסדרים לדו-גלגלי. כאשר תושלם הקצאת מקומות החניה לרוכבים ברחבי העיר, תיאסר כליל החניה על מדרכות העיר שאוזכרו לעיל, וגם על גבי מדרכות בהן החניה לא תגרום להפרעה להולכי הרגל."

תקראו שוב את המשפט האחרון. הדגשתי אותו במיוחד עבורכם.

אם זה לא מספיק, ראו את תגובת העירייה בפייסבוק בנושא זה:

1896959_10206844113639168_7910756992519125008_n

שוב, כדי להקל עליכם: "עד להשלמת כלל החניות בעיר"… זאת אומרת שבעוד יום, חודש, שנה – כשהעירייה תחליט שאותן 3 חניות מצ'וקמקות שהן הקצו בקצה רחוב לדו-גלגליים ייצבעו על חשבון חניית רכבים, אז הפטיש יפול, והעט תתחיל לרשום דו"חות.

יש לכם עדיין ספק? גם לי. אז מספרים לי שאליקו אלג'ם, יו"ר מועדון האופנועים הישראלי (שאמור לייצג אותנו הרוכבים בכל עניין ודבר ובפניות לרשויות) פנה אל סגנית ראש העיר גב' מיטל להבי ולהלן תשובתה: "מדובר על מספר רחובות מסויים בהם תהיה אכיפה ובשאר העיר לא מתוכנן להיות שינוי.
כמובן בהתאם לשיקול דעת של הפקח (מקרים של חסימת המדרכה למעבר הולכי רגל ועגלות ילדים, כניסה לחניה, רח' קפלן והטיילת)."

צילום אילוסטרציה – כאן יש מספיק מעבר לאוטובוס

moto-pavement-parking-1

לכאורה, הרגעת מצב. בפועל, זהו מדרון חלקלק, וחובה לעצור את ההתדרדרות עוד בטרם היא החלה. ולא רק בעיריית ת"א. רוכבים רבים סבלו כבר את נחת זרועם של פקחי החניה בערים כמו גבעתיים, הרצליה ורמת-גן. מרגע שעיריות חמדניות אלה ואחרות יזהו את פוטנציאל ההכנסה הזה, אין שום סיכוי שהן לא תלכנה בדרכה של עיריית ת"א.

אם המחאה לא תצא מצד הרוכבים, הרי שהיא צריכה לצאת מצידם של בעלי הרכבים שחיים ועובדים באזור, ושעל חשבונם ייתפסו עוד מאות ואלפי חניות של כלי רכב ע"י אופנועים וקטנועים שייאלצו להחנות כמו רכבים. האם זה מה שאתם רוצים?

לשיטתי יש פתרון אחד ברור לבעיה. אם הרעיון הוא מאבק עקרוני שיאפשר לנו להמשיך להחנות על מדרכות באשר הן, כל התפשרות כגון סימון מוגבר של חניות בצורה כלשהי – בין אם מדובר על סימון בכביש ובין אם מדובר על מדרכות וכו' – יגרום לעירייה לאמץ כל פתרון אחר מלבד חניה חופשית על מדרכה.

לדעתי, בשלב הראשון צריך לבקש מהעירייה חנייה חופשית על מדרכות, וקנסות מוגדלים ואכיפה מואצת לחניה של אופנועים וקטנועים שלא מותירים לפחות 1.30 מטר מעבר לעגלות וכו'. מי שלא מכבד את הולכי הרגל, שיתקעו לו דו"ח, ויפה שעה אחת קודם, ותכלס ככה זה צריך להיות.

בתמונה: חלאה שצריך לקבל צינור

moto-pavement-parking-3

כך מצד אחד לא תהיה לנו בעיה לחנות, כי אין בעיה למצוא מדרכה רחבה ברוב המקומות, וגם נתחשב בהולכי רגל. יעזור לנו גם תדמיתית, ובהחלט ימנע את האסון הזה.

למהלך הזה יש השפעה איומה עלינו, ואסור לו לעבור בשום פנים ואופן. לזה צריך לשים סוף, ויפה שעה אחת קודם. כבר כעת מתארגן צוות תגובה רשמי, ופנייה מתאימה יצאה אל עיריית ת"א לקבל הבהרות.

בנתיים, בפייסבוק נפתחה קבוצה ובה הולכות ומצטברות תמונות של רוכבים ורוכבות המחנים את האופנוע או קטנוע שלהם כמו מכונית, על כחול לבן. הצטרפו לקבוצה והעלו את התמונות שלכם:

חונים כמו רכבים בתל-אביב

פוסט זה פורסם בקטגוריה דברים מעצבנים במיוחד, המאבק בחניה, עם התגיות , , מאת Mitsu. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

אודות Mitsu

מיצו הוא שם העט בו אני מוכר בקהילת רוכבי הדו"ג, אבל שמי האמיתי הוא דניאל פטרי. אופנועים הם התשוקה שלי, ואם זה היה תלוי בי, הייתי מתעסק רק בהם. למזלי (או שלא) יש לי בחיים הרבה עניינים אחרים שדורשים את תשומת ליבי, בעיקר עבודה ומשפחה, כך שאני לא מצליח להתעסק עם מה שאני באמת אוהב כל היום. היתרון בכך הוא בעובדה שבכל פעם שאני עולה על אופנוע, אני חוזר ומתלהב. אתם יכולים למצוא אותי פה, אבל מכיוון שאני אוהב לכתוב כשעולה בי המוזה (בעיקר כשמעצבנים אותי, אבל לא רק), אז יוצא שאני גם כותב המון במקומות נוספים כמו פורום 8 של תפוז, פולגז, דוג"רי וכמובן פייסבוק. כתבות שאני כתבתי פורסמו בעבר במגוון מדיות כמו YNET, גלובס, מוטו, אוטו ועוד. בכל הקשור לנושאים המופיעים באתר זה ניתן ליצור איתי קשר דרך הקישור המופיע בראש כל דף.

3 תגובות בנושא “גזירה חדשה לרוכבים בגוש דן – איסור חניה על מדרכות

  1. כרוכב אופניים אני חייב לחלוק עליך בתוקף אך להסכים איתך בד בבד. אופניים חשמליות הן מטרד וצריך לטפל בהם בחומרה [אם כי לדעתי הם יותר קטנוע איטי מאופניים כי קהל היעד שלהם הוא אנשים עצלנים שלא רוצים לדווש. אבל לצורך העניין, הם אופניים] הגבלת גיל, רישיון, ביטוח ואכיפה מוגברת הם התחלה של התחלה בעניין
    אבל לגבי החניות אי אפשר להשוות. אופניים זה דבר קטן וקל מאוד שאפשר להזיז בלי בעייה. אופנוע זה כלי גדול מאוד [כשהוא על מדרכה] חנייה שלו לרוחב מדרכה סותמת אותה, ואני רואה את זה כל יום. כשאני על האופניים… ולא מצליח לעבור. אני ועגלות התינוקות.

  2. כדאי לקחת מהמפה של העירייה את רחוב שפינוזה כדוגמה ולבקש הבהרות נקודתיות עליו:
    1. מהי כמות החניות לדו"ג הקיימות ברחוב? (אני אחסוך לכם את הבדיקה – 2!, לא שני מפרצי חניה אלא 2 מקומות ל2 קטנועים)
    2. מאחר וידוע לנו שבעירייה לא יושבים חכמי חלם אלא בעלי מקצוע בעלי שם ומוניטין אנחנו בטוחים שלאחר שהם בדקו הם יכולים לשלוף בזריזות מהי כמות בעלי הדו"ג ברחוב זה?
    3. בהמשך לסעיף 2 ובהנתן שברחוב זה שוכן מנהל ההנדסה של העירייה (כלומר תנועת אנשי מקצוע בלתי פוסקת בכל השעות והימים על דו"ג שאינם תושבי הרחוב) – מהי הסטטיסטיקה המקדמית שערכה העירייה לחניית דו"ג ברחוב?
    4. בהתאם לנתונים אלו – האם הערכת אגף החניה והפיקוח תואמת את המצב העתידי והאכיפה המתוכננת? במידה ולא מהן האפשרויות המוצעות?

  3. נק' חמישית, נוספת, לדבריו של gilkor:

    5. תועיל בטובה העירייה, שכל כך רוצה להידמות למקבילותיה בעולם המפותח, לפרסם את התקן שעל פיו היא קובעת את מס' החניות לדו"ג בכל רחוב ובסמוך לכל מוסד.

    העובדה כי בידיה של העירייה הסמכות לחלק דוחות חנייה לא אמורה להפוך את כל נושא התקנות לחד-סיטרי, למחייב עבור צד אחד בלבד. אם העירייה רוצה לשנות את תקנות החנייה בעיר שתשים את התקן שלה (למס' החניות) למבחן הציבור, מערכת המשפט והמציאות ותאפשר לאזרחים לעתור כנגדה כאשר אין עמידה בתקן (במידה והתקן "עבר" ומראש לא היה מגוחך, כמו אותן שתי חניות בודדות ברח' שפינוזה עליהן סיפר לנו gilkor).

    רק לשם השלמת התמונה, בברצלונה למשל, לכל מקטע רחוב יש חניית דו"ג בתחילתו ובסופו כשהיחס הוא להערכתי כ-1 מ' חנייה לדו"ג על כל 5 מ' חנייה לרכב פרטי. ובכל זאת, להבנתי, אין שם אכיפה (בפועל) כנגד חניית דו"ג על המדרכה. מה גם שנראה שנושא הגניבות שם הוא כמעט ולא פקטור (בהשכרת קטנוע כששאלתי לגבי איך ואיפה בטוח להחנות אותו נאמר לי ע"י המשכיר פשוט לנעול כידון ולהשאיר איפה אותו שבא לי, כי בכל תקופת עבודתו בחברה, כשלוש שנים, לא נתקל במקרה של גניבת קטנוע).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *