מחאת החניה – הרוכבים מדגימים את תסריט "היום שאחרי"

כזכור לכם, עיריית ת"א הודיעה על הפעלת איסור חניה על מדרכות לכלי רכב דו-גלגליים במספר רחובות בת"א בתואנה כי מדובר ברחובות בעלי מדרכה צרה, וכי חניית הדו"ג מפריעה להולכי הרגל. לאחר מכן, מצהירה העירייה בדבריה, תיאסר החניה לדו"ג על כל מדרכות העיר, ללא קשר לשאלה האם הם מפריעים להולכי הרגל. העירייה טוענת כי היא תעשה זאת רק לאחר הכנת חניות מיוחדות לדו"ג. האכיפה, כך לפי העירייה, תחל ב- 7.7.

בפועל, מדובר בשינוי של סטטוס קוו שהיה קיים מזה עשרות שנים, לפיו דו"ג רשאים לחנות על מדרכות כל עוד הם מותירים מעבר של לפחות 1.3 מטר, ואינם מפריעים לתנועת הולכי הרגל. בנוסף, העירייה כלל לא מכינה די חניות לדו"ג. לדוגמה, ברחוב יוחנן הסנדלר – אחד הרחובות בהם תיאסר החניה לדו"ג בשלב הראשון – קיימות רק 2 (שתי) חניות לדו"ג בקטע האמור. כך גם ברחוב ביאליק – עוד אחד מהרחובות בהם תיאסר חניה לדו"ג בשלב הראשון – שם קיימות 6 חניות לאורך כל הרחוב כולו. אין כל סימנים לכך שהעירייה כלל טורחת להכין עוד חניות לדו"ג. יתרה מזאת, פעמים רבות נתפסות חניות אלה ע"י רכבים שמנצלים את יתרון הגודל שלהם, ולמעשה גוזלים את אותם מקומות מהדו"ג שבאים לחנות במקום.

הלכה למעשה, תנועת הולכי הרגל אכן מופרעת אבל לא הדו"ג הם הגורם העיקרי להפרעה זו. על המדרכה חונים רכבים (לדוגמה בתמונות שצולמו אמש ברחוב שלמה המלך), פחי אשפה ופחי מיחזור, ובעיקר אופניים, אופניים חשמליים וקורקינטים ממונעים. מספר הולכי הרגל שנפגעו כתוצאה מהתנגשות עם דו"ג חונה, קשור ומכוסה שואף לאפס. לעומת זאת, מדי שבוע אנו מתבשרים על תאונות עם אופניים, אופניים חשמליים וקורקינטים ממונעים.

העירייה מכסה את ערוותה בכך שהיא פונה לציבור שאותו קל לחלוב – רוכבי הדו"ג. במקום להתעמת עם הביריונים על האופניים והקורקינטים, אותם קשה לפקחים לתפוס ושנגדם אין להם כל סמכות אכיפה מעשית, הם מתכוונים לתת דו"חות לרוכבי דו"ג שאותם קל להעניש, שכן יש להם מספר רישוי, חשבון בנק וזהות שאותה אפשר לתבוע.

הפגיעה בסטטוס קוו הקיים משולה לגזירה שהציבור אינו יכול לעמוד בה. איסור החניה לדו"ג על כל מדרכות העיר, גם על כאלה שבהם כלל אין הפרעה להולכי הרגל, תביא כ- 30,000 רוכבי דו"ג לחפש חניה במקומות אחרים. מיעוטם (פחות מ- 10%) ימצאו חניה במפרצונים הייעודיים שהוקצו ע"י העירייה. רובם המכריע יצטרך לתפוס חניות של רכבים בכחול לבן, מה שיגביר משמעותית את מצוקת החניה של אותם רכבים שגם כך סובלים קשות מעבודות התשתית שהחלו לאחרונה בעיר.

זעקת הרוכבים נשמעה ברחבי המדיה החברתית בשבוע האחרון. מאות ואלפי רוכבים התארגנו בקבוצות. לדוגמה, קבוצת "חונים כמו רכבים בתל אביב" המונה כ- 1000 רוכבים ובה התבקשו הרוכבים להעלות תמונות של האופנוע או הקטנוע שלהם כשהוא חונה בחניה של רכב כדי להמחיש את האבסורד בתקנה החדשה. מאות תמונות הועלו עד כה.

moto-parking-mitsu-3

לינק לקבוצת "חונים כמו רכבים בתל אביב"

באירוע רב משתתפים שייערך ב- 7.7 (יום ג') ב- 7 בבוקר בכיכר המדינה בת"א, יאספו מאות רוכבי דו"ג ויתפסו מקומות חניה של רכבים, כחוק. הרוכבים לא יפריעו לתנועה, אבל כל מקום חניה פנוי בכיכר יתפס ע"י דו"ג, מה שיחריף עד מאוד את מצוקת החניה של הרכבים באזור כולו. לאירוע הוזמנה כל המדיה הרלוונטית שתספק כיסוי אינטרנטי וטלוויזיוני לאירוע.

לינק לאירוע תפיסת החניות ב- 7.7

moto-parking-event-77

הנחיות לאירוע:

אם יש חניה פנויה, תופסים מיד. אם אין, נצמדים לדלת של הנהג של הרכב הבא, רכב רכב, אחד אחד, עד להקפה מלאה של כל הכיכר. רכב רוצה לצאת? אומרים לו בוקר טוב, מזיזים את הכלי אחורה, נותנים לו לצאת, ותופסים את החניה שלו.

בשום פנים ואופן לא חוסמים או תופסים חניה של נכה ולא חוסמים כניסות לחניות של בתים.

זכרו: הנהגים הם לא האויבים שלנו, הם שותפים למצוקה שלנו.  אנחנו צריכים אותם איתנו, לא נגדנו.

דרישות הרוכבים מעיריית ת"א:

הרוכבים מבקשים מהעירייה להודיע על ביטול לאלתר של איסור חניה של דו"ג על מדרכות העיר ולהודיע על כך שאין היא מתכוונת לשנות את ההסדר הקיים הנשמר בעיר מזה עשרות שנים.

כיוון שמצוקת הולכי הרגל אינה נעלמת מעינינו, אנו קוראים לעירייה לבצע מספר מהלכים חשובים במקביל:

1. החלת אכיפה באמצעות מערך הפיקוח העירוני על כל דו"ג שמחנה על מדרכה בצורה כזו שמפריעה לתנועת הולכי הרגל ואשר אינו מותיר מעבר של לפחות 1.3 מטר לתנועתם. כל דו"ג שכזה צריך לקבל אזהרה בשלב הראשון, ודו"ח לאחר מכן. בצורה זו "יחונך" ציבור רוכבי הדו"ג לשמור על זכותם של הולכי הרגל לנוע בצורה חופשית על המדרכות. חסמת? לא הותרת מעבר של לפחות 1.3 מטר? חטוף דו"ח. נסעת על המדרכה שלא למטרת העמדת הכלי לחניה? חטוף דו"ח.

2. העירייה תפעל להכין אלפי מקומות חנייה ייעודיים לדו"ג באזורים בהם קיימת מצוקה. לדוגמה, מול משרדי הממשלה ליד עזריאלי, שם כל מקומות החניה לדו"ג שהיו קיימים עד כה בוטלו לחלוטין. ככל שיהיו יותר מקומות חניה לדו"ג, כך פחות מהם יחנו על המדרכות.

3. העירייה תפעל כדי לאכוף את ביריונות המדרכות של רוכבי האופניים והקורקינטים הממונעים בהבנה שהם מסכנים את תנועת הולכי הרגל הרבה יותר מאשר קטנוע שחונה בצורה סטטית ליד עמוד חשמל.

4. העירייה, ביחד עם ארגוני וקבוצות רוכבי הדו"ג, תצא בקמפיין בתקשורת, בחוצות ובמדיה החברתית, בה כלל הציבור יקרא להתנהגות "תרבותית" ונאותה, תוך כדי מתן כבוד וזכות תנועה הדדית, לטובת כל הצדדים.

פוסט זה פורסם בקטגוריה המאבק בחניה, עם התגיות , מאת Mitsu. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

אודות Mitsu

מיצו הוא שם העט בו אני מוכר בקהילת רוכבי הדו"ג, אבל שמי האמיתי הוא דניאל פטרי. אופנועים הם התשוקה שלי, ואם זה היה תלוי בי, הייתי מתעסק רק בהם. למזלי (או שלא) יש לי בחיים הרבה עניינים אחרים שדורשים את תשומת ליבי, בעיקר עבודה ומשפחה, כך שאני לא מצליח להתעסק עם מה שאני באמת אוהב כל היום. היתרון בכך הוא בעובדה שבכל פעם שאני עולה על אופנוע, אני חוזר ומתלהב. אתם יכולים למצוא אותי פה, אבל מכיוון שאני אוהב לכתוב כשעולה בי המוזה (בעיקר כשמעצבנים אותי, אבל לא רק), אז יוצא שאני גם כותב המון במקומות נוספים כמו פורום 8 של תפוז, פולגז, דוג"רי וכמובן פייסבוק. כתבות שאני כתבתי פורסמו בעבר במגוון מדיות כמו YNET, גלובס, מוטו, אוטו ועוד. בכל הקשור לנושאים המופיעים באתר זה ניתן ליצור איתי קשר דרך הקישור המופיע בראש כל דף.

תגובה אחת בנושא “מחאת החניה – הרוכבים מדגימים את תסריט "היום שאחרי"

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *