טיפים לרכישת מעילי רכיבה

אחת האמיתות הברורות ביותר בכל מה שקשור לרכיבה על אופנועים, וספציפית על אופנועי כביש המסוגלים להגיע בזריזות למהירויות גבוהות, היא שעל הרוכב והמורכב/ת להיות ממוגנים עד כמה שאפשר. נכון, ישנן מדינות בעולם שבהן מיגון אינו חובה, וגם באלה שהוא כן, מעיל רכיבה כמעט לעולם לא נמצא תחת ההגדרה הקפדנית של החוק – כמו גם כפפות, נעלי רכיבה ומיגון ברכיים – וזאת בניגוד לקסדות. יחד עם זאת, בעוד שרובנו לא נעז לחשוב על רכיבה ללא קסדה, גם אם נגיע למדינה בה חבישת קסדה איננה חובה, הרי שבנוגע לשאר פריטי המיגון שצויינו אנחנו (או חלקנו לפחות) עשוי לפעמים לוותר לעצמו בעניין הזה.

זה לא רעיון טוב לוותר לעצמך בנושא מיגון. רוצים לדעת למה? פעם אכתוב על זה פוסט, ואם תבקשו יפה נעלה גם כמה תמונות מגעילות במיוחד של אנשים שחשבו שהעור שלגופם הוא אביזר לא חיוני.

שמעו לי. רכבו תמיד עם מעיל – גם בקיץ, גם בחמסין, גם כשממש לא בא לכם. האלטרנטיבה הרבה יותר גרועה.

אוקיי, מה עכשיו? יש בערך זיליון מעילי רכיבה, טריליון סוגים ומותגים, וחלקם גם עולים מיליון. איך נבחר את המעיל המתאים לנו ביותר? המטרה של הפוסט הזה היא לעזור לכם לעשות בדיוק את זה, וזאת מבלי להיכנס למותגים ספציפיים וגם לא למחירים. את זה אני משאיר לכם.

כשאנחנו חושבים על מעיל הרכיבה האולטימטיבי עבורנו עולים לרובנו בראש שלוש קטגוריות: עמידות, שימושיות, ומחיר. יש קטגוריה נוספת שנקרא לה סטייל, אבל נתעלם לרגע ממנה כי על טעם וריח… אתם יודעים. בכל מקרה, בהקשר לאותן שלוש קטגוריות אנחנו יכולים לחשוב על כמה וכמה תכונות חשובות שאותן צריך לחפש במעיל הרכיבה המתאים ביותר עבורכם.

הסדר בו מוצגות תכונות אלה אינו מכוון, וכל רוכב או רוכבת ימצאו כאן את מה שרלוונטי לכם יותר.

כל המעילים המופיעים בדף זה הם מתוצרת חברת Revit, ותודות על הצילומים ל-איי די מוטורספורט.

אגב, אולי תמצאו גם המאמרים האלה כשימושיים עבורכם:

מדריך לרכישת קסדה חדשה

מדריך לרכישת נעל רכיבה ממוגנת

מידה והתאמה לגוף

הנחת העבודה היא שלא משנה על איזה מעיל אתם מסתכלים, ההתאמה שלו למידות הגוף שלכם היא קריטית. אתם לא רוצים שהמעיל יהיה גדול מדי וכך יפריע לתנועה שלכם ויגרום לכך שהמיגונים יזוזו ממקומם הרצוי. אתם לא רוצים שהוא יהיה קטן מדי וילחץ לכם באזורים מעצבנים או יסגר בקושי על הכרס שגידלתם מאז ראש השנה והבטחתם לעצמכם שתיכף תורידו בחדר הכושר.

התאמה לאופי הרכיבה ולאופנוע

אופי הרכיבה צריך להיות אחד האלמנטים החשובים המובילים אתכם לבחור את המעיל המתאים לכם. כשאתם בוחרים את המעיל שלכם, חשבו על סוג האופנוע שעליו אתם מתכוונים לעלות.

ישנם מעילים בעלי אוריינטציה לרכיבה ספורטיבית אגרסיבית – בעיקר מעילי עור בעלי גבנון קשיח, מיגונים "משוכללים", ופוזה קטלנית. ישנם מעילים אחרים המתאימים לרכיבת "אדוונצ'ר" ורכיבה דו-שימושית, קצת כביש, קצת שטח, ולעיתים הרבה פוזה של חוצה יבשות. ישנם מעילים אחרים המתאימים לרכיבה עירונית מבית קפה אחד לשני, לרוב עשויים מחומרים עדינים יותר ובעלי אלמנטים עיצוביים כאלה ואחרים.

לדוגמה, מעיל סופר ספורט Replica, מחורר, עם וסט מחמם לימים קרירים יותר:

revit-sport-replica

בד וחומרים חיצוניים

בין אם ההעדפה שלכם היא עור, טקסטיל או קומבינציה של חומרים אלה או אחרים, השכבה החיצונית של המעיל היא זו שאמורה לספוג את כל הנזק במקומכם. זה תפקידם: פגעי מזג האוויר כמו גשם, רוח, ברד, קור וחום, פגיעות כתוצאה מנפילה או החלקה, שפשופים, קריעות ועוד.

עור הוא הבחירה המסורתית בכל מה שקשור לעמידות בפני שפשופים והחלקות, אבל בדים כמו קורדורה ואחרים מסוגלים לספק הגנה לא פחות טובה. בדי טקסטיל יכולים גם לספק שכבה "נושמת" המאפשרת ללחות הגוף לצאת החוצה דרך הבד וכך לשמור על טמפרטורה פנימית נוחה. ישנם בדים המספקים גם הגנה מפני גשם ומים, שימושי במיוחד למעילים של חורף ועונות מעבר.

דוגמה למעיל רכיבה עירוני, מעור, מדגם Flatbush:

revit-flatbush

מיגונים סופגי אנרגיה

למעילי רכיבה יש, פרט לפוזה, גם אלמנט מכריע בשמירה על בטיחות איברינו החשובים. בגלל זה הם מעילי רכיבה, ולא מעילי דולצ'ה גבנה. הם אמנם לא מבטיחים הישרדות בכל תנאי ובכל סוג של מכה/נפילה/תאונה, אבל הם ללא ספק משפרים את הסיכוי שלנו לצאת בצורה טובה יותר מתאונה שאלמלא המעיל היתה משאירה אותנו עם פגיעה חמורה יותר.

דוגמה למיגון חיצוני:

external-protectors

מעיל רכיבה טוב יכיל מיגונים סופגי אנרגיה איכותיים יותר, בעלי שטח מגע משמעותי – כתפיים, מרפקים, גב, ולעיתים גם מיגוני חזה. יש לציין שמעילים רבים מגיעים כברירת מחדל ללא מיגון גב מובנה, ולכן על הצרכן להוסיף למעיל מיגון מתאים.

לדוגמה, מיגון גב של חברת Seesoft בתקן 2:

seesoft2

המיגונים עצמם יכולים להיות מסוגים שונים התואמים תקנים שונים (תקן CE הוא המקובל בתחום). מיגונים נמדדים ברמת הקשיחות שלהם, רמת הגמישות שלהם, ואף ברמת ספיגת האנרגיה שלהם.

חשוב להקפיד גם על התאמה נכונה של המעיל לגוף הרוכב/ת, כך שהמיגונים ישבו במקום המתאים, אחרת ברגע האמת הרוכב עלול למצוא את עצמו נוחת על הארץ ונחבט באיבריו דרך המעיל, ולא דרך המיגון שאמור לספוג חלק מהמכה.

לדוגמה, מיגוני כתפיים ומרפקים של Knox בתקן 1:

knox1

רוכסנים, קליפסים, רצועות סגירה

אין דבר יותר מעצבן מאשר מעיל טוב עם רוכסן גרוע שלא נסגר טוב, או נפתח באמצע רכיבה, כשאתם בוחרים את המעיל שלכם, בדקו איך הרוכסן עובד, האם הוא נסגר בצורה טובה, האם הוא נוטה להיתקע, האם השיניים שלו יוצאות ממקומן?

מעילי חורף מגיעים לעיתים עם אזור בד או עור הנסגר מעל לרוכסן ומגן עליו מפני גשם/רוח. בדקו איך העניין הזה עובד, תראו אם קל לתפעל אותו עם יד אחת, או שזה דורש מכם התעסקות מיותרת.

בדקו קליפסים ורצועות אחרות, האם ה"טיק-טקים" עובדים כמו שצריך, האם הם מרגישים איכותיים? האם הם מאפשרים הצמדה טובה יותר של המעיל לזרועות, לאזור המתניים?

איוורור

אחת הבעיות עם מעילי רכיבה היא חוסר האיוורור שלהם לעומת רכיבה ללא מעיל בכלל. הדבר נכון במיוחד במעילים המיועדים להגנה בפני קור, רוח וגשם, ואם יש לכם מעיל מחמם במיוחד שכיף לכם לצאת איתו לרכיבת בוקר צוננת, יש מצב שבשעות הצהרים כבר תסבלו מחום איתו.

עור מחורר או בד רשת הוא פתרון טוב, וכמובן שגם פה יש לא מעט אופציות, החל במעילי עור ספורטיביים בעלי חירור מיוחד המתאים למזג האוויר בישראל, דרך מעילי רשת המספקים בעצם מעין שכבה חיצונית דקיקה שלא מגינה על העור מפני שפשופים וחבטות, אלא מספקת רק מעין רשת להצמדת מיגוני הכתפיים והמרפקים (וגם הגב אם יש) לגופכם. יותר טוב מכלום, אבל לא הפתרון הטוב ביותר בפני נפילה על כביש כואב.

לדוגמה, מעיל קיץ מדגם Air Force, עם אופציה לווסט לימים קרירים יותר:

revit-air-force

בטנה פריקה

מעילים המיועדים לרכיבה בעונות מעבר ובחורף מגיעים לרוב עם בטנה אחת או יותר, הניתנות לפירוק ברמה כזו או אחרת של קלות. בין שלל האופציות שאנו מוצאים במעילים השונים ישנן בטנות חימום עבות, וישנן אחרות המיועדות לאטימה מפני גשם ורוח (אם כי אלה עלולות לגרום להזעה כאשר רוכבים איתן במזג אוויר חם יחסית).

העובדה שניתן לפרק את הבטנות בקלות מאפשרת לרוכב להתחיל רכיבה בשעות הבוקר הצוננות עם מעיל ממוגן ומחמם, ואז לפרק את הבטנה/ות ולעבור לרכיבה במעיל מאוורר יותר ככל שמזג האוויר מתחמם.

לעומתם, מעילי קיץ מסויימים מצויידים בבטנות פריקות דקיקות נטולות שרוולים, שימושיות לאותם לילות שבהם אתם צריכים לעלות לרמת הגולן או לרדת לנגב.

מעילים מסויימים, בעיקר מז'אנר ה"אדוונצ'ר", המכילים מעין כיסים או פאוצ'ים חיצוניים, לרוב בחלקו התחתון של הגב, שבתוכם אפשר לאחסן את הבטנות הדקיקות כשהן מקופלות.

לדוגמה, 2 הבטנות של מעיל מדגם Neptune GTX:

revit-neptune-gtx1-2

כיסים ועוד כיסים

כיסים הם אלמנט חשוב להרבה מאוד רוכבים משום שניתן לאחסן בהם את מה שנחוץ ליום הרכיבה שלנו – החל מרישיונות, דרך ארנק או כסף + כרטיס אשראי או כרטיס תדלוק, מקום לשים משקפי שמש, אטמי אזניים, וכמובן איך אפשר בלי כיס לסלולרי?

מעילי רכיבה ספורטיביים הם לרוב בעלי זוג כיסים חיצוני + אחד או שניים פנימיים, בעוד שמעילים בעלי אוריינטציית "אדוונצ'ר" מגיעים עם הרבה יותר כיסים תפוחים ומתרחבים.

חשוב גם לתת את הדעת למיגון מפני גשם, ולכן מעילים ייעודיים יכילו כיס אחד או יותר בעלי רוכסן וריפוד אטומים למים.

נראות גבוהה

מושג זה נקרא באנגלית High Visibility ולעיתים בקיצור – Hi viz. מעילי רכיבה בקטגורייה זו בנויים מחומרים מחזירי אור וחומרים זרחניים המספקים נראות גבוהה לרוכב/ת בתנאי ראות לקוייה ולילה ע"י החזר אורות הרכבים ותאורת הסביבה בצורה טובה יותר. ישנם מעילים המובנים כמעט כולם מחומר מחזיר אור, ולאחרים קיימים ווסטים שניתן ללבוש מעל המעיל הרגיל על מנת להוסיף להם את הנראות הגבוהה.

מעיל לא חייב להיות בצבע צהוב זרחני כדי להחזיר אור בצורה טובה. למעילים רבים ישנם אלמנטים מחזירי צבעים המובנים בתוך הבד באזורים מסויימים כמו שרוולים, גב, חזית וחלקים אחרים. החזרת האור חשובה גם בעת רכיבה רגילה, אבל גם חס וחלילה בזמן תאונה בה הרוכב עלול להיות מוטל בשולי הדרך או אף בתעלה, ואז בלילה, ללא תאורה מתאימה, יהיה קשה מאוד להבחין בו או למצוא אותו למטרות חילוץ.

לדוגמה, מעיל Neptune GTX חורפי, עם אלמנט מחזיר אור:

revit-neptune-gtx1-1

אטימה למים, גשם ורוח

מעילים המתיימרים לספק הגנה מפני פגעי מזג אוויר האופייניים לחורף צריכים להיות בנויים מחומרים דוחי מים, לעיתים בעלי שכבות שונות (בין אם במעיל עצמו ובין אם ע"י שימוש בשיטת שכבות שונות הניתנות להסרה בעת הצורך). בנוסף לכך, הרוכסנים ופתחי הכיסים צריכים להיות מוגנים ע"י שכבת אטימה המונעת את כניסת המים והרוח דרך הרוכסנים.

לא כל מעיל אטום למים באמת ימנע הירטבות בימי גשם סוערים, לכן חשוב לבדוק עם המוכר עד כמה המעיל יגן עליכם מפני הגשם.

חשוב לציין שמעילים עמידים בגשם ומים צריכים לעבור ניקוי בצורה שונה מאשר סתם מעיל רגיל, וזה על מנת שלא לפגוע בתכונות דוחות המים של הבד.

צווארון נוח

בעוד שדגמים רבים של מעילי קיץ אינם מגיעים עם צווארון, הרי שבמעילים המיועדים לרכיבה בעונות מעבר או חורף קיים צווארון גבוה יחסית, בעל סוגר שצריך להיות נוח לתפעול (סגירה וגם פתיחה), בעל ריפוד פנימי רך ונעים לצוואר הרוכב. בנוסף, כדאי שהצווארון הזה יוכל להיסגר על צוואר הרוכב בצורה הדוקה מצד אחד, אבל לאפשר גם סגירה פחות הדוקה במידת הצורך על מנת לאפשר לבישה של צעיף או מסיכת רכיבה וצוואר המתאימה לתנאי מזג אוויר קרים במיוחד.

צבעים וקלות ניקוי

מעילי רכיבה בצבעים כהים – בעיקר שחור – קלים יחסית לניקוי ואינם נראים מלוכלכים אחרי רכיבה אחת. לעומתם, מעילים המכילים אלמנטים של צבע לבן ובהיר עשויים להיראות מלוכלכים מאוד במהרה, וקשה יחסית לנקות את הכתמים מעליהם. מצד שני, צבעים בהירים (בשילוב אלמנטים מחזירי אור) עוזרים לנראות של הרוכב. רצוי לבחור את המעיל המתאים לאופי הרכיבה שלכם גם מבחינת הצבע שלו.

לדוגמה, מעיל חורף אורבני מדגם Piazza 2, עם בטנות פריקות, ובד כהה:

revit-piazza2

לסיכום, מעיל רכיבה לאופנוע קונים לא רק לפי המראה החיצוני שלו אלא גם לפי מספר רב של תכונות שחשוב לוודא שהן קיימות בו, ותמיד רצוי לעשות בדיקה אצל מגוון יצרנים בטרם אתם פותחים את הארנק.

פוסט זה פורסם בקטגוריה טיפים, קסדות, מעילים, כפפות, נעליים וציוד מיגון, עם התגיות , , מאת Mitsu. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

אודות Mitsu

מיצו הוא שם העט בו אני מוכר בקהילת רוכבי הדו"ג, אבל שמי האמיתי הוא דניאל פטרי. אופנועים הם התשוקה שלי, ואם זה היה תלוי בי, הייתי מתעסק רק בהם. למזלי (או שלא) יש לי בחיים הרבה עניינים אחרים שדורשים את תשומת ליבי, בעיקר עבודה ומשפחה, כך שאני לא מצליח להתעסק עם מה שאני באמת אוהב כל היום. היתרון בכך הוא בעובדה שבכל פעם שאני עולה על אופנוע, אני חוזר ומתלהב. אתם יכולים למצוא אותי פה, אבל מכיוון שאני אוהב לכתוב כשעולה בי המוזה (בעיקר כשמעצבנים אותי, אבל לא רק), אז יוצא שאני גם כותב המון במקומות נוספים כמו פורום 8 של תפוז, פולגז, דוג"רי וכמובן פייסבוק. כתבות שאני כתבתי פורסמו בעבר במגוון מדיות כמו YNET, גלובס, מוטו, אוטו ועוד. בכל הקשור לנושאים המופיעים באתר זה ניתן ליצור איתי קשר דרך הקישור המופיע בראש כל דף.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *