סקירת אמצעי גילוי מכמונות מהירות – צ'יטה C550i

כפי שידוע לרוב הנהגים בישראל במהלך 2011 החלה משטרת ישראל, משרד התחבורה והמשרד לבטחון פנים בפריסה ארצית הולכת ומתרחבת של מערכת מצלמות אכיפה אלקטרונית (המכונה "א-3"). במסגרת הפרוייקט הוצבו קרוב ל- 150 מצלמות המהירות על כבישי המדינה. הנה תזכורת:

מפת מצלמות גאטסו בישראל

מעבר למכמונות הגאטסו, מפעילה משטרת ישראל מספר אמצעי אכיפת מהירות נוספים – מכמונות "דבורה", אקדחי לייזר המכונים "ממל"ז", ומספר מאוד מצומצם של ניידות המצויידות במצלמות מולטנובה (בשנים האחרונות כל מצלמות המולטנובה הנייחות יצאו משימוש, ואין הרבה ניידות המצויידות במצלמות אלה, אבל חלקן פעילות במקומות מוכרים וידועים). תוכלו לקרוא הכל אודות אמצעים אלה כאן: אכיפת המהירות על כבישי ישראל בידי משטרת ישראל.

הבעייתיות עם מצלמות הגאטסו

בעוד שמערכות אכיפת מהירות אחרים שהוזכרו לעיל ניתנים לגילוי ע"י גלאי מכמונות, הבעיה הגדולה המתעוררת עם מצלמות הגאטסו היא שהן לא משדרות שום אות אלקטרוני החוצה, ולכן הן בלתי ניתנות לגילוי באמצעות אותם גלאים. קיימת רק טכנולוגיה אחת שמסוגל לגלות בצורה אפקטיבית את מצלמות הגאטסו – מערכת מבוססת GPS שעושה שימוש בבסיס נתונים המכיל את כל "נקודות האיום". כאן נכנס לתמונה מכשיר הצ'יטה.

מכשיר הצ'יטה C550i

מערכת גילוי כזו נמצאת במכשיר המכונה "צ'יטה", או בשמו המלא Cheetah C550i. מדובר במכשיר המחליף את הדור הקודם (המכונה C50i) שנמכר בישראל ובעולם בהצלחה רבה, אבל הוא הרבה יותר קטן במימדיו הפיזיים, עם תצוגה המכילה מידע מפורט יותר, ועם תכונות משופרות עליהן נעמוד מיד. כמו במכשיר הצ'יטה הקודם, גם המכשיר החדש עושה שימוש בבסיס הנתונים המעולה של הצ'יטה (המכונה Trinity 2.0).

הערה: בסיס הנתונים של הצ'יטה מותאם לישראל, הוא מתוחזק בצורה מקצועית והוא מעודכן ברמה שוטפת. רוכשי המכשיר מקבלים מייל ברגע שמשוחררת גירסא חדשה של בסיס הנתונים, מה שכמובן עוזר להם להיות מעודכנים. בנוסף, במידה וחלפו 6 שבועות מהעידכון האחרון, יבקש המכשיר שתעדכנו את בסיס הנתונים שלו.

מכשיר הצ'יטה C550i מספק עד שלושה תיאורי מידע מדוברים עבור כל מיקום, צליל התרעת מהירות יתר (במידה ואתה נוסע מעל המהירות המותרת) וכן צליל מעבר כאשר עוברים את קו המצלמה. הגלאי מספק לנהג התרעה מבוססת GPS על כל סוגי מצלמות האכיפה הנמצאות בשימוש על ידי משטרת ישראל: מצלמות מהירות מסוג גאטסו, מצלמות משולבות אור אדום/מהירות מסוג גאטסו, מצלמות נתיב ציבורי ובעתיד – גם מצלמות מהירות ממוצעת (לא נמצאות בשימוש בישראל נכון לכתיבת שורות אלה). בנוסף, מכשיר הצ'יטה מספק גם התרעה בעת התקרבות לאזורים בהם קיימת אכיפה מוגברת (חשד למלכודות משטרה). כל אחת מההתרעות ניתנות לביטול או הפעלה לפי הצורך, וזאת על מנת להתאים את המכשיר להעדפותיך.

מכשיר הצ'יטה מיובא בבלעדיות לישראל ע"י גי אי מערכות אלק' בע"מ, יבואני וולנטין ובעלי המותג iRoad:

http://www.speedcheetah.co.il

לקחתי אותו לסדרת בדיקות ארוכה בתנאים המדמים בצורה מלאה את האיומים השונים מולם עומדים הנהגים בישראל. המטרה היתה לאשר או לשלול את יכולותיו של המכשיר בגילוי איומים, ואת נוחות התפעול שלו. הנקודות אותן אני מעוניין לבדוק בעת מבחן זה הן האם מכשיר הצ'יטה החדש מסוגל לתת מענה התראתי כנגד מערכות אופטיות מבוססות לייזר (ממל"ז), והאם הוא מסוגל לספק התראה על קיומן של מצלמות גאטסו או איומים קבועים אחרים בנתיב הנסיעה בצורה אפקטיבית וטובה.

המכשיר

מכשיר הצ'יטה C550i הוא מכשיר קטן במידותיו מקופסת סיגריות (אם כי הוא מעט יותר עבה ממנה) העשוי פלסטיק. בחלקו הקדמי הפונה לנהג קיימת תצוגה דיגיטאלית צבעונית הנראית היטב גם בתנאי תאורה ישירים המראה לנהג את מהירות הנסיעה, את כיוון הנסיעה, את השעון בעת נהיגה רגילה, או את המרחק מה"איום" שאליו מתקרבים, במטרים. מתחת לתצוגה קיימים 3 מקשים – שניים לכיוון עצמת השמע ובחירת אופציות, ואחד מרכזי לכניסה לתפריט ההגדרות.

בצד ימין קיים שקע USB לצורך עידכון בסיס הנתונים וכן שקע אודיו. בצידו האחורי (המרוחק מהנהג) קיים שקע המתח, שקע לחיבור אנטנת GPS חיצונית (שימושי בעיקר ברכבים צרפתיים), וכן רמקול.

c550i-front-view-on

(צילום – יבואן)

התקנה ותפעול

המכשיר מותקן ברכב באחת משתי צורות: חיבור לשמשת הרכב באמצעות צמד כוסיות וואקום (נראה שהחיבור עמיד למדי ללא רעידות או היחלשות התפסנים על השמשה), או באמצעות הדבקת תחתית עגולה ומגנטית איפושהו על הדאשבורד של הרכב, והצמדה של המכשיר באמצעות המגנט המורכב בתחתיתו אל אותה תחתית. הגלאי צריך להיות ממוקם ברכב בצורה כזו שהוא "יראה" שמיים כדי שיקלוט את לוויני ה- GPS.

אנחנו אמנם נמצאים בחורף הישראלי נכון לרגע כתיבת מאמר זה, ולכן אין לי יכולת לקבוע את מידת ההתחממות של המכשיר בשילוב עם החום של הקיץ הישראלי, אבל באופן אישי הייתי ממליץ להסירו משמשת החלון בעת חניה ארוכה בשמש הישראלית החמה.

מכשיר הצ'יטה נדלק ברגע שתקע המצת מחובר, או שברגע שלוחצים על מתג ההפעלה המוטמע בתקע המצת. לאחר מספר שניות נוצר חיבור לווייני ואנחנו מוכנים לנסיעה. כבל המתח ארוך דיו כדי להגיע אל תקע המצת (המצוייד במתג On/Off). בערכה קיים גם כבל להתקנה קבועה, וכן כבל USB לעידכוני בסיס נתונים.

לערכה מצורף חוברת הפעלה בעברית פשוטה המסביר את תהליך ההגדרה של המכשיר. העובדה שהמכשיר מדבר בעברית מקלה מאוד על ציבור הנהגים הישראלי. ההתראות נעשות בקול גברי.

cheetah-c550i-closeup

תכונות נוספות שמצאתי שימושיות למדי במכשיר כוללות פיצ'רים כמו אפשרות לקבוע מרחק התרעה שונה עבור סוגים שונים של איומים (כולל להשתיק את אלה שלא מעניינים אותנו, כדוגמת דחלילים ישנים), בהירות מסך מתכוונת להתאמה לרמת התאורה, מצב חשוך שבו התצוגה תאיר רק בעת קבלת התרעה. בנוסף, קיים במכשיר מצב לחישה שבו המכשיר ישאר שקט כל עוד אתה נוהג מתחת להגבלת המהירות (וכך יחסוך מהנהג "הצקה" מיותרת – פיצ'ר דומה קיים בווייז), וכן כיוון מרווח התרעת מהירות בו ניתן להגדיל את מהירות הפעלת התרעת מהירות יתר כדי להתאים לסגנון הנהיגה שלך.

עוד ניתן להגדיר במכשיר, למי שצריך תזכורת, גם מגבלת מהירות אישית בה ישמיע הצ'יטה צליל בכל פעם שתעבור על המהירות הקבועה מראש שלך, וכן ניתן לאחסן מיקומים אישיים להתרעה אינדיבידואלית (למשל באזורי אכיפה אותם אתה מכיר באופן אישי).

הבדיקות

יצאתי עם מכשיר הצ'יטה מותקן ברכב למספר כבישים בהם אני מכיר מראש את מיקומי המצלמות, וכן חיפשתי מיקומים בהם ידוע לי על קיומן של מלכודות ממל"ז תכופות.

בעת נהיגה על כביש מהיר בו מותקנת מצלמת גאטסו ציפצף הצ'יטה, כמצופה, במרחק של כ- 400 מטר מהמצלמה. כל עוד הייתי במהירות הגבוהה מהמהירות המותרת, המכשיר סיפק צפצופים חוזרים ונשנים כדי להזכיר לי להפחית את המהירות. על התצוגה הופיע המרחק, במטרים, מהמצלמה, וברגע שחלפתי על פניה נשמע אות נוסף.

הצ'יטה עובד בתצורת "משפך" התקרבות לאיום, כך שתקבל התרעות רק בפני מצלמות או מכמונות הנמצאות בכיוון הנסיעה שלך, וללא התרעות שווא על מצלמות הנמצאות בצד השני של הכביש. בהקשר לכך חשוב לציין כי הנהג כן יקבל התרעה בעת התקרבות למצלמות דו-כיווניות (וישנן מספר לא קטן של מצלמות כאלה).

c550i-installed

מכשיר הציטה ידע גם להתמודד היטב עם מצלמות הנת"צ החדשות על איילון צפון, ובעוד שאפליקציית ווייז התקשתה להציג את ההתרעות ברצף הנכון (בגלל קרבת המצלמות אחת לשניה), מכשיר הצ'יטה פעל ללא דופי והכריז על מצלמת נת"צ עם הגבלת מהירות.

בעת התקרבות למיקומי מצלמה שנמצאת על כביש מקביל או משיק לכביש בו נסעתי הצ'יטה תפקד כמצופה, וכלל לא התריע בפני המצלמות שלא היו רלוונטיות לכיוון נסיעתי, וזאת כאמור בגלל שיטת המשפך בה הוא עובד.

בעת נסיעה על כביש שבו מוצבות באופן תדיר מלכודות מהירות ע"י שוטרים (ניידת או אופנוע עם ממל"ז) נקבל התרעה מהצ'יטה על כניסה לאזור בו תתכן מלכודת מהירות, ומצויינת המהירות המותרת באותו קטע כביש. על הצג גם מוצג המרחק מנקודת המלכודת המוכרת, ונשמע צפצוף כאשר אנו חולפים אותה. כמובן שמכשיר הצ'יטה לא "יודע" ואינו "חש" את קיומה של המלכודת, אלא הוא מבסס את ההתרעה על בסיס הנתונים שלו שמעודכן ע"י היבואן ממידע שמגיע אליו ממקורות רבים (כולל כותב שורות אלה). לכן יתכן בהחלט מצב שבו התרעה ספציפית ממשיכה להישמע בכל פעם שתעברו בקטע כביש מסויים, אבל מבלי שתראו במקום אף מלכודת. זהו חיסרון אחד של הצ'יטה אל מול אפליקציות ניווט חברתיות כמו ווייז המבוססות על עידכונים שוטפים ובזמן אמת של נהגים העוברים באותה נקודה. מצד שני, העובדה שאתם מודעים שבקטע מסויים עשויה להסתתר מלכודת לייזר, למשל, עשויה לעזור לנהגים להכיר את תוואי הכבישים שבהם הם נוהגים, ולהימנע באופן אקטיבי מביצוע עבירות מהירות באותם קטעים.

התאמה לאופנוענים

הצ'יטה החדש קטן וקומפקטי, והתקנה קבועה שלו באזור ה"קוקפיט" של הרוכב תקסום בוודאי לרוכבי אופנוע שמחפשים הגנה מצד אחד ולא מעוניינים לרכוב עם טלפון דולק ועם אפליקציית וויז פועלת. בשיחה עם היבואן נמסר לי כי למכשיר יש אפשרות לחבר מודול LED שיספק חיווי ויזואלי בעת קבלת התרעה, כך פטור הרוכב מהצורך להקשיב לצלילי ההתרעה. מן הסתם, יש לתת את הדעת לענייני רטיבות, קורוזיה וכניסת אבק למכשיר.

cheetah-c550i-led-module

מדוע לא אפליקציה לטלפון?

אל מול היתרונות של מכשיר הצ'יטה קיים גם חיסרון אחד משמעותי: הוא עולה כסף. כמובן שמיד בהקשר זה עולה השאלה האם אין אפליקצייה כדוגמת ווייז (Waze) יכולה לספק פתרון טוב – ובחינם?

התשובה היא כמובן חיובית. ווייז היא אפליקציה חינמית (כך גם אפליקציות ניווט נוספות) שנמצאת בשימוש נרחב מאוד בישראל (ובמידה משתנה במדינות אחרות בחו"ל). ווייז יודעת להתריע בפני הנהג על התקרבות למצלמת מהירות (גאטסו), היא יודעת להתריע על קיום מלכודות מהירות נייחות (כדוגמת ניידת שמפעילה ממל"ז), וכמובן גם בפני פקקים וסכנות בכביש.

אבל בעוד שהיתרון של ווייז טמון בעובדה שהיא ניתנת להתקנה בחינם, יש לה גם מעט חסרונות: צריך להתקין אותה, צריך לזכור להפעיל אותה בכל רגע שיוצאים לנסיעה (גם אם אינכם זקוקים לה לצרכי ניווט לאותה נהיגה ספציפית – וחלקנו הגדול די עצלן בהקשר הזה), צריך לוודא שהמכשיר אינו נמצא על השתק (מיוט), צריך לקוות שלא תקבלו שיחת טלפון בדיוק ברגע הקריטי בו אתם מתקרבים למצלמה, אם אתם רוכבים על אופנוע צריך לרכוב עם דיבורית בקסדה על מנת לשמוע את ההתרעות שלה, אם אתם מחברים את הטלפון למערכת המולטימדיה של הרכב אתם צריכים לזכור להדליק אותה על מנת לקבל התרעות, ובנוסף ללא חיבור קבוע למטען היא פשוט תרוקן לכם את הסוללה של הטלפון.

בסופו של דבר, על השאלה האם כדאי לשלם את הסכום שעולה מכשיר הצ'יטה אל מול היתרון של שימוש באפליקציה חינמית כל אדם צריך לענות בעצמו, וכל אחד מוזמן לבחור לעצמו את הדרך המתאימה לו ביותר להגן על הרישיון שלו.

לסיכום

מכשיר הצ'יטה מדגם C550i ממשיך את ההצלחה של הדגם הקודם, ומספק הגנה מעולה לנהג מפני סידרה של "איומים". מדובר במכשיר איכותי, בנוי היטב, בעל אפקטיביות גבוהה ושימושיות מצויינת.

חשוב לציין כי מכשיר הצ'יטה אינו יכול להחליף בצורה מלאה גלאי מכמונות מהירות אמיתי כגון וולנטיין 1, iROAD, פספורט 9500ix, פספורט מקס ואחרים, וזאת משום שהוא אינו מכיל רכיב גילוי לייזר ו/או רדאר. כל מה שמכשיר הצ'יטה "יודע" מבוסס על בסיס נתונים, ואיכון מיקום הרכב, מהירותו וכיוון הנסיעה אל מול אותו בסיס נתונים באמצעות חיישן GPS מובנה.

לכן ההמלצה החד-משמעית שלי תהיה לשלב את מכשיר הצ'יטה כחלק מ"חבילת" הגנה שהנהג מתקין לעצמו ברכב – חבילה הכוללת גלאי איכותי (כדוגמת אלה שצויינו לעיל), רכיב GPS כדוגמת הצ'יטה, ובמידת הצורך אפליקציה סלולארית כדוגמת ווייז.

פוסט זה פורסם בקטגוריה גאטסו, גלאי מכמונות מהירות, מבחני דרכים, משטרה, עם התגיות , , , , מאת Mitsu. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

אודות Mitsu

מיצו הוא שם העט בו אני מוכר בקהילת רוכבי הדו"ג, אבל שמי האמיתי הוא דניאל פטרי. אופנועים הם התשוקה שלי, ואם זה היה תלוי בי, הייתי מתעסק רק בהם. למזלי (או שלא) יש לי בחיים הרבה עניינים אחרים שדורשים את תשומת ליבי, בעיקר עבודה ומשפחה, כך שאני לא מצליח להתעסק עם מה שאני באמת אוהב כל היום. היתרון בכך הוא בעובדה שבכל פעם שאני עולה על אופנוע, אני חוזר ומתלהב. אתם יכולים למצוא אותי פה, אבל מכיוון שאני אוהב לכתוב כשעולה בי המוזה (בעיקר כשמעצבנים אותי, אבל לא רק), אז יוצא שאני גם כותב המון במקומות נוספים כמו פורום 8 של תפוז, פולגז, דוג"רי וכמובן פייסבוק. כתבות שאני כתבתי פורסמו בעבר במגוון מדיות כמו YNET, גלובס, מוטו, אוטו ועוד. בכל הקשור לנושאים המופיעים באתר זה ניתן ליצור איתי קשר דרך הקישור המופיע בראש כל דף.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *