מבקר המדינה חושף – מחדלים בתפעול מצלמות המהירות

דו"ח מבקר המדינה שפורסם לאחרונה בנוגע להתנהלות המשטרה בכל נושא תפעול מערך מצלמות המהירות האלקטרוניות (המכונה "פרוייקט א-3") חושף מחדלים מקיר לקיר, ומציג את הפרוייקט כולו – שהיה עד לא מזמן גאוותו של המשרד לבטחון פנים ומשרד התחבורה – כפרוייקט כושל המנוהל בצורה המעוררת שאלות נוקבות, למרות שהושקעו בו עד כה כ- 100 מיליון ש"ח, ועוד מיליונים רבים שהוצאו בשנה הנוכחית לטובת הרחבתו בעוד 40 מצלמות.

מבקר המדינה בדק את התנהלות המשטרה בנושא זה בתקופה שבין יוני 2014 ופברואר 2015, ובממצאיו הוא מתייחס למספר כשלים בפרוייקט, ביניהם ניתן למנות את הדרך שבה מטופלים דו"חות מהירות שאמורים היו להיות מונפקים לרכבי משטרה ושוטרים, כיול המצלמות לרף המהירות שממנו והלאה מופקים דו"חות, הסחבת והכישלון של מערכת המשפט בטיפול בעשרות אלפי דו"חות שמופקים מדי שנה, ועוד.

הדרך שבה עובדות המצלמות היום היא באמצעות שילוב של מערכת אוטומטית – המצלמות עצמן והחיישנים הקובעים האם העבירה בוצעה (אור אדום ו/או מהירות), ומערכת ידנית – קבוצת שוטרים המוצבים במשרדי היחידה בהר חוצבים בירושלים. כאשר רכב עובר על פני מצלמה ומבצע את העבירה, החיישנים של המצלמות קולטים את העבירה, וכך המצלמה עצמה מצלמת תמונה/ות המתעדת/ות את העבירה. תמונות אלה מצטברות במהלך היום בתוך הזיכרון הפנימי של המצלמה, והשוטרים מתחברים אל המצלמות ומושכים את התמונות מהדיסק שלהן באמצעות רשת מאובטחת מעל קווים סלולריים (לכן קיימת אנטנה סלולרית קטנה ב"גג" של כל מצלמת מהירות/רמזור).

בעוד שהמצלמות עצמן מתעדות את העבירה, החוק במדינת ישראל קובע ששוטר בשר ודם חייב לצפות בתיעוד העבירה (קובץ התמונות), ולהנפיק דו"ח מהירות או אור אדום המתבסס על אותן תמונות. אלא שכאן נכנס לתמונה האלמנט האנושי, בשלב זה, השוטר אשר מבצע שאילתא לבירור פרטי מספר הרישוי של הרכב המופיע בתמונה, ובודק האם מדובר ברכב אזרחי פשוט – עליו יש כמובן הנחיה לתת דו"ח בהתאם לחומרת העבירה, או האם מדובר בניידת משטרה או רכב משטרתי אחר (לא רק משטרה – גם שב"ס). ברגע זה, כך לפי המבקר, במקום להוציא את הדו"ח כפי שהיה עושה לעשרות אלפי אזרחים אחרים, מחליט השוטר של יחידה א-3 לוותר לאותו שוטר, להשמיט את הדו"ח שהיה צריך להיות מונפק, והתמונה אשר מתעדת בבירור את ביצוע העבירה – עוברת לסל המיחזור. גם אם ירצה השוטר להנפיק דו"ח לעמיתו, הרי שהשוטר שאמור לקבל את הדו"ח יכתוב חיש קל מזכר בכתב יד ובו יציין כי היה במהלכה של נסיעה בתפקיד לאיזה אירוע בידיוני, יצרף אותו לדו"ח, ויחזיר אותו בדואר פנימי. הדו"ח, כך מסתבר, יבוטל במהרה.

דימיוני? תחשבו שוב:

מבקר המדינה בדוח מיוחד על מצלמות המהירות: שלושה קציני משטרה בכירים שיקרו תנ"צ יהודה דהן, תנ"צ יזהר פלד ונצ"מ תומר בדש מסרו הסברים שקריים למהירות מופרזת בה נסעו | משטרת לואי דה – פינס

דו"ח מבקר המדינה מתאר שקרים של קצינים בכירים ביותר במשטרה לצורך ביטול דו"חות תנועה שקיבלו | משטרת לואי דה – פינס

דוח המבקר על מצלמות המהירות – שקרן 1: תת ניצב יהודה דהן | משטרת לואי דה – פינס

News1 | שקרן 1: תת-ניצב יהודה דהן

News1 | שקרן 2: תת-ניצב יזהר פלד

News1 | שקרן 3: ניצב-משנה תומר בדש

למזלנו, מבקר המדינה הצליח לעלות על קומבינה זו ולחשוף אותה בדו"ח שלו, אבל לנו נותר רק להתפלא על כך שהקומבינה הזו בכלל מפתיעה מישהו במשרד המבקר. הדרך שבה מטפלת המשטרה בכשלים שלה עצמה היא פגומה וזו לא הפעם הראשונה, ולצערי גם לא האחרונה שבה אנו נתקלים בשחיתות מערכתית בתוככי המשטרה. אגב, בדיוק בגלל אותה סיבה אנחנו לא רואים אף מצלמת מהירות שמוצבת על כביש מספר 1 לכיוון ירושלים או חזרה למרכז, וגם לא על כביש 443, שכן אלה הכבישים המשמשים את המקורבים לצלחת בעת נסיעתם למטה המשטרה, לכנסת, ולמקומות נוספים בבירה.

אגב, השמטת הדו"חות נעשית לא רק לשוטרים – עליהם ניתן להניח במידה רבה של צדק כי מי שקרוב לצלחת נהנה ממנה יותר – אלא גם לרכבים הרשומים על שמות תיירים, וכן רכבים מהרשות הפלסטינית. לגבי שניהם טוענת המשטרה בתגובתה כי היא נמצאת בתהליך של קליטת קבצי נתונים שיוכלו לאפשר לה לטפל בדו"חות למגזרים אלה.

בנוסף מתייחס המבקר לרף האכיפה של כל מצלמה ומצלמה, רף שממנו והלאה מוגדרת המצלמה לצלם את העבירה. באוגוסט 2010, עוד בטרם עלתה המצלמה הראשונה לשטח כתבתי את הדברים הבאים:

…הקבלן והמשטרה ישנו את רף המהירות שמעליו המצלמות יחלקו דו"חות, ושוב, הרווחיות תעלה. או אז תקום צעקה רבה בעם, ותגענה צעקתם עד לאוזניו של איזה שר שמתכנן להתקדם בסולם הדירוג המפלגתי, והופה, המצלמות יוסרו ו/או ייקבע להן רף הפעלה גבוה יותר…

על פי דו"ח המבקר, בעוד המצלמות עצמן מסוגלות לתעד בדיוק מופלא (לכאורה) את מהירות נסיעתם של הנהגים החוצים את פסי ההפעלה שלהן, המשטרה בחרה לכייל את חלקן של המצלמות לרף צילום שאינו תואם במאומה את מה שמתרחש הלכה למעשה באותו קטע כביש או צומת.

הדו"חות המופקים מהן מחולקים ל- 4 קטגוריות:

  • חריגה קלה מהמהירות המותרת – קנס של 250 ש"ח וללא נקודות
  • חריגה גבוהה מהמהירות המותרת – קנס של 750 ש"ח ו- 8 נקודות
  • חריגה גבוהה מאוד מהמהירות המותרת – 31 קמ"ש מעל למותר בדרך עירונית, או 41 קמ"ש מעל למותר בדרך בין עירונית – זימון למשפט ו- 10 נקודות
  • חציית פס ההפרדה של הצומת באור אדום

לפי חוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], התשמ"ב – 1982, מי שנמסרה לו דרישה לתשלום קנס בגין עברת תעבורה (להלן – קנס) רשאי לפעול באחת מן הדרכים הבאות: (א) ישלם את הקנס תוך 90 יום ממועד ההודעה; (ב) יגיש תוך 30 יום בקשה לביטול הקנס בטענה שלא הוא עבר את העברה; (ג) יודיע למרכז לפניות נהגים ארצי, תוך 90 ימים ממועד הדרישה, שברצונו להישפט בגין העברה. עוד לפי החוק, אם היה יסוד להניח שעברת התעבורה נעברה בנסיבות שתובע הודיע כי הן מחייבות בירור משפטי או בנסיבות מחמירות, לא תימסר הודעת קנס אלא יוגש כתב אישום לבית משפט השלום לתעבורה, ובד בבד תימסר לנאשם הזמנה למשפט.

האם יש הסכמה במשטרה כי מהירות היא גורם לתאונות דרכים וכי יש להילחם בעבירת המהירות המופרזת בחורמה? ההנחה שלי היא שהתשובה לכך חיובית (למרות שבפועל היא נמצאת רק במקום תשיעי מבחינת הסיבות שהמשטרה עצמה מקטלגת כגורמים לתאונות דרכים קטלניות). אם כך, מדוע בחרה המשטרה לכייל את המצלמות שלה ברף אכיפה משתנה ובלתי קשור למציאות הבטיחותית באותו קטע כביש? מדוע מסרבת המשטרה באופן עיקש לפרסם את רף האכיפה של המצלמות שלה?

ב- 14.05.12 פורסם ב- YNET:

"באגף סירבו היום (ב') להעביר לידי ynet את התפלגות המהירויות שבהן צולמו הנהגים. כך למשל לא ברור כמה נתפסו במהירויות החורגות מהרף החוקי רק במעט, וכמה תועדו כאשר הם נוהגים במהירויות גבוהות במיוחד. לדברי פקד זיוון פריידין, "מאחר שרף האכיפה אינו (מותר) לפרסום, לא נוכל להעביר את פילוח עבירות המהירות המופרזת. מצופה מציבור הנהגים לנהוג על-פי חוק"."

מסתבר שההסתרה המכוונת של אותו רף לא היתה במקרה. לפי המבקר, הסיבה להגדרת רף האכיפה למספרים שאין בינם לבין סיכון ממהירות כל קשר היא קפקאית לחלוטין: ההצטברות של כמות חריגה של כתבי אישום שנרשמו על עבירות תנועה שתועדו במערכת מצלמות המהירות אילצה את המשטרה להעלות את סף האכיפה במצלמות במטרה לבלום הצטברות של כתבי אישום רבים מאוד שלא נקבע להם מועד למשפט באזורים ספציפיים במדינה בהם קיים עומס בבתי המשפט באותו אזור. כלומר – קחו את הסיבה שבגינה, לכאורה, הוקם הפרוייקט – אכיפת מהירות שמסכנת חיי אדם לכאורה – זרקו אותה לפח, והפעם כל מה שצריך לעמוד לנגד עיניכם הוא העומס בבתי המשפט – ואיך להקטין אותו.

מצד שני, באזורים אחרים המצלמות מכויילות לרף נמוך הרבה יותר – כ- 10-12 אחוז מעל למהירות המותרת, וזאת מכיוון שהנחת העבודה היא שבמהירות כזו האזרחים שיקבלו את הדו"חות כלל לא יטרחו לבקש להישפט.

כיצד יכולה להיות אכיפה סלקטיבית, לא פרופורציונאלית, בין מידת הסיכון לנהג ולסביבתו הנגרמים (לכאורה) ממהירות נסיעתו, לבין רף האכיפה בפועל, כשכל מה שקובע את אותו רף הוא איזה חסם בירוקרטי? כיצד מצפה המשטרה לשנות את ההתנהגות העבריינית (לכאורה) של נהגים – גם הנורמטיביים שבהם, אבל בעיקר אלה המבצעים עבירות תנועה באופן סדרתי – וזאת מבלי לייצר אכיפה משמעותית ברת מדידה, כזו שלפיה ידע כל נהג בישראל שאם יעבור על פני מצלמה במהירות גבוהה, גם אם בקמ"שים בודדים, הוא יחטוף דו"ח מיידי?

אגב, מתחילת הפעלתו של פרויקט א-3 במרץ 2012 עד דצמבר 2014 תיעדו המצלמות כ- 260,000 עברות תעבורה. על פיהם הפיקה המשטרה כ- 226,000 קנסות (כ- 87% מן העברות המתועדות) וכ- 33,000 כתבי אישום (כ- 13%). בכמה כסף מסתכמת ההכנסה למדינה? אם נניח שהסכום לכל דו"ח מבין אותם 226,000 דו"חות נע בין מינימום של 250 ש"ח למקסימום של 750 ש"ח, הרי שההכנסה הכוללת מהם תנוע איפושהו בין 56 מיליון ש"ח ל- 170 מיליון ש"ח.

אחלה הכנסה לתקופה כה קצרה, לא? חיפשתם תמריץ להמשך הפעלת הפרוייקט במתכונתו הכושלת? הנה, קיבלתם.

עוד על ממצאי מבקר המדינה בנושא פרוייקט מצלמות המהירות הכושל:

ynet דו"ח המבקר: ביקורת קשה על פרויקט מצלמות האכיפה

המשטרה חטפה דו"ח: הפרויקט הכושל של מצלמות המהירות

מצלמות המהירות – מחדל על חשבון הציבור – וואלה! רכב

המבקר חושף: קציני משטרה עברו עבירות תנועה – והתחמקו מנטילת אחריות עליהן | ישראל היום

3 שאלות קריטיות שחייבים לשאול על מצלמות המהירות בכבישים – גלובס

דוח המבקר: מצלמות המהירות החדשות – בלוף אדיר – גלובס

דו"ח מבקר המדינה: כשלים מהותיים וערכיים בטיפול המשטרה; שוטרים מחקו לעצמם דו"חות – Bizportal

ליקויים חמורים במצלמות המהירות: העבריינים המשיכו לטוס

מבקר המדינה: בכירים במשטרה שיקרו כדי לבטל לעצמם דו"חות תנועה – דו"ח מבקר המדינה – הארץ

הבלוף נחשף: לא תאמינו בכמה קמ"ש מצלמת המהירות של המשטרה תתפוס אתכם – דינמו – TheMarker

פוסט זה פורסם בקטגוריה גאטסו, מכמונות מהירות, משטרה, עם התגיות , , , מאת Mitsu. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

אודות Mitsu

מיצו הוא שם העט בו אני מוכר בקהילת רוכבי הדו"ג, אבל שמי האמיתי הוא דניאל פטרי. אופנועים הם התשוקה שלי, ואם זה היה תלוי בי, הייתי מתעסק רק בהם. למזלי (או שלא) יש לי בחיים הרבה עניינים אחרים שדורשים את תשומת ליבי, בעיקר עבודה ומשפחה, כך שאני לא מצליח להתעסק עם מה שאני באמת אוהב כל היום. היתרון בכך הוא בעובדה שבכל פעם שאני עולה על אופנוע, אני חוזר ומתלהב. אתם יכולים למצוא אותי פה, אבל מכיוון שאני אוהב לכתוב כשעולה בי המוזה (בעיקר כשמעצבנים אותי, אבל לא רק), אז יוצא שאני גם כותב המון במקומות נוספים כמו פורום 8 של תפוז, פולגז, דוג"רי וכמובן פייסבוק. כתבות שאני כתבתי פורסמו בעבר במגוון מדיות כמו YNET, גלובס, מוטו, אוטו ועוד. בכל הקשור לנושאים המופיעים באתר זה ניתן ליצור איתי קשר דרך הקישור המופיע בראש כל דף.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *