רוצים לנסוע לטייל עם אופנוע באירופה? קחו צ'ק ליסט

מרגע שמגיע חודש יוני ועד לקראת סוף ספטמבר, בכל בוקר כשאני פותח את אפליקציית פייסבוק ועובר על העידכונים האחרונים המתקבלים מחברים שלי, אני מגלה יותר ויותר אנשים שיוצאים, נמצאים במהלך, או חוזרים מטיול אופנועים כזה או אחר, בעיקר באירופה (אם כי ישנם גם כאלה הנוסעים לארה"ב או למקומות אחרים בעולם). אולי זה קורה גם לכם. אם אתם נמצאים פה, סימן שגם לכם, כמוני, ה"קופיקו" שלכם מושך לכם חזק מאוד באוזן ומעודד אתכם לקום ולעשות מעשה.

אז אתם רוצים לצאת לטיול אופנועים בחו"ל? החלטתם על יעד? תאריך? יש לכם כיוון? אוקיי, מה הלאה? איך מתכוננים לטיול שכזה? מה צריך להביא איתכם? מה לא צריך להביא?

בניגוד לטיול ברכב או בכל אמצעי תחבורה "גדול" אחר, טיול אופנועים הוא הרפתקאה מעין עצמה. גם בגלל האווירה המיוחדת שכלי דו-גלגלי מכניס לכל סוג פעילות שאנחנו עושים, גם בגלל האהבה שלנו לכלים כאלה, וגם בגלל העובדה שמדובר בכלי תחבורה בו מרחב האיחסון מצומצם מאוד יחסית למכונית רגילה. אין מקום למזוודה גדולה, אין מקום אפילו לטרולי קטן, וכל מה שאתם לוקחים אתכם צריך להיכנס בתיקים – בין אם מזוודות צד ו/או ארגז קשיחים (מובנים, כמו אלה הנמצאים על אופנועים גדולים כמו ה- R1200GS של BMW, המולטיסטרדה של Ducati, או ה- 1290 Super Adventure של KTM), ובין אם מזוודות חצי קשיחות או אפילו תיקי אוכף. ישנם כמובן אופנועים המגיעים ללא שום ציוד איחסון, ואז מלאכת האיחסון הופכת להיות מעט יותר מסובכת. ישנו כמובן גם התסריט של רכיבה בזוג על אופנוע, ואז מרחב האיחסון המצומצם גם כך קטן בחצי, בעוד שכמות הציוד הכללית גדלה לעיתים פי שניים.

europe-bike-trip-1

בנוסף, בניגוד לטיול "רגיל" בו ניתן להתחבא מפני פגעי מזג האוויר בתוך המכונית או להחליט שפשוט לא יוצאים מהמלון או שנשארים באיזה מרכז קניות סגור, על אופנוע קצת יותר קשה להתחבא מהגשם והקור מצד אחד, או מפני השרב והחום המהביל מצד שני. אין מטריה, אין מזגן, והמסלול קורא לנו להמשיך להתקדם. אי אפשר לעצור.

ניסיתי להכין לכם צ'ק ליסט שמתייחס לחלק גדול מהשיקולים שצריך לקחת בחשבון בזמן שמתכננים טיול אופנועי כביש לחו"ל – עם דגש ספציפי לכיוון אירופה. זו רשימה אישית המכילה המון פריטים, חלקם עשויים להראות לכם כמיותרים, ואולי יראה לכם שהיא לא מושלמת (יש לכם טיפים? שתפו!), אבל זו נקודת התחלה טובה שממנה אפשר רק לשפר.

צריך לזכור:  רשימה זו מכוונת מטרה לכיוון היבשת הקרובה אלינו, יחד עם זאת חלק גדול מהרשימה מתאים כמובן לכל יעד, כשצריך לקחת בחשבון תוספות כאלה או אחרות בהתאם ליעד ולמרחק הנסיעה. לבסוף, הרשימה מתייחסת לטיול אופנועי כביש על כבישים סלולים, ללא כל נגיעה לאלמנטים של שטח לא סלול כזה או אחר.

ברצוני להודות לארז שטיר על התוספות המבורכות לרשימה המקורית.

אז בואו נתחיל, לא בשום סדר הגיוני, אבל מחולק לפי נושאים כלליים:

ציוד רכיבה כללי

  • חליפת רכיבה קורדורה עמידה למים, רצוי עם אפשרות לאיוורור, ורצוי עם שתי בטנות פנימיות – אחת עמידה למים לטובת מזג אוויר גשום במיוחד, ואחת לחימום
  • קסדה סגורה עם משקף בהיר (אם יש לכם משקף שמש פנימי מובנה, סבבה, אבל אל תסעו עם משקף כהה)
  • מעיל קיץ
  • כפפות קיץ
  • מגפי רכיבה (גבוהות עדיף, נמוכות במינימום, בטח שבטח לא סתם נעליים)
  • מיגון ברכיים ו/או ג'ינס ממוגן קוולאר הכולל מיגונים
  • מיגון גב (נפרד או כחלק מחליפת הרכיבה)

ציוד חורף וגשם

  • חליפת גשם טובה ואטומה (רצוי שני חלקים שאותה אפשר בקלות לשלוף מתיק זנב וללבוש בזריזות גם מעל מעיל קיץ)
  • כפפות גשם
  • ערדליים (אופציונלי במידה והמגפיים שלכם ממוגנות מים)
  • שכבת חימום נוספת
  • ביגוד טרמי (במקרי קיצון בהם השכבות לא מספיקות, לרכיבה באזורים קרים במיוחד)
  • פין-לוק לקסדה (מדובר בשכבה פנימית למשקף, כזו שמונעת הצטברות אדים)
  • באף (מדובר במעין צעיף בצורת צינור, לרוב מבד המונע מעבר רוח, אותו אפשר לחבוש או ללבוש בצורות שונות, שימושי בעיקר לחסימת הרוח באזור הצוואר)

ציוד נלווה לרוכב/רוכבת

  • אטמי אזניים
  • מגבונים לחים
  • נייר טואלט

כלי עבודה ותיקון שונים

  • מולטי-טול מסוג לדרמן או מקביל, איכותי
  • מפתח שבדי קטן
  • סט בוקסות בגודל ספציפי (בדקו שהוא מתאים לאופנוע שלכם ו/או לאופנוע שאותו אתם עומדים להשכיר, ואם אתם לא יודעים, תשאלו במוסך שלכם)
  • סט איכותי של מפתחות אלן (בדקו שהוא מתאים לאופנוע שלכם ו/או לאופנוע שאותו אתם עומדים להשכיר, ואם אתם לא יודעים, תשאלו במוסך שלכם)
  • מברג שטוח + מברג פיליפס בינוניים
  • שפיץ פלאייר + קאטר
  • 10-20 אזיקונים גדולים וחזקים במיוחד
  • גליל דאקטייפ חזק במיוחד
  • איזוליר בנד
  • בוסטר להתנעה בעת חירום (שימושי מאוד גם לטעינת סמאטרפון, לא לשכוח לטעון אותו אם משתמשים בו)
  • ערכה לתיקון פאנצ'רים הכוללת תולעים, בלוני גז וכלי עבודה (רצוי לדעת גם איך להשתמש בה)
  • מיכל פאסט אחד לכל רוכב
  • ווסט זוהר
  • אמצעי תאורה (רצוי פנס ראש)
  • שמיכת מילוט
  • כפפות חד פעמיות ו/או כפפות עבודה דקות

ציוד לאחסון וקשירה

  • רשת גומי לקשירה + כבלי גומי לקשירה, שיהיה
  • תיק מיכל פונקציונלי + כיסוי עמיד בגשם
  • תיק זנב טוב ו/או תיק זנב גדול פריק במידה ואין ארגז
  • תיקי בד לתוך המזוודות, אם יש מזוודות, כדי שיהיה קל להעלות ולהוריד לאופנוע במקום לפרק את כל המזוודות
  • תיק גב נוח מאוד לנסיעה, במידה ואי אפשר לדחוף את הכל לתוך המקום שיש לכם
  • כיסוי לאופנוע
  • מנעול דיסק + מפתח
  • כבל ארוך לקשירת הקסדה והמעיל לאופנוע במידה ויורדים ממנו + מנעול + מפתח

אמצעי ניווט

  • מכשיר ניווט עם המפות המתאימות + מטען (היום כשיש סלולרי זה פחות חיוני, אם כי יש כמובן מכשירים המתאימים במיוחד לאופנועים ספציפיים, ואם יש לכם כזה, בדקו שהמפה מעודכנת ושאתם יודעים לעבוד איתו)
  • תוכנת ניווט שאתם רגילים לעבוד איתה – חשוב לציין שבתוכנה כדאי מאוד שתהיה אופציה לשני דברים מאוד חשובים: הראשון – ניווט עם נקודות ביניים (לטובת הכנת ציר רכיבה יומי, לא תמיד תרצו לנסוע בציר הקצר ביותר בין נקודות). השני – יכולת עבודה באופליין, במידה וחבילת הדאטה נגמרה או שאתם נמצאים באזור נטול קליטה סלולרית
  • מפות (כמו של פעם, לגיבוי, במיוחד אם מדובר בציר מסובך במיוחד)
  • מסלול מודפס על נייר, לגיבוי
  • להכיר את המסלול, בגדול, ולדעת מאיפה יוצאים, דרך איפה נוסעים, ולאן צריך להגיע
  • רשימת מלונות כולל כתובות ומספרי טלפון

תקשורת כללי

  • סלולרי + מטען
  • כיסוי עמיד למים לסלולרי
  • מתקן לאופנוע לסלולרי (לטובת ניווט או כל מטרה אחרת)
  • שרוך צוואר לסלולרי
  • מתאם כרטיס זכרון לטלפון סלולרי כדי להוריד תמונות או להעתיק מידע
  • מטען לאופנוע (לבדוק שהוא באמת מטעין, גם כשהטלפון עם מסך דולק ועם תוכנת ניווט פועלת, אחרת הסוללה תתרוקן לכם מהר מאוד)
  • סוללה ספייר או מטען חיצוני המתאים למספר טעינות + כבל המתאים (12000 מיליאמפר יהיה מעולה)
  • חבילת דאטה ושיחות חו"ל (אפשר לרוב גם לרכוש סים מקומי, לא תמיד זה יהיה זול יותר, לבדוק)
  • טאבלט + מטען – שימושי מאוד להעלאת תכנים בצורה נוחה יותר מאשר סלולרי, אפשר גם לבדוק את ציר הנסיעה למחר ועוד
  • תיאום נקודות עם אנשי קשר בישראל, כולל תדרוך מה לעשות במידה ולא נוצר קשר בזמן המתוכנן

תקשורת בין הרוכבים

  • דיבוריות קסדה לכל רוכב, או במינימום למספר רוכבים בקבוצה (למשל המוביל, המאסף, ואחד באמצע) + מטען – לבדוק שזה עובד לכם היטב כשאתם עדיין בארץ, ולבדוק מהו הטווח האפקטיבי בין הרוכבים
  • רשימת קשר עם מספרי טלפון של כל חברי הקבוצה המצטרפת לטיול + איש קשר למקרה חירום (רצוי באנגלית, על כל מקרה)
  • קבוצת וואטסאפ ייעודית לטיול

תיאום בין רוכבים

  • הסכמה לגבי קצב נסיעה
  • הסכמה לגבי מוביל ומאסף, ושאלת השארת רוכב במידה ונוצרים פערים בקבוצה
  • הסכמה לגבי אי עקיפות של המוביל, אי עקיפות מימין או כל משחק אחר בתנועה
  • הסכמה לגבי עצירות ביניים
  • הסכמה לגבי עצירות תדלוק (טווחים)
  • הסכמה לגבי עצירות לטובת צילומים
  • הסכמה לגבי המתנה למתעכבים
  • הסכמה לגבי התנהגות במקרי חירום כמו נפילות, תקלות טכניות, תאונות, פציעות, עיכוב ע"י משטרה ועוד

ציוד ובגדים אישיים

  • בגדים ליום יום לפי חישוב סך הימים לטיול + ספיירים למקרה של בגדים רטובים
  • בגד ים ומכנסיים קצרים
  • כלי רחצה
  • כלי גילוח
  • דיאודורנט
  • כדורים ותרופות אישיות, אם יש
  • נורופן / אדוויל
  • פינצטה
  • גוזז ציפורניים
  • קרם ידיים
  • וזלין לשפתיים יבשות
  • טלק לטובת שפשפות וכו' אחרי יום רכיבה ארוך
  • פלסטרים
  • פד אלכוהול
  • יוד / פולידין
  • ספריי לפצעים פתוחים או כוויות
  • תחבושת אישית
  • מנקי אוזניים
  • קרם הגנה לשמש
  • תיק גב קטן ליומיום
  • אולר רב שימושי לכיס
  • מפצל חשמל ומתאם חשמל חו"ל
  • משקפי שמש
  • משקפי קריאה למי שצריך
  • תיק עליה למלון
  • כפכפים להסתובב איתן בחדר
  • נעליים נורמליות להסתובב איתן בעיר
  • שקיות ניילון לכביסה וזבל

צילום

  • מצלמה + האביזרים הנלווים (אם אתם צלמים בנשמתכם, לכו על מה שעושה לכם את זה, אבל אם לא אני מציע להסתפק במצלמה קומפקטית טובה ו/או לצלם באמצעות הסמארטפון)
  • מצלמת דרך מהסוג החביב עליכם + סוללות ספייר + טעינה + חיבור מתאים לאופנוע ו/או לקסדה בזוויות שונות כדי שיהיה מעניין
  • דרך לפרוק את התמונות / סרטים מהמצלמות כדי לא למלא את כרטיס הזיכרון

כסף ומסמכים

  • דרכון
  • רישיון נהיגה ישראלי (פלסטיק)
  • רישיון נהיגה ממס"י (נייר)
  • כרטיסי AAA או מקביל (אם רוצים הנחות בכל מיני מקומות)
  • ביטוחים נסיעות מלאים (לבדוק האם אתם צריכים גם ביטוח אקסטרים, לבדוק האם הם כוללים החזר השתתפות)
  • כסף מזומן במטבע מקומי לחירום, במקום שונה מהארנק
  • כסף מזומן במטבע מקומי בפריטה קטנה לטובת תשלום בנקודות מעבר, כבישי אגרה, מכונות אוטומטיות ועוד, במקום נגיש שיהיה קל להגיע אליו בלי לרדת מן האופנוע
  • כסף מזומן במטבע מקומי בכמות המספיקה לתדלוקים, כיוון שלא בכל התחנות מקבלים כרטיסי אשראי (בגלל תקלות תקשורת וכו'), שלא תתקעו בלי יכולת לתדלק
  • לפחות 2 כרטיסי אשראי מסוגים שונים
  • צילום של כל המסמכים הרלוונטיים לחירום

כיבוד ושטויות

  • בקבוק מים של ליטר 1 לפחות לכל רוכב, לדרך
  • קפה שחור, תה
  • מאנצ'יז
  • חטיפי אנרגיה שלא נמסים בחום
  • חטיפי גרנולה / בוטנים וכיוב'
  • להכין כל בוקר סנדוויץ' מחדר ארוחת הבוקר של המלון ולקחת איתכם לדרך
  • דברים שיעשו לכם שמח

תכנון כללי של המסלול ונקודות העצירה

  • כרטיסי טיסה (מן הסתם שיקולים אלה מושפעים מנקודת השכרת האופנועים, עלות הכרטיסים ועוד)
  • שתי אסכולות לינה (כולל בדיקת מקום לינה היטב, אכסניות, צילומי חדרים, סוג מיטה, כולל שיקולים של לינה בזוגות או בבודד, נחירות וכיוב')
  • שתי אסכולות מסלול – להשתדל לא לעבור יותר מ- 200-250 ק"מ ביום במיוחד כשמדובר במסלולים מפותלים, עדיף להגיע לבית המלון כל ערב עם טעם של עוד מאשר להגיע סחוטים וגמורים ללא כל חשק להמשיך למחרת, זה טיול, לא מסע כומתה…
  • נקודות מעניינות בדרך
  • בדיקת מזג אוויר אופייני לתקופה, לכל יום בנפרד, וקחו בחשבון שמזג האוויר עלול להיות הפכפך
  • תוכניות ותדריך חירום

משטרה

  • בדיקת חוקי תנועה במדינה הספציפית, ובמיוחד מהירויות מקסימליות ותרחישי קיצון (לשם הדוגמה, אל תסעו אפילו קמ"ש אחד מעל המותר בשוויץ)
  • בדיקת מצלמות מהירות רגילות ו/או מצלמות מהירות ממוצעת על ציר הרכיבה המתוכנן שלכם
  • תרחישי עיכוב ע"י משטרה (למשל – לעולם תנו לשוטר את רישיון הממס"י שלכם ולא את הרישיון הפלסטי, כי אם יקחו לכם אותו, אז לקחו רישיון נייר שממילא פג תוקף תוך שנה)

זו הרשימה נכון לעכשיו. יש לכם תוספות? הערות? הארות? פניני חכמה שיעזרו לקוראים נוספים? שתפו, בחייאת. תהיו נחמדים.

 

פוסט זה פורסם בקטגוריה טיולי אופנועים בחו"ל, טיולים, עם התגיות , , מאת Mitsu. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

אודות Mitsu

מיצו הוא שם העט בו אני מוכר בקהילת רוכבי הדו"ג, אבל שמי האמיתי הוא דניאל פטרי. אופנועים הם התשוקה שלי, ואם זה היה תלוי בי, הייתי מתעסק רק בהם. למזלי (או שלא) יש לי בחיים הרבה עניינים אחרים שדורשים את תשומת ליבי, בעיקר עבודה ומשפחה, כך שאני לא מצליח להתעסק עם מה שאני באמת אוהב כל היום. היתרון בכך הוא בעובדה שבכל פעם שאני עולה על אופנוע, אני חוזר ומתלהב. אתם יכולים למצוא אותי פה, אבל מכיוון שאני אוהב לכתוב כשעולה בי המוזה (בעיקר כשמעצבנים אותי, אבל לא רק), אז יוצא שאני גם כותב המון במקומות נוספים כמו פורום 8 של תפוז, פולגז, דוג"רי וכמובן פייסבוק. כתבות שאני כתבתי פורסמו בעבר במגוון מדיות כמו YNET, גלובס, מוטו, אוטו ועוד. בכל הקשור לנושאים המופיעים באתר זה ניתן ליצור איתי קשר דרך הקישור המופיע בראש כל דף.

4 תגובות בנושא “רוצים לנסוע לטייל עם אופנוע באירופה? קחו צ'ק ליסט

  1. כתבה מאוד מעניינת. תודה.

    מניסיון, כשרוכבים עם האישה כמורכבת, חלוקת תאי האחסון נהיית תמיד שני התאים הצדדיים (שהם קצת קטנים יותר) עבורה, והתא האחורי עבורו. הבעיה היותר גדולה היא בדברים שהיא רוצה לקחת.

    כיום ישנם תיקים פנימיים לתיקי הצד בגדלים הנכונים שמקלים בהרבה על חישוב המקום. אבל למי שלא רוצה להשקיע בזה, הנה פטנט: קחו שתי שקיות של סופר (מהאלו הגדולות יותר עם הידיות, לא אלו של הירקות) ותגידו לאישה לפוצץ את זה עד שלא נכנס יותר כלום. זה הגודל הנכון של הקופסה הצדדית ברוב המקרים. אז אם אתם משכירים אופנועים ונוסעים עם מזוודות שיישארו במקום של ההשכרה, קחו את הדברים שלה כבר בתוך השקיות, כך תדעו איך לחלק.

    עבורו, בדרך כלל זה בגודל של שקית וחצי או תיק גב אחד כמו שמשתמשים למחשב ביומיום. אבל יש להיזהר כי לפעמים יש מקומות שמשכירים עם קופסה אחורית קטנה. כדאי תמיד לשאול את גודלה בעוד מועד.

  2. כתבה יפה ממצה ונכונה בכל מקרה מי שמחפש טיולים יכולים להתקשר לבועז 0547677866
    לשמוע את כל מה שיש לי להציע וזה הרבה בנושא טיולי אופנועים באירופה.

  3. אני מטייל הרבה ויש לי רשימות כאלו. דומות למדי. עברתי ברפרוף, אכן רשימה ממצה וטובה.
    עניין קטן (ומעצבן) אחד… למי שעולה על BMW – בידקו מראש את הדגם ואת השקע למטען. בד"כ הוא לא הסטנדרטי שאתם מגירים מהרכב שלכם או מהאופנוע.
    צריך למצוא את המקורי (או אם אתם הרפתקנים עם מדפסת תלת מימד – ליצר אחד).

    ושתי הדגשות…
    1. ישראלים רבים פשוט לא כ"כ מאמינים שיכול לתפוס אותם גשם גשם גם בעונות שהם לא רגילים… אז.. בחיאת. שימו לב להמלצות, לרבות ערדליים והפין לוק על המשקף – הבדל של שדה ראיה נקי לעומת אדים ומים שלא מאפשרים לכם להמשיך.

    2. תיק מיכל – יש שחושבים שהארגזים מספיקים ואח"כ רואים אותם עוצרים בתד לחמש דקוות על כל שטות קטנה. תיק מיכל – לדעתי חובה ברוב הטיולים.

    נסיעות טובות.

  4. לכלי העבודה יש להוסיף 1.2 מטר צינורית. (דלק וכו')
    לא שוקל כמעט ודי עוזר כשצריך
    אני רואה שערכת עזרה ראשונה נמצאית מפורקת בתת רשימה אחרת (ציוד ופריטים אישיים)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *