מצלמות המהירות – כישלון מהדהד, ועוד היד נטוייה

שש שנים אחרי שהחלו להיפרס ראשונות מצלמות המהירות האלקטרוניות (פרוייקט א3), וציבור הנהגים והרוכבים ניצב מול מערך אימתני של כ- 180 עמדות, הכוללות:

  • מצלמות מהירות "רגילות"
  • מצלמות המוצבות בצמתים והמשמשות בתפקיד כפול של מצלמות אור אדום ביחד עם מצלמות מהירות
  • מצלמות המוצבות על נתיבי תחבורה ציבורית (שאינן פעילות בנתיים, נכון לרגע כתיבת שורות אלה, אך הן עלולות להפוך למבצעיות בכל רגע) – מצלמות אלה אמורות לשמש לאכיפת נסיעה של רכבים לא מורשים על נת"צים, אבל הן עלולות להפוך למצלמות מהירות לכל דבר
  • ו… דחלילים הכוללים מספר עמדות דמה של גאטסו, וכן מאות דחלילים ישנים בצבע כתום חדש (כדי לבלבל את הנהגים לחשוב שמדובר במצלמות חדשות)

ועוד היד נטוייה, שכן הפרוייקט מתייחס בשיאו למאות עמדות גאטסו, מה שמציב אותנו כעת רק בכמחצית הדרך.

אבל מערך מצלמות זה אינו ממלא את תפקידו כלל, התפקיד שבשמו נגזרו מתקציב המדינה מאות מיליוני שקלים על מנת להתקין את כל אותן מצלמות. המצלמות כלל אינן מגבירות את הבטיחות בכבישים, אלא דווקא להיפך. הנהגים מודעים, באמצעות אפליקציות וגלאים, למיקומן של המצלמות. הן לא באמת גורמות לו להפחית מהירות – גם אם נניח שהמהירות היא הגורם העיקרי לתאונות – הוא לא, הוא בתחתית העשירייה הפותחת. המצלמות רק גורמות לבלימות חירום של נהגים בהגיעם אליהן, לשינויים קיצוניים במהירות התנועה, שידוע ממחקרים רבים שדווקא הוא זה שגורם לתאונות.

בנוסף, המצלמות כלל אינן מוצבות במקומות הראויים, אלא בקטעי כביש ישרים בהם אין למצלמות כל אפקטיביות, אלא לשם גביית כספים מן הציבור. אין מצלמות בערים באזור בתי ספר או גני ילדים, אין מצלמות בכבישים אדומים (לדוגמה – כביש 66, וגם לא על כביש 554). אהה, וגם אין מצלמות על כביש מספר 1 (ת"א – ירושלים). תשאלו את עצמכם מדוע.

הנה כמה דברים שכתבתי בנושא בעבר:

אגף התנועה של משטרת ישראל: רוצים להציל חיים? הנה, קחו רעיון

על הקשר בין הצמתים הכי מסוכנים בישראל לבין מיקומי מצלמות המהירות

אל תאמינו לי, אבל אולי תאמינו למבקר המדינה, ואם לא לו, אז לפחות למספרים:

נכון לרגע זה, מספר ההרוגים בשנת 2016 עומד על 357 בני אדם. בשנת 2015 מספר ההרוגים עמד על 356. ב- 2014 ספרנו 319 הרוגים, ב- 2013 המספר עמד על 309 הרוגים, ואילו ב- 2012 היו 292 הרוגים בכבישי המדינה. מספרים אלה אינם כוללים את כל הפצועים קשה, את כל המשותקים, את כל קטועי הגפיים, את הצמחים בבית לוינשטיין ואת כל המשפחות שעולמן חרב עליהן בגלל שהן הוטלו לתוך סחרחרה מטורפת כתוצאה מפגיעה בלתי הפיכה ביקיריהן.

אין ספק שהמשטרה, באיוולת אופיינית לכחולי המדים, בחרה במודע להפקיר את בטחון הנהגים בכבישים בעודה מטילה את יהבה על אכיפת המהירות באמצעות מערך המצלמות, בעוד שאת שאר מאות העבירות שכולנו רואים מדי יום לנגד עינינו אין כלל אוכפים. אין נהג (או רוכב) שלא מוכן להישבע שאם יציידו אותו במצלמה טובה ובפנקס דו"חות, הוא יוכל להפיק עשרות דו"חות תנועה מדי יום וזה רק בדרכו מהבית לעבודה וחזרה.

ואם אתם הקוראים חושבים שמדובר בקלישאה מוגזמת, עשו ניסוי החל ממחר בבוקר, ספרו את מספר עבירות התנועה שאתם רואים בדרככם לעבודה בבוקר. תוכלו לכתוב בתגובות מטה את הממצאים שלכם.

כיום נמצאות בשירות משטרת ישראל מספר נמוך להחריד של ניידות, מתוכן פחות מ- 2/3 הן מבצעיות בכל רגע נתון. אם חשבתם שמדובר במאות ניידות, תחשבו שוב. המספר נמוך הרבה יותר מ- 150, וזה בהנחה אופטימית שבאורח קסם כל הניידות יניעו מחר בבוקר ויצאו למשמרות על כבישי המדינה. בפועל, המספר קרוב יותר לחצי.

אם לא שמתם לב לכך שאין ניידות על הכבישים, קחו עוד ניסוי. חפשו את הניידת בזמן שאתם נוסעים לעבודה, הביתה, לטיול בשבת, או סתם לפגישה בירושלים. תכתבו למטה את הממצאים שלכם.

האחריות על המחדל הזה חלה בראש ובראשונה על ראשו של המפכ"ל, יהיה אשר יהיה (שמו איננו רלוונטי, שכן מדובר במחדל שנמשך מזה 6-7 שנים לפחות). אם חשבתם שיש באופק איזה שינוי מעודד, איזו תקווה להיפוך המגמה של עלייה מטאורית במספר הנפגעים וההרוגים על הכבישים – תחשבו שוב.

המשטרה נדרשת לשינוי מיידי:

  • הכפלה, במינימום, של סד"כ שוטרי התנועה במדים
  • הכפלה, במינימום, של מספר ניידות התנועה ואופנועי המשטרה המשמשים לאכיפה מדי יום
  • החלטה עקרונית על אכיפה לא רק של עבירות "איכות" כפי שקורה היום, אלא על כל עבירה שהשוטר רואה – כולל נסיעה בנתיב שמאלי, כולל סטייה מנתיב ללא איתות, כולל כל עבירה!
  • הפעלת מדיניות של אפס סובלנות כלפי עברייני תנועה סדרתיים כבדים
  • הפעלת מדיניות של "ניידת על כל כביש", בה ניידות תנועה ייראו על כל ציר, כל כביש, כל נתיב – בין אם בתנועה קבועה כך שכל נהג ידע שאיפושהו בסמוך לו קיימת ניידת פעילה, ובין אם בעת אכיפה אקטיבית
  • עיבוי מערך השיפוט בבתי המשפט לתעבורה

כל השינויים האלה דורשים תקציבים – עשרות ומאות מיליוני שקלים מדי שנה. ומנין יגיע הכסף? תנחשו.

מצלמות המהירות המוצבות בכבישים היום מייצרות למדינה הכנסה של מאות מיליוני ש"ח בשנה. גם אם נפחית במספרים התיאורטיים, גם אם נניח שיש רק 100 מצלמות אמת שכל אחת מהן מפיקה רק 500 דו"חות מדי חודש – עדיין אנחנו מדברים על מספרים אסטרונומיים של מעל 400 מיליוני ש"ח מדי שנה (כתבתי על זה מספר פעמים, וגם כשהפרוייקט רק היה בתחילת דרכו). מס דרכים של ממש, שכמעט כל אחד מאיתנו נדרש לשלם, אבל אף אחד מאיתנו לא נהנה מפירותיו.

כסף זה, היום, נבלע בנבכי תקציב המדינה. לאן הוא זורם? איש לא יודע. אבל דבר אחד בטוח: כספים אלה אינם חוזרים לציבור בצורת השקעה בתשתיות בטיחות, לא בצורת הכשרת נהגים מתקדמת, לא בצורת חינוך, לא בצורת שינוי המצב הקיים. ועוד לא התחלנו לדבר על כל הכספים שהמדינה מוציאה היום בגלל תוצאות חוסר הבטיחות בכבישים.

הגיע הזמן שכל אחד ואחת מאיתנו יקימו קול צעקה, כי השבר גדול, הייאוש גדול, ואין מושיע באופק. 

פוסט זה פורסם בקטגוריה גאטסו, דעות אישיות, מכמונות מהירות, משטרה, עם התגיות , , , , מאת Mitsu. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

אודות Mitsu

מיצו הוא שם העט בו אני מוכר בקהילת רוכבי הדו"ג, אבל שמי האמיתי הוא דניאל פטרי. אופנועים הם התשוקה שלי, ואם זה היה תלוי בי, הייתי מתעסק רק בהם. למזלי (או שלא) יש לי בחיים הרבה עניינים אחרים שדורשים את תשומת ליבי, בעיקר עבודה ומשפחה, כך שאני לא מצליח להתעסק עם מה שאני באמת אוהב כל היום. היתרון בכך הוא בעובדה שבכל פעם שאני עולה על אופנוע, אני חוזר ומתלהב. אתם יכולים למצוא אותי פה, אבל מכיוון שאני אוהב לכתוב כשעולה בי המוזה (בעיקר כשמעצבנים אותי, אבל לא רק), אז יוצא שאני גם כותב המון במקומות נוספים כמו פורום 8 של תפוז, פולגז, דוג"רי וכמובן פייסבוק. כתבות שאני כתבתי פורסמו בעבר במגוון מדיות כמו YNET, גלובס, מוטו, אוטו ועוד. בכל הקשור לנושאים המופיעים באתר זה ניתן ליצור איתי קשר דרך הקישור המופיע בראש כל דף.

14 תגובות בנושא “מצלמות המהירות – כישלון מהדהד, ועוד היד נטוייה

  1. לגמרי מסכים. אפילו לשלם ל"מלשינים" שכל התפקיד שלהם לנסוע ולצלם עבירות תנועה. לא צריך סמכויות שוטר רק מצלמה

  2. רק הבוקר בדרכי לעבודה (27 ק"מ, כ 22 דקות נסיעה בקטנוע):
    1. נהג סובארו ירד במחלף מהנתיב השמאלי (יש 3 נתיבים) בפראות – היה מזל וכל אלה שהיו בדרכו שמו לב ובלמו בזמן.
    2. נהגת יונדאי משיטת לאיטה במסלול שמאלי (יש 3) תוך כדי סימוס ארוך במיוחד
    3. נהג הונדה "תופר" את כולם (עוקף במהירות גבוהה פעם מימין ופעם משמאל וגם "דוחף" אם צריך) תוך כדי סיכון רב לכל משתמשי הדרך האחרים.

    זה בוקר טוב כי היה קצת גשום ורב משתמשי הדרך נזהרים.
    בוקר ממוצע זה לרב 5+ מקרים בדרך.
    בדרך חזרה לרב הרבה יותר, 10 לפחות.

  3. ראשית אומר שאני מסכים לכל מילה העוסקת בחוסרם של שוטרים, ניידות ושופטי תעבורה וכלל נושאים אילו עלו בועדת הכלכלה.
    שנית: כמות השוטרים והניידות הן באחריותם של שר הבט"פ – ארדן ושר התחבורה. את שניהם הקטל בכבישים אינו מעניין ושניהם רק מעוניינים להיבחר במקום טוב בפריימריס של הליכוד עי סלילת כבישים מהירים ומחלפים גבוהים ושעליהם יכולים השרים, רוה"מ ודוד ביטן לספר בגאווה.
    אך, אינני מסכים איתך בנושא החיוב שבמצלמות:
    מצלמות כן מונעות מנהגים לנהוג מהר- במקומות שם הם נמצאים. ידועה העקומה שרק מחמת המידע המוזרם לנהגים גורמת להאטת הנסיעה לפני המצלמה והאצה אחרי. ודווקא הפירסום בכל מיני אמצעים ,כולל וויז, גורמים לנהגים להאט. אכן, נהגים וותיקים מסוגלים להתמודד עם מהירות גבוהה. אבל הבעיה היא אצל נהגים צעירים (16.7-23/4) הנוהגים מהר משום שהם אוהבים את הריגוש שבנהיגה המהירה-
    ( כמו רב רוכבי הדו"ג כשהם טסים עם האופנוע), ולכן ככל שיהיו יותר מצלמות כך מהירותם תואט.

  4. צריך גם צריך הרבה מצלמות, כל קילומטר בכבישים אדומים עמ להאט מהירותם של נהגים צעירים המרוגשים מיכות הלחיצה על דוושת הדלק.

  5. הבעיה להבנתי נעוצה בתקשורת שמעדיפה להביא תמונות וכותרות "מזעזעות" מהקטל בדרכים. אם התקשורת היתה מתעסקת פחות בצהוב ויותר בדברים שמצילים חיי אדם, נושא המצלמות והעדר הניידות היה אייטם קבוע בסופו של דבר הנהגים היו מוחים בצורה כזו או אחרת. כשאין מודעות מאשימים את ביבי, את השר הנוכחי או את הנהג הישראלי. כולם אשמים אבל הגוף היחיד שיכול לשפר את המודעות הציבורית הוא התקשורת. לא עמותות ובטח שלא הממשלות שעסוקות בשאלת השטחים כבר 30 שנה.

    כמו כל משתמש בכביש 383 מדי נסיעה אני רואה עקיפות של קו לבן רצוף, משאיות מעל למהירות המותרת וגם טרקטורונים ודו"ג בהרמות גלגל שחולפים ליד שיירות של רוכבי אופניים והסעות ילדים ושאר ברדק אופייני למדינת עולם שלישי. כבר שנים שלא ראינו ניידות של משטרת התנועה. עשינו הפגנה אבל התקשורת לא שמה קצוץ כי זה לא בתל אביב.

  6. שאלתי. ?
    מדוע לא רואים שוטרי מקוף בכבישים העירונים
    לפקח על ההתנהגות של נהגים מופרעים בתוך העיר
    ממילא יירד גם ההשתוללות בכבישים הבין עירוני.
    מדוע נהג ישראלי לא יודע לנהוג בתוך הנתיב שלו.
    מדוע נהג ישראלי אין את הסבלנות לתת לשני להחנות את
    בלא צפירות ובלא לחץ .ועוד כהנה וכהנה.
    לדעתי בגלל שאין שום התחשבות בזולת.

  7. בכבישים ישרים ובשעות הלילה המאוחרות שאין תנועה יש להפסיק את פעילות המצלמות

  8. מיצו כל שכתבת נכון בהסתייגות אחת.
    לא המשטרה בחרה לצמצם את מספר הניידות ואת מצבת השוטרים.
    הממשלה היא זו שמקצצת בתקציבים והיא שהחליטה שבמשטרה יש
    עודף של כ"א וניידות
    לממשלה הזו הרבה מחדלים. שהיו ועוד יהיו.
    אנחנו נמשיך לבכות וליילל וכלום לא יקרה עד שתקום ממשלה לא נסחטת
    שתשנה את סדרי העדיפות.
    בשורה התחתונה : חיי אדם= פוליטיקה ארורה.

  9. אכיפה? אין, משטרה בדרכים כמעט ואין וגם כאשר יש הוא עסוקה בעיקר בעבירות המהירות. כך היה החודש על כביש 6 החדש בין צומת שוקת למחלף רהט – על גבי מחלף להבים עמדה ניידת (ג'יפון) ושוטר עם ממל"ז קלט נהגים שנסעו מהר. מכיוון שהוא לא יכול לרדת ולהספיק לתת דו"ח, היה שוטר שני שעמד על הכביש בהמשך הירידה מהמחלף ועצר שם את הנהגים. מכיוון שהשול הימני אינו רחב מספיק ברור שהמכוניות בלטו לתוך הנתיב הימני (למעשה המשך נתיב ההאצה מהמחלף) – ראשית הנהגים שנסעו מהר נאלצו לבלום בחדות ונהגים שירדו במחלף לכיוון צפון נאלצו לחתוך לתוך הנתיב הימני בגלל השוטר והרכב שהוא עצר.
    מאידך בשבת של 10 לדצמבר שוטר שנהג ברכב מוסווה כהה מסוג פולסווגן רדף אחרי רכב לבן במהירות שאני מעריך באזור ה 200 קמ"ש. בשני המקרים הסיכון לשאר הנוהגים בדרך היה גבוה מאד.

  10. כל מילה בכתבה אמת. קטע מאתמול , שלמרות שראיתי כבר הרבה דברים עדיין זעזע אותי קשות: נהג שנוסע סביבות 60-65 בכביש של 80, שתי ידיים(!) אוחזות ערימת מסמכים והראש עמוק בפנים , רק מידי פעם מתרומם לרגע לכביש.
    אחרי כחצי קילומטר ככה, עצר בצד כדי שיהיה לו נוח לקרוא – כמובן במקום שאסור לעצור בכלל . אפילו לא הרגיש אי נוחות מזה שאנשים עוברים לידו ומסתכלים בתדהמה

  11. לפני כשבועיים, נסעתי אחרי ניידת תנועה מת"א לכיוון רמת גן, מצומת שאול המלך ונמיר, עד לז'בוטינסקי-אבא-הלל. קצת יותר מקילומטר ברוטו.
    במרחק הזה ספרתי 5 עברות תנועה שהניידת עשתה.
    התחילה בנסיעה בכביש ריק בנתיב השמאלי, מעבר(פעמיים) של נתיב ללא איתות, וקנחה בנסיעה איטית בנתיב תחבורה ציבורית(בהמשך ז'בוטינסקי).
    בזמן הזה לא עניין אותם שלל עבירות דומות שנעשו מסביב.

  12. מיטסו, דניאל היי,
    לצערי קיבלתי דו"ח מהירות, 121 קמ"ש במקום 90 בכביש החוף מצפול לדרום. ( 3000 ש"ח )
    1. האם המצלמות אמינות ?
    2. האם יש איזו שהיא אפיצות / טווח במהירות הנסיעה בפועל לבין החוקית ?
    למשל – 10 אחוז ? או משהו דומה ….

  13. יגיל – קודם כל זה "מיצו". שנית, לצערי כן, הן מדוייקות. בדוק את הצילום, בדוק את מספר הרכב/אופנוע. אגב, סכום הקנס לא ברור. לא מכיר כזה קנס, אלא אם מדובר ברכב חברה ללא נהג מזוהה. במקרה הזה יש לך מזל, אין לך נקודות, רק קנס.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *