מהו האופנוע הכי מסוכן לרכיבה? התשובות

חיכיתם לזה, הבטחתי, הנה התשובות.

אך קודם כל, תזכורת למי שלא קרא. תקדישו לזה כמה דקות, זה יתן לכם קצת חומר רקע ויעזור לחבר אתכם לקונטקסט הכללי שבו נכתבו הדברים.

מהו האופנוע הכי מסוכן לרכיבה?

חודש מאי של שנת 2017 היה חודש רע מאוד לאופנוענים בישראל. בחודש זה נהרגו כשליש מכמות הרוכבים שנהרגים בד"כ בשנה שלמה בישראל. בחודש אחד. אם קצב נורא זה יימשך, נסיים את השנה עם כמות שיא של הרוגים על דו"ג. זו לא תקופה קלה לאף אחד מאיתנו.

אז מהו האופנוע הכי מסוכן לרוכב, בישראל? ראשית, יש לומר במלוא כובד הראש (ולכן אקצה לעניין פסקה נפרדת, כדי שהיא תהיה ברורה ומעל לכל ספק):

הבדיקה שערכתי היא מדגמית בלבד ומבוססת על תקופה של כ- 3 חודשים תוך כדי שיחה עם מספר מאושפזים שהמכנה המשותף של כולם הוא האישפוז במחלקות השיקום בתה"ש. אין מדובר במחקר סטטיסטי ארוך טווח ולכן המסקנות הללו הן שלי ורק שלי.

שנית, כמה הנחות יסוד מהותיות שאנחנו חייבים להסכים עליהן:

  1. האופנוע, כמו אקדח, הוא רק כלי ביד הרוכב. אין אופנוע הורג בדיוק כמו שאין אקדח הורג (או כלב הורג לצורך העניין). רוכב שאינו מיומן דיו שיעלה על כלי חזק מיכולתו עלול לרסק כל אופנוע, בין אם זה קטנוע שליחויות מצ'וקמק, קרוזר מפונפן או אופנוע ספורט עצבני.
  2. המשתמש – הרוכב – הוא האחראי הבלעדי להתנהגותו של האופנוע. יד ימין שולטת במצערת, אצבעות יד ימין שולטות בברקס הקדמי, אצבעות יד שמאל שולטות בקלאץ' (או בברקס אחורי בקטנועים רבים), רגל שמאל מעבירה הילוכים, רגל ימין שולטת על הברקס האחורי. רוכב שאינו מיומן הוא משתמש דרך מסוכן, לעצמו ולאחרים.
  3. תאונה שבה מעורב אופנוע עלולה להסתיים במוות. מי שמת לא מגיע לשיקום, ולכן הוא לא נמצא כאן כדי להעיד מגוף ראשון על התאונה שבה היה מעורב. לכן, כל ה- 28 רוכבים שנהרגו במהלך החצי הראשון של שנת 2017 לא יכולים להצטרף לבדיקה המדגמית שנעשתה כאן. ביניהם לא מעט רוכבים על אופנועים שהם "החשוד המיידי" – אופנועי ספורט חזקים מאוד.
  4. כל תאונה – אופנוע או רכב – היא מאורע שניתן היה למנוע אותו (פרט לאירועים שמוגדרים כ"כוח עליון", מקרר שנפל על מישהו מהשמיים, מטאוריט, רעידת אדמה, צונאמי, רוחות רפאים וכו'). לכן, ההנחה חייבת להיות שאדם שהיה מעורב בתאונת אופנוע יכול היה למנוע אותה. ברור שישנן תאונות שקשה מאוד למנוע, אבל גם במקרים קיצוניים כאלה ניתן לטעון במידה רבה של צדק שלו היה נשמר מרחק, לו המהירות היתה תואמת, לו היה רק מסתכל לפני שחצה את הצומת, לו היה צופה את ההתרחשות לפני שקרתה, לו היה קורא את התנועה כמו שצריך, לו היה שם לב למים על הכביש – היה יכול למנוע את התאונה.
  5. ישנם אופנועים מסוגים מסויימים שהם בגדר "החשוד המיידי" כפי שכתבתי קודם. אופנועי ספורט עתירי נפח וכוחות סוס, קטנועים מסויימים (מישהו אמר טימקס?), אופנועים בעלי אופי אגרסיבי מאוד (כדוגמת דיוק 690 של קטמ ועוד) וכן הלאה. אף אחד לא יתפלא אם ישמעו על צעיר שנכנס בעמוד בעודו רוכב על אופנוע ספורט שמפיק 210 כ"ס. אבל כן יתפלאו אם ישמעו על רוכב שנסע על קאסטום ששוקל 450 ק"ג ומפיק 98 כ"ס שנכנס בקיר. זה פשוט לא מסתדר בראש.

אם הסכמנו עד כה, אז שימו לב: מבין עשרות התגובות כאן באתר ובפייסבוק, אף אחד מהמגיבים לא צדק. אף אחד.

בפרק זמן של 3 חודשים רובם של הרוכבים שאושפזו כאן נסעו על BMW R1200GS על דגמיו השונים (אדוונצ'ר, רגיל, קירור אוויר, קירור מים וכו').

רגע! מה???

זה האופנוע הכי מסוכן??? החלקת על השכל? השתגעת?

לא טימקסים מפוצצי תוספות, לא קטנועי שליחויות מצ'וקמקים, לא CBRים ולא S1000RRים?

זה לא הגיוני! גם אותי זה הפתיע. לחלוטין.

דווקא האופנוע שיש לו את התדמית הכי סולידית, זה שעליו רוכבים (לרוב) גברים מבוססים כלכלית בגילאי 40 וצפונה, בעלי 10 שנות ניסיון ומעלה על אופנועים כבדים. דווקא האופנוע שהרוכבים עליו הם לרוב שקולים יחסית ולא מהסוג שאתה מצפה לראות כשהם "מתגרזנים" על קטע כביש מסויים הלוך וחזור בשבת בבוקר. דווקא האופנוע שמאפשר לרוכב לגמוא מאות ק"מ מבלי להתאמץ. דווקא האופנוע עם הפוזה הכי אליטיסטית שיכולה להיות בקרב האופנועים האלה. דווקא האופנוע עם מירב הבקרות האלקטרוניות (בטח בדגמים של השנתיים האחרונות), עם בולמים מצויינים (אם כי הקדמי די מנתק את הרוכב ממה שקורה בכביש), עם מערכות בלימה משולבות ומתוחכמות.

דווקא הוא.

ההפתעה אצלי היתה מלאה. לא ציפיתי לזה, לכן תיחקרתי אותם אחד אחד. לא אחשוף כמובן את זהותם של הרוכבים הללו. חלקם עדיין מאושפזים, חלקם השתחררו במצב כזה או אחר. לדבריהם, אף אחד מהם לא היה אשם במצבם, כמובן. אבל כולם נפגעו מרכבים שהחליטו לקחת אותם איתם, בפנייה פתאומית, בבלימה פתאומית, בסטייה מנתיב ובאי מתן זכות קדימה. רכב שפשוט התעלם מקיומם וכמעט וקטף את חייהם.

האם זה משהו באופנוע עצמו? האם משהו שגורם לשאננות מיותרת (כל שאננות היא מיותרת לדעתי, בטח כשאתה רוכב על אופנוע)? האם זה קשור לבקרות שמרגישות מצויין אבל מונעות מהרוכב להבין הלכה למעשה מה בדיוק קורה שם מתחת לצמיגים? אולי זה קשור למשקל, לתדמית של הכל יכול, לנראות… האם יש קשר לכך שגם לאופנוע אחר מתוצרת BMW מיוחסות תכונות של כלי לא סלחני שגורם למוות של רוכבים רבים? אני מדבר על ה- S1000RR.

אני לא יודע. זה בניגוד לכל היגיון ישר. זה לא אמור להיות ככה. זה מטלטל את הקונספט שלפיו אופנועים מהסוג הזה הם "בטוחים" יותר מאופנועים ספורט!

מצד שני, תכלס כולנו יודעים שאיו כזה דבר. כל רוכב חשוף הרבה יותר מאשר נהגים ברכב. אולי זו רק יד המקרה?

ואולי המשמעות של ה"ממצא" הזה היא דווקא אחרת? אולי היא באה להראות שגם האופנוע הכי סולידי, הכי סטרילי, הכי אליטיסטי, הכי מרוחק מתדמית הרוכב השתולל – אולי גם על כזה אופנוע אפשר להיפצע, למות…? 

תחשבו על זה.

אגב, במהלך הדיון שנערך כאן באתר "מיצו בדרכים" וכן בפוסטים מקבילים בפייסבוק (כאן בדף שלי וכן בדף מועדון האופנועים הישראלי) עלו מספר תובנות מעניינות למדי. ארצה להתעכב על אחת:

אמנם הבדיקה שאני ערכתי אינה מדגם סטטיסטי בשום צורה ודרך. אבל האמריקאים כן בדקו את זה בצורה מסודרת, בהתייחס למוות של רוכבי אופנוע על אופנועים לפי פילוחים כאלה ואחרים. ומה שהם מצאו היה שאופנועי ספורט/סופר ספורט היוו פחות מ- 10% מסך האופנועים הרשומים בשנת 2015 ברחבי ארה"ב, אבל הם היו אחראים ללא פחות מ- 25% מסך מקרי המוות.

זה הרבה יותר הגיוני. לא?

שימו לב לחלוקת הגיל: בעוד שרוכבי סופר ספורט נהרגים צעירים יותר, רוכבי קרוזרים (וקאסטומים) נהרגים כשהם מבוגרים יותר.

שימו לב לחלוקת הנפח: בעוד שהרוב המוחלט של ההרוגים על סופר ספורט רכבו על אופנועים בנפח של עד 1000 סמ"ק, חלק גדול מאוד מרוכבי הקרוזרים (וקאסטומים) שנהרגו עשו זאת על אופנועים בעלי נפח גדול יותר.

מקור – כאן וכאן

אבל תכלס, מה זה משנה? האם למשפחה של רוכב ה- CBR1000 שנהרג רק אתמול זה משנה? האם זה משנה לזה ששוכב כאן במחלקה כבר כמעט חצי שנה ויודע שעל הרגליים הוא לעולם לא ישוב ללכת? 

9 Comments

Add a Comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *