מהו האופנוע הכי מסוכן לרכיבה? התשובות

חיכיתם לזה, הבטחתי, הנה התשובות.

אך קודם כל, תזכורת למי שלא קרא. תקדישו לזה כמה דקות, זה יתן לכם קצת חומר רקע ויעזור לחבר אתכם לקונטקסט הכללי שבו נכתבו הדברים.

מהו האופנוע הכי מסוכן לרכיבה?

חודש מאי של שנת 2017 היה חודש רע מאוד לאופנוענים בישראל. בחודש זה נהרגו כשליש מכמות הרוכבים שנהרגים בד"כ בשנה שלמה בישראל. בחודש אחד. אם קצב נורא זה יימשך, נסיים את השנה עם כמות שיא של הרוגים על דו"ג. זו לא תקופה קלה לאף אחד מאיתנו.

אז מהו האופנוע הכי מסוכן לרוכב, בישראל? ראשית, יש לומר במלוא כובד הראש (ולכן אקצה לעניין פסקה נפרדת, כדי שהיא תהיה ברורה ומעל לכל ספק):

הבדיקה שערכתי היא מדגמית בלבד ומבוססת על תקופה של כ- 3 חודשים תוך כדי שיחה עם מספר מאושפזים שהמכנה המשותף של כולם הוא האישפוז במחלקות השיקום בתה"ש. אין מדובר במחקר סטטיסטי ארוך טווח ולכן המסקנות הללו הן שלי ורק שלי.

שנית, כמה הנחות יסוד מהותיות שאנחנו חייבים להסכים עליהן:

  1. האופנוע, כמו אקדח, הוא רק כלי ביד הרוכב. אין אופנוע הורג בדיוק כמו שאין אקדח הורג (או כלב הורג לצורך העניין). רוכב שאינו מיומן דיו שיעלה על כלי חזק מיכולתו עלול לרסק כל אופנוע, בין אם זה קטנוע שליחויות מצ'וקמק, קרוזר מפונפן או אופנוע ספורט עצבני.
  2. המשתמש – הרוכב – הוא האחראי הבלעדי להתנהגותו של האופנוע. יד ימין שולטת במצערת, אצבעות יד ימין שולטות בברקס הקדמי, אצבעות יד שמאל שולטות בקלאץ' (או בברקס אחורי בקטנועים רבים), רגל שמאל מעבירה הילוכים, רגל ימין שולטת על הברקס האחורי. רוכב שאינו מיומן הוא משתמש דרך מסוכן, לעצמו ולאחרים.
  3. תאונה שבה מעורב אופנוע עלולה להסתיים במוות. מי שמת לא מגיע לשיקום, ולכן הוא לא נמצא כאן כדי להעיד מגוף ראשון על התאונה שבה היה מעורב. לכן, כל ה- 28 רוכבים שנהרגו במהלך החצי הראשון של שנת 2017 לא יכולים להצטרף לבדיקה המדגמית שנעשתה כאן. ביניהם לא מעט רוכבים על אופנועים שהם "החשוד המיידי" – אופנועי ספורט חזקים מאוד.
  4. כל תאונה – אופנוע או רכב – היא מאורע שניתן היה למנוע אותו (פרט לאירועים שמוגדרים כ"כוח עליון", מקרר שנפל על מישהו מהשמיים, מטאוריט, רעידת אדמה, צונאמי, רוחות רפאים וכו'). לכן, ההנחה חייבת להיות שאדם שהיה מעורב בתאונת אופנוע יכול היה למנוע אותה. ברור שישנן תאונות שקשה מאוד למנוע, אבל גם במקרים קיצוניים כאלה ניתן לטעון במידה רבה של צדק שלו היה נשמר מרחק, לו המהירות היתה תואמת, לו היה רק מסתכל לפני שחצה את הצומת, לו היה צופה את ההתרחשות לפני שקרתה, לו היה קורא את התנועה כמו שצריך, לו היה שם לב למים על הכביש – היה יכול למנוע את התאונה.
  5. ישנם אופנועים מסוגים מסויימים שהם בגדר "החשוד המיידי" כפי שכתבתי קודם. אופנועי ספורט עתירי נפח וכוחות סוס, קטנועים מסויימים (מישהו אמר טימקס?), אופנועים בעלי אופי אגרסיבי מאוד (כדוגמת דיוק 690 של קטמ ועוד) וכן הלאה. אף אחד לא יתפלא אם ישמעו על צעיר שנכנס בעמוד בעודו רוכב על אופנוע ספורט שמפיק 210 כ"ס. אבל כן יתפלאו אם ישמעו על רוכב שנסע על קאסטום ששוקל 450 ק"ג ומפיק 98 כ"ס שנכנס בקיר. זה פשוט לא מסתדר בראש.

אם הסכמנו עד כה, אז שימו לב: מבין עשרות התגובות כאן באתר ובפייסבוק, אף אחד מהמגיבים לא צדק. אף אחד.

בפרק זמן של 3 חודשים רובם של הרוכבים שאושפזו כאן נסעו על BMW R1200GS על דגמיו השונים (אדוונצ'ר, רגיל, קירור אוויר, קירור מים וכו').

רגע! מה???

זה האופנוע הכי מסוכן??? החלקת על השכל? השתגעת?

לא טימקסים מפוצצי תוספות, לא קטנועי שליחויות מצ'וקמקים, לא CBRים ולא S1000RRים?

זה לא הגיוני! גם אותי זה הפתיע. לחלוטין.

דווקא האופנוע שיש לו את התדמית הכי סולידית, זה שעליו רוכבים (לרוב) גברים מבוססים כלכלית בגילאי 40 וצפונה, בעלי 10 שנות ניסיון ומעלה על אופנועים כבדים. דווקא האופנוע שהרוכבים עליו הם לרוב שקולים יחסית ולא מהסוג שאתה מצפה לראות כשהם "מתגרזנים" על קטע כביש מסויים הלוך וחזור בשבת בבוקר. דווקא האופנוע שמאפשר לרוכב לגמוא מאות ק"מ מבלי להתאמץ. דווקא האופנוע עם הפוזה הכי אליטיסטית שיכולה להיות בקרב האופנועים האלה. דווקא האופנוע עם מירב הבקרות האלקטרוניות (בטח בדגמים של השנתיים האחרונות), עם בולמים מצויינים (אם כי הקדמי די מנתק את הרוכב ממה שקורה בכביש), עם מערכות בלימה משולבות ומתוחכמות.

דווקא הוא.

ההפתעה אצלי היתה מלאה. לא ציפיתי לזה, לכן תיחקרתי אותם אחד אחד. לא אחשוף כמובן את זהותם של הרוכבים הללו. חלקם עדיין מאושפזים, חלקם השתחררו במצב כזה או אחר. לדבריהם, אף אחד מהם לא היה אשם במצבם, כמובן. אבל כולם נפגעו מרכבים שהחליטו לקחת אותם איתם, בפנייה פתאומית, בבלימה פתאומית, בסטייה מנתיב ובאי מתן זכות קדימה. רכב שפשוט התעלם מקיומם וכמעט וקטף את חייהם.

האם זה משהו באופנוע עצמו? האם משהו שגורם לשאננות מיותרת (כל שאננות היא מיותרת לדעתי, בטח כשאתה רוכב על אופנוע)? האם זה קשור לבקרות שמרגישות מצויין אבל מונעות מהרוכב להבין הלכה למעשה מה בדיוק קורה שם מתחת לצמיגים? אולי זה קשור למשקל, לתדמית של הכל יכול, לנראות… האם יש קשר לכך שגם לאופנוע אחר מתוצרת BMW מיוחסות תכונות של כלי לא סלחני שגורם למוות של רוכבים רבים? אני מדבר על ה- S1000RR.

אני לא יודע. זה בניגוד לכל היגיון ישר. זה לא אמור להיות ככה. זה מטלטל את הקונספט שלפיו אופנועים מהסוג הזה הם "בטוחים" יותר מאופנועים ספורט!

מצד שני, תכלס כולנו יודעים שאיו כזה דבר. כל רוכב חשוף הרבה יותר מאשר נהגים ברכב. אולי זו רק יד המקרה?

ואולי המשמעות של ה"ממצא" הזה היא דווקא אחרת? אולי היא באה להראות שגם האופנוע הכי סולידי, הכי סטרילי, הכי אליטיסטי, הכי מרוחק מתדמית הרוכב השתולל – אולי גם על כזה אופנוע אפשר להיפצע, למות…? 

תחשבו על זה.

אגב, במהלך הדיון שנערך כאן באתר "מיצו בדרכים" וכן בפוסטים מקבילים בפייסבוק (כאן בדף שלי וכן בדף מועדון האופנועים הישראלי) עלו מספר תובנות מעניינות למדי. ארצה להתעכב על אחת:

אמנם הבדיקה שאני ערכתי אינה מדגם סטטיסטי בשום צורה ודרך. אבל האמריקאים כן בדקו את זה בצורה מסודרת, בהתייחס למוות של רוכבי אופנוע על אופנועים לפי פילוחים כאלה ואחרים. ומה שהם מצאו היה שאופנועי ספורט/סופר ספורט היוו פחות מ- 10% מסך האופנועים הרשומים בשנת 2015 ברחבי ארה"ב, אבל הם היו אחראים ללא פחות מ- 25% מסך מקרי המוות.

זה הרבה יותר הגיוני. לא?

שימו לב לחלוקת הגיל: בעוד שרוכבי סופר ספורט נהרגים צעירים יותר, רוכבי קרוזרים (וקאסטומים) נהרגים כשהם מבוגרים יותר.

שימו לב לחלוקת הנפח: בעוד שהרוב המוחלט של ההרוגים על סופר ספורט רכבו על אופנועים בנפח של עד 1000 סמ"ק, חלק גדול מאוד מרוכבי הקרוזרים (וקאסטומים) שנהרגו עשו זאת על אופנועים בעלי נפח גדול יותר.

מקור – כאן וכאן

אבל תכלס, מה זה משנה? האם למשפחה של רוכב ה- CBR1000 שנהרג רק אתמול זה משנה? האם זה משנה לזה ששוכב כאן במחלקה כבר כמעט חצי שנה ויודע שעל הרגליים הוא לעולם לא ישוב ללכת? 

פוסט זה פורסם בקטגוריה דעות אישיות, עם התגיות , מאת Mitsu. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

אודות Mitsu

מיצו הוא שם העט בו אני מוכר בקהילת רוכבי הדו"ג, אבל שמי האמיתי הוא דניאל פטרי. אופנועים הם התשוקה שלי, ואם זה היה תלוי בי, הייתי מתעסק רק בהם. למזלי (או שלא) יש לי בחיים הרבה עניינים אחרים שדורשים את תשומת ליבי, בעיקר עבודה ומשפחה, כך שאני לא מצליח להתעסק עם מה שאני באמת אוהב כל היום. היתרון בכך הוא בעובדה שבכל פעם שאני עולה על אופנוע, אני חוזר ומתלהב. אתם יכולים למצוא אותי פה, אבל מכיוון שאני אוהב לכתוב כשעולה בי המוזה (בעיקר כשמעצבנים אותי, אבל לא רק), אז יוצא שאני גם כותב המון במקומות נוספים כמו פורום 8 של תפוז, פולגז, דוג"רי וכמובן פייסבוק. כתבות שאני כתבתי פורסמו בעבר במגוון מדיות כמו YNET, גלובס, מוטו, אוטו ועוד. בכל הקשור לנושאים המופיעים באתר זה ניתן ליצור איתי קשר דרך הקישור המופיע בראש כל דף.

9 תגובות בנושא “מהו האופנוע הכי מסוכן לרכיבה? התשובות

  1. אתה כותב "אם הסכמנו עד כה, אז שימו לב: מבין עשרות התגובות כאן באתר ובפייסבוק, אף אחד מהמגיבים לא צדק. אף אחד."
    אז לא הסכמנו ואינך יכול לקבוע שאף אחד לא צדק.
    לא שייך וזה לא משנה איזה אופנוע ואיזה רכב… המסוכן ביותר הוא אך ורק המשתמש כי, הכל מתחיל ומסתיים בהתנהגות הכביש שלו.

  2. אני מציע להכליל את התובנה שהצגת פה. R1200GS קיבל תדמית של ״כלבויניק״ שאפשר לנסוע איתו מהר ובנוחות ברוב סוגי הדרך. כשמשתמשי דרך אחרים (נהגי מכוניות, למשל) נוסעים מהר יותר מרוכב על הכלי הנ״ל – האגו שלו, והבטחון שמשרה עליו האופנוע, גורמים לו להגביר את מהירותו ולהקטין את מידת השליטה שלו. כשפוגשים בחצץ או כתם שמן בנסיעה מהירה במכונית, מאבדים שליטה לרגע קצר. על דו-גלגלי… הסיפור ידוע.
    לסיכום, האופנוע הכי מסוכן הוא זה שהאגו שלך מונע ממך לנסוע עליו לאט יותר משאר משתמשי הדרך כשהדבר נדרש.

  3. בנדם. התבזרת להונלולו. מה נטרק אתך?
    מה שמות לכם שם באינפוזיה אלו עם החלוקים הלבנים? שאביא לך קצת מהחומר שלי?
    תפסיק לחטט לעצמך בחצ'חקונים ותהיה מעט יותר סבלני.
    אוטוטו אתה חוזר לרכוב. ולכתוב. ולעניין.

  4. אני צדקתי!
    כתבתי אופנועי דו"ש לסוגיו. וגם הסברתי, מרכז גובה גבוה משמע אחיזה פחות טובה בסיבובים ובבלימה. גם הוספתי שהצמיגים לא מתואמים 100% לכביש.
    חוץ מזה לידיעתך המחקר שלך עומד בסטנדרטיים מדעיים, כי השאלה על איזה כלי רכבת לא נתונה למניפולציות, רוכב לא ישקר בנושא זה. גם העובדה שהם נפצעו קשה לא נתונה למחלוקת כי עובדה שכל הנשאלים היו אתך בשיקום. אמרת ששאלתה כמה עשרות רוכבים. קיצר, חישובי מובהקות סטטיסטיים יראו ללא כל קושי שהסקר שלך עומד בדרישות המדעיות. אם תפרסם את הטבלה אני יערוך לך את חישוב המובהקות.
    למה לא כתבת במפורש GS?
    חברים דו"ש זה אופנוע מסוכן! נקודה!
    נ.ב. מיצו, תלמד לפרגן, ותחזור לרכב (ועדיף ההפך).

  5. מיצו, אם כל הכבוד – נראה לי שנפלה אצלך איזה טעות סטטיסטית.
    כמו כולם, אני חשוף לצילומי זוועה בכתבות על עוד רוכב שהלך לעולמו בתרם עת.
    נדיר מאוד ששרידי האופנוע המצולמים שייכים ל-GS.
    אם כך – תרשה לי לנסות להסביר את הממצאים שלך:
    1. לרוב, בוחרים ב-GS כדי לכסות מרחקים. יותר נסועה שווה לסיכויי תאונה גבוהים יותר, אם כי כנראה זה לא ליניארי.
    2. רוכבי ה-GS נוטים לרכב עם ציוד מיגון, ונדיר שרואים אותם משתוללים ללא רסן. לכן כשמזלם בוגד בהם, הם מגיעים לשיקום, ולא למקום שקט יותר .
    3. מצד שני (ובהמשך ישיר לסעיף 1) – לרוב האופנועים האלה נקנים לשימוש בינעירוני מהיר. כששם קורת תאונה, לרוב הזנק לא מסתכם בשפשופים, וזאת סיבה נוספת שיש נוכחות יפה לרוכבים אלה בשיקום.

    ועכשיו, לרציונל שבסטטיסטיקה:
    1. אינני יודע איזה אחוז מרוכבי ה-GS הם באמת רוכבים מיומנים. "רכיבה רגועה" זאת לא מילה נרדפת לבטיחות, והתניידות יומיומית רגועה שוחקת את היכולת לתפעל מצבי חירום כשהם קורים.
    2. מחזק לגבי הבקרות. בעשור האחרון, אני רואה באופנועים תהליך שקורה כבר זמן רב ברכבים – הם נהיים טובים יותר, ומצליחים לפצות על טעויות של הנהג. בהתחלה זה טוב, אבל אז מגיע דור שלא יודע שאפשר אחרת (ע"ע – איזה אחוז מבני גילי, שיודעים לפחות בתיאוריה כיצד מרגישה בלימה ברכב ללא ABS על כביש חלק?).
    כשהנהג (או הרוכב) מתרגל שהאלקטרוניקה תדאג לתקן את טעויות שלו בבלימה, האצה ובכניסה מהירה מדי לסיבוב – הוא מתחיל לחשוב, שהמכונה תתמודד עם כל דבר שהוא יזרוק עליה.
    ואז הוא מגזים – וזה כבר קורה לא בנעילת קדמי ב-20 קמ"ש על מעבר חציה, אלא במהירויות הרבה, הרבה יותר גבוהות.

  6. קוסטה – אני מסכים שזה לא ניתוח סטטיסטי, וכתבתי את זה לפחות פעמיים אם לא יותר. יחד עם זאת תראה את התמונה הזו שצולמה רק שלשום, ממש טריה. כן, גם הוא יגיע לשיקום.

  7. למיצו וקוסטה, שני דבילים שהן אחד שכותב תגובות לעצמו? חברים, המחקר של מיצו עומד בכל הקריטריונים של הסטטיסטיקה, אפילו הצעתי לו לערוך את הנתונים הגולמיים שלו לכלל חישובי מובהקות, והוא סרב. אבל זה מיותר. ה-GS ודומיו יצאו אשמים, ההסבר פחות חשוב. אבל גם אותו הסברתי, הגובה, וצמיגי הדו"ש, פוגמים באחיזה, ו-ABS לאופנועים זה חרטה ברטה. בישראל 99% מהזמן יש מזג אוויר יבש, ושם ה ABS רק מאריך זמני עצירה, ולא מקצר. העיקר שהמושחתים סידרו לעצמם הנחה בביטוח החובה על תוספת ABS.
    מיצו מסתבר שאתה משתקם יפה וחוזר לשטויות הרגילות. היה ממך קצת שקט, גם זאת לטובה. תמשיך לכתוב על מצלמות, ולהתגרזן בין המצלמות, שמעתי שזאת סגולה לאריכות ימים.

  8. אממ….אהה "ושם ה ABS רק מאריך זמני עצירה,"

    מהיכן הבאת את השטות הו, מאיזה מלומד קבלה שמוכר מים קדושים?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *