על מגיני ברכיים

מכירים את זה שאתם רואים רוכב הולך ונראה לכם שיש לו הליכת רובוט, או שאתם שומעים קליקים ונקישות בכל צעד שלו? אז בואו נדבר קצת על מגני ברכיים או בירכיות (כמו שחלק אוהבים לקרוא להם).

כמו כל ציוד אחר שאנו כרוכבי אופנוע לובשים או חובשים, למגני הברכיים תפקיד חשוב בהגנה על הברך שלנו וחלקם אפילו יכולים להגן על עצמות השוק בעת נפילה או חבטה. ההגנה אמנם לא בטוחה במאת האחוזים, אבל היי, עדיף משהו נוסף שיגן עלינו מאשר שלא יהיה בכלל.

לצערי, מעטים הרוכבים שמקדישים מחשבה לברכיים שלהם. משום מה, זה פריט המיגון שנעשה בו הכי מעט שימוש, וחבל. דווקא בעת נפילה הברכיים שלנו נוטות לפגוש את האספלט ראשונות, והנזק שעלול להיגרם להם הוא הרסני במיוחד. לכן חשבתי שזה יעזור אם אכתוב סקירה קצרה על אותם מגיני ברכיים, ואספר לכם קצת על נקודת המבט שלי בעת בחירת מגיני ברכיים שיתאימו לי.

ישנם סוגים שונים ומשונים של מגני ברכיים: יש מגני ברכיים קצרים או ארוכים, ישנם כאלה עם או בלי ציר, יש כאלה שמולבשים מתחת למכנס או מעל המכנס, ויש גם כאלה שמתיישבים בתוך המכנס. בסופו של דבר הכוונה של כולם ברורה: להגן על הברך שלנו בזמן נפילה או החלקה.

על מנת שנוכל להתאים לעצמנו מגני ברכיים צריך לדעת ולבדוק כמה דברים, כאשר הנקודות העיקריות למחשבה הן:

(אגב, כל התמונות הן להמחשה ונלקחו מחיפוש בגוגל)

נוחות

מצאתי את עצמי לא פעם ולא פעמיים מושך את מגיני הברכיים שהתחילו "לנזול" ולהחליק מטה תוך כדי רכיבה (על כך נדבר בתחזוקה). מכיוון שבזמן הרכיבה על האופנוע השאיפה שלנו צריכה שנהיה מרוכזים בכביש, אנחנו ננסה למנוע עד כמה שאפשר הסחות דעת מסוג זה. לכן זה חשוב מאוד שנמדוד ונתאים את מגיני הברכיים לפני רכישתם. מומלץ אפילו לעלות איתם לכמה דקות על הכלי על מנת שנוכל לקבל את התחושות הנכונות לפני שסוגרים עסקה.

בנוסף, אל נשכח את הקיץ הישראלי המהביל שגורם לכל אחד ואחת לרצות להשיל מעל עצמו כל גרם של ציוד מיותר. מגיני הברכיים בטח לא יהפכו את זה ליותר נוח.

התאמה לכלי שעליו רוכבים

אם אנחנו רוכבים על קטנוע שבו הרגליים נמצאות במרכז הכלי, על מדרך, וללא מיכל דלק בין הברכיים, פחות יפריע לנו אם למגיני הברכיים יש ציר או לא, אם המגן מגושם יותר או פחות. אנחנו פשוט מתיישבים על הקטנוע, ויש מספיק מקום לברכיים. ובכל זאת, גם כאן שווה לבדוק על הכלי עצמו אם מגני הברכיים מפריעים לזווית הצידוד של הכידון.

אם אנחנו רוכבים על אופנוע התמונה קצת שונה. באופנוע לא נרצה לשרוט את הפלסטיקה עם מגיני הברכיים, אבל בכל זאת נרצה לחבק את מיכל הדלק עם כמו שצריך כדי להגדיל את האחיזה באופנוע. לכן מגן ברכיים גדול ומגושם יפריע לנו לקבל את תנוחת הרכיבה הנכונה. שוב, הכי טוב יהיה אם נשב על האופנוע ונמדוד את המגינים.

סוג

קשיחים או רכים – מגינים קשיחים עשויים מחומר פלסטי, כשמתחתיו יש שכבה סופגת אנרגיה. מגינים רכים מתאימים יותר ללבישה מתחת למכנס, או אפילו בתוכו.

פיקת ברך או מגן שוק מלא – ישנם מגינים המכסים רק את אזור פיקת הברך, ומן הסתם הגנתם קטנה בשטח מאשר מגינים המכסים גם את השוק. מצד שני, מגינים המכסים גם את השוק מסורבלים יותר, וכמובן גם מחממים יותר בימי הקיץ החמים.

מעל המכנס, מתחתיו, או בתוכו – מגינים הנלבשים מעל למכנס (נקראים בחו"ל בשם "מגינים ביוניים") הם לרוב מסיביים יותר מאשר אלה הנלבשים מתחתיו. מצד שני, יש סיכוי גדול יותר שהם יזוזו ממקומם עם תזוזת המכנס עצמו. מגינים מתחת למכנס יושבים הרבה יותר צמוד והדוק סביב הרגל, אבל הם הרבה פחות נעימים לרכיבות ארוכות, וכמובן גורמים להזעה גדולה יותר בימי הקיץ.

מגינים הנכנסים בתוך כיס התפור במכנסיים באזור הברכיים אמנם הכי נוחים לרכיבה בגלל שהם אינם לוחצים על הרגל, אבל הם עלולים לזוז מיד ממקומם עם תזוזת המכנס בעת החלקה ונפילה, ולכן הם נחשבים להכי פחות בטוחים.

ציוד הרכיבה הנלווה

במידה ואנחנו רוכבים עם מגפיים יתכן שנצטרך להתאים את המגן בהתאם (ז"א בתוך המגף או מעליו)
מגן ארוך יותר יכול "להתחבר" ולהיכנס לתוך מגף הרכיבה, וכך לספק סוג של הגנה מכף רגל ועד הברך.

למכנסי רכיבה יש גם יתרון של הגנה נוספת, במידה והם מכילים שכבות הגנה כמו קוולאר ואחרות.

תחזוקה

ע"מ לבצע את עבודתם כראוי, חשוב שמגני הברכיים יהיו מהודקים לרגל ולא "ירקדו" או יזוזו ממקומם.
ולכן ישנה חשיבות רבה לרצועות התומכות (גומי כזה או אחר). במידה ויש לכם מגני ברכיים, לבשו אותם ונסו להזיז את המגן ימינה ושמאלה, למעלה ולמטה. יש תזוזה? זה אומר שהם לא יושבים בצורה תקינה על הרגל, והם עלולים לא למלא את משימתם ולא ממש לשמור על הברך שלכם בזמן החלקה או נפילה כיוון שמגן הברך פשוט יזוז הצידה במגע הראשון.

עם הזמן, הרצועות התומכות מתבלות ונמתחות מדי, ובעצם לא מאפשרות לנו להדק את המגן לברך כיאות, למזלנו אנחנו לא חייבים לרוץ לקנות מגנים חדשים. ישנם מקרים רבים שבהם ניתן לגשת אל התופר הקרוב אלינו אשר יכול פשוט להחליף את הרצועות או לחלופין להוסיף עוד רצועות, זה לא יקר ונותן תחושת בטחון טובה יותר. אני הגדלתי לעשות ובעצם החלפתי לחלוטין את כל הרצועות התומכות ובמקביל הוספתי רצועה אחת עבה שתחבק את כל השוק.

אין חכם כבעל ניסיון

לפני מספר שנים כשעוד רכבתי על קטנוע, רכשתי לעצמי מגני ברכיים שהיו לי מאוד נוחים. השתדלתי ללבוש אותם תמיד. אולם יום אחד התעצלתי, ודווקא באותו יום החלקתי ושברתי את עצם השוק. בדיעבד ולאחר שיחות שונות וניסיונות לנתח את התאונה, אני לא בטוח שהמגנים היו מונעים את השבר, אבל כנראה שלא נדע. מה שכן, הם בוודאי היו יכולים למנוע את השפשופים בברכיים.

מספר שנים לאחר מכן החלקתי בגלל חצץ שהיה על הכביש, אבל הפעם רכבתי עם מגני הברכיים וכאשר התרוממתי ראיתי שישנן אבני חצץ תקועות במגן הברך. רק לחשוב שהן היו יכולות להיות תקועות בברך שלי!

ולכן היום אני מקפיד לא לוותר לעצמי, ואני תמיד לובש את מגני הברכיים, גם לרכיבה של 2 דקות, אין זמן רכיבה מוגדר שבו יכול לקרות לנו משהו.

בנוסף, אני מקפיד לבצע תחזוקה שוטפת של המגנים בכל פעם שאני מרגיש שהם לא מהודקים מספיק או שהרצועה רופפת. אני קופץ לתופר השכונתי ומחדש את רצועות הקשירה. כבר היו פעמים שבהן נאלצתי לחדש את התפרים הסובבים את המגן ולא רק את רצועות הקשירה.

 

4 תגובות בנושא “על מגיני ברכיים

  1. אני לא בטוח שההכרזה לגבי כך שהברכיים הן אלו שפוגשות ראשונות את הכביש – בזמנו קראתי שדווקא כפות הידיים הן הראשונות.
    מה לגבי ההתאמה של מגני ברכיים המיועדים לרכיבת שטח, לכביש? האם אין הבדל בין סוגי המגנים או שכולם יעשו את אותה העבודה?

  2. כRובי – אני מגיב במקום מוטי שכתב את האייטם. הכל כמובן תלוי בסוג הנפילה. הכל מתחיל משם. הגיוני מאוד שהידיים יפגשו את הכביש ראשונות כיוון שאנחנו אינסטינקטיבית מנסים לבלום את המכה. אבל ללא ספק גם הברכיים נמצאות שם בשורה הראשונה.
    האם כל מגן יעשה את אותה עבודה? ככל הנראה שלא. האייטם לא מתייחס לסוג ורמת ההגנה של כל מגן ומגן, ולמעשה לא מהווה סקירה מקצועית של הסוגים השונים, אלא מטרתו היא להעלות את המודעות לצורך בשימוש במגיני ברכיים.

  3. אם אני רוכב עם מגף רכיבה על אופנוע דו"ש עם מכנס ממוגן קבלר(של ברוש), על מה אתה ממליץ? מיגון שאפשר לקנות ולהכניס למכנס בברך או מגנים מחוץ למכנס על הברך?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *