ק.ט.מ אנדורו 690R – רוח קרב

"אתה בטוח שאתה רוצה את המפה החזקה?" שואל אותי עופר מאופרוד, רגע לפני שאני עולה על הקטום… "כן, בטוח". אני עונה, "OK אבל אתה יכול להתחיל במפה רגועה יותר עד שתתרגל" (צריך להרים את הכיסא ולסובב כפתור קטן על מנת להחליף מפות) "לא זה בסדר עופר, באמת". אני עונה.
במכת הגז הראשונה, כשכמעט ראיתי את השמים מהאספלט, לאחר שהקדמי טס למעלה, כמו פגז שנורה מלוע של תותח, דבריו של עופר כמה דקות לפני נשמעו ברורים ומובנים יותר.


צילם- עומרי גוטמן

סטפן הגדול אמר בעבר על ה- 690R שהוא דומה לשלוחה של המוח. אתה עוד לא חושב על הפעולה והאופנוע מבצע. רוצה להאיץ? אתה יוצא מהמקום כמו מתוך לוע של תותח, רוצה לבלום? הברמבו שותלים אותך במכה. בכל זאת מדובר במנוע חריג – הסינגל החזק בעולם בייצור סדרתי – מנוע ה- LC4 האימתני של קטמ עם כמעט 700 סמ"ק ו- 70 סוסים, וכל זה רק על 139 קילו מצומקים. מנוע הסינגל מקורר מים עם שני מצתים והזרקת דלק משלב גם מערכת לניהול מנוע, מערכת המאפשרת מגוון של מצבי רכיבה ומצערת חשמלית – Ride by Wire. המנוע הזה כל כך מוצלח, מרגש ומיוחד שפוגשים אותו בלא פחות מארבעה אופנועים: ב-דיוק, ב- SMR, ובאנדורו של קטמ. בנוסף, אותו מנוע בדיוק נמצא גם בהסקוורנה 701 שזה בעצם עוד אופנוע של קטמ. ארבעת הדגמים הללו חולקים את אותו מנוע בדיוק כשבדגם החדש של 2018 עלתה כמות הסוסים באורווה של ה- 701 ל- 75 ראש, כשכל זה מתפרץ מצילינדר אחד גדול כמו לבה רותחת מתוך לוע של הר געש.


צילם- עומרי גוטמן

המנוע הוא אמנם הדובדבן שבקצפת, אבל כל האופנוע כולו מרגיש כמו מכונת קרב מלוטשת – "Ready To Race" אמיתי. זו מכונה שמשדרת איכות מרמת המכלולים ועד לרמת הגימור המוקפדת. האופנוע נראה כמו סוס ערבי גזעי. גבוה מאוד- 93.5 ס"מ מהקרקע, מרווח גחון מכובד של 28 ס"מ, בולמים ברמה גבוהה – CS 4 – בעלי מהלך מתלה קדמי\אחורי 250\250 מ"מ, בלמים של ברמבו, בלם דיסק קדמי 300 מ"מ בלם דיסק אחורי 240 מ"מ, ולליטוש החבילה מתווסף גם קלאץ' מחליק.

וכמה שהוא יפה … יש לו המון סקס אפיל: זה מתחיל בשלדת הצינורות הצבועה בכתום בוהק המשדרת אתלטיות ועוצמה, וממשיך בשילוב בין השלדה הכתומה לפלסטיקה המודרנית בשחור ולבן שרק מוסיפה לנוכחות, כמו גם המסכה הקרבית. לוח השעונים משתלב יפה עם המראה הכללי של האופנוע וכולל שעון סל"ד וצג דיגיטלי מודרני, בגודל המתאים עם כל המידע הנחוץ. האופנוע נראה כמו אופנוע שטח מקצועי, יש לו נוכחות והוא מושך מבטים בכל מקום, האגזוז החלופי של GPR שמותאם לדגם מוסיף סאונד משכר, כל נגיעה במצערת משחררת נביחה עצבנית, כזו שרק מנוע סינגל גדול עם אגזוז פתוח יודע לספק. מיכל הדלק המכיל 12 ליטר (עם 2.5 ליטר רזרבי) , ממוקם בזנב האופנוע דבר התורם גם לעיצוב וגם לרכיבת השטח אבל בנוגע לזה נרחיב בהמשך.

</

בכביש – Sex machine

האופנוע משדר מהרגע הראשון לרוכב אקשן, אדרנלין, רוח קרב. המצערת החשמלית – Ride by Wire בעלת תגובות חדות, עצבניות משהו, כאלו הזכורות לי מהרכיבה על ה- F3 – של MV אגוסטה. האופנוע מאיץ כמו 600 ספורטיבי ( פחות מ- 4 שניות ל- 100) וגם מגיע ל- 200 קמ"ש אם ממש רוצים, כך על פי מקורות זרים. ההתנהגות בכביש מצוינת. אורכו של ה- 690R (בסיס גלגלים של 1,504 מ"מ) מאפשר רכיבה שמשרה תחושת יציבות ונוחות יחסית ברכיבת כביש גם במהירויות גבוהות. בדגם החדש באבולוציה של ה- 690R משנתון 2015 ואילך שופרו משמעותית תחושות הוויברציות, דבר המאפשר לשייט במהירות תלת ספרתית בנוחות מפתיעה ביותר, בהתחשב בעובדה שמדובר בסינגל אנדורו קרבי. בכבישים מפותלים הוא לא פחות מתענוג. תנוחת הרכיבה, הכידון הרחב, השלדה והבולמים הנפלאים מאפשרים לרכב חזק בכבישים מאתגרים, כמובן במגבלות הצמיגים הקיימים. (קדמי 21" 90/90 אחורי 18" 140/80).

מערכת ה- ABS ניתנת לניתוק באמצעות לחיצה ארוכה על הכפתור בלוח השעונים (ארוכה מדי לטעמי), דבר המאפשר לרכוב על האופנוע כמו על סופר מוטו קרבי כולל החלקות זנב, רולינג ברן אאוט, החלקה לתוך פניה, סטופי, רולינג סטופי… אפשר לעשות אתו הכל ובקלות יחסית, אוהבי הז'אנר החוליגאני לא יפסיקו לחייך, בייחוד חובבי הווילי. ואם אתם בעניין של ווילי זה כבר סיפור בפני עצמו. האופנוע הזה מרים את הקדמי בקלילות בלתי נתפסת. פאוור ווילי טהור, גם בשלישי… מכת גז ונגמר הסיפור. לונה-פארק אמיתי. במפת ספורט האופנוע מרגיש חזק מאוד ממכת הגז המידית כמעט מסל"ד 0. אבל בניגוד למנועי סינגל טיפוסים שנגמרים באזור ה- 6,000-7,000 סל"ד פה הסיפור שונה לגמרי, המנוע האדיר הזה מקבל זריקת אדרנלין קצת לפני שהמחוג בשעון הסל"ד פוגש את הספרה 6, ועד למפגש עם הספרה 8 התחושות הופכות ברוטאליות ומענגות כאחד. ברצועת הסל"ד הצרה הזו תגובות המצערות חדות כתער, כל לטיפה על המצערת החשמלית והאופנוע מזנק כמו רוטוויילר שלא אכל יומיים.


צילם- עומרי גוטמן

בשטח – Crazy horse

ב- 5 ביוני 1876 רכבו לוחמיו של המנהיג האינדיאני הנועז "קרייזי הורס" (סוס משוגע) משבט הסו (Sioux) על פני המישורים הגדולים בדרום דקוטה לעבר חיל הפרשים של צבא ארצות הברית, כשבראשם עומד גנרל קסטר האגדי. תחת הנהגתו של קרייזי הורס התלכדו שלושה שבטים: לוקטה, שאיין, ושבט הסו, לקראת מערכה היסטורית אל מול מכונת הקרב המשומנת של הצבא האמריקאי באתם ימים – חיל הפרשים. סוסי הפרא הקרבים של שבט הסו הם אלה שעשו את ההבדל בקרב, קרב שיהפוך לאגדה. הצטיינותם בכושר תנועה מהיר, אפשרה ללוחמיו של קרייזי הורס לשטוף כמו סופה את המישורים הגדולים, להפתיע את חיילו של קסטר, ולבסוף להנחיל להם תבוסה צורבת, במהלכה נפל הגנרל הנערץ בקרב.

ה- 690R, בדומה לסוסי הפרא של שבט הסו מצטיין בכיבוש מישורים ומדבריות והוא יודע לעשות את זה מהר, מהר מאוד. דיונות, שבילים מהירים, ובכלל רכיבת ראלי אגרסיבית, זהו הבית של ה- 690R בשטח. אורכו של האופנוע משחק תפקיד משמעותי ומאפשר יציבות וביטחון במהירות המוכרות מרכיבה על אספלט איכותי. המושב הארוך והצר ומיקום מיכל הדלק בחלקו האחורי של האופנוע מאפשרים לרוכב תנועה טובה יותר על המושב. מערכת ה- ABS הניתנת לניתוק מאפשרת לבלום כמו שצריך ולהחליק את האחורי. אבל הסיפור הגדול זו השלדה והמתלים הקשוחים שנועדו להתמודד עם עומסים גבוהים, יכולת הספיגה שלהם היא כזו המוכרת רק מאופנועי שטח מקצועיים. לרכב במהירות תלת ספרתית בשטח מעט מאוד אופנועים יכולים לעשות, וזה לא פחות מאדרנלין טהור, בתחום הזה ה- 690R מצטיין.

רכיבת שטח טכנית הכוללת סינגלים מאתגרים, סיבובים צרים וחדים, כיבוש סלעים, עליות וירידות חדות שמורה לרוכבים מנוסים. האופנוע אמנם שוקל רק 139 ק"ג, אבל למרות שביחס למנוע ולקטגוריה מדובר במשקל נמוך, בשטח טכני הקילוגרמים העודפים מורגשים היטב, דבר המקשה מאוד על הרכיבה, יחד עם זאת, רוכבים ברמה גבוהה עם הרבה ניסיון ברכיבת שטח יוכלו להוציא הרבה יותר מהאופנוע, זאת בשילוב של שיפורים קלים כמו החלפת הצמיגים לסט של צמיגי שטח קרבים.

לסיכום: עם מנוע חד ועוצמתי המשלב שילדה, בולמים ובלמים איכותיים, רוכב מנוסה שיודע לרכב חזק, יפיק הרבה יותר מהמכונה המופלאה הזו, ויש המון להוציא, בכל זאת מדובר בסוס משוגע. קשה למצוא סוסים כדוגמתו במקום אחר כיום, יש יגידו זן נדיר, ואני חושב שזו הגרסה המודרנית הקרובה ביותר לסוסי הפרא של שבט הסו מהמישורים הגדולים של דרום דקוטה.

5 תגובות בנושא “ק.ט.מ אנדורו 690R – רוח קרב

  1. הערה קטנטנה: בניגוד לרשום, זה לא אותו מנוע שיש בהוסקוורנה 701. ה-690R אנדורו הוא בעל המנוע מהגרסה היוצאת שכבר לא נעשה בה שימוש. זה שבהאסקי הוא החדש יותר. מבין כל השינויים שעבר, הבולטים שבהם הם הוספת משקולת איזון – באלנסר (ולכן הוא הרבה פחות רועד) והגדלת ההספק שלו ל-75 כוחות סוס. מה שהופך את ההאסקי ל"בעל מנוע הסינגל החזק ביותר בייצור סדרתי".

  2. קבל תיקוןף אכן רשמת זאת מאוחר יותר בטקסט. אבל זה עדיין סותר את ההכרזה עימה נפתחת הכתבה, לפיה הק.ט.מ הוא החזק ביותר 😉

  3. אתה צודק, אבל ממש כמה משפטים מתחת כתבתי : " כשבדגם החדש עלתה כמות הסוסים באורווה של ה- 701 ל- 75 ראש, כשכל זה מתפרץ מצילינדר אחד גדול כמו לבה רותחת מתוך לוע של הר געש"
    בכל אופן תודה על ההתייחסות.

  4. אין לי הבנה באופנועים אבל מכתיבתך יכולתי להרגיש את העוצמות שבחוויה,
    גיליתי שאופנוע הוא כלי תחבורה עם סקס אפיל והרגשתי איך האדרנלין החל לזרום לי בגוף!!!
    שילוב של תיאור אלמנטים מכניים, פיזיולוגים והיסטוריים בכתיבתך
    גרמו לי לא לאבד עניין במהלך קריאת המאמר.
    כתיבתך לא הותירה בי תא אחד וחוש אחד אדישים!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *