בדיקת אמצעי גילוי מכמונות מהירות סטאטיות – שלב א'

היום עשיתי סיור על כביש 44 וכביש 4 לאורך כל הקטעים שבהם אמורות לקום המצלמות (מי שלא מכיר – קראו פה). ברכב הצטיידתי באמצעים הבאים:

  • וולנטיין 1 (או V1) מעודכן ומוגדר כהלכה.
  • צ'יטה C50 מעודכן עם בסיס נתונים מתחילת אוגוסט (בזמן ביצוע הבחינה לא ידעתי, אבל מסתבר שיצא עידכון נוסף ב- 18 באוגוסט, אותו טרם ניסיתי).
  • Waze מותקן על נוקיה E71, מעודכן בלייב באמצעות חיבור דאטה סלולרי.
  • זוג עיניים ראייה 6/6.

לאורך כל הנסיעה שמרתי על מהירות תת-חוקית, פלוס האטה משמעותית לפני כל מצלמה.

שווה לקרוא וללמוד מהניסיון שלי.

הממצאים הם:

Valentine One (או בקיצור V1) מזהה את כל המולטינובות הפעילות (על כביש 4). כמובן שדחלילים הוא לא מזהה, וכך גם עמודים שנראים כמו מצלמות אמיתיות, אבל שאינן פעילות (מסיבות כאלה או אחרות – לדוגמה המצלמה לפני גשר תע"ש מצפון לדרום שבד"כ עובדת באכזריות, בזמן האחרון היא לא פעילה). V1 מזהה גם את המולטינובות הפעילות מצידו השני של הכביש. כמשוער, ה- V1 לא אותת בהגעה למצלמת הפיילוט שמוצבת בק"מ 120.4 של כביש 4 (דהיינו אחרי היציאה לקריית אריה פ"ת לכיוון צפון).

יתרונות: כיסוי מפני מולטינובות קבועות וניידות, כיסוי בפני ממל"זים, וכיסוי בפני דבורות. קל לנייד מרכב לרכב ולאופנוע. חיבור דרך המצת + אפשרות לחיבור קבוע. ניתן לחבר אליו מתאמי קול מרוחקים. ניתן לחיבור לקסדת רוכב אופנוע באמצעות מתאמים כמו Vizalert. פעיל גם באירופה ובארה"ב, אם כי הוא תלוי בסוג ציוד האכיפה המשמש את השוטרים באותן מדינות.

חסרונות: יקר (כ- $550 בארה"ב לפני משלוח, מיסים ומכס). לא תופס מצלמות גאטסו המופעלות ע"י סנסורים המוטמנים באספלט. מזהה איומים גם מצידו השני של הכביש (אם כי במקרים של דבורה זהו לא חיסרון אלא דווקא יתרון, שכן הניידת יכולה לעשות פרסה ולחזור לרדוף אחרי העבריין).

ציון מיצו – 9 (ולו בגלל חוסר היכולת המובנית שלו בזיהוי גאטסו, אבל זו לא אשמתו).

Cheetah C50 (או בקיצור – צ'יטה) פועל נפלא. לא צפצף אפילו לא פעם אחת על אף דחליל, אלא אך ורק על מצלמות האמת. יחד עם זאת, הוא לא "ידע" למשל שמצלמת "תע"ש" איננה פעילה, והתריע עליה. לא מפריע לי, שכן ממילא הייתי נוסע שם לאט. הצ'יטה כן זיהה את מצלמת הפיילוט. הצ'יטה גם מאותת בדייקנות מרשימה לפני כל צומת שבה יש מצלמת רמזור אור אדום. זה לא קורה לא ב- V1 ולא בווייז. הצ'יטה מזהה את כיוון הנסיעה ולכן אינו מתריע בפני מצלמות הנמצאות בצידו השני של הכביש.

יתרונות: כיסוי בפני כל סוגי מלכודות המהירות הקבועות + מצלמות אור אדום ברמזורים. מראה כיוון נסיעה ומהירות נסיעה. מזהה כיוון נסיעה כך שההתרעה היא בכיוון שלך בלבד. מתריע בקול אנושי (אנגלית לרוכשים בחו"ל, עברית לרוכשים בארץ) + מתאם לאוזניה. קל לנייד מרכב לרכב ולאופנוע. חיבור דרך המצת + אפשרות לחיבור קבוע. מאפשר הכנסת Points of Interest משלך, ומאפשר שליפתם בפורמט של אקסל, אם כי מחיקת הנקודות טיפה בעייתית. שליטה על הווליום. פעיל גם באירופה ובארה"ב, כך שהוא הופך לפריט חובה לכל מי שמתכנן לשכור רכב בחו"ל.

חסרונות: כיסוי בפני מלכודות קבועות בלבד. דורש עידכונים סטאטיים דרך מחשב פעם בשבועיים שלושה. אינו "מכיר" את המצלמות, אלא מבסס את הידע שלו על בסיס נתונים, ולכן, במידה ובסיס הנתונים מעודכן הזיהוי הוא וודאי, אבל במידה וחלה שגיאה בהכנסת הנתונים לבסיס הנתונים, הצ'יטה לא יתריע על המצלמה כיוון שמבחינתו היא איננה קיימת. אינו מתחבר לקסדה אלא אם רוכבים עם אוזניה (מה שאני כמובן לא ממליץ).

ציון מיצו – 9.

Waze זייף ובגדול, בצורה שאיכזבה אותי מאוד. הוא אותת לפני כל דחליל, כאילו זו מצלמת אמת. הוא לא אותת לפני מצלמות רמזור. הוא לא אותת (וזה חמור) לפני 2 מצלמות אמת, בחיי שלא, אפילו ששני האמצעים האחרים צפצפו. מצד שני, הוא כן התריע על ניידת שחיכתה אחרי איזו צומת, וזה כמובן בזכות העובדה שמשתמש וייז אחר שעבר שם הודיע על כך. בנוסף, לא יודע אם זה משהו אישי במכשיר שלי, אבל מדי פעם הוא פשוט הפסיק להודיע בקול, אלא רק כתב על המסך "מצלמה לפניך". בנוסף, לא רק שהוא זייף בכל דחליל אפשרי, אלא הוא גם התריע על מצלמות איפה שמעולם לא היו מצלמות (במיוחד באזור כביש 4 דרומה אחרי גנות).

רצ"ב שני צילומי מסך מן האתר של Waze: שימו לב לכמות התרעות השווא.

הערה: כן, יש לי את הגירסה האחרונה, את המפה האחרונה, ואני מחובר בחיבור Data סלולרי בזמן אמת.

יתרונות: חינמי, קל להתקנה ולניוד (רק לוקחים את הסלולרי איתכם). משמש כתוכנת ניווט. מספק עידכונים בזמן אמת אודות ניידות שאורבות עם ממל"זים ואמצעים אחרים (אם כי ברגע שהניידת זזה מהנקודה שלה, ההתראה תמשיך להופיע לזמן מה עד שתבוטל, והניידת לא תופיע בנקודה החדשה שלה אלא אם מישהו יתריע על כך).

חסרונות: תוכנת הניווט לוקה בחסר ולעיתים היא טועה בכיוונים ושולחת אתכם למקומות שלא ידעתם שהיו קיימים על המפה… אם אתם סומכים רק עליה ולא על ההיכרות שלכם עם השטח, מצבכם קשה. ההתראות לא אמינות ומלאות False Positives וכן התראות במקומות שבהם מעולם לא היתה מצלמה, אפילו לא בימי המנדט הבריטי. אין הבדל במערכת בין עידכון של אדם שיודע להבדיל בין מצלמה לדחליל, לבין אחד שלא, ולכן כל הודעה של כל אדם תופיע כהתראה במערכת. אם אין לכם מתאם הטענה ברכב, תגלו שהתוכנה צורכת סוללה בקצב גבוה (במיוחד אם המסך נותר פועל).

ציון מיצו – 5 מינוס.

זוג העיניים עבדו שעות נוספות. במהירות הנסיעה בה הייתי, יכולתי, סביר להניח, להסתמך על זוג העיניים כדי לקבוע האם מדובר במצלמת אמת או לא. אבל מצד שני, במהירות בה נסעתי לא הייתי צריך להתאמץ בכלל בגלל שממילא המצלמות לא היו מטרידות אותי. כשמדובר במצלמות הגאטסו, אין לנו עדיין מושג איך ייראו הדחלילים, ולכן אין לי את היכולת לדעת האם במהירות חוקית ניתן להבחין בין מצלמת אמת לבין דחליל פוטנציאלי.

יתרונות: חינמי, קל לניוד (אם כי קשה עד בלתי אפשרי לנייד מאדם לאדם). אין תחליף לאינטליגנציה האנושית. לא צורכות חשמל.

חסרונות: פעולת האיתור תלוייה באיכות הראייה מרחוק, גוזלת זמן ותשומת לב מהקורה על הכביש. קשה להשתמש בהן בתנאי מזג אוויר קשים. בלילה האיתור הופך לבלתי אפשרי. אין אחריות במקרה קלקול, ולמרות שניתן לבצע תיקונים כאלה ואחרים, במקרה של תקלת מערכת קריטית, אתה מגלה שאתה בבעיה.

ציון מיצו – 8 (ולו רק בגלל הצורך להוריד את העיניים מהכביש בחיפוש מתמיד אחר הסכנה האורבת בשוליים).

אם הייתי נוסע במהירות גבוהה מהמותר, למשל עד 120 קמ"ש, ואם הייתי משתמש באמצעים המצויינים לעיל, הייתי נאלץ להאט לפני כל דחליל ודחליל (בגלל Waze שזייפה בגדול), מה שהיה מתסכל אותי מאוד. מצד שני, האטה מ- 120 ל- 100 היא לא האטה חריפה מדי, וזה רק היה מעצבן אבל לא גורם לשום נזק, במיוחד לאור העובדה שגם Waze וגם הצ'יטה יודעים להתריע כ- 300 מטר מראש – מספיק זמן להאטה.

אם הייתי נוסע במהירות על-חוקית גבוהה, למשל 150 קמ"ש ומעלה, ואם הייתי משתמש באמצעים המצויינים לעיל, אז בגלל התראות השווא של Waze הייתי נאלץ לבצע בלימות כל חצי ק"מ פלוס מינוס. לא בלתי אפשרי, אבל מתסכל מאוד. כמובן שכביש 4 הוא דוגמה קלאסית לכך שריבוי מצלמות ודחלילים יביא לכך שאנשים שכן נוסעים מהר פשוט יעברו לכביש אחר בו הם יפרקו את הקריזות שלהם. יחד עם זאת, מהמידע שהגיע לידי, רובם המכריע של הנהגים על כבישים מעין אלה אינם נוסעים במהירויות כאלה, אלא שומרים על מהירות ממוצעת סביב ה- 110-120 קמ"ש.

המסקנה שלי נותרת זהה – לא סומך על Waze, גם אם היא חינמית. למעשה, אני אפילו לא אפעיל אותה בגלל שלל התראות השווא. חליפת הגנה שמורכבת מ- V1 + צ'יטה היא נכון לרגע זה ההגנה הטובה ביותר.

וכעת לגולת הכותרת: מבין כל המצלמות על כביש 44 וכביש 4, עד כה הוצבה התשתית הבסיסית (חשמל + חירוץ בכביש) אך ורק למצלמה אחת, זו הנמצאת מול חיריה לכיוון צפון, על ק"מ 111.1. זה אומר שבנתיים אין סכנה, אבל זה גם אומר שצריך להקפיד שם מאוד ולראות מתי הם ירימו את העמוד עצמו. להערכתי זה ייקח עוד חודש חודשיים, לא נראה לי שלפני זה.

אוקטובר 2011 – הערת עידכון: מאמר זה נכתב עוד בטרם הונחה התשתית למצלמות המבצעיות. הנקודות שיוזכרו להלן קיימות במסמכים המקוריים של המכרז, אבל בעקבות לחץ ציבורי על שר התחבורה עושה רושם שיצאה הנחייה לשנות במידת מה את המיקומים. עלינו לשים לב להתפתחויות בהמשך.

דצמבר 2011 – הערת עידכון נוספת: ככל שנקפו הימים מאז הכרזת הפרוייקט כך "צצו" יותר ויותר מצלמות על כבישי הארץ. הרשימה שתופיע להלן היתה נכונה ליום כתיבת המאמר, אבל בפועל המצלמות הותקנו גם על כבישים אחרים שלא הוזכרו ברשימה הזו. את הרשימה המעודכנת והמלאה נכון לתחילת שנת 2012 תוכלו למצוא אצלי באתר. כל המידע שיופיע לגבי מיקומי ההתקנות במאמר הנוכחי אותו אתם קוראים כעת צריך להילקח בערבון מוגבל ולהצליבו עם המידע העדכני בלינק שצירפתי להלן.

כיסוי תחת משפטי: אין הכותב מציע או ממליץ או מעודד נהיגה או רכיבה במהירות הגבוהה מהמהירות החוקית. סעו כחוק.

פוסט זה פורסם בקטגוריה גאטסו, גלאי מכמונות מהירות, מבחני דרכים, מכמונות מהירות, משטרה, עם התגיות , , , , מאת Mitsu. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

אודות Mitsu

מיצו הוא שם העט בו אני מוכר בקהילת רוכבי הדו"ג, אבל שמי האמיתי הוא דניאל פטרי. אופנועים הם התשוקה שלי, ואם זה היה תלוי בי, הייתי מתעסק רק בהם. למזלי (או שלא) יש לי בחיים הרבה עניינים אחרים שדורשים את תשומת ליבי, בעיקר עבודה ומשפחה, כך שאני לא מצליח להתעסק עם מה שאני באמת אוהב כל היום. היתרון בכך הוא בעובדה שבכל פעם שאני עולה על אופנוע, אני חוזר ומתלהב. אתם יכולים למצוא אותי פה, אבל מכיוון שאני אוהב לכתוב כשעולה בי המוזה (בעיקר כשמעצבנים אותי, אבל לא רק), אז יוצא שאני גם כותב המון במקומות נוספים כמו פורום 8 של תפוז, פולגז, דוג"רי וכמובן פייסבוק. כתבות שאני כתבתי פורסמו בעבר במגוון מדיות כמו YNET, גלובס, מוטו, אוטו ועוד. בכל הקשור לנושאים המופיעים באתר זה ניתן ליצור איתי קשר דרך הקישור המופיע בראש כל דף.

21 תגובות בנושא “בדיקת אמצעי גילוי מכמונות מהירות סטאטיות – שלב א'

  1. יישר כוח!
    עבודה יסודית ומקיפה, חן חן על המאמץ וההשקעה.
    תודה מיצו!

  2. הצלחתי לארגן מחיר טוב לצ'יטה מגויירת כהלכה. במידה ותרצה (או מישהו ירצה), אם אני אצליח לארגן קבוצה של לפחות 10 אנשים, המחיר הזה יהיה בתוקף. שלח לי מייל לדניאל שטרודל שם הדומיין של האתר הזה, עם פרטים ליצירת קשר כמו שם, נייד וכתובת מייל (אם יש ניק בתפוז – אז גם אותו בבקשה).

  3. למה לא לקנות צ'יטה ישירות מארצות הברית ולהביא לארץ? למה לקנות מהמשווק הישראלי שעושק אותנו ורוצה 1250 ש"ח על המכשיר (דרך ZAP)? אז מה אם זה לא מדבר עברית, זה סתם גניבה לדעתי. תקנו בארה"ב כמו שאני והחברים שלי קנו, ושהמפיץ הישראלי ידפוק את הראש בקיר.

  4. צ'יטה לא עושה דבר ש IGO כבר עושה שנים. לרכוש צ'יטה זה לשלם על קופסא שהיא GPS והמסד נתונים של מיקומי המצלמות.

  5. בגדול אתה צודק תומר. השאלה הנשאלת היא מי מעדכן את בסיס הנתונים, ואיך כל החבילה עובדת. מבחינתי, אילו היה בסיס נתונים אחיד, קבוע, אחד שניתן לסמוך עליו בעיניים עצומות – אז לא איכפת לי איזה מכשיר או איזו תוכנה עובדת איתו, העיקר שתתן לי את ההתראות בזמן ובצורה הנוחה.

  6. מיצו, מה עם סקירה של האסקורט 9500 שאני מכיר שהוא גם GPS וגם גלאי? אולי מדובר במערכת האולטימטיבית להגנה? אשמח לשמוע את דעתך.

    תודה שוב על המידע החיוני, אני מעביר את הלינקים שלך לכל מכרי באופן קבוע!

  7. שלום רב, אני מעוניין לרכוש ציטה במחיר הוגן. 052 2828484 תודה, דן.

  8. כרגע בארץ ישנו יבואן אחד שלא ממש שש לשתף פעולה. אם תקנה ממנו, תשלם את המחיר שהוא דורש. אם תקנה בעצמך באמצעות איביי תשלם בערך חצי מהמחיר, גם אם זה ייעצר במכס. תעשה את החשבון בעצמך.

  9. פינגבאק: מיצו בדרכים » Blog Archive » בדיקת אמצעי גילוי מכמונות מהירות – וולנטיין 1 + צ’יטה C50 מול פספורט 9500i

  10. פינגבאק: מיצו בדרכים » Blog Archive » מיקומי מצלמות הגאטסו בתחילת שלב א’

  11. האם מלבד העברית, השימוש בציטה C50 ולא C50i שנמכר בארץ הוא אותו גבר?
    כלומר האם אפשר לקנות בארה"ב בפחות מחצי מחיר (100 דולר + 50 דולר עדכונים לכל החיים) ומלבד העיברית הכל אותו דבר ?
    מציטה הבנתי שההבדל בין ה C50 ל C50i הוא העיברית וגם הפעלה, ואני לא מבין איזו הפעלה שונה יכולה להיות …
    תודה מראש על התשובה

  12. לפי מיטב ידיעתי, אין הבדל בין ה- C50 ל- C50i פרט לשפה. יחד עם זאת, שווה לבדוק מול היבואן.

  13. חברים יש הבדל בין ציטה מחול חוץ מהעברית? (מה אני מדבר עם המכשיר שחנשי"ם?)
    זה נכון שבסיס הנתונים והעדכונים בארץ דרך היבואן הרבה יותר מעודכנים?
    וזה נעשה בכוונת מכוון כדי שתהיה להם עליונות ?
    תודה רועי

  14. רועי – המכשיר הישראלי מכיל מספר תכונות שאין אותן במכשיר האמריקאי. אבל אם אתה צריך רק התראות משטרה/מצלמות/מכמונות, אז אין בעיה עם האמריקאי. הישראלי פשוט מוסיף גם התראות לעקומות חדות ועוד כל מיני התראות, ועושה את זה בעברית מדוברת, בעוד שהאמריקאי עושה זאת בשפת הגויים ימ"ש. אין הבדל ב"איכות" מיקומי המצלמות בין שני המכשירים וזאת לפי מיטב ידיעתי.

  15. וואו זה היה מהיר (כיאה לטייסי כביש)תודה על התשובה המהירה
    האם השירות של חברת פלאפון "*משהו" לא עושה את אותו דבר בעצם?

  16. לי חשוב לדעת שהוא יודע על צומת מסוכן או סיבוב חד וכדומה . אפשר קצת לפרט מה אין מחו"ל שיש כן בישראלי. תודה

  17. נסעתי בערב בחולון בצומת גולדה ממערב למזרח נכנסתי לצומת בצהוב מהבהב ובשנייה שיצאתי מהצומת היה אדום (לא ראיתי הבזק של צילום כלשהוא) האם לפי דעתך זו עבירה של אור אדום, האם אני עלול לקבל דוח כלשהוא

  18. נתן – מנקודת מבט של עבירה, אז זכור שהחוק מחייב אותך לפנות את הצומת לפני האור האדום. אבל מנקודת מבט של צילום, המצלמה תצלם רק אם חצית את קו הצומת באדום. במקרה שלך, לדבריך, חצית את הקו בצהוב מהבהב, ולכן אם זה נכון ככל הנראה לא צולמת. ממליץ להקפיד יותר בעתיד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *