טיפים לחניית אופנוע בצורה נכונה

לאחרונה קיבלתי מספר שאלות (גם בפורום) וגם מצד קוראים שביקשו שאכתוב כמה מילים על הדרך הנכונה להעמיד אופנוע בחניה. אספתי כמה מהטיפים שלי ויצרתי מאמר מיוחד עבורכם. תרגישו חופשי לשתף ולהעביר הלאה.

חניה בהילוך ראשון

הופתעתי לגלות שיש רוכבים רבים, לפעמים גם כאלה שרוכבים מספר שנים, שעושים את הטעות ומחנים את האופנוע שלהם בניוטראל. הסיבות שלהם מגוונות, החל מ"זה נוח לי" וכלה ב"ככה אני מניע ונותן למנוע להתחמם", אבל מה שמשותף אצל כולם הוא שאף אחד מהם לא "זכה" לטעום את טעמו של אופנוע המוטל על צידו כתוצאה ממכה או התדרדרות.

חניה בראשון נועדה למטרה אחת בלבד. למנוע מהאופנוע להתדרדר קדימה אפילו כמה ס"מ, וע"י כך להביא לקיפול של הג'ק ולנפילת האופנוע.

motorcycle-gear-shifter

כשמגיעים לנקודת העצירה אתם נמצאים כבר בהילוך ראשון. אתם נעמדים, מורידים רגלית, ומשאיר את האופנוע בהילוך ראשון. יש המהדרין שגם דוחפים קלות את האופנוע קדימה כשהוא בראשון, בלי קלאץ', עד לנקודת ההתנגדות של ההילוך, ואז מורידים רגלית ומניחים, וזאת כדי למנוע את התזוזה קדימה של אותם 20 ס"מ עד לנקודת ההתנגדות. זה במיוחד חשוב כשיש שיפוע מסויים קדימה שבו עם דחיפה או מכה קלה שהוא עלול לקבל, הוא עלול להתדרדר קדימה את אותם 20-30 ס"מ, ואז הרגלית תתקפל והוא יפול הצידה.

ואם מישהו באמת דואג לחימום המנוע, אין שום בעיה להעביר לניוטראל ואז להניע בזמן שאתם חובשים את הקסדה ואת הכפפות.

ולמה לטרוח להחנות בראשון אם אין שיפוע? פשוט מאוד. מדובר ביצירת הרגל של קבע שאתם מסגלים לעצמכם, ושהופך למשהו שנעשה באופן אוטומטי וללא צורך בהקצאת מחשבה נפרדת לשם כך. יש רוטינה שאתם מבצע באופן אוטומטי, והרוטינה הזו עוזרת לכם לעשות מעין צ'ק ליסט על מה שאתם אמורים לעשות.

בחירת מקום החניה ודרך הגישה/יציאה

חניה צריכים לתכנן, גם אם עצם הפעולה נראית לנו פשוטה. עליכם תמיד לבחון את מקום העצירה המתוכנן עוד בעת ההתקרבות אליו. אם יש חשש לשיפוע כזה או אחר, יש לתמרן כך שההגעה אל החניה תהיה בעליה ולא בירידה, ותמיד התחת של האופנוע לכיוון הירידה. אם אין שיפוע, חפשו את דרך היציאה מהחניה, ותמיד תשאף להחנות כך שהפנים יהיו בצורה כזו שיהיה לכם קל לצאת החוצה.

זכרו שתמיד יהיה קל יותר לצאת בכוח המנוע מחניה ובכיוון התנועה שלכם, מאשר לדחוף עם הרגליים אחורה בעליה.

חסימת מעבר להולכי רגל/עגלות/כסאות גלגלים

זה אחד הדברים שאסור לעשות, ולא משנה מה. ערסים למיניהם, בבונים וסתם אידיוטים לא שמים לב לכך, ואם מישהו מעיר להם על כך זה יכול להיגמר בדקירה. אני, מצידי, הייתי מזמין משטרה כדי לתת להם דו"ח (לא שהמשטרה תתייחס לכזו תלונה אבל מילא).

דרך ארץ קודמת לתורה. אל תחסמו מעבר של הולכי רגל. אל תגרמו לאנטגוניזם כלפינו, נהגו בכבוד ובצורה מכובדת. לא יקרה כלום אם תחנו במרחק של 50 מטר מהמקום המיועד, ולא יקרה כלום אם גם תחנו מעבר לכביש.

לא, זו לא חניה טובה:

motorcycle-wrong-parking

לא, גם זו לא חניה טובה:

motorcycle-wrong-parking-2

השאירו את הכידון חופשי בזמן הירידה מהאופנוע

כשאתם יורדים מהאופנוע השאירו את הכידון במצב מיושר וחופשי (דהיינו לא נעול עם מנעול הכידון). זה יעזור לכם  אם צריך לשחק עם האופנוע קצת קדימה או אחורה. בנוסף, כידון ישר וחופשי מאפשר לכם את החופש לבצע תיקוני שיווי משקל קלים בעת פעולת הירידה, ואתם לא מוגבלים בדרך שבה הכידון נמצא.

הוצאת המפתח מהסוויץ'

נשמע טריוויאלי למדי, למה בכלל לטרוח לכתוב על זה? ובכן זכרו שמפתח של אופנוע (ואפילו חלק נכבד מהקטנועים) מכיל בתוכו רכיב המשדר לאימובילייזר של האופנוע. אובדן המפתח המקורי עלול לעלות לכם מאות שקלים רבים וידרוש, במקרים מסויימים, החלפה של רכיבים אלקטרוניים וכן של מנעולים נוספים באופנוע – כמו מנעול מכסה מיכל הדלק, מנעול הרמת המושב, ולעיתים גם מנעולי ארגזים. לכן יש לתת את הדעת היטב למה שעושים עם המפתח בעת חניית האופנוע.

אחרי הירידה מהאופנוע יש לסובב את הכידון למצב הנעילה שלו. אני מעדיף לחבר אל המפתח מעין מחזיק מפתחות גמיש מבד או מפלסטיק או אולי מיתר של מצנח קשור עם לולאה בקשר יפה, כך שהוא לא נופל לי מהידיים עם הכפפות. בזמן חורף, ובעת שימוש בכפפות חורף עבות, יש לכך משמעות גדולה יותר שכן המפתח הקטן יכול לחמוק מבין האצבעות בקלות ואתם כלל לא תשימו לב לכך.

אני גם ממליץ על הפרדת המפתח מהשלט של האזעקה. חברו את השלט לשאקל (דומה לאלה המשמשים מטפסי הרים), ושימרו אותו בכיס המכנסיים או בפאוץ' בתיק. כעת, כשאתם מוציאים את המפתח מהסוויץ', חברו בין שניהם וצרו מחזיק מפתחות אחד הכולל את השלט, את המפתחות של מנעול הדיסק ו/או המנעול בבית, וכן את המפתח של האופנוע.

motorcycle-key-chain

הרוטינה הזו תעזור לכם גם למנוע מצב שבו שכחתם את המפתח בתוך הסוויץ' או בתוך המנעול של הארגז למשל. לא נעים לחזור למקום החניה של האופנוע ולגלות שהוא לא שם…

הורדת הקסדה

נו, גם על זה צריך לכתוב? אתם שואלים את עצמכם. לא. לא ממש. אבל קבלו טיפ חשוב.

אחרי שאתם מורידים את הקסדה (כמובן ללא הכפפות על הידיים), שימו את הכפפות בתוכה, אבל לא לפני שאתם סוגרים את הסקוצ'ים כדי לא לאפשר להם להידבק לריפוד הקסדה ולהרוס אותו.

בשום פנים ואופן אין להשאיר את הקסדה נעולה במנעול שרשרת על הרצפה ליד הגלגל. אתם לא רוצים שכלבים ישתינו לכם בתוכה, וברצינות, למה שתשאירו את מה ששומר לכם על הראש – על הרצפה?

motorcycle-helmet-lock-3

אם אין ברירה ואתם חייבים לקשור את הקסדה לאופנוע, יש לשם כך מתקנים הנמצאים ברוב האופנועים – מעין ווי קשירה הנמצאים לרוב מתחת למושב. השתמשו בלולאה מיוחדת המסופקת עם האופנוע לשם הקשירה, הכניסו את הקסדה לתוך שק הבד שלה, והשאירו אותה במצב קשור.

אגב, יש מתקנים שניתן להרכיב על האופנוע שכוללים מנעול ייעודי לקסדה. כזה למשל:

motorcycle-helmet-lock-1

זכרו שמתקני הקשירה הללו קלים מאוד לפריצה. אל תשאירו קסדה יקרה על האופנוע (ורצוי גם לא בארגז, שכן גם הם ניתנים לפריצה מהירה).

עוד אגב – בשום פנים ואופן אין לרכוב על האופנוע כשקסדה ספייר קשורה אליו בצורה כזו.

שימוש בג'ק אמצע

אם לאופנוע שלכם יש ג'ק אמצע, ואם תנאי המשטח שעליו אתם חונים מביאים אתכם לחשוב שאולי האופנוע שלכם עלול לקבל מכה וליפול לצידו (שיפוע, הרבה אנשים שעוברים באזור, רוחות עזות ועוד) אז השתמשו בג'ק האמצע. רק תשימו לב שאתם לא מחנים אותו כך שהשיפוע יגרום לכך שהוא יזוז (או ידחף) קדימה ויפול.

motorcycle-wrong-parking-3

אופס…

motorcycle-wrong-parking-4

נעילת מנעול דיסק

את מנעול הדיסק תמיד עדיף לחבר לדיסק האחורי אם יש מקום, אבל אם אין מקום אז לדיסק הקדמי הימני (הצד שמופנה החוצה כשהכידון נעול), ותמיד בנקודה הקרובה אל מה שמכונה שעה 7 של השעון (אם מסתכלים על הדיסק כמו שעון). כך הוא קרוב מאוד לקליפר מצידו התחתון.

לא ככה:

motorcycle-lock-1

כן ככה:

motorcycle-lock-2

הסיבה לכך היא פשוטה. אם אני שוכח את המנעול ומתחיל לנסוע (מה שקרה לי פעם אחת בחיים), מכיוון שהקליפר מיד יתקל במנעול הדיסק במהירות אפסית, לא אוכל להתקדם יותר מכמה ס"מ בודדים, המהירות שהאופנוע יקבל תהיה אפסית, וכך לא אפול וגם הכנף של הגלגל הקדמי לא תפגע.

להזכירכם, יש מנעולי דיסק המגיעים עם כבל מסולסל וצבעוני הנמתח אל הכידון. זה עוזר לכם לזכור שהמנעול מחובר לפני שאתם מתחילים בנסיעה.

בלם חניה

כן כן, "אמברקס" או בלם יד. יש כאלה בחלק מהקטנועים, טי-מקס הוא אחד מהם. אם יש לכם כזה, השתמשו בו. הסיבה לכך שהוא שם היא לרוב בגלל שבקטנועים אין קלאץ' והילוכים שיכולים למנוע את ההדרדרות שלו.

tmax-parking-break

כיסוי האופנוע

רחוק מהעין רחוק מהלב. תזכרו את זה כך. שווה להטריח את עצמכם עם כיסוי ולכסות את האופנוע מיד לאחר גמר רוטינת החניה. ישנם כיסויים דקים מאוד העשויים מבד או ניילון גמיש, וכשהם מתקפלים הם יוצרים צורה קטנה מאוד הנכנסת מתחת למושב של האופנוע. חפשו כיסוי כזה וקחו אותו איתכם תמיד.

אגב, כיסוי האופנוע מספק לפעמים לחתולים אחלה מקום לישון בו בלילה ולשמור על חום הגוף. למרות שזה אחלה של פתרון הומאני לחתולים, זה לא כל כך נעים לבעלי האופנוע לגלות לא רק טביעות כפות רגליים על המושב ומיכל הדלק, אלא גם שריטות וחריטות של ציפורניים על העור של המושב ולפעמים גם על הצבע של האופנוע. לכן מומלץ לקשור את הכיסוי באמצעות מיתר של מצנח שסוגר את הפתח מלמטה ומקשה מאוד על החתולים להיכנס.

motorcycle-cover

יש עוד טיפים שאתם מכירים ותרצו לשתף אותם? שלחו לי מייל או כתבו אותם כאן בתגובות.

9 Comments

Add a Comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *