רוצה קסדה חדשה? קבל כמה טיפים לפני הקניה

רוצה קסדה חדשה? הקסדה הקיימת מרופטת מדי? הכלב אכל לך את הרצועות? הקופיקו יושב עלך חזק? הנוכחית סתם ישנה מדי? האם הצבעים שלה לא מתאימים לך לאופנוע החדש? לא משנה מהי הסיבה, הגיע הזמן להתחדש.

קסדה היא אמצעי המיגון העיקרי שכל הרוכבים משתמשים בו (ברוב חלקי העולם המערבי, לא כולל מדינות פנסילבניה או פלורידה בארה"ב לדוגמה, אבל מי אמר שארה"ב היא מדינה מתוקנת?), וכנראה האמצעי החשוב ביותר שנועד להגן על חיינו במקרה של התקלות עם עצם קשה כמו הארץ, רכב אחר או כל דבר שמחליט שאנחנו צריכים לעצור ועכשיו. לכן, רכישת הקסדה הטובה ביותר עבורך היא לא עניין של מה בכך, ואסור להקל בו ראש, תרתי משמע.

אז איזו קסדה לבחור? האם ללכת לפי הצבע? לפי המחיר? האם לבחור את הקסדה הממותגת ביותר או שאפשר להסתפק באחת זולה יותר? ננסה לעזור.

shoei-gt-air

המלצות על קסדות יש בערך כמו שיש מותגי קסדות, וכל רוכב או רוכבת ישמחו לומר לך עד כמה הקסדה הזו, או אחרת, היא הדבר הטוב ביותר שאתה יכול לעשות לעצמך. כמספר הרוכבים, כך מספר הדעות, וגם אני קטונתי מלדעת מה "עושה לך את זה". אבל בכל זאת, קחו לכם כמה דקות כדי לקרוא את רשימת הטיפים הזו לפני שאתם בוחרים את הקסדה הבאה שלכם.

קסדה צריכה להיות מותאמת ומתאימה, בין היתר, לפרמטרים ולסעיפים הבאים, והם לאו דווקא מסודרים לפי הסדר הנכון או ההגיוני. המאמר אינו מתיימר לכסות את כל סוגי ודגמי ויצרני הקסדות, אלא משמש כנקודת מוצא ללימוד הנושא. חשוב גם לומר שאין לי זיקה לאף יצרן וכל הכתוב כאן נעשה למטרת השכלת הקוראים.

בואו נתחיל.

מחיר, תקציב

הכל מתחיל מכאן. למי שיש רק כמה מאות שקלים לרכישת קסדה ייאלץ מן הסתם לקנות משהו הרבה יותר פשוט ולעיתים הרבה פחות נוח מאשר מי שמגיע כשבכיסו אלפי שקלים. יחד עם זאת עלינו לזכור שקסדה היא אמצעי ההגנה החשוב ביותר על הראש שלנו, וכאן אסור לחסוך. אם צריך, משלמים בתשלומים, לוקחים הלוואה מהדודה, ועושים מה שצריך כדי לרכוש את הקסדה הטובה ביותר עבורכם. זו רכישה שאמנם נראית כחלק משמעותי מהתקציב שלכם על האופנוע, אבל אם תחשבו על כך שקסדה אמורה להחזיק בשימוש שוטף במשך שנה, שנתיים, ואף יותר (מומלץ להחליף קסדה כל 5 שנים ואף פחות אם היא עוברת שימוש אינטנסיבי ו/או מתבלית) – תגלו שאתם מוציאים אגורות בודדות על כל יום רכיבה.

בנוסף, כדאי לזכור שלפעמים ניתן לקבל מחירי "מבצע" או הנחה ואפילו מחירי "דוד שלח אותי" בחלק נכבד מחנויות האביזרים בישראל, מה שיאפשר לכם לקנות קסדה יקרה יותר באותו מחיר של קסדה פשוטה וזולה יותר.

האם לקנות בארץ או בחו"ל?

אפשר לשפוך המון מילים על העניין הזה (הנה כאן: רכישת קסדות מחו"ל – המדריך המלא). נכון, המחירים בחו"ל נראים אטרקטיביים למדי, אבל אחרי שיקלול דמי המשלוח, המע"מ, דמי הטיפול במכון התקנים ואבדן הזמן על הגעה למכס – לפעמים עדיף לשלם 100-200 ש"ח יותר ולקבל את אותה קסדה בישראל, אחרי הנחה סבירה.

אגב, לרכישת קסדה בארץ יש בונוס: מקבלים שירות ואחריות מקומית, וגם מפרנסים בית עסק מקומי.

צורת הראש האינדיבידואלית שלך

זהו אולי אחד הפרמטרים החשובים ביותר שצריך להשקיע בו מחשבה. יש קסדות, למשל כמו הסידרה של AGV האיטלקית, שבאופן אישי לוחצות לי על המצח וגורמות לי לחוסר נוחות. אבל זה רק אצלי, ועל ראשו של רוכב אחר הן אולי ישבו בול.

ישנם יצרנים – ספציפית מדובר על Arai – שיש להם צורות Shell או מעטפת שונה בהתאם לאזור בעולם בו הן נמכרות. לדוגמה, קסדות Arai שנרכשות בארה״ב הן בעלות צורת Shell שונה, פחוסה יותר, בהשוואה לאותה קסדה בדיוק שנרכשת באירופה או ישראל, אבל פחות פחוסה מאשר אותה קסדה בדיוק שנרכשת ביפן. בטבלה הבאה אפשר לראות המחשה של העניין.

Arai-Historical-Head-Shape-Chart

בכל מקרה, חובה למדוד את הקסדה ביחס לצורת הראש שלכם ולא לסמוך על מילה של אחרים בנושא. בנוסף, אלא אם אתם מכירים בדיוק את המותג ואת הדגם הספציפי אותו אתם רוצים לקנות, מוטב שלא לקנות קסדה בהתכתבות באינטרנט מבלי שיצא לכם למדוד אותה היטב קודם לכן.

מידה

מידת הקסדה וההתאמה שלה לראש שלך (ולא של אף אחד אחר – לעולם אל תחליף קסדות עם אדם אחר!) היא קריטית למידת ההגנה שלה עליך במקרה תאונה.

האם הקסדה "רוקדת" לך על הראש ברכיבה מעל 80 קמ"ש? לא טוב. קסדה צריכה לשבת בצורה הדוקה, כשבעת החבישה שלה על הראש בפעמים הראשונות היא ממש צריכה ללחוץ עליך (החומר מתרחב בהמשך, אבל אסור שיהיה רופף מדי מלכתחילה).

שיטת בדיקה טובה תהיה לבקש מאדם נוסף להחזיק לך את הקסדה כשהיא על ראשך, ולנסות להנהן בראש בכוח. אם אתה מצליח בזמן שהחבר מחזיק את הקסדה, היא גדולה מדי עליך. זכור – קסדה גדולה מדי עלולה לעוף מהראש במקרה תאונה, גם אם הרצועה סגורה. כמו כן, קסדה גדולה מדי עלולה לרעוד על הראש בעת רכיבה, מה שכמובן יפריע לראייה ולהתמקדות. קסדה קטנה מדי עלולה לגרום לחוסר נוחות שיפגע בחווית הרכיבה שלך.

מדידת היקף הראש נעשית כמו בציור המצורף, וטבלה הנמצאת למטה תעזור לכם לבחור את המידה המתאימה. יחד עם זאת זכרו שגם עובי הריפוד משפיע על הדרך שבה הקסדה מתאימה לראש. ישנם יצרנים כדוגמת Arai שמאפשרים החלפת כריות לחיים בתוך הקסדה למידה עבה יותר או דקה יותר כדי לעזור בהתאמת הקסדה באופן אופטימאלי.

helmet-sizing

helmet-size-chart

מטרת הרכיבה וצורת הרכיבה

אין דינה של קסדה המיועדת לרכיבה על אופנוע סופר ספורט כדין קסדה המיועדת לרכיבה על דו"ש, ולאו דווקא בגלל אלמנט השטח (גם הוא כמובן) אלא בעיקר בגלל המערבולות שנוצרות סביב ראש הרוכב וגורמות לנענועי ראש, לרעשים ופוגעות בחווית הרכיבה. קסדה נפתחת יכולה להתאים לקטנוע או אופנוע תיור עם מיגון רוח אפקטיבי, אבל על אופנוע ספורטיבי היא עלולה לפתח נענועי ראש מעצבנים.

יש קסדות בעלות ספויילרים שמייצבים את הראש ומקטינים במעט את הרעידות בעת רכיבה במהירויות גבוהות. שווה להתאים את הקסדה לאופי הרכיבה וכמובן לסוג האופנוע. קסדה ספורטיבית הדוקה היא אידיאלית לרכיבות מהירות על אופנוע ספורטיבי, אבל על קטנוע איטי בעיר היא עלולה לעצבן יותר מאשר קסדה פשוטה ומרווחת יותר.

arai_rx7corsair_haga

החומר ממנו עשוייה הקסדה

רובן המכריע של הקסדות עשוי ממעטפת פיברגלס או חומר פלסטי אחר המצופה בצבע ולכה. ישנן מספר קסדות, בעיקר של יצרנים ספציפיים, העשויות מחומרים מרוכבים כגון סיבי פחם (או בשמם העממי – קרבון). קסדות כאלה שוקלות, לרוב, הרבה פחות מקסדה מקבילה העשוייה מחומרים סטנדרטיים. הן גם יקרות באופן משמעותי (בייחוד של יצרני העל). בדקו האם אתם רוצים לשלם על כך.

אגב, לסוג המעטפת החיצוני יש משמעות גם לעמידה בתקנים ובבדיקות. למשל, מבחן שארפ (בהמשך) מייחס חשיבות רבה ל"קליפה" קשיחה, ולכן קסדות מסויימות עלולות לקבל דירוג גבוה יותר במבחן זה לעומת קסדות אחרות, למרות שכולן עומדות בתקני הבטיחות.

רעש

מידת הרעש שהקסדה מעבירה לאזני הרוכב נגזרת מתנוחת הרכיבה, מהירות הרכיבה, תנאי מזג האוויר, וכמובן קיומו או אי קיומו ויעילותו של מיגון הרוח לאופנוע. כל אלה, ביחד עם סוג המעטפת של הקסדה, חומר המילוי, חומר הבידוד והספוג סביב האוזניים, וביחד עם קיומם או היעדרם של פתחי אוורור בקסדה והשימוש בהם – כל אלה מגבירים או מנמיכים את הרעש ששומעות אוזני הרוכב. קסדה ספורטיבית צריכה להיות שקטה יותר מאשר קסדה נפתחת או קסדת דו"ש. רעש חזק יפגע גם ביכולת הריכוז בעת הרכיבה, אבל גם בחוש השמיעה לטווח ארוך. בכל מקרה של רכיבה בין עירונית מהירה על אופנוע, הקפידו להשתמש באטמי אזנים טובים.

העצה הכי טובה תהיה לבדוק בעצמך את הקסדה על האופנוע שלך.

black-batman

איוורור

ישראל, חם. לעיתים, איוורור הוא לרוב חשוב עבורנו לא פחות מאשר אלמנטים רבים אחרים. איזה כונסי אוויר יש לקסדה? סנטר, משקף, עיניים, מצח, קדקד?

תבדקו מה מתאים לכם יותר.

נוחות הריפוד ואיכותו

יש איכות ויש איכות. עד שמישהו לא יסע בבנטלי, הוא ימשיך לחשוב שהמושב של המזדה 3 החדשה שלו הוא אחלה של דבר. את איכות הגימור הטובה אי אפשר להחליף באיכות מדרגה ג' מתוצרת דרום סין, ולהגיד שהקסדה "טובה".

היא לא.

גימור טוב ישפר את חווית הרכיבה שלכם, אל תזלזלו בזה. קחו את הקסדה שאתם מתעדים לרכוש, בדקו היטב את "הבפנוכו" שלה, את איכות התפרים, את הדרך שבה הריפודים מתפרקים (אם בכלל, ורצוי שכן למטרת שטיפה ו"חידוש" הקסדה), את הריפוד סביב האוזניים, ונסו לראות איך נראית אותה קסדה במצב משומש (אם יש אותה לחבר, למשל). קסדות איכותיות מאוד כמו אלה של יצרני העל נראות חדשות מבפנים גם אחרי שנתיים של רכיבה יומיומית. קסדת מדבקה סינית זולה תיראה כמו בית שימוש בדרום תל אביב אחרי חודש של שימוש. בחמסין.

mgp-helmet-interior

אביזרים, תוספות, ומחירם

הקסדה אותה רכשתם מגיעה, לרוב, נטו וללא תוספות. האם המשקף שלה הוא מסוג פין-לוק (כזה שמאפשר התקנה של רכיב שמונע אדים מצידו הפנימי של המשקף)? האם יש אפון? סנטרון? האם יש תוספות אחרות? האם תצטרכו לשלם על התוספות הללו או האם הם מגיעים כחלק מהרכישה המקורית?

לקסדות מותגי העל יש חלקי חילוף, אך מחירם יהיה גבוה. משקף חדש של Shoei או Arai עלול לעלות למעלה מ- 400 ש"ח בישראל (והרבה יותר מזה למשקפים פוטוכרומטיים), אבל איכות המוצר מדברת בעד עצמה. מצד שני, קסדות זולות לא בהכרח מאפשרות החלפת חלקים, ולכן בכל תקלה אתם עלולים למצוא את עצמכם נאלצים לזרוק אותה לפח ולרכוש חדשה (אסור בתכלית האיסור לנסוע עם קסדה בלאי, ובטח שלא לתת אותה למורכב/ת שלכם, אלא אם היא חמותכם ואז הכל מותר…).

שירות בארץ

אם משהו נשבר האם מישהו מטפל בך או שמא הם זורקים אותך לכלבים בתואנות שווא? קנית קסדה בחו"ל וביקשת לקבל שירות בארץ? בדוק את העניין.

טיפ: החלטת למדוד את הקסדה בארץ אבל אתה מתכנן לרכוש אותה בחו"ל? אל תהיה "ישראלי" טיפוסי. בקש מהמוכר בחנות למדוד, בדוק לגבי המחיר, ואם אתה מרגיש לא בנוח שביזבזת את זמנו לריק (אתה ידעת שאתה לא מתכוון לקנות אצלו, הוא לא ידע זאת!) אז תעשה טובה לעצמך ולמצפון שלך וקנה אצלו בחנות דבר מה פעוט. תסתכל על זה כאל מעין "טיפ". אדיבות הולכת לשני הכיוונים.

שם, מותג, פוזה

על שימוש במותג משלמים, והרבה. עצם העובדה שהרוכב המוביל בעולם משתמש במותג כזה או אחר מתורגמת לכסף, והיצרנים יודעים את זה היטב (בגלל זה הם שמחים להיות ספונסורים של רוכבים מצליחים). נכון שיש "מציאות" בזול, ונכון שכנראה שקסדת מדבקה סינית תשרת אותך היטב על קטנוע כל עוד לא תחבוט את ראשך על המדרכה, אבל לא בטוח שהייתם רוצים לרכוב עם קסדה פשוטה שעלתה 420 ש"ח על אופנוע רציני ולו בגלל כל האלמנטים שהוזכרו כאן לעיל.

בכל מקרה, יש קסדות מעולות שנראות פח, ויש קסדות פח מדבקה סיניות שעולות שקל תשעים שנראות מעולה. כל אחד והשיקולים שלו.

valentino-rossi-agv

פונקציונאליות, שימושיות

לקסדות שונות יש אלמנטים פונקציונאליים שונים. לדוגמה, ישנן קסדות שלמות (מלאות) סטנדרטיות, יש כאלה עם משקף שמש אינטגראלי פנימי, יש כאלה הנפתחות כלפי מעלה, יש כאלה עם רכיב Bluetooth מובנה לתקשורת סלולרית, יש כאלה שיש להן פתחי איוורור גדולים במיוחד, ויש אפילו כאלה המגיעות עם מראה מובנית לצפיה במה שקורה מאחור. לכל אחת מהפונקציות האלה יש מבחן שימושיות. האם הריפודים פריקים וכביסים? האם אפשר "לחדש" אותה ע"י החלפת הריפודים כעבור שנתיים שלוש? האם יש לה משקף שמש מובנה? האם התפעול שלו קל והאם המשקף עצמו מרגיש איכותי?

Shark-S900-Elipse

שדה ראייה

יש קסדות עם משקף צר מאוד, יש כאלה שבהן פתח הראייה עצום יחסית. האם קסדה "פתוחה" תהיה פחות בטוחה מקסדה "סגורה" מבחינת שדה הראייה דרך המשקף? לא בטוח, אבל מה שכן, גם שדה הראייה משמעותי לסוגי אופנועים מסויימים בהם הרוכב נמצא בתנוחת רכינה קדימה, אל מול אופנוע אחר בו הרוכב יושב זקוף.

שוב – למדוד את הקסדה על האופנוע שלכם!

קסדה משולבת נפתחת

ישנם הרבה רוכבים ואתרים מקצועיים בעולם שטוענים שקסדות נפתחות הן קסדות פחות בטוחות מקסדות שלמות. יש בכך הגיון רב, שכן קסדה מלאה מורכבת מיחידה אחת ומעטפת אחת, ואילו קסדה נפתחת לעולם תהיה בנוייה משני חלקים לפחות, עם צירים ביניהם ומנגנון נעילה כזה או אחר שבוודאי מכניסים לפחות נקודת כשל אחת, אם לא שתיים, עוד משהו שיכול להשבר או להתקלקל.

בנוסף, קסדה פתוחה מפתה את הרוכב לרכוב איתה במצבה הפתוח, ואז לא רק שהיא יוצרת גרר מסויים אלא גם מאבדת מהבטיחות שלה ולמעשה הופכת להיות פחות בטוחה מקסדת שלושת רבעים סטנדרטית.

צריך לזכור גם שקסדה נפתחת לעולם תהיה כבדה יותר מקסדה סגורה בגלל המנגנון הנוסף. האם אתם רוצים עוד 300 גרם משקל על הראש שלכם?

אבל אם החלטתם כבר ללכת לכיוון הזה, אל תחסכו בכסף, ואל תקנו קסדת מדבקה סינית זולה בשום פנים ואופן. חבשו אותה על הראש ובדקו את מנגנון הפתיחה. איך הוא מרגיש? האם הוא מתנהג בצורה איכותית? האם היא נפתחת בקלות? האם הפתיחה דורשת אצבע אחת, שתיים או אפילו שתי ידיים? האם ניתן לסגור אותה בקלות? האם בכל סגירה שלה כלפי מטה היא גם ננעלת, או שמא נדרשות שתי ידיים כדי לנעול את הסוגרים שלה?

nolan-flip

סוג משקף ושיטת פירוק והרכבה

האם קל לפרק את המשקף בלי צורך בכלים, או שמא אתה עלול למצוא את עצמך בלי צדודית שעפה לך בעת רכיבה מהירה על כביש 6? ישנן קסדות שבהן הפירוק קל מאוד, אבל ישנן אחרות, גם יקרות מאוד, שבהן הפירוק עלול להיות טריקי, והמשקף עלול לצאת ממקומו או לאבד את הסגירה ההרמטית שלו מה שידרוש תחזוקה וטיפול בהמשך, בעלות לא זולה בכלל.

חובה לבדוק את שיטת הפירוק וההרכבה לפני הרכישה, וגם להתייעץ על חברים שמשתמשים באותו סוג קסדה.

x-lite_x-802

סוג סוגר (אבזם) לרצועה

למרות ודווקא בזכות הפשטות שבו, סוגר DD (דאבל די) לעולם יהיה בטוח יותר מכל סוג אבזם אחר, ולו בגלל העובדה שאין בו כל אמצעי מכאני שיכול להוות נקודת כשל.

אם אתם הולכים על קסדה בעלת אבזם או סוגר מסוג אחר, בדקו את קלות התפעול שלו ואת המורכבות המכאנית שלו.

double_d

למרכיבים משקפי ראיה ו/או משקפי שמש

איך אתם מרגישים כשאתם שמים אותם בעת שהקסדה על הראש? האם האוזניים לוחצות עליכם? האם הזרועות של המשקפיים מתעקמות או לא יושבות "בול" בין האוזן לראש?

תאריך ייצור הקסדה

תקן Snell ממליץ על החלפת קסדה לאחר 5 שנים מתאריך השימוש הראשון, או מקסימום 7 שנים מתאריך הייצור. את תאריך הייצור אפשר לראות במקומות שונים בתוך הקסדה. לדוגמה, בקסדות של Arai ישנה תווית שמוצמדת לרצועת הסגירה של הסנטר. התאריך אמור להופיע בצורה של mm/yy. בקסדות של Shoei התאריך מופיע על תווית שמודבקת בגוף הקסדה מתחת לריפוד האמצעי, בפורמט של yy/mm/dd. אצל יצרנים אחרים התווית/מדבקה נמצאת במקומות אחרים.

בדקו את הקסדה שאתם עומדים לרכוש, ואל תתפתו לרכוש קסדות שעמדו על מדפי החנות במשך יותר משנתיים שלוש, גם אם מספרים לכם שהיא נשמרה בתנאי מעבדה של אינטל (היא לא).

arai-manufacture-date

בטיחות

סעיף זה נמצא במקום האחרון לא בגלל שהוא אינו לא חשוב. להיפך. הסיבה לכך היא שאנחנו יוצאים מנקודת הנחה שממילא כל הקסדות שמיובאות ארצה עומדות בתקן שנקבע, לפיכך כולן בטוחות במינימום אותה מידה, אולי מעבר לזה. יחד עם זאת, כנראה שישנן קסדות בטוחות יותר מהאחרות.

התקנים המאושרים לפי נוהל הייבוא המתוקן החל מיום 26.8.19 הנם כדלקמן:

1. תקן אירופאי ECE22 (עדכון אחרון)

2. תקן אמריקאי FMVSS 218 (עדכון אחרון)

3. תקן בריטי B.S 5361 (עדכון אחרון)

4. תקן ישראל ת"י 511 (עדכון אחרון)

5. תקן יפני Type C, JIS-T8133 בלבד

לכל תקן כזה ישנו מיקום מסוים אשר בו הוא אמור להיות מצוין על גבי הקסדה. לדוגמא: התקן האמריקאי FMVSS 218 DOT יצוין על גב הקסדה בחלקה האחורי כשלידו תהיה אינדיקציה לשנת וחודש הייצור.

חשוב לציין שקסדות "אמריקאיות" העומדות בתקן DOT שוקלות כ- 150-200 גרם יותר מאשר קסדה מאותו דגם בדיוק שמיועדת לשוק האירופאי. הקסדות הנמכרות בישראל מקורן באירופה, ולכן הן עומדות רק בתקן האירופאי ואינן עומדות בתקן DOT בד"כ, אלא אם זו קסדה שיובאה בייבוא אישי מארה"ב.

אם אתם מתלבטים איזו קסדה לרכוש שווה להכיר את מבחן Sharp. מדובר בתקן שמקודם בבריטניה שמטרתו לספק מידע נוסף אודות רמת ההגנה שמספקות הקסדות  הנבדקות. באתר ניתן לקבל המון מידע על הדרך הנכונה לבחירת מידה נכונה לקסדה, וכן מידע לגבי הדירוגים השונים. לבסוף ניתן לבצע חיפוש אחר דגם הקסדה שבו חשקתם, ולראות איזה דירוג הוא קיבל.

sharp-test

הערה: כדאי לדעת שדירוג גבוה אמנם מרמז על רמת בטיחות טובה, אבל הוא מתייחס אך ורק לבדיקה של מבחן שארפ, ולא אומר דבר לגבי איכותה של הקסדה ולגבי הנוחות שלה על הראש שלכם. יש קסדות "בית שימוש" שמקבלות דירוג גבוה, ולהיפך. אל תבנו על זה שכל קסדה שמקבלת 5 כוכבי שארפ היא בהכרח קסדה איכותית, ושהיא יותר טובה מקסדה שמקבלת רק 3 כוכבים. הסיבה לכך היא, בין היתר, העובדה שמבחן שארפ בודק את חוזק המעטפת החיצונית, ודווקא הקסדות הזולות והפשוטות יחסית שמשתמשות בחומר פלסטי קשיח למעטפת מצליחות לעמוד בצורה יותר טובה במבחן מאשר קסדות הרבה יותר איכותיות בכל הפרמטרים. לכן, קחו את תוצאות המבחן בערבון מוגבל.

לא מאמינים? חפשו באתר של שארפ את הקסדות שקיבלו דירוג 5 כוכבים, וסדרו אותן לפי עלות. תגלו, להפתעתכם, שיש לא מעט קסדות שעולות החל מ- 50 ליש"ט ועד כ- 70 ליש"ט, והן מקבלות 5 כוכבים. בעוד שישנן קסדות של יצרנים הכי איכותיים שיש כמו אראי ושואי שמקבלות רק 3 ו- 4 כוכבים. משהו שם דפוק בבדיקה שלהם…

בנוסף, שווה לבדוק את המאמר הבא: הקסדה והראש שלך – תקן FRHPhe לקסדות

מקווה שרשימה זו עושה לכם סדר. יש לכם תוספות? טיפים? "עשה ואל תעשה"? כתבו אותם בתגובות.

 

38 Comments

Add a Comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נגישות