רוצים לנסוע לטייל עם אופנוע באירופה? קחו צ'ק ליסט

מרגע שמגיע חודש יוני ועד לקראת סוף ספטמבר, בכל בוקר כשאני פותח את אפליקציית פייסבוק ועובר על העידכונים האחרונים המתקבלים מחברים שלי, אני מגלה יותר ויותר אנשים שיוצאים, נמצאים במהלך, או חוזרים מטיול אופנועים כזה או אחר, בעיקר באירופה (אם כי ישנם גם כאלה הנוסעים לארה"ב או למקומות אחרים בעולם). אולי זה קורה גם לכם. אם אתם נמצאים פה, סימן שגם לכם, כמוני, ה"קופיקו" שלכם מושך לכם חזק מאוד באוזן ומעודד אתכם לקום ולעשות מעשה.

אז אתם רוצים לצאת לטיול אופנועים בחו"ל? החלטתם על יעד? תאריך? יש לכם כיוון? אוקיי, מה הלאה? איך מתכוננים לטיול שכזה? מה צריך להביא איתכם? מה לא צריך להביא?

בניגוד לטיול ברכב או בכל אמצעי תחבורה "גדול" אחר, טיול אופנועים הוא הרפתקאה מעין עצמה. גם בגלל האווירה המיוחדת שכלי דו-גלגלי מכניס לכל סוג פעילות שאנחנו עושים, גם בגלל האהבה שלנו לכלים כאלה, וגם בגלל העובדה שמדובר בכלי תחבורה בו מרחב האיחסון מצומצם מאוד יחסית למכונית רגילה. אין מקום למזוודה גדולה, אין מקום אפילו לטרולי קטן, וכל מה שאתם לוקחים אתכם צריך להיכנס בתיקים – בין אם מזוודות צד ו/או ארגז קשיחים (מובנים, כמו אלה הנמצאים על אופנועים גדולים כמו ה- R1200GS של BMW, המולטיסטרדה של Ducati, או ה- 1290 Super Adventure של KTM), ובין אם מזוודות חצי קשיחות או אפילו תיקי אוכף. ישנם כמובן אופנועים המגיעים ללא שום ציוד איחסון, ואז מלאכת האיחסון הופכת להיות מעט יותר מסובכת. ישנו כמובן גם התסריט של רכיבה בזוג על אופנוע, ואז מרחב האיחסון המצומצם גם כך קטן בחצי, בעוד שכמות הציוד הכללית גדלה לעיתים פי שניים.

europe-bike-trip-1

בנוסף, בניגוד לטיול "רגיל" בו ניתן להתחבא מפני פגעי מזג האוויר בתוך המכונית או להחליט שפשוט לא יוצאים מהמלון או שנשארים באיזה מרכז קניות סגור, על אופנוע קצת יותר קשה להתחבא מהגשם והקור מצד אחד, או מפני השרב והחום המהביל מצד שני. אין מטריה, אין מזגן, והמסלול קורא לנו להמשיך להתקדם. אי אפשר לעצור.

ניסיתי להכין לכם צ'ק ליסט שמתייחס לחלק גדול מהשיקולים שצריך לקחת בחשבון בזמן שמתכננים טיול אופנועי כביש לחו"ל – עם דגש ספציפי לכיוון אירופה. זו רשימה אישית המכילה המון פריטים, חלקם עשויים להראות לכם כמיותרים, ואולי יראה לכם שהיא לא מושלמת (יש לכם טיפים? שתפו!), אבל זו נקודת התחלה טובה שממנה אפשר רק לשפר.

צריך לזכור:  רשימה זו מכוונת מטרה לכיוון היבשת הקרובה אלינו, יחד עם זאת חלק גדול מהרשימה מתאים כמובן לכל יעד, כשצריך לקחת בחשבון תוספות כאלה או אחרות בהתאם ליעד ולמרחק הנסיעה. לבסוף, הרשימה מתייחסת לטיול אופנועי כביש על כבישים סלולים, ללא כל נגיעה לאלמנטים של שטח לא סלול כזה או אחר.

ועוד דבר: יש הבדל בין רכיבה על אופנוע שלך, מהבית, לבין אופנוע מושכר מחברת השכרה מכובדת שיכולה גם לספק שירותי דרך בעת הצורך (כמובן חשוב לבדוק את העניין עם חברת ההשכרה, אל תסמכו על זה).

ברצוני להודות לארז שטיר על התוספות המבורכות לרשימה המקורית.

אז בואו נתחיל, לא בשום סדר הגיוני, אבל מחולק לפי נושאים כלליים:

ציוד רכיבה כללי

  • חליפת רכיבה קורדורה עמידה למים, רצוי עם אפשרות לאיוורור, ורצוי עם שתי בטנות פנימיות – אחת עמידה למים לטובת מזג אוויר גשום במיוחד, ואחת לחימום
  • קסדה סגורה עם משקף בהיר (אם יש לכם משקף שמש פנימי מובנה, סבבה, אבל אל תסעו באופן קבוע עם משקף כהה)
  • מעיל קיץ
  • כפפות קיץ
  • מגפי רכיבה (גבוהות עדיף, נמוכות במינימום, בטח שבטח לא סתם נעליים)
  • מיגון ברכיים ו/או ג'ינס ממוגן קוולאר הכולל מיגונים
  • מיגון גב (נפרד או כחלק מחליפת הרכיבה)

ציוד חורף וגשם

כן, סביר להניח שירד עליכם גשם גם בקיץ (תלוי כמובן במדינה)…

  • חליפת גשם טובה ואטומה (רצוי שני חלקים שאותה אפשר בקלות לשלוף מתיק זנב וללבוש בזריזות גם מעל מעיל קיץ)
  • כפפות גשם
  • ערדליים (אופציונלי במידה והמגפיים שלכם ממוגנות מים)
  • שכבת חימום נוספת
  • ביגוד טרמי (במקרי קיצון בהם השכבות לא מספיקות, לרכיבה באזורים קרים במיוחד)
  • פין-לוק לקסדה (מדובר בשכבה פנימית למשקף, כזו שמונעת הצטברות אדים) או ספריי נגד אדים
  • באף (מדובר במעין צעיף בצורת צינור, לרוב מבד המונע מעבר רוח, אותו אפשר לחבוש או ללבוש בצורות שונות, שימושי בעיקר לחסימת הרוח באזור הצוואר)
  • במחלקת תיק הגב/מיכל/זנב (שתגיע בהמשך) – להוסיף שקיות אטומות למים שאפשר להכניס לתוכן את כל הדברים הכי חשובים (וחשמליים) שלכם, במידה ונתקלתם במבול קשה במיוחד

ציוד נלווה לרוכב/רוכבת

  • אטמי אזניים (חד פעמיים, רב פעמיים בהתאם למה שבא לכם)
  • מגבונים לחים
  • נייר טואלט

כלי עבודה ותיקון שונים

שימו לב: חלק מהכלים האלה עלולים לא לעבור בידוק בטחוני בשדה התעופה. תשתדלו לא לשכוח אותם בטעות בתיק הגב כשאתם באים לעלות לטיסה, יחרימו לכם אותם בשדה וחבל…

  • מולטי-טול מסוג לדרמן או מקביל, איכותי
  • מפתח שבדי קטן
  • מברג שטוח + מברג פיליפס בינוניים
  • סט איכותי של מפתחות אלן (בדקו שהוא מתאים לאופנוע שלכם ו/או לאופנוע שאותו אתם עומדים להשכיר, ואם אתם לא יודעים, תשאלו במוסך שלכם)
  • סט בוקסות בגודל ספציפי (בדקו שהוא מתאים לאופנוע שלכם ו/או לאופנוע שאותו אתם עומדים להשכיר, ואם אתם לא יודעים, תשאלו במוסך שלכם)
  • שפיץ פלאייר + קאטר
  • 10-20 אזיקונים גדולים וחזקים במיוחד
  • גליל דאקטייפ חזק במיוחד
  • איזוליר בנד
  • אמצעי תאורה (רצוי פנס ראש) + אמצעי לסימון במידה ואתם נתקעים בצד הדרך בלילה
  • בוסטר להתנעה בעת חירום (שימושי מאוד גם לטעינת סמאטרפון, לא לשכוח לטעון אותו אם משתמשים בו)
  • ערכה לתיקון פאנצ'רים הכוללת תולעים, בלוני גז וכלי עבודה, ורצוי לדעת גם איך להשתמש בה (בלוני הגז לא עולים למטען היד בטיסה, קחו את זה בחשבון)
  • צינורית ארוכה וגמישה (מטר, מטר וחצי) לטובת שאיבת דלק במקרה הצורך
  • ווסט זוהר
  • שמיכת מילוט
  • כפפות חד פעמיות ו/או כפפות עבודה דקות

ציוד לאחסון וקשירה

  • רשת גומי לקשירה + כבלי גומי לקשירה, שיהיה
  • תיק מיכל פונקציונלי + כיסוי עמיד בגשם
  • תיק זנב טוב ו/או תיק זנב גדול פריק במידה ואין ארגז
  • תיקי בד לתוך המזוודות, אם יש מזוודות, כדי שיהיה קל להעלות ולהוריד לאופנוע במקום לפרק את כל המזוודות
  • תיק גב נוח מאוד לנסיעה, במידה ואי אפשר לדחוף את הכל לתוך המקום שיש לכם
  • כיסוי לאופנוע במידה ואתם מתכננים לחנות במקומות ציבוריים הומי אדם ולא בטוחים
  • מנעול דיסק + מפתח (כנ"ל)
  • כבל ארוך לקשירת הקסדה והמעיל לאופנוע במידה ויורדים ממנו + מנעול + מפתח (זה פשוט נוח, במקום להיסחב עם כל הציוד עליכם בחום)

אמצעי ניווט

  • מכשיר ניווט עם המפות המתאימות + מטען (היום כשיש סלולרי זה פחות חיוני, אם כי יש כמובן מכשירים המתאימים במיוחד לאופנועים ספציפיים, ואם יש לכם כזה, בדקו שהמפה מעודכנת ושאתם יודעים לעבוד איתו)
  • תוכנת ניווט שאתם רגילים לעבוד איתה – חשוב לציין שבתוכנה כדאי מאוד שתהיה אופציה לשני דברים מאוד חשובים: הראשון – ניווט עם נקודות ביניים (לטובת הכנת ציר רכיבה יומי, לא תמיד תרצו לנסוע בציר הקצר ביותר בין נקודות). השני – יכולת עבודה באופליין, במידה וחבילת הדאטה נגמרה או שאתם נמצאים באזור נטול קליטה סלולרית
  • מפות (כמו של פעם, לגיבוי, במיוחד אם מדובר בציר מסובך במיוחד)
  • מסלול מודפס על נייר, לגיבוי
  • להכיר את המסלול, בגדול, ולדעת מאיפה יוצאים, דרך איפה נוסעים, ולאן צריך להגיע
  • רשימת מלונות כולל כתובות ומספרי טלפון

תקשורת כללי

  • סלולרי + מטען
  • כיסוי עמיד למים לסלולרי (כן, גם אם הוא בעצמו עמיד במים)
  • מתקן לאופנוע לסלולרי לטובת ניווט או כל מטרה אחרת (קחו איתכם מתקן שקל לפרק ולהרכיב גם על אופנוע שכור)
  • שרוך צוואר לסלולרי
  • מתאם כרטיס זכרון לטלפון סלולרי כדי להוריד תמונות או להעתיק מידע (פחות קריטי אם יש לכם נפח איחסון גדול במכשיר)
  • מטען לאופנוע – לבדוק שהוא באמת מטעין גם כשהטלפון עם מסך דולק ועם תוכנת ניווט פועלת, אחרת הסוללה תתרוקן לכם מהר מאוד (לפני הנסיעה רצוי לבדוק באופנוע שאתם משכירים האם מדובר בחיבור USB רגיל, או בשקע מצית, או בשקע DIN קטן)
  • סוללה ספייר או מטען חיצוני המתאים למספר טעינות + כבל המתאים (סוללה בקיבולת 12,000 מיליאמפר תהיה מעולה ותספיק לכם ל- 3-4 טעינות מלאות במחיר לא יקר יחסית)
  • חבילת דאטה ושיחות חו"ל (אפשר לרוב גם לרכוש סים מקומי אבל לא תמיד זה יהיה זול יותר, לבדוק עם הספק הסלולרי שלכם)
  • אם אתם מתפנקים ויש לכם מקום ספייר – טאבלט + מטען – שימושי מאוד להעלאת תכנים בצורה נוחה יותר מאשר סלולרי, אפשר גם לבדוק את ציר הנסיעה למחר ועוד
  • תיאום נקודות עם אנשי קשר בישראל, כולל תדרוך מה לעשות במידה ולא נוצר קשר בזמן המתוכנן

תקשורת בין הרוכבים

  • דיבוריות קסדה לכל רוכב, או במינימום למספר רוכבים בקבוצה (למשל המוביל, המאסף, ואחד באמצע) + מטען – לבדוק שזה עובד לכם היטב כשאתם עדיין בארץ, ולבדוק מהו הטווח האפקטיבי בין הרוכבים
  • רשימת קשר עם מספרי טלפון של כל חברי הקבוצה המצטרפת לטיול + איש קשר למקרה חירום (רצוי באנגלית, על כל מקרה)
  • קבוצת וואטסאפ ייעודית לטיול, ואם יש קשקשת, לשקול להקים קבוצה נוספת נטו לעידכונים של המוביל

תיאום בין רוכבים

  • הסכמה לגבי קצב נסיעה
  • הסכמה לגבי מוביל ומאסף, ושאלת השארת רוכב במידה ונוצרים פערים בקבוצה
  • הסכמה לגבי אי עקיפות של המוביל, אי עקיפות מימין או כל משחק אחר בתנועה
  • הסכמה לגבי עצירות ביניים, עצירות תדלוק (טווחים), עצירות לטובת צילומים, שירותים או כל דבר אחר
  • הסכמה לגבי המתנה למתעכבים ונקודות לחבירה בהמשך הדרך
  • הסכמה לגבי התנהגות במקרי חירום כמו נפילות, תקלות טכניות, תאונות, פציעות, עיכוב ע"י משטרה ועוד

ציוד ובגדים אישיים

  • בגדים ליום יום לפי חישוב סך הימים לטיול + ספיירים למקרה של בגדים רטובים (לגברים קצת יותר קל כי אפשר "למחזר" בגדים)
  • בגד ים ומכנסיים קצרים
  • מגבת נסיעות (כזו שמתייבשת מהר)
  • תיק רחצה עם כלי רחצה
  • כלי גילוח
  • דיאודורנט
  • כדורים ותרופות אישיות, אם יש
  • נורופן / אדוויל או משכחי כאבים אחרים
  • פינצטה
  • גוזז ציפורניים
  • קרם ידיים
  • וזלין לשפתיים יבשות
  • טלק לטובת שפשפות וכו' אחרי יום רכיבה ארוך
  • פלסטרים עבים ואיכותיים
  • פד אלכוהול
  • יוד / פולידין
  • ספריי לפצעים פתוחים או כוויות
  • תחבושת אישית
  • מנקי אוזניים
  • קרם הגנה לשמש
  • תיק גב קטן ליומיום
  • אולר רב שימושי לכיס (אם יש לדרמן לא צריך עוד אחד, בכל מקרה לא לשכוח אותו בתיק העלייה למטוס)
  • מפצל חשמל ומתאם חשמל חו"ל (באירופה זה קל כי הם עושים שימוש בשקעי חשמל כמו בישראל, אבל ביעדים כמו ארה"ב, אנגליה או אוסטרליה יותר מסובך)
  • משקפי שמש
  • משקפי קריאה למי שצריך
  • תיק עליה למלון
  • כפכפים להסתובב איתן בחדר
  • נעליים נורמליות להסתובב איתן בעיר
  • שקיות ניילון לכביסה וזבל

צילום

  • מצלמה + האביזרים הנלווים (אם אתם צלמים בנשמתכם, לכו על מה שעושה לכם את זה, אבל אם לא אני מציע להסתפק במצלמה קומפקטית טובה ו/או לצלם באמצעות הסמארטפון כי בסופו של דבר מצלמה מקצועית דורשת תיק ייעודי, עדשות ועוד סיבוכים
  • מצלמת דרך מהסוג החביב עליכם + סוללות ספייר + טעינה + חיבור מתאים לאופנוע ו/או לקסדה בזוויות שונות כדי שיהיה מעניין
  • דרך לפרוק את התמונות / סרטים מהמצלמות כדי לא למלא את כרטיס הזיכרון

כסף ומסמכים

  • דרכון + דרכון זר אם יש לכם
  • רישיון נהיגה ישראלי (פלסטיק)
  • רישיון נהיגה ממס"י (נייר) – אל תוותרו עליו, יש חברות השכרה שדורשות אותו, יש ענייני ביטוח שמחייבים אותו, והוא שימושי במקרה של עיכוב ע"י משטרה מקומית (הוא תקף לשנה אחת בלבד, עולה כמה גרושים, ועושים אותו במהירות בכמה נקודות בכל עיר גדולה בארץ)
  • כרטיסי AAA או מקביל (אם רוצים הנחות בכל מיני מקומות)
  • ביטוחים נסיעות מלאים (לבדוק האם אתם צריכים גם ביטוח ספורט אתגרי, לבדוק האם הם כוללים החזר השתתפות)
  • כסף מזומן במטבע מקומי לחירום, במקום שונה מהארנק
  • כסף מזומן במטבע מקומי בפריטה קטנה לטובת תשלום בנקודות מעבר, כבישי אגרה, מכונות אוטומטיות ועוד, במקום נגיש שיהיה קל להגיע אליו בלי לרדת מן האופנוע
  • כסף מזומן במטבע מקומי בכמות המספיקה לתדלוקים, כיוון שלא בכל התחנות מקבלים כרטיסי אשראי (בגלל תקלות תקשורת וכו'), שלא תתקעו בלי יכולת לתדלק
  • לפחות 2 כרטיסי אשראי מסוגים שונים, רצוי בשני מקומות שונים (אם אחד מהם ילך לאיבוד), ורצוי שלפחות אחד מהם יכיל צ'יפ
  • לבדוק שאתם יודעים את הקוד (PIN) הסודי של הכרטיסים, כיוון שבאירופה למשל תצרכו להקיש אותו במכונות התדלוק
  • צילום של כל המסמכים הרלוונטיים לחירום בנפרד מהמסמכים

כיבוד ושטויות

  • בקבוק מים של ליטר 1 לפחות לכל רוכב, לדרך
  • קפה שחור, תה
  • מאנצ'יז
  • חטיפי אנרגיה שלא נמסים בחום
  • חטיפי גרנולה / בוטנים וכיוב'
  • להכין כל בוקר סנדוויץ' מחדר ארוחת הבוקר של המלון ולקחת איתכם לדרך
  • דברים שיעשו לכם שמח

תכנון כללי של המסלול ונקודות העצירה

  • כרטיסי טיסה (מן הסתם שיקולים אלה מושפעים מנקודת השכרת האופנועים, עלות הכרטיסים ועוד)
  • שתי אסכולות לינה – כולל בדיקת מקום לינה היטב, אכסניות, צילומי חדרים, סוג מיטה, כולל שיקולים של לינה בזוגות או בבודד, נחירות, אטמי אזניים וכיוב'
  • שתי אסכולות מסלול – להשתדל לא לעבור יותר מ- 200-250 ק"מ ביום במיוחד כשמדובר במסלולים מפותלים, עדיף להגיע לבית המלון כל ערב עם טעם של עוד מאשר להגיע סחוטים וגמורים ללא כל חשק להמשיך למחרת, זה טיול, לא מסע כומתה…
  • נקודות מעניינות בדרך
  • בדיקת מזג אוויר אופייני לתקופה, לכל יום בנפרד, וקחו בחשבון שמזג האוויר עלול להיות הפכפך
  • תוכניות ותדריך חירום

משטרה וחוק

  • בדיקת חוקי תנועה במדינה הספציפית, ובמיוחד מהירויות מקסימליות ותרחישי קיצון (לשם הדוגמה, אל תסעו אפילו קמ"ש אחד מעל המותר בשוויץ)
  • בדיקת מצלמות מהירות רגילות ו/או מצלמות מהירות ממוצעת על ציר הרכיבה המתוכנן שלכם – לא תמיד אפקטיבי כיוון שיש מדינות שבהן יש אלפי מצלמות מהירות
  • בדיקת חוקיות תוכנות ניווט (למשל, בצרפת אסור להשתמש עם תוכנת ניווט שמציגה מצלמות מהירות ומלכודות משטרה)
  • תרחישי עיכוב ע"י משטרה (למשל – תנו לשוטר רק את רישיון הממס"י שלכם ולעולם לא את רישיון הפלסטיק, כי אם יקחו לכם אותו, אז לקחו רישיון נייר שממילא פג תוקף תוך שנה)

זו הרשימה נכון לעכשיו. יש לכם תוספות? הערות? הארות? פניני חכמה שיעזרו לקוראים נוספים? שתפו, בחייאת. תהיו נחמדים.

 

7 Comments

Add a Comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נגישות