zVooV – גלאי מכמונות ישראלי חדש ומבטיח

כיוון שהאתר "מיצו בדרכים" מתעסק בנושא אכיפת מהירות ותיעוד פרוייקט א-3, פונים אלי לא מעט אנשים שמבקשים לקבל חוות דעת על גלאי מכמונות שונים – בין אם כאלה שנמכרים בארץ, ובין אם דגמים שנרכשים בחו"ל. אבל מעבר לאנשים פרטיים, אני מקבל מעת לעת גם פניות מגופים מסחריים שמייבאים ו/או מפתחים מערכות משלהם, בבקשה שאסקור את המכשירים ואתן את חוות דעתי עליהם.

תזכורת: אמצעי אכיפת מהירות בישראל

כך היה במקרה של מערכת החדשה שפותחה על ידי חברה ישראלית. לאחר מספר שיחות עם מנהל החברה יצאתי לדרך כדי לבדוק את הגלאי שלהם שלפחות בשיחות הטלפון נשמע מבטיח במיוחד.

המערכת, "zzVooV" (או "זבוב" בעברית) שמה, אופיינה במשך כשנתיים על ידי צוות מפתחים ישראלי, כשבין רשימת התכונות שלה אפשר למנות:

  • גילוי מצויין של אמצעי אכיפת מהירות הנמצאים בשימוש בישראל, עם זיהוי לייזר קדמי ואחורי, וכן מכמונות דבורה בטווחים גדולים + פילטר לסינון התרעות שווא.
  • קבלת התרעות המתקבלות למשתמש על משטרה באזור, מצלמות טלפונים, מצלמות מהירות ורמזור, וכל זה באמצעות עדכונים אוטומטיים מבלי להצטרך לנתק את המכשיר ולחבר אותו למחשב בבית + אפשרות דיווח על ידי נהגים.
  • אפשרות לשלוט ברגישות חיישן הרדאר ולכייל את המהירות ממנו התקבלו ההתרעות.
  • עמידות מלאה למים.
  • אפליקציית מבוססת אנדרואיד ו- IOS עם תמיכה מלאה ב- 4 שפות: עברית, אנגלית, רוסית, וערבית. בנוסף, ניתן לחבר למכשיר DVR חיצוני מבוסס אנדרואיד, וקיימת אפשרות להתקנת אפליקציה במערכת מובנת ברכב (אנדרואיד/IOS), כך שניתן לקבל התראות גם במערכות אלה, במידת הצורך, וכך הנהג פטור מלהשתמש בטלפון שלו למטרה זו.

המערכת מורכבת מ- 3 רכיבים שונים:

  1. סט חיישנים קדמי ללייזר – אטום למים – המחוברים באמצעות כבל באורך של עד 2 מטר ל"מוח" המרכז את הנתונים ומשדר אותם לאפליקציה. ניתן להתקין גם סט חיישנים אחורי – זהה לקדמי, אופציונלי.
  2. חיישן רדאר למכמונת דבורה – מותקן בתוך הרכב בשמשה הקדמית, אבל ניתן גם להתקנה בגריל מקדימה.
  3. אפליקציה במכשיר הסלולרי שבאמצעותה מתחברים לחיישנים, מקבלים התראות ומנהלים את המערכת.

ההתקנה ברכב נעשית באחת משתי דרכים: או קדיחה של הטמבון (הקדמי והאחורי, במידה ויש סט מלא) והתקנת החיישנים בתוכו בדומה לחיישני רברס הקיימים ברוב סוגי הרכבים, או התקנה בתוך הגריל באמצעות סט מתאמים שאותם ניתן לחבר בברגים בהתאם לסוג הרכב (וכך להימנע מקדיחה בטמבון).

ככה נראים הגלאים כשהם מוטמעים בגריל הרכב מקדימה:

וככה נראים הגלאים כשהם מותקנים בטמבון מאחור:

אחרי התקנת המכשיר (שהיא, למעט הקידוח בטמבון, קלה למדי ויכולה להתבצע אצל כל מתקין מערכות רכב) אנחנו יוצאים לדרך למספר כבישים באזור, כשלנגד עינינו עומדת מטרה אחת: לתפוס ניידת משטרה המפעילה דבורה ולראות מה מרחק הגילוי של הדבורה. בנוסף, אנחנו מקווים למצוא ניידת שעושה שימוש בממל"ז כדי לבדוק את ביצועי המכשיר מולו.

אחרי שבדקנו את ווייז וחיפשנו התראות של משטרה באזור הרמנו ידיים ועברנו ל- Plan B: שימוש במכשיר ממל"ז ובמכשיר דבורה משלנו. המכשירים שאותם בדקנו זהים לחלוטין למכמונות הנמצאות בשימוש על ידי משטרת ישראל.

מול הדבורה (MPH Industries Bee III)

הרכב שבו הותקן מכשיר הדבורה עמד בצד הדרך באחד מהכבישים הצדדיים באזור, בעוד אנחנו נוסעים ברכב שבו הותקן הגלאי. חיישן הרדאר בתדר Ka הותקן עם חיבור וואקום לשמשה הקדמית במקום גלוי ונטול הפרעות.

כיוון שידענו היטב היכן מוצבת "ניידת" הדמה, התחלנו להתקרב אליה במהירות נסיעה חוקית בעודנו מחכים להפעלת הדבורה על ידי הנהג שישב ברכב הסמוי.

השטח שנבחר היה כביש יחסית ישר עם תנועה לא צפופה (רכב אחד מדי כחצי דקה).

במרחק של כ- 1.1 ק"מ מרכב הדבורה קיבלנו את ההתראה הראשונה – "רדאר דבורה!" – דרך הרמקול של המכשיר הסלולרי שלנו. הגלאי אינו מציק בצורה מעצבנת, אלא חוזר על האזהרה בעברית (כאמור ניתן לעבור בין כמה שפות) בצורה ברורה ובהפרשים של מספר שניות סביר זה מזה. מספיק כדי להסב את תשומת לב הנהג.

הערות: אני חייב לציין שטווחי ההפעלה של מכמונת הדבורה על ידי משטרת ישראל עולים על 1 ק"מ. לא בדקתי את המערכת בטווחים גדולים יותר. אבל באפליקציה ניתן לקבוע רמות רגישות שונות לרדאר, כך שמי שירצה לקבל טווחי גילוי גבוהים יכול לעבור למצב רגישות גבוהה. בנוסף, אציין שבגלל אילוצי זמן לא היתה בידי האפשרות לבדוק את המכשיר גם בתנאי כביש מפותלים ועם שינויי גובה.

מול הממל"ז (LTI 20-20)

הפעם, הבדיקה נעשתה כך שהרכב שבו הותקן הגלאי נסע מולי על קטע כביש ישר לחלוטין וללא שינויי גובה. מדובר ברכב יחסית קטן שבו הותקנו שני חיישנים בטמבון הקדמי.

הוצאנו את מכשיר הממל"ז ולזרנו על רכב המטרה, בעוד אנחנו נמצאים בשיחת טלפון עם הנהג שהתקדם במהירות חוקית לעברנו.

בבדיקה שערכתי מצאתי שהגלאי רגיש מאוד ללזירה, עד כדי קבלת התראה גם אם "יריתי" בממל"ז לאחד הקצוות של הרכב בכוונה, ולא רק ללוחית הרישוי או למרכז החזית של הרכב. ההודעה הנשמעת מהאפליקציה – "אקדח לייזר" ברורה ומיידית, בדיוק מה שצריך. הרגישות הזו מצויינת לנהג כיוון שמשמעות הדבר היא שיש סיכוי לא רע לקבל התראה על לזירה גם אם השוטר לא "יורה" בדיוק על הרכב שלך באותו רגע, אלא על רכב שנוסע לצידך. בנוסף, גם אם השוטר עצמו טרם קיבל נעילת מהירות על רכב המטרה, הנהג ברכב שעליו לזרו יכול לקבל התראה מהירה שתאפשר לו לבדוק את מהירות הנסיעה שלו.

בבדיקה שלי קיבלנו את ההתראות בטווחים שמגיעים ל- 1.1 ק"מ, הרבה מעבר למגבלות ההפעלה של הממל"ז בישראל. זה טוב. יש לציין שככל שמרחק הלזירה התארך, כך מתפזרת קרן הלייזר מהממל"ז, וכך גדל ה"כתם" שהיא מייצרת על רכב המטרה. אבל גם במרחק הפעלה "חוקי" לפי תקנות ההפעלה של הממל"ז – אנחנו מקבלים התראות מצויינות לרוחב כל חזית הרכב, ואף בלזירה הצידה אל עצמים שלידם חולף הרכב.

הערות: אחד היתרונות הגדולים של המערכת הוא בסינון מצויין של התראות שווא המתקבלות מרכבים בעלי מערכות סיוע לנהג כדוגמת מזדה, סקודה, וולבו, סיאט ועוד. בהתחשב בעובדה שגלאים כמו וולנטיין 1 המצויינים כושלים במשימה זו, מערכת זו מבטיחה וגם מקיימת. סחטיין.

מול גאטסו

בסיס הנתונים של מצלמות הגאטסו אמור להיות מעודכן בשרתי החברה, והאפליקציה מושכת את הנתונים, מתעדכנת בלייב, ומספקת התראות לנהג.

היצרן מבטיח שבסיס הנתונים מעודכן, אני לא בדקתי את רמת העידכון בצורה פרטנית ולא נותר אלא לסמוך על דבריו ולבדוק את העניין בעתיד.

התאמה לאופנוע

המערכת יכולה להיות מותקנת על אופנוע בקלות רבה, אבל עדיין דורשת מעט עבודת חיווט וחיבור חשמל. עם זאת, בניגוד לרכב, את צמד חיישני הלייזר ניתן להתקין כך שאחד יהיה מופנה קדימה, והשני מופנה אחורה. חיישן הרדאר לטובת הדבורה יכול להיות מותקן אף הוא מקדימה, או בתוך הקוקפיט בהתאם לסוג האופנוע. את ההתקנה ניתן לעשות בדומה להתקנות של מצלמות DVR טיפוסיות, כך שה"מוח" של צמד החיישנים נמצא מתחת למושב.

היתרון של שימוש באפליקציה בסלולרי כאן היא משמעותית, כיוון שאם הרוכב עושה שימוש בקסדה בעלת דיבורית BT, הוא יקבל את ההתראות מיד כהודעה מתפרצת ברמקולים שבקסדה. זהו ללא ספק יתרון משמעותי אל מול כל גלאי מכמונות אחר.

אפליקציה

כאמור – ניתנת להתקנה גם על אנדרואיד וגם על IOS (אם כי בבדיקה שלי היא היתה מותקנת על אנדרואיד), וגם על מערכות פתוחות המותקנות ברכב. אהבתי את ההתממשקות עם ווייז וגוגל מפות, וכן פיצ'רים כמו דיווח על משטרה (בדומה לפיצ'ר הדיווח של ווייז).

ניתן להגדיר באפליקציה שתיפתח אוטומטית עם חיבור BT לרכב, וכן שביחד איתה תפתח גם אפליקציית ניווט כמו ווייז או גוגל מפות. חלונית ההתראה יכולה לצוף על המסך כך שניתן בנתיים לעבור ליישומים אחרים מבלי לאבד את הפוקוס על האפליקציה.

הנה כמה צילומי מסך:

מחיר

להבנתי, המחיר של מערכת zVooV יעמוד על כ- 4500-4900 ש"ח. לא זול, אבל זול משמעותית מתשלום דו"חות מהירות, תשלום שכר טרחה לעורכי דין, התמודדות עם נקודות חובה ואולי אף אובדן רשיון הנהיגה.

מסקנות

כל מערכת שיכול לעזור לנהג להתמודד עם מערכות אכיפת המהירות – בצורה חוקית כמובן – היא מבורכת. מערכת ה- zVooV הישראלית נראית מבטיחה, ולפחות מבחינת ביצועים במהלך הבדיקות שלי היא בהחלט מספקת את הסחורה.

טווחי הגילוי של לייזר (ממל"ז) הם גדולים, רגישות חיישני הלייזר מעולה, והפילטרים המובנים מונעים התראות שווא שהן המחלה של גלאים רבים אחרים.

טווחי הגילוי של תדר Ka (דבורה) גדולים אף הם, והם מתקרבים למגבלת ההפעלה של המערכת בידי משטרת ישראל, מה שמספק כיסוי טוב ומעלה בפני הדבורה. גם כאן, פילטרים מובנים חוסכים התראות שווא.

העובדה שמדובר בחיישנים עצמאיים המתחברים ישירות לאפליקציה בטלפון מאפשרת גמישות הפעלה, וגם עידכון אוטומטי של בסיס הנתונים של מצלמות המהירות וזאת מבלי לנתק את המכשיר ברכב ולהצטרך לעדכן אותו באמצעות מחשב כמו בגלאים אחרים.

אגב, למרות שהמוצר מותאם ספציפית לישראל, בחברה אומרים שהוא יכול לעבוד גם בחו"ל והם בהחלט מתעתדים לפתוח את השיווק שלו גם למדינות רבות אחרות.

חסרונות

המחיר הגבוה יכול להוות חסם לרכישת המערכת, אבל נהגים או רוכבים שצריכים להגן על הרישיון שלהם ושכבר ניכוו בעבר מתשלומים על קנסות ועורכי דין יבינו בוודאי את המשמעות של התקנת מערכת כזו.

התקנת חיישני הלייזר בטמבון הרכב היא קבועה ודורשת קידוח, אם כי כאמור ניתן להתקין אותם גם באמצעות מתאמים לגריל הרכב.

החיבור של החיישנים לאפליקציה עשויה להיות גם חיסרון במידה והטלפון נמצא במצוקת סוללה (אם כי כמובן ניתן לחבר אותו לטעינה). בנוסף, חייבים לתת את הדעת למצב פוטנציאלי של תקיעת האפליקציה או הטלפון כולו, מה שלא קורה בגלאי חומרתי ייעודי.

לפרטים נוספים:

http://www.zzvoov.com

אין באמור משום עידוד עבירה על החוק. תמיד יש לנסוע בהתאם לתנאי הדרך וכמובן להקפיד על החוק. סעו בזהירות.

One Comment

Add a Comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נגישות