על אטמי אזניים

כרוכבי אופנוע, ולא משנה על איזה כלי אנחנו רוכבים, אנחנו מגלים שאחרי רכיבות ארוכות יש לרבים מאיתנו תופעות של צפצופים/צלצולים באזניים ברמות שונות של חוזק. הסיבה לכך היא כמות הרעש בעצמה משתנה שאנחנו נחשפים אליו בכל פעם שאנחנו עולים על הכלי שלנו – גם במהירויות נמוכות ובטח שבטח ברכיבות מהירות. מבלי לערוך לאף אחד בדיקת שמיעה מקצועית אני מהמר על כך שרמת השמיעה של כולנו נפגעה במידה כזו או אחרת ביחס לנורמה לאדם בגילנו, והיא עלולה להמשיך ולהתדרדר ככל שנמשיך לרכוב.

רעש חזק הוא גם גורם מעייף, ולאו דווקא בצורה מודעת. ככל שאנחנו עייפים יותר, אנחנו מתרכזים פחות ברכיבה. לעיתים, לרעש יש אפילו השפעה של תחושת כאב, וכמובן שגם היא משפיעה לאורך זמן על כושר הריכוז שלנו.

מפה לשם, לא משנה אם אתם רוכבים חסרי הומור במועדון האופנועים הישראלי ומורגלים ברכיבה בנתיב השמאלי על 90 עם 14 ארגזים בכל צד ו-וסט צהוב ונצנצים סביב האופנוע, או אולי רוכבי קאסטום נטולי רכיבות מבחן שרוכבים עם אגזוז פתוח ומתלוננים על הרעש, או רוכבי אופנועים ספורטיביים שיורדים לגרזן באחד מהכבישים החביבים עליכם או טסים לכביש הצפון דרך כביש 6 במהירות תלת ספרתית גבוהה – ללא הגנה על האזניים שלכם (ושל המורכב/ת שלכם) אתם פשוט גורמים לעצמכם נזק הולך ומצטבר לאורך השנים – ולא רק, אלא שהנזק הזה הוא בלתי הפיך. כדאי שתקראו את הפוסט הזה.

אז מהו "רעש"? מדובר בצליל או גלי קול (שחייבים תווך שבו הם עוברים, לצורך העניין ולטובת המאמר הזה – האוויר שאותו אנו נושמים הוא תווך מוליך קול) שנעים בתדירות מסויימת. האוזן האנושית מסוגלת לקלוט טווח תדרים מסויים, אבל חיות אחרות (או מיכשור ייעודי) יכולים לקלוט גם גלי קול בתדרים מעל או מתחת למה שהאוזן שלנו יודעת לשמוע. את עוצמתו של גלי הקול מייצגים במגוון דרכים, אבל אחת מהמקובלות שבהן היא ע"י ערך של דציבלים או dB.

מקובל להניח שסף הרעש המקסימלי בו לא יגרם לאדם נזק בלתי הפיך הוא בעוצמה של 85 dB ולפרק זמן של 8 שעות ברציפות. על כל תוספת של 3 dB לעוצמת הרעש פרק הזמן המותר מתקצר בחצי. נכון שאת הנזק אנחנו לרוב לא מרגישים מיד. אבל לאורך זמן הנזק הוא בהחלט מצטבר, והתוצאה הסופית היא אובדן שמיעה מורגש וברור ככל שאנחנו מתבגרים בגיל, הרבה מעבר לאובדן השמיעה הנורמלי עקב ההזדקנות הטבעית.

שווה לקרוא עוד על כך כאן:

הטכנולוג: רביב כהן – אביזר הבטיחות החשוב ביותר

ככל שמדובר ברכיבה על אופנוע, הרעש שמגיע לאוזני הרוכב/ת + מורכב/ת בנוי מכמה אלמנטים שעובדים יחד, והם שונים מאדם לאדם, מאופנוע לאופנוע, מקסדה לקסדה, ואפילו מתנוחת רכיבה אחת לשניה:

  • רעש הרוח
  • רעש המנוע
  • רעש האגזוז
  • רעש הצמיגים על האספלט
  • רעש התנועה מסביב
  • רעש האוויר שנכנס לפתחי האיוורור של הקסדה ו/או פוגע בקסדה באזורים שונים
  • רעש המורכבת שצורחת מאחורה
  • רעש המוזיקה בדיבורית בקסדה (או ברמקולים חיצוניים על האופנוע אם אתם חובבי הז'אנר ואתם בגיל פנסיה)
  • ועוד

אי אפשר למדוד בצורה אוניברסלית ואבסולוטית את הרעש המדוייק שישמע אדם שרוכב במהירות X כיוון שכאמור המדידה תלוייה במספר רב של משתנים. מספיק שהאדם נמוך מעט מהממוצע וראשו אינו נמצא בשיא מערבולת האוויר העוברת מעל המשקף, כדי שישמע רעש אחר מאשר אדם הגבוה ממנו ב- 5 ס"מ. מספיק שאדם יסע עם קסדה בעלת מאפיין אחד (למשל פתח איוורור גדול באמצע הקדקד לעומת שני פתחי איוורור בצידי הראש ועוד אחד במצח) כדי שהרעש שיגיע לאזניו יהיה שונה מאצל אדם אחר. וגם סוג האופנוע ישפיע – נייקד עם מנוע טווין עצבני ועם אגזוז ללא "DB Killer", או אדוונצ'ר גבוה עם משקף רוח בגודל החביב על רוכבי מועדון האופנועים הישראלי, ועם אגזוז תקני למהדרין בתקן יורו 5. בנוסף, אפילו האספלט שעליו נוסעים יכול לייצר רעש שונה לצמיגים בחתך שונה מאופנוע לאופנוע. לכן המדידות אינן אובייקטיביות. ובכל זאת, ננסה.

לדוגמה, מקובל להניח ש:

  • במהירות של 100 קמ"ש אנחנו נחשפים לרעש של כ- 94 dB, ויכולים לשהות בו עד כ- 60 דקות לפני שיווצר נזק בלתי הפיך לשמיעה.
  • במהירות של 120 קמ"ש אנחנו נחשפים לרעש של כ- 97 dB, ויכולים לשהות בו עד כ- 30 דקות לפני שיווצר נזק בלתי הפיך.
  • במהירות של 140 קמ"ש אנחנו נחשפים לרעש של כ- 103 dB, ויכולים לשהות בו עד כ- 7.5 דקות לפני שיווצר נזק בלתי הפיך.
  • במהירות של 160 קמ"ש אנחנו נחשפים לרעש של כ- 106 dB, ויכולים לשהות בו עד כ- 3.5 דקות לפני שיווצר נזק בלתי הפיך.
  • וכן הלאה.

מספרים אלה כאמור עשויים להיות שונים ממדידה למדידה כפי שציינתי לעיל. אבל מה שחשוב הוא העיקרון. תחשבו על הרכיבה האחרונה שלכם לצפון דרך כביש 6. תחשבו לרגע על המהירות שנסעתם בה וכמה זמן שהיתם במהירות הזו, ועכשיו תעשו אחד ועוד אחד.

חשוב מאוד להבין את הסיכון, ובעיקר לא לזלזל בו ולא להתעלם מקיומו. ומן הסתם, ברגע שאנחנו מודעים לבעיה, אנחנו גם צריכים להכיר את הפתרון.

כדי להקטין את רמת הרעש אליה אנחנו נחשפים אנחנו יכולים לעשות אחד משלושה דברים (או לשלב ביניהם):

  1. לקצר את זמני הרכיבה הרצופה שלנו – לא ישים לרובנו שכן לא נבקש מאדם לעצור בצד הדרך כל 15 דקות למנוחה.
  2. להקטין את מהירות הרכיבה הרצופה שלנו – ישים בתנאים מסויימים, אבל נניח שזה לא הפתרון הפרקטי.
  3. להקטין את כמות הרעש המגיעה לאוזניים שלנו – עם זה כבר יש לנו מה לעשות!

קסדה מבודדת רעש טובה

כולנו מחוייבים לחבוש קסדה בעת הרכיבה. אבל בחירת הקסדה הנכונה היא לא רק עניין של צבעים או פוזה, אלא גם של רמת שקט. ישנן קסדות מסויימות שנהוג לחשוב עליהן שהן יותר שקטות מאחרות (תשאלו שאלה ברשת החברתית החביבה עליכם, וסביר להניח שחלק גדול מהתשובות יצביעו על קסדה ממותג ספציפי – שוברט). אבל הצרה היא שהמדידה הזו איננה באמת אובייקטיבית כמו שציינתי מעלה, שכן היא תלוייה במספר רב של אלמנטים, ומספיק שאחד או יותר מהם יהיה שונה במקרה של אדם ספציפי כדי שהוא יחזור לאותה רשת חברתית עם תובנה שונה משל האחרים.

שוברט C3 Pro – האם זו באמת הקסדה השקטה ביותר? או שמא מדובר באגדה אורבנית?

בפעמים שאני התנסיתי עם הקסדה האמורה, לא מצאתי שהיא שקטה מהממוצע על האופנוע שלי. מה שכן ברור הוא שככל שהקסדה בעלת ריפוד עבה יותר (= לרוב מעטפת חיצונית גדולה יותר), ככל שפתחי האיוורור שלה מתוכננים טוב יותר, ככל שיש לה או אין לה כניסת רעש רוח דרך הצדודיות (הרכיבים שמחזיקים את המשקף במקומו), ככל שיש לה או אין לה אלמנטים מעוצבים כדי להקטין מערבולות (ספויילרים) – כן היא עשוייה להיות שקטה יותר. כמה מפתיע שדווקא קסדות "ספורטיביות" הן לאו דווקא אלה המוגדרות כשקטות יותר.

לכן נתעלם לרגע מבחירת הקסדה – לא בגלל שזה לא חשוב, אלא בגלל שהתנודתיות בחוויה הסובייקטיבית של כל אדם היא גדולה מדי מכדי לשמש אינדיקציה ברורה.

אטמי אזניים

אטמי אוזניים נמדדים בין היתר ביכולת הפחתת הרעש שלהם, והערך הזה נמדד באחת משתי צורות – Noise Reduction Rating (או NRR), או Single Number Rating (או SNR – בשימוש בגבולות האיחוד האירופאי), שני ערכים אלה נמצאים בשימוש בצורה דומה. כקו מנחה כללי מומלץ לבחור את האטמים בעלי הניחות (attenuation) הכי גבוה שיש כדי לאפשר לנו לשמוע את הצלילים החשובים ועם זאת להפחית למקסימום את הרעשים שנמצאים מעל לסף, שעלולים לגרום לנזק בלתי הפיך. כשסט אטמים מקבל דירוג של NRR 34 dB או SNR 34 dB, זה אומר שזוהי רמת הרעש שאפשר להפחית מעצמת הרעש הכללית. כלומר, אם אתם נמצאים בסביבה בה הרעש עומד על 104 dB, באמצעות אטמים אלה תופחת רמת הרעש ל- 70 dB.

כהכנה לפוסט הזה שאלתי את חברי הרוכבים מהם אטמי האזניים החביבים עליהם ועם איזה סוגים של אטמים מקצועיים הם רוכבים. התשובות היו מגוונות, אבל אנסה לסכם את הממצאים וגם קצת תובנות בנושא. הנה חלק מהתשובות שקיבלתי, ודוגמאות לאטמים.

הערה: המחירים מתייחסים לשווה ערך בש"ח, ללא התחשבות בעלות משלוח או מע"מ, יתכן ותמצאו אותם במחירים טובים יותר או יקרים יותר – ואם כן, בבקשה כתבו בתגובות מטה. אין סדר הגיוני לרשימה.

עוד הערה: את רוב האטמים הרב-פעמיים ניתן לרכוש באמאזון, איביי, או ע"י חיפוש מהיר בגוגל. חלקם גם ניתנים לרכישה בארץ.

אטמים חד-פעמיים 3M E-A-Rsoft – מגיעים באריזות של 200 יחידות, NRR 33 dB (תודה ליהודה לוי), מחיר כ- 200 ש"ח. לדעתי, התמורה הטובה ביותר עבור הכסף. שים זוג ספייר בשקית הסגורה בכל כיס של כל מעיל רכיבה כך שתמיד יהיו בהישג יד, משתמשים לאותו יום רכיבה, ובסופו זורקים לפח. סטרילי, נקי, עובד מצויין, ולא כואב בכיס אם מאבדים זוג:

אטמים חד-פעמיים Mack's או מותג Life של סופר פארם – מגיעים באריזה של 6 עד 10 זוגות אטמים, NRR 32 dB, מחיר כמה עשרות ש"ח בהתאם לסוג:

אטמים רב-פעמיים Mack's של סופר פארם – מגיעים בסט של זוג אטמים, NRR 27 dB (תודה לינון דוד אמיר ואחרים), מחיר כ- 30 ש"ח. הערה: בעלי צלעות שעשויות להפריע באוזן לאורך זמן. דו-שימושיים, אמורים גם לדחות מים, לכן הייתי פחות סומך עליהם בתור מפחיתי רעש:

אטמים חד-פעמיים אחרים – עלי אקספרס, עליבבא או אתרים סיניים אחרים – אטמי אזניים הם לרוב מוצר low tech ללא הנדסה מתוחכמת או צרכים מיוחדים, אבל חשוב שהוא יעבוד, אחרת אין טעם לקנות אותו גם אם הוא עולה "רק" $0.99. האם המוצרים הסיניים שנמכרים תחת מותגי מדבקה ו/או כאילו מותג מקורי כמו 3M אך ברור לכולם שהם מזוייפים – עומדים בתפקיד שלהם ועושים את עבודתם נאמנה? אני לא יודע, לא לקחתי אותם לבדיקות. אבל דווקא כשמדובר במוצר שאמור לשמור על הבריאות שלי, ושמחירו ממילא לא גבוה במיוחד, אני אעדיף לרכוש אותו ישירות מהיצרן או מספק מוכר כמו אמזון. בכל מקרה, אין פסול במתן פרנסה לסינים, ואיש הישר בעיניו יעשה.

אטמים רב-פעמיים Alpine MotoSafe Pro – מגיעים בסט של שני זוגות אטמים, NRR 27 dB ו- 30 dB + נרתיק נשיאה נוח (תודה ליובל אלמו, עידן גרונברג ואחרים), מחיר כ- 150 ש"ח:

אטמים רב-פעמיים ANBOW Noise Cancelling Earplugs – מגיעים בסט של זוג אטמים, NRR 32 dB + מיכל אלומיניום לנשיאה נוחה (תודה לדוד ליכטמן ואחרים), מחיר כ- 50 ש"ח:

אטמים רב-פעמיים NoNoise Motor – מגיעים בסט של זוג אטמים, SNR 21 dB + מיכל אלומיניום לנשיאה נוחה (תודה לאבי דבוש, קובי ליאני ואחרים), מחיר כ- 100 ש"ח. הערה: חשוב לבחור את המוצר הכתום המתאים ל- Motor, כיוון שיש להם גם מוצרים המיועדים למטרות אחרות. אני ממליץ לרכוש גם חוט לחיבור, כי קל לאבד אותם בתוך תעלת האוזן אם דוחפים אותם עמוק מדי:

אטמים רב-פעמיים Flare Isolate – מגיעים בסט של זוג אטמים, SNR 36 dB + מיכל אלומיניום לנשיאה נוחה (תודה לאלכס סובו), מחיר בין כ- 150 ל- 300 ש"ח. הערה: אטמים מתכתיים, ולכן הם עשויים, בתנאים מסויימים, לכאוב באוזן. יש להם מספר מוצרים בעלויות שונות, ואמורים להיות מקצועיים במיוחד:

אטמים רב-פעמיים Eargasm – מגיעים בסט של זוג אטמים (בשני גדלים שונים, להתאמה לכל אוזן), NRR 16 dB + מיכל אלומיניום לנשיאה נוחה (תודה ליוסי וויינשטוק ואחרים), מחיר כ- 130 ש"ח. הערה: מתיימרים לספק הנחתת רעש לרעשי רוח ומנוע, תוך כדי שמירה על מה שחשוב לשמוע:

אטמים רב-פעמיים Thunderplugs Pro – מגיעים בסט של זוג אטמים (בשני גדלים שונים, להתאמה לכל אוזן), NRR 26 dB + פילטר נוסף ל- 16 dB לסביבות פחות רועשות + מיכל אלומיניום לנשיאה נוחה + שרוך לקשירה (תודה לצח ניצני), מחיר כ- 130 ש"ח:

אטמים רב-פעמיים Decibullz DIY Custom Molded Ear Plugs – מגיעים בסט של זוג אטמים הניתנים לעיצוב בצורה אינדיבידואלית בהתאם לצורת תעלת האוזן שלכם, NRR 31 dB (תודה לניר ברניב), מחיר כ- 130 ש"ח. הערה: מאפשרים לישה ועיצוב מחודש של האטמים כדי להגיע להתאמה מקסימלית, בניגוד למוצרים אחרים אותם מכינים פעם אחת ולאחר מכן לא ניתן לעצב מחדש:

אטמים רב-פעמיים מותאמים אישית של מכוני שמיעה (כדוגמת "הדים" ואחרים) – מדובר בסטים שאמורים להיות איכותיים מאוד ועלותם לא זולה, אם כי היא בהחלט עשוייה לתת מענה מצויין לבעיית רעש.

שמעתם?

2 Comments

Add a Comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נגישות