רוצים לנסוע לטייל עם אופנוע בחו״ל? קחו צ'ק ליסט

מרגע שמגיע חודש יוני ועד לקראת סוף ספטמבר, בכל בוקר כשאני פותח את אפליקציית פייסבוק ועובר על העידכונים האחרונים המתקבלים מחברים שלי, אני מגלה יותר ויותר אנשים שיוצאים, נמצאים במהלך, או חוזרים מטיול אופנועים כזה או אחר, בעיקר באירופה (אם כי ישנם גם כאלה הנוסעים לארה"ב או למקומות אחרים בעולם). אולי זה קורה גם לכם. אם אתם נמצאים פה, סימן שגם לכם, כמוני, ה"קופיקו" שלכם מושך לכם חזק מאוד באוזן ומעודד אתכם לקום ולעשות מעשה.

אז אתם רוצים לצאת לטיול אופנועים בחו"ל? החלטתם על יעד? תאריך? יש לכם כיוון? אוקיי, מה הלאה? איך מתכוננים לטיול שכזה? מה צריך להביא איתכם? מה לא צריך להביא?

בניגוד לטיול ברכב או בכל אמצעי תחבורה "גדול" אחר, טיול אופנועים הוא הרפתקאה מעין עצמה. גם בגלל האווירה המיוחדת שכלי דו-גלגלי מכניס לכל סוג פעילות שאנחנו עושים, גם בגלל האהבה שלנו לכלים כאלה, וגם בגלל העובדה שמדובר בכלי תחבורה בו מרחב האיחסון מצומצם מאוד יחסית למכונית רגילה. אין מקום למזוודה גדולה, אין מקום אפילו לטרולי קטן, וכל מה שאתם לוקחים אתכם צריך להיכנס בתיקים – בין אם מזוודות צד ו/או ארגז קשיחים (מובנים, כמו אלה הנמצאים על אופנועים גדולים), ובין אם מזוודות חצי קשיחות או אפילו תיקי אוכף. ישנם כמובן אופנועים המגיעים ללא שום ציוד איחסון, ואז מלאכת האיחסון הופכת להיות מעט יותר מסובכת. ישנו כמובן גם התסריט של רכיבה בזוג על אופנוע, ואז מרחב האיחסון המצומצם גם כך קטן בחצי, בעוד שכמות הציוד הכללית גדלה לעיתים פי שניים.

europe-bike-trip-1

בנוסף, בניגוד לטיול "רגיל" בו ניתן להתחבא מפני פגעי מזג האוויר בתוך המכונית או להחליט שפשוט לא יוצאים מהמלון או שנשארים באיזה מרכז קניות סגור, על אופנוע קצת יותר קשה להתחבא מהגשם והקור מצד אחד, או מפני השרב והחום המהביל מצד שני. אין מטריה, אין מזגן, והמסלול קורא לנו להמשיך להתקדם. אי אפשר לעצור.

את הציוד שלנו אנחנו צריכים לשאת עלינו, ולכן כדי להימנע מחיטוט ממושך בתוך הארגזים או התיקים, כדאי לתכנן את האריזה בצורה מושכלת כך שכל דבר מסודר לפי מחלקות, ובמקום ייעודי. אפשר ורצוי גם לחלק לשקיות כך שלא יתערבבו לכם דברים.

ניסיתי להכין לכם צ'ק ליסט שמתייחס לחלק גדול מהשיקולים שצריך לקחת בחשבון בזמן שמתכננים טיול אופנועי כביש לחו"ל – עם דגש ספציפי לכיוון אירופה. זו רשימה אישית המכילה המון פריטים, חלקם עשויים להראות לכם כמיותרים, ואולי יראה לכם שהיא לא מושלמת (יש לכם טיפים? שתפו!), אבל זו נקודת התחלה טובה שממנה אפשר רק לשפר.

מה שחשוב לדעת הוא שהרשימה היא נקודת התחלה, וכל אחד יקח ממנה את מה שעושה לו שכל. בסופו של דבר – המקום על האופנוע מוגבל, ולכן אנחנו צריכים לקחת ציוד ולארוז בצמצום, ואם אפשר להשתמש בפריט אחד לכמה מטרות – מה טוב. בכל מקרה – לא חייבים לקחת את כל מה שכתוב כאן!

צריך לזכור: הרשימה מתייחסת לטיול אופנועי כביש על כבישים סלולים, ללא כל נגיעה לאלמנטים של שטח לא סלול כזה או אחר.

אז בואו נתחיל, לא בשום סדר הגיוני, אבל מחולק לפי נושאים כלליים:

ציוד רכיבה כללי

זה ציוד כללי שתצרכו לכל רכיבה, ולכן תתחילו כאן:

  • חליפת רכיבה ממוגנת – רצוי מבד קורדורה כיוון שהוא גם עמיד מאוד בפני שיפשופים, וגם עמיד למים, רצוי עם אפשרות לאיוורור, ורצוי עם שתי בטנות פנימיות – אחת עמידה למים לטובת מזג אוויר גשום במיוחד, ואחת לחימום, ואם יש לכם סט קומפלט שכזה אתם יכולים לסגור לכם פינה של ציוד רכיבה לכל מזג אוויר ולכל מצב.
  • אם אין לכם חליפה תואמת שני חלקים, אפשר בהחלט להשתמש במעיל עליון העומד באותם תנאים, ולהוסיף מכנס רכיבה ממוגן הכולל מיגוני ברכיים, או מכנס ג׳ינס ייעודי לרכיבה הכולל חיזוק קורדורה/קוולאר ומיגוני ברכיים.
  • קסדה סגורה עם משקף בהיר – אם יש לכם משקף שמש פנימי מובנה, סבבה, אבל אל תסעו באופן קבוע עם משקף כהה. כדאי שעל משקף הקסדה יותקן פין-לוק למניעת הצטברות אדים.
  • כפפות לרכיבת מזג אוויר "רגיל" – רצוי שהן יהיו עם יכולות טאץ' לתיפעול סלולרי תוך כדי רכיבה בלי צורך להוריד את הכפפות.
  • מגפי רכיבה, ואם לא מגפיים אז בטח שבטח לא סתם נעליים רגילות, אלא נעלי רכיבה ממוגנות.
  • מיגון גב (נפרד או כחלק מחליפת הרכיבה), או…
  • ווסט מתנפח – בידקו היטב מהם הכללים להטסה של ווסט כזה בהתייחס למיכלי לחץ האוויר שבו, ובכל מקרה אם אתם לוקחים – פעלו לפי הוראות חברת התעופה הכניסו את הווסט כשהוא לא דרוך (אם הוא אלקטרוני) וכשהוא ״פרוק״ ממיכלי האוויר (אם יש לכם אפשרות כזו, בד"כ בווסטים המכאניים) בתוך המזוודה בבטן המטוס (כלומר לא עליכם ולא בטרולי בתא הנוסעים).

ציוד חורף וגשם

כן, סביר להניח שירד עליכם גשם גם בקיץ (תלוי כמובן במדינה)… כשגשום ואפור בחוץ לא כיף לרכוב, אבל בגלל לו"ז הטיול אתם תצאו בכל מקרה. רצוי להתכונן לכך מראש לפי תחזית מזג האוויר הצפוייה לאותו יום וזאת כדי לא להצטרך לעצור בצד באמצע הגשם ולארוז הכל בצורה אטומה. לכן, בנו לכם ערכת גשם איכותית שיהיה לכם קל לשלוף מאחד הארגזים בעת הצורה, ובה יהיו כל הפריטים הרלוונטיים. זכרו זול עולה ביוקר, עדיף להשקיע פעם אחת בציוד איכותי מאשר לסבול כל הדרך:

  • חליפת גשם טובה ואטומה המתקפלת לגודל קטן (רצוי שני חלקים שאותה אפשר ללבוש בזריזות כי סרבל חתיכה אחת מסורבל יותר).
  • כפפות גשם – הן לא תופסות הרבה מקום ועושות קצת יותר נעים ביום גשום. רצוי שגם הן יהיו טאץ'.
  • ערדליים ללבישה מעל הנעליים (לא דרוש במידה ומגפי הרכיבה שלכם ממוגנות מים).
  • שכבת חימום נוספת ו/או ביגוד טרמי במקרי קיצון בהם 2 שכבות לא מספיקות, לרכיבה באזורים קרים במיוחד – קחו בחשבון שרכיבה באלפים או הרים גבוהים אחרים תביא את הטמפרטורות לקרוב ל- 0 או אפילו מתחתיו, גם בחודשי האביב/סתיו, ובכל מקרה אפילו בקיץ הטמפרטורות יכולות להגיע אל מתחת ל- 10.
  • חם-צוואר/באף, שימושי בעיקר לחסימת הרוח באזור הצוואר.

בנוסף:

  • שקיות אטומות למים ייעודיות לאריזת ציוד בתוך התיקים שאפשר להכניס לתוכן את כל הדברים הכי חשובים (דרכון, כסף, מכשיר סלולרי, סוללה ספייר, מטענים, ציוד חשוב אחר) שלכם, במידה ונתקלתם במבול קשה במיוחד.
  • אם יש לכם תיק גב/תיק מיכל או תיק זנב – תדאגו שיהיה לו כיסוי עמיד בגשם ו/או שהחומר ממנו הוא מיוצר יהיה עמיד במים, אחרת כל התוכן שלו ירטב וחבל.

ציוד נלווה לרוכב/רוכבת

זה ציוד אישי נוסף שכל אחד צריך שיהיה לו באזור שקל להגיע אליו (תיק מיכל, החלק העליון של הארגז וכו'):

  • משקפי שמש
  • אטמי אזניים (חד פעמיים, רב פעמיים בהתאם למה שבא לכם)
  • מגבונים לחים
  • נייר טואלט
  • בקבוק מים קטן
  • כסף לתשלומי אגרה/קניות קטנות
  • עידכון 2021 – אלכוג׳ל, מסיכות ומגבוני דיטול או אחרים לחיטוי משטחים וציוד רכיבה

כלי עבודה ותיקון שונים

אנחנו רוכבים על אופנועים במצבים שונים, ולצערנו תמיד יש סכנת תקלה מכאנית או פנצ׳ר. כדאי להיות מוכנים כדי לחסוך עגמת נפש.

שימו לב: חלק מהכלים הללו עלולים לא לעבור בידוק בטחוני בשדה התעופה לכן הקפידו לא לשכוח אותם בטעות בתיק הגב כשאתם באים לעלות לטיסה, יחרימו לכם אותם בשדה וחבל… שימו במזוודה שהולכת לבטן המטוס.

מינימום:

  • מולטי-טול מסוג לדרמן או מקביל, איכותי
  • מברג שטוח + מברג פיליפס בינוניים
  • סט איכותי של מפתחות אלן או מפתחות כוכב (אלן ליפנים ואיטלקים, כוכב ל-במוו… בדקו איזה מהם מתאימים לאופנוע שלכם ו/או לאופנוע שאותו אתם עומדים להשכיר, ואם אתם לא יודעים, תשאלו במוסך שלכם)
  • שפיץ פלאייר + קאטר
  • מפתח שבדי קטן
  • 10-20 אזיקונים גדולים וחזקים במיוחד
  • גליל דאקטייפ חזק במיוחד
  • איזוליר בנד
  • אמצעי תאורה (רצוי פנס ראש) + אמצעי לסימון במידה ואתם נתקעים בצד הדרך בלילה
  • ערכה לתיקון פאנצ'רים הכוללת תולעים/פטריות – רצוי לדעת גם איך להשתמש בהם
  • מיכלי גז לניפוח צמיג (זכרו שמיכלי הגז לא עולים למטען היד בטיסה, קחו את זה בחשבון) או משאבה נטענת או משאבה ידנית ניידת

למגדילי ראש:

  • סט בוקסות בגודל ספציפי (בדקו שהוא מתאים לאופנוע שלכם ו/או לאופנוע שאותו אתם עומדים להשכיר, ואם אתם לא יודעים, תשאלו במוסך שלכם)
  • בוסטר להתנעה בעת חירום – שימושי מאוד גם לטעינת סמאטרפון (לא לשכוח לטעון אותו אם משתמשים בו)
  • צינורית ארוכה וגמישה (מטר, מטר וחצי) לטובת שאיבת דלק במקרה הצורך.
  • ווסט זוהר – יש מדינות באירופה שמחייבות רכיבה עם ווסט זוהר, בידקו בהתאם ליעד שלכם
  • שמיכת מילוט
  • כפפות חד פעמיות ו/או כפפות עבודה דקות
  • רצועות קשירה + ראצ'ט
  • שווה להכיר פעולות תחזוקה בסיסיות כמו החלפת ידיות או רגליות ברקס/קלאץ׳, החלפת כבל קלאץ׳ (אם יש כזה) חיזוק מראות שיצאו ממקומן, החלפת נורה שרופה (אם זו לא תאורת LED), מיקום המצבר ועוד (בדקו איך עושים את כל זה באופנוע שלכם ו/או באופנוע שאותו אתם עומדים להשכיר, ואם אתם לא יודעים, תשאלו במוסך שלכם)

ציוד לאחסון וקשירה על האופנוע

אם אתם נוסעים בטיול מאורגן ובו יש רכב מלווה – התפנקתם. אבל אם אתם מאלה שיוצאים לבד עם סכין בין השיניים, אז תצטרכו להעמיס הכל על הכלי. לכן הצטיידו באמצעים מתאימים:

  • תיק מיכל פונקציונלי + כיסוי עמיד בגשם (ולבדוק שהוא מתאים לאופנוע שאתם מתכוונים לרכוב עליו, ושקל לכם לפרק ולהרכיב אותו) – ו/או…
  • תיק גב נוח לרכיבה ועמיד במים (במידה ואי אפשר לדחוף את הכל לתוך המקום שיש לכם וגם נוח להוצאת פריטים שנחוצים לכם לשוטף, בטח אם אין לכם תיק מיכל) – ו/או…
  • תיק זנב טוב ו/או תיק זנב גדול פריק ועמיד במים במידה ואין ארגז או אם אתם זקוקים לעוד נפח איחסון.
  • תיקי בד לתוך המזוודות כדי שיהיה קל להעלות ולהוריד את הציוד לאופנוע במקום לפרק את כל המזוודות (שימו לב שבדגמי אופנועים מסויימים כמו במוו יש ארגז אחד שהוא גדול יותר מהשני, שווה לבצע בדיקה על יבש כשאתם עוד בארץ).
  • רשת גומי לקשירה או כבלי גומי לקשירה.
  • כבל ארוך לקשירת הקסדה והמעיל לאופנוע במידה ויורדים ממנו + מנעול קומבינציה או מנעול ומפתח (זה פשוט נוח, במקום להיסחב עם כל הציוד עליכם בחום) – אפשר לקנות בחנויות של אופניים בכמה עשרות שקלים.

אמצעי ניווט

כשאתם מטיילים בטיול מאורגן שבו מישהו מוביל אתכם – אתם פחות צריכים להתעסק בניווט, אבל אני אוהב לדעת לאן אני נוסע:

  • הפעילו את שירות Google Location History בטלפון שלכם (אם הוא לא מופעל) ולבדוק שהוא עובד – זה יתעד את כל המסלול שלכם מבלי להצטרך להפעיל תוכנה ייעודית.
  • אם אתם מתעקשים להקליט את המסלול באמצעות תוכנה ייעודית בדקו אפליקציות כמו Relive ואחרות.

בטיולים עצמאיים – מינימום:

  • תוכנת ניווט שאתם רגילים לעבוד איתה. חשוב לציין שבתוכנה כדאי מאוד שתהיה אופציה לשני דברים מאוד חשובים: הראשון – ניווט עם נקודות ביניים (לטובת הכנת ציר רכיבה יומי, לא תמיד תרצו לנסוע בציר הקצר ביותר בין נקודות). השני – יכולת עבודה באופליין, במידה וחבילת הדאטה נגמרה או שאתם נמצאים באזור נטול קליטה סלולרית.
  • להכיר את המסלול, בגדול, ולדעת מאיפה יוצאים, דרך איפה נוסעים, ולאן צריך להגיע.
  • רשימת מלונות כולל כתובות ומספרי טלפון (במקום קל ונגיש לשליפה, רצוי להדפיס בפונט קריא כדי שיהיה קל להראות למישהו מקומי במידה ואתם צריכים לקבל כיוונים).

למגדילי ראש:

  • מכשיר ניווט עמיד למים עם המפות המתאימות (כמו גרמין, IGO או אחרים) + מטען + דרך לחבר אותו לאופנוע (כמו למשל החיבור הייעודי בחלק מאופנועי במוו) – בדקו שהמפות מעודכנות ושאתם יודעים לעבוד עם המכשיר – גם עם הכפפות על הידיים.
  • מפות (כמו של פעם, לגיבוי, במיוחד אם מדובר בציר מסובך במיוחד).
  • מסלול עם נקודות ציון – מודפס על נייר, לגיבוי.

תקשורת כללי

מינימום:

  • סלולרי + מטען + כבל מתאים (זוכרים כפפות טאץ'?).
  • חבילת דאטה ושיחות חו"ל (אפשר לרוב גם לרכוש סים מקומי אבל לא תמיד זה יהיה זול יותר, לבדוק עם הספק הסלולרי שלכם).
  • מתקן לאופנוע לחיבור הסלולרי לטובת ניווט או כל מטרה אחרת (קחו איתכם מתקן שקל לפרק ולהרכיב גם על אופנוע שכור), ורצוי אחד שמשכך זעזועים ורעידות כדי לא לדפוק לעצמכם את המצלמה של הסלולרי…
  • כיסוי עמיד למים לסלולרי (אלא אם המכשיר בעצמו עמיד במים).
  • מטען לאופנוע – לבדוק שהוא באמת מטעין גם כשהטלפון עם מסך דולק ועם תוכנת ניווט פועלת, אחרת הסוללה תתרוקן לכם מהר מאוד (לפני הנסיעה רצוי לבדוק באופנוע שאתם משכירים האם מדובר בחיבור USB רגיל, או בשקע מצית, או בשקע DIN קטן ולדאוג למטען מתאים).
  • סוללה ספייר או מטען חיצוני המתאים למספר טעינות + כבל המתאים (סוללה בקיבולת 12,000 מיליאמפר תהיה מעולה ותספיק לכם ל- 3-4 טעינות מלאות במחיר לא יקר יחסית).
  • פליי ליסט למוזיקה, למי שחייב + הורדה אופליין של המדיה כדי לחסוך דאטה.
  • להוריד את המפות של הניווט אופליין כשאתם בארץ/בבית המלון הראשון וזאת כדי לחסוך דאטה.

למגדילי ראש:

  • מתאם כרטיס זכרון לטלפון סלולרי כדי להוריד תמונות או להעתיק מידע (פחות קריטי אם יש לכם נפח איחסון גדול במכשיר).
  • אם אתם מתפנקים ויש לכם מקום ספייר – טאבלט + מטען – שימושי מאוד להעלאת תכנים בצורה נוחה יותר מאשר סלולרי, אפשר גם לבדוק את ציר הנסיעה למחר ועוד.

תקשורת עם ישראל

  • תיאום נקודות עם אנשי קשר בישראל, כולל תדרוך מה לעשות במידה ולא נוצר קשר בזמן המתוכנן.
  • פרטי פוליסת ביטוח חו״ל עם כל מה שצריך לדעת (גם אתם וגם יקיריכם שנשארים בארץ) במידה וחס וחלילה אירע מקרה שמחייב הפעלה שלה.
  • פרטי קשר למקרה חירום.

תקשורת בין הרוכבים

מינימום:

  • דיבוריות מותקנת על הקסדה לכל רוכב או למספר רוכבים בקבוצה (למשל המוביל, המאסף, ואחד באמצע) + מטען. לבדוק שזה עובד לכם היטב כשאתם עדיין בארץ, ולבדוק מהו הטווח האפקטיבי בין הרוכבים (שימו לב למותג של הדיבורית – קארדו, סנה, מידלנד או סתם סיני, כיוון שחוסר אחידות במותגים תמנע מכם לנצל את יתרונות השיחה בקבוצה, וזיכרו שבחיבור אינטרקום באמצעות בלוטות׳ הטווח מוגבל לכמה מאות מטרים במקרה הטוב).
  • רשימת קשר עם מספרי טלפון של כל חברי הקבוצה המצטרפת לטיול + איש קשר למקרה חירום (רצוי באנגלית, על כל מקרה).
  • קבוצת וואטסאפ ייעודית לטיול, ואם יש קשקשת, לשקול להקים קבוצה נוספת נטו לעידכונים של המוביל כדי שדברים חשובים לא ילכו לאיבוד במורד התמונות והסרטונים שאנשים מעלים לשם.

למגדילי ראש:

  • מכשירי קשר קטנים (ווקי טוקי) בעלי טווח של כמה ק״מ שיכולים לעזור לכם לתקשר בטיולים רגליים או במהלך סיורים עירוניים, וזאת מבלי לבזבז מחבילת הדאטה או שיחות החו״ל שלכם.

ציוד ובגדים אישיים

בגדים בחישוב לפי מספר ימי הטיול, ואם הטיול ארוך מכ- 5 ימים, כנראה שתצטרכו לעבור לכביסה כי לא יהיה לכם מקום לשאת בגדים לתקופה ארוכה:

  • חולצות טריקו קצרות + ספיירים למקרה של בגדים רטובים (לגברים קצת יותר קל כי אפשר "למחזר" בגדים) – אם תקחו חולצות דרייפיט שמתייבשות מהר, תוכלו לכבס אותן כל ערב במלון וכך תחסכו קצת מקום בתיקים.
  • חולצת טריקו אחת ארוכה
  • בגד ים ומכנסיים קצרים
  • תחתונים
  • גרביים + גרביים נוחות/עבות/מחממות
  • מכנס שהוא בנוסף למכנס הרכיבה לטובת סיורים עירוניים, ארוחות ערב וכו׳
  • חולצה ״ראוייה״ ליציאות בערב
  • חגורה למכנסיים למי שצריך

לבוש מחמם (בהתאם ליעד שלכם, חלקו הוזכר כבר למעלה):

  • פליז דק
  • שכבה מחממת נוספת לפלג גוף עליון, ולמי שרגיש – אפילו שתיים (רצוי להתלבש בשיטת שכבות הבצל, עדיף מאשר פריט אחד עבה)
  • מעיל רוח דק מתקפל קטן שלא קשור לציוד הרכיבה, לסיורים, טיולים רגליים וכו׳
  • סט טרמי (מכנס, חולצה)
  • חם צוואר/באף

רחצה:

  • תיק רחצה עם כלי רחצה
  • מגבת נסיעות (כזו שמתייבשת מהר)
  • כלי גילוח
  • דיאודורנט קטן
  • בושם קטן
  • מנקי אוזניים
  • טואלטיקה אחרת

רפואי:

  • כדורים ותרופות אישיות, אם יש
  • נורופן / אדוויל או משככי כאבים אחרים
  • תרופה נוגדת אלרגיות (במיוחד למי שסובל מרגישות מיוחדת לעקיצות דבורה, אוכל מסוגים שונים וכו׳)
  • פינצטה להוצאת גופים זרים (מהעין, אוזן וכו׳)
  • גוזז ציפורניים
  • קרם ידיים יבשות
  • וזלין לשפתיים יבשות
  • קרם הגנה לשמש
  • טלק לטובת שפשפות וכו' אחרי יום רכיבה ארוך
  • פלסטרים עבים ואיכותיים
  • פד אלכוהול לחיטוי
  • יוד / פולידין
  • אלכוג׳ל לידיים
  • מסיכות (קורונה וכו׳)
  • ספריי לפצעים פתוחים או כוויות
  • תחבושת אישית
  • חוסם עורקים (ח״ע)

ציוד עזר:

  • תיק גב קטן ליומיום (הופיע כבר למעלה)
  • תיק עליה למלון כדי למנוע צורך לסחוב ארגזים שלמים מהחניה לחדר וחזרה
  • כובע נגד שמש
  • אולר רב שימושי לכיס (אם יש לדרמן לא צריך עוד אחד, לשאת אותו במקום שקל להגיע אליו במקרה צורך, אבל בכל מקרה לא לשכוח אותו בתיק העלייה למטוס)

חשמל:

  • מטען לכל מוצר חשמלי + הכבל המתאים + בדיקה שהם עובדים במתח הנכון (בעיקר בארה״ב שם עובדים עם מתח 110 וולט).
  • מפצל חשמל ומתאם חשמל חו"ל אם צריך (לעיתים יש רק שקע חשמל אחד או שניים בחדר, ולכן חשוב להביא מפצל כדי לחבר את כל המטענים גם לכם וגם למי שחולק איתכם חדר).

ראייה:

  • משקפי שמש
  • משקפי ראייה/קריאה למי שצריך, ואם צריך אז להביא זוג ספייר כדי לא להיתקע בלי משקפיים
  • עדשות מגע לחובבי הסוגה + חומרי ניקוי ומשקפיים ספייר

נעליים:

  • נעליים נורמליות להסתובב איתן בעיר (רצוי נעלי הליכה פרקטיות שיכולות לשמש גם בטיולים רגליים כשאתם לא על האופנוע)
  • כפכפים לחדר ואיוורור הרגליים

כביסה:

  • סבון כביסה נוזלי או מוצק
  • שקיות ניילון לכביסה וזבל
  • חוט בנג׳י או אחר שיכול לסייע בתליית הכביסה לייבוש

צילום

  • מצלמה + האביזרים הנלווים – אם אתם צלמים בנשמתכם, לכו על מה שעושה לכם את זה, אבל אם לא אני מציע להסתפק במצלמה קומפקטית טובה ו/או לצלם באמצעות הסמארטפון כי בסופו של דבר מצלמה מקצועית דורשת תיק ייעודי, עדשות ועוד סיבוכים.
  • מצלמת דרך (גופרו, גרמין, סוני, DJI או אחרות מהסוג החביב עליכם) + סוללות ספייר + טעינה + חיבור מתאים לאופנוע ו/או לקסדה בזוויות שונות כדי שיהיה מעניין.
  • רחפן קומפקטי + סוללות + מטען + כרטיסי זיכרון אם אתם חובבים את התחום.
  • דרך לפרוק את התמונות / סרטים מהמצלמות כדי לא למלא את כרטיס הזיכרון או מספיק כרטיסי זיכרון ספייר.
  • אם יש לכם מורכב/ת – שווה לתת לו/ה משימה לצלם תוך כדי תנועה – זה מעסיק אותם ומונע שיעמום.
  • כל ציוד הצילום צריך להיות נגיש לשימוש מיידי מצד אחד, אבל מצד שני הוא צריך להיות מאוחסן בשקיות אטומות למים או לפחות שיהיה לכם את האפשרות להכניס אותו לתיק אטום למים אם נפלתם על יום גשום.

כסף ומסמכים

מסמכים במקום מאובטח אך נגיש:

  • דרכון ישראלי + דרכון זר אם יש לכם
  • רישיון נהיגה ישראלי (פלסטיק)
  • רישיון נהיגה ממס"י (נייר) – אל תוותרו עליו, יש חברות השכרה שדורשות אותו, יש ענייני ביטוח שמחייבים אותו, והוא שימושי במקרה של עיכוב ע"י משטרה מקומית (הוא תקף לשלוש שנים, עולה כמה גרושים, ועושים אותו במהירות בכמה נקודות בכל עיר גדולה בארץ).
  • כרטיסי AAA או מקביל (אם רוצים הנחות בכל מיני מקומות)
  • תדפיס של כרטיסי הטיסה שלכם
  • צילום של כל המסמכים הרלוונטיים לחירום בנפרד מהמסמכים + גיבוי בגוגל או ענן אחר
  • עידכון 2021: תעודת מתחסן + הצהרות בריאות בהתאם למה שחובה באותו זמן + בדיקת קורונה בתוקף (PCR או אחרת בהתאם למה שנדרש גם בישראל וגם בארצות היעד, עם פרטי הנוסע באנגלית ומס׳ דרכון).

ביטוחים:

  • ביטוח נסיעות מלא
  • לבדוק האם אתם צריכים גם ביטוח ספורט אתגרי (בד"כ בעלות מזערית)
  • לבדוק האם הם כוללים החזר השתתפות עצמית במקרה של אובדן כלי הרכב (שווה להוסיף, זול יותר מאשר לשלם את הפרמייה היקרה בחברת ההשכרה)

כסף – שיהיה נגיש לשימוש יומיומי מבלי להצטרך לפרק חצי אופנוע, ומצד שני שמרו את חלקו במקום נפרד כך שאם יגנב לכם הארנק/תיק גב, לא תישארו בלי שקל על התחת:

  • כסף מזומן במטבע מקומי
  • כסף מזומן במטבע מקומי בפריטה קטנה לטובת תשלום לתדלוק, בנקודות מעבר, כבישי אגרה, מכונות אוטומטיות ועוד, במקום נגיש שיהיה קל להגיע אליו בלי לרדת מן האופנוע (מאוד חשוב, חוסך המון זמן, מונע פקקים)
  • לפחות 2 כרטיסי אשראי מסוגים שונים, רצוי בשני מקומות שונים (אם אחד מהם ילך לאיבוד), ורצוי שלפחות אחד מהם יכיל צ'יפ
  • לבדוק שאתם יודעים את הקוד (PIN) הסודי של הכרטיסים
  • אם חברת האשראי חוסמת לכם את הכרטיס – תוודאו שיש לכם יכולת לקבל סמסים/וואטסאפ מחברת האשראי

אוכל, מנצ׳יז, כיבוד ושטויות

  • בקבוק מים של ליטר 1 לפחות לכל רוכב לדרך
  • פק״ל קפה אם אתם מכורים
  • חטיפי אנרגיה שלא נמסים בחום, חטיפי גרנולה / בוטנים וכיוב'
  • להכין כל בוקר סנדוויץ' מחדר ארוחת הבוקר של המלון ולקחת איתכם לדרך (ברוב מדינות אירופה המסעדות נסגרות בדיוק כשאנחנו הכי רעבים, ונפתחות שוב רק לקראת 19:00)
  • דברים שיעשו לכם שמח כשאפור בחוץ או בנשמה

תכנון כללי של המסלול ונקודות העצירה

בטיולים מאורגנים שבהם אין לכם השפעה על המסלול זה פחות רלוונטי, מן הסתם. אבל אם אתם מנווטים בעצמכם על מסלול שאתם בחרתם, זה הופך להיות הרבה יותר חשוב:

  • כרטיסי טיסה (מושפעים מנקודת השכרת האופנועים, עלות הכרטיסים ועוד)
  • שתי אסכולות לינה – כולל בדיקת מקום לינה היטב, אכסניות, צילומי חדרים, סוג מיטה, כולל שיקולים של לינה בזוגות או בבודד, נחירות, אטמי אזניים וכיוב'
  • שתי אסכולות מסלול – להשתדל לא לעבור יותר מ- 200-250 ק"מ ביום במיוחד כשמדובר במסלולים מפותלים, עדיף להגיע לבית המלון כל ערב עם טעם של עוד מאשר להגיע סחוטים וגמורים ללא כל חשק להמשיך למחרת, זה טיול, לא מסע כומתה…
  • נקודות מעניינות בדרך, סיפורים מעניינים מההיסטוריה, זווית ישראלית/יהודית, אמנות, וכו׳
  • בדיקת מזג אוויר אופייני לתקופה, לכל יום בנפרד, וקחו בחשבון שמזג האוויר עלול להיות הפכפך
  • תוכניות ותדריך חירום

נקודות לתיאום בין רוכבים

כשאתם רוכבים לבד, אתם קובעים על עצמכם. אבל ברגע שיש מספר רוכבים, עלולה להיווצר בעיה בגלל ריבוי דעות. לכן חייבת להיות ביניכם הסכמה מראש (ובמידת הצורך – כפייה לא-דמוקרטית) על הדברים הבאים:

  • קצב נסיעה
  • מוביל ומאסף, ושאלת השארת רוכב במידה ונוצרים פערים בקבוצה
  • אי עקיפות של המוביל, אי עקיפות מימין או כל משחק אחר בתנועה
  • שמירה על חוקי התנועה המקומיים
  • עצירות ביניים, עצירות תדלוק (טווחים), עצירות לטובת צילומים, שירותים או כל דבר אחר
  • תשלומים משותפים, קופה משותפת
  • המתנה למתעכבים ונקודות לחבירה בהמשך הדרך
  • התנהגות במקרי חירום כמו נפילות, פנצ׳רים, תקלות טכניות, תאונות, פציעות, עיכוב ע"י משטרה ועוד
  • רשימת אנשי קשר לחירום

משטרה וחוק

  • בדיקת חוקי תנועה במדינה הספציפית, ובמיוחד מהירויות מקסימליות ותרחישי קיצון (לשם הדוגמה, אל תסעו אפילו קמ"ש אחד מעל המותר בשוויץ)
  • בדיקת מצלמות מהירות רגילות ו/או מצלמות מהירות ממוצעת על ציר הרכיבה המתוכנן שלכם (או לפחות להיות מודע לקיומן)
  • בדיקת חוקיות תוכנות ניווט (למשל, בצרפת או בשוויץ אסור להשתמש עם תוכנת ניווט שמציגה מצלמות מהירות ומלכודות משטרה)
  • בדיקת צורך ברכיבה עם וסט זוהר
  • בדיקת צורך ברכישת מדבקות המאפשרות נסיעה על אוטוסטרדות או כבישים מיוחדים (למשל באוסטריה)
  • תרחישי עיכוב ע"י משטרה (למשל, תנו לשוטר רק את רישיון הממס"י שלכם ולעולם לא את רישיון הפלסטיק, כי אם יקחו לכם אותו, אז לקחו רישיון נייר שממילא פג תוקף תוך שלוש שנים)
  • חטפתם דו״ח משטרתי? אל תהיו מטומטמים, שלמו אותו בזמן, אחרת תגלו להפתעתכם שזרועות האכיפה יכולות להגיע אל חשבון הבנק שלכם גם בארץ, וסתם תשלמו כפל קנס, ריביות והוצאות עו״ד. לעיתים תיחסמו מכניסה למדינה בעתיד, אם השם שלכם יופיע במעברי הגבול שלהם, וחבל על עגמת הנפש.
  • בדקו האם מותר להיכנס עם האופנועים למרכזי הערים ההיסטוריות (לרוב צבוע בחום בהיר במפות גוגל), אחרת תחטפו קנסות יקרים וחבל.

יש לכם תוספות? הערות? הארות? פניני חכמה שיעזרו לקוראים נוספים? שתפו, בחייאת. תהיו נחמדים.

 

7 Comments

Add a Comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נגישות