ערכת תיקון פנצ'רים – המלצה של מיצו

פנצ'ר באופנוע? מעצבן במיוחד. פעם, בימי הווספות שהיו עשויות ממתכת ולגברים שהיו רוכבים עליהן היתה יד שמאל מברזל (עקב החלפת ההילוכים ביד) – הפתרון היה פשוט. עוצרים, מחליפים צמיג רזרבי, והיידה לדרך (פלוס ידיים מאוד מאוד מלוכלכות). אבל היום אין אופנועים או קטנועים עם גלגלים רזרביים, וכיוון שכך, כל תקר בגלגלי הדו"ג עלול לתקוע את הרוכב/ת באמצע שומקום ללא שום יכולת תנועה.

"רגע, אבל יש פאסט!" יגידו חלק מהקוראים. נכון, יש פאסט (או תרסיסי נוזל דומים), אבל הם טובים רק לחלק קטן של התקרים, ובכל מקרה, אם החור פעור לרווחה בצמיג, הפאסט לא יוכל לסתום אותו בצורה אפקטיבית והוא פשוט ישפריץ לכל עבר. אל תבנו על הפאסט להציל אתכם.

אז מה עושים? כאחד שנתקע פה ושם בעצמו במצבים כאלה, או שרכב עם חבר'ה שהם עצמם נתקעו בגלל תקר, בניתי ערכה אולטימטיבית לתיקון תקרים, והרי ההמלצה שלי לפניכם:

הערה סופר חשובה #1: כל האמור לעיל תופס לצמיגי טיובלס (דהיינו ללא פנימית). יש לכם אופנוע עם גלגלים הכוללים פנימית? תסתדו לבד.

הערה סופר חשובה #2: כל האמור לעיל רלוונטי בפנצ'רים שבהם ניתן לתקן את הצמיג ולהמשיך לנסוע. אם הצמיג קרוע, מרוטש, אם החור ענק מדי, אם הצמיג גמור – אז מן הסתם לא תהיה לכם ברירה אלא לעבור ל- Plan B.

הערה סופר חשובה #3: אחרי תיקון ואחרי שהגעתם הביתה בשלום, חובה להגיע לבעל מקצוע מומחה בתחום כדי שיאבחן את התקר, ואם צריך להחליף את התיקון בתיקון קבוע יותר. אם אין ברירה, תצטרכו להחליף גם את הצמיג (במקרים בהם יש קרע בדופן או שהיו בו כבר 2 תיקונים). אל תשחקו עם החיים שלכם!

Plan A – תיקון דרך

אלה הפריטים שאתם חייבים להחזיק באופנוע שלכם. שימו בארגז, שימו במזוודות צד, שימו בתיק זנב, שימו מתחת למושב אם יש מקום, אבל אל תשאירו את זה בבית כי זה לא ממש יעזור לכם בעת צרה…

1. ערכת דיינה-פלאג ייעודית לאופנוע הכוללת 8 פטריות שלא פוסלות צמיג (לא תולעים, פטריות). זו הערכה האולטימטיבית, קצת יקרה אבל אין משהו טוב יותר מזה, באחריות. נכנסת בקלות לפאוץ' או מתחת למושב האופנוע. ניתן לקנות מילוי חוזר אם צריך. אל תקנו סתם ערכה, חפשו את הדגם הזה הספציפי:

https://www.ebay.com/itm/362177468246

הערה: הלינק הזה יפוג תוקף בשלב מסויים ואני לא אתחזק אותו. אם הוא לא עובד לכם, חפשו באופן עצמאי את הפריט הזה באיביי או אמזון (אל תתפשרו על שום מוצר אחר):

Dynaplug Tubeless Tire Repair Tool Kit Pro Aluminum

אל תקנו את הערכות האחרות של החברה הזו, הן מתאימות לאופניים או לרכבים, קנו רק את הדגם הזה!

מה מיוחד בערכת דיינה-פלאג? מדובר בערכת פטריות, לא תולעים, והפטריות הללו מאפשרות לכם לתקן את הצמיג מבלי לקרוע את הגומי או את רצועות המתכת בתוכו, כך שתיאורטית, אתם יכולים להמשיך להשתמש בצמיג הזה ולא תהיו מחוייבים להחליף אותו בהכרח (ראו הערה סופר חשובה #3 למעלה!). אם צריך, אפשר לדחוף לחור 2 פטריות, ובכל מקרה, בניגוד לתולעים, עצם התיקון בערכה זו כאמור לא פוסלת את הצמיג. השימוש בערכה מאוד פשוט ואינו מלכלך את הידיים, כך שבאמת כל אחד יכול לתקן לעצמו את הפנצ'ר באמצע הדרך.

אחרי שתשתמשו מספר פעמים בערכה, בוודאי תרצו לקנות לעצמכם מילוי חוזר של פטריות. חפשו את המוצר הזה באיביי או אמזון:

Dynaplug Refill Packs

2. אחרי שתיקנו את התקר, צריך למלא את הצמיג. לשם כך קונים שלישיית בלוני לחץ אוויר (15 גרם) בעלות של כ- 40 ש"ח מדקתלון או מכל חנות אופניים. כמובן שלא צריך את זה אם אתם תקועים בתחנת דלק שיש בה משאבת אוויר, אבל הבלונים מאפשרים לכם למלא צמיג גם באמצע שום מקום.

לזה צריך להוסיף מתאם ר' (ברך) כדי שיהיה אפשר להבריג את הבלונים אל הונטיל של הגלגל של האופנוע, גם לרכישה בכל חנות אופניים (התמונה רק להמחשה כמובן).

3. אם אתם רוצים גמישות מלאה למילוי הצמיגים – קנו קומפרסור קומפקטי מעולה (באמת) של שיאומי. מנפח צמיגי רכב ואופנוע, באמת אחלה מוצר. טוענים אותו פעם אחת, והוא יכול למלא כמה צמיגים בלי בעיה באיזה לחץ שאתם צריכים:

https://www.aliexpress.com/item/33031880775.html

הערה: גם כאן, אם הלינק פג תוקף, חפשו את המוצר הבא:

Xiaomi Mijia Portable Smart Digital Tire Pressure Detection Electric Inflator Pump

4. תחזיקו בערכה שלכם גם כלי עבודה מתקפל מסוג לדרמן או דומה, שיש בו פלאייר מתקפל. באמצעות הכלי הזה ניתן לשלוף ברגים או מסמרים או ברזלים שתקועים בצמיג, ואז להשתמש בערכת הדיינה-פלאג כדי לתקוע פטרייה במקום החור. לא צריך משהו יקר, אפשר לקנות כלים כאלה מאתרים סיניים, העיקר שיהיה קומפקטי ונכנס לערכה. משהו כזה (רק דוגמה):

https://www.aliexpress.com/item/10000000615235.html

Plan B – אתם בבעיה

אם כל האמור לעיל לא הצליח, אם ניסיתם והחור לא נסתם, אם שכחתם את הערכה בבית (זה לא ממש עוזר נכון?) – אז אתם תקועים. אם יש לכם מזל, זה באזור של ציביליזציה (טוב נו, מעטים האזורים הבאמת נידחים בארצנו). אם אין לכם מזל, אתם תקועים באמצע כביש 12 בלילה, כשרק אתם וכמה תנים מסביב. זה לא יהיה נעים.

אז מה עושים? כל רוכב חכם צריך שתהיה לו תוכנית ב', ובמקרה הזה – מדובר על מנוי לגרר/חילוץ שהוא עשה מבעוד מועד. מנוי שכזה יעלה לכם כ- 250-300 ש"ח לשנה (רצוי לעשות אותו ביחד עם מועד חידוש ביטוח החובה/צד ג' שלכם), ויאפשר לכם להזמין חילוץ שיוצא אתכם מהצרה.

מה לבדוק לפני שעושים מנוי גרר? קודם כל לבדוק זמינות של השירות, כמה זמן תצטרכו להמתין, האם ניתן לגרור כלי על תקלה חוזרת, מה תקופת ההמתנה מרגע הקמת המנוי ועד לגרירה הראשונה, וכל תנאי נוסף שעלולים להפיל עליכם. אגב, יש תוכניות שמספקות גם אפשרות להזמין מונית ממקום בו אתם תקועים ועד לטווח של ככה וככה ק"מ (שימושי בעיר או קרוב לעיר, כמובן פחות שימושי באמצע הערבה).

עוד אופציה – ידידים

מדובר בעמותה הפועלת ללא מטרות רווח ומסייעת לאנשים בכבישים בכל רחבי הארץ. לא בטוח שהם יוכלו לתקן לכם את התקר בגלגל האופנוע, אבל הם בטח ינסו, ואולי אפילו יגררו אתכם למקום אחר.

הקאץ' – הם אינם פועלים בשבתות וחגים.

מצד שני – היי, באמת מדובר במעשה טוב, אז תפרגנו להם.

לכל מקרה חירום שאינו רפואי חייגו 053-3131310 (24/6)

מה לגבי חומרים למילוי הצמיג ומניעת פנצ'רים?

זו בהחלט אופציה, אבל היא איננה מתאימה לכל אחד ולכל סוג אופנוע. על כך במאמר נפרד.

8 Comments

Add a Comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נגישות