מהי מהירות שיוט?

מאמר זה נכתב בעקבות פוסט שעלה בפורום האופנועים בתפוז.

אז מהי מהירות שיוט? מתי יודע הרוכב שהוא נמצא במהירות הזו? האם היא שונה בין אופנועים מסוגים שונים?

אנסה לענות.

מהירות שיוט היא המהירות בה אלמנטים שונים באופנוע וברוכב חיים בנוחות זה עם זה. כדי להיות יותר ספציפי:

המנוע של האופנוע לא מתאמץ יותר מדי. הוא אינו נמצא בסל"ד גבוה מדי עבורו, אבל גם לא בסל"ד נמוך מדי עבורו. המומנט אולי לא נמצא בשיאו אבל הוא בהחלט במקום נוח שבו פתיחת גז תאפשר האצה, ואם אפשר אז גם בלי הורדת הילוך, אם כי זה בהחלט תלוי בסוג המנוע והאופנוע, ובסוג ההאצה שאותה רוצים להשיג. לדוגמה, אופנוע ספורטב ליטר עם מנוע 4 צילינדרים בשורה יכול לחיות בנעימות רבה בטווח של כ- 6000 סל"ד, אבל הוא יכול להתמודד ללא כל קושי עם תנועה לאורך זמן גם ב- 4000 סל"ד וגם ב- 7000 סל"ד. מצד שני, אופנוע וי-טווין גדל נפח עשוי למצוא עצמו דווקא ב- 5000 סל"ד באותו אזור של נוחות, ומכיוון ששיא ההספק מגיע  לקראת הקו האדום שנמצא הרבה יותר נמוך מאשר באופנוע ליטר מרובע צילינדרים, יהיה רצוי שנשמור את המנוע דווקא באזור ההוא ולא נעלה יותר מדי כשמדובר במהירות שיוט.

תיבת הילוכים נמצאת על הילוך נוח מבחינת יחסי ההעברה, המהירות הנדרשת והסל"ד של המנוע. דהיינו לא ב- 50 קמ"ש בהילוך ראשון, אבל גם לא 80 בהילוך שישי. כמעט תמיד הילוך שיוט יהיה ההילוך הגבוה ביותר, ואם נסתכל על השידוך בין התיבה לבין המנוע, זה יתורגם קרוב לוודאי לתנועה בהילוך שישי בטווח סל"ד של כ- מחצית או שני שליש מהסקאלה.

רוכב האופנוע לא אמור להלחם בצורה מתמדת ברוח העזה, תנוחת הישיבה שלו צריכה להיות נוחה (יחסית) לרכיבה לטווח יחסית ארוך, ובעיקר הוא מרגיש בנוח עם המהירות עצמה והיחס שלה אל התנועה מסביב. איטי מדי זה לא טוב כי זה מעכב את התנועה ומסכן את הרוכב. מהיר מדי זה לא טוב כי זה גוזל המון משאבי קשב מצד הרוכב כל הזמן, מה שכמובן מעייף מאוד. תנוחת רכיבה פשופה כדי להוריד את הראש ממערבולות הרוח מעייפת מאוד לאורך זמן, ותחושת "מפרש" או "נדנודי ראש" הנובעים כתוצאה מהמהירות גם הם מעייפים מאוד את הרוכב.

חשוב מאוד להסתכל גם על המבנה אוירודינאמי של האופנוע, שלא יושפע בצורות קיצוניות ממערבולות הרוח סביב. יש אופנועים שמסוגלים לתת בגז, אבל ברגע שמרכיבים להם ארגז ו/או מזוודות הם מתנהגים בצורה שונה, מה שמחייב את הרוכב להוריד קצב במידה והוא מחפש להמשיך לרוץ במהירות הזו לאורך זמן. מצד שני ישנם אופנועים שממילא נעים במהירות שיוט נמוכה הרבה יותר, ואצלם הוספת מזוודות כלל לא תשפיע על היציבות ברוח משום שבמהירות שבהם הם נעים אין להשפעה זו כל משמעות. אין ספק שמבחינה זו, אופנועים ספורטיביים עטויי פיירינג יהיו הרבה יותר אווירודינאמיים מאשר נייקדים או דו"שים גבוהים, אבל גם אצלם יש רמות שונות של התאמה. ישנם אופנועי ספורט קיצוניים העוברים התאמה של הפיירינג ומיגון הרוח במנהרות רוח המיועדות לבדיקת מטוסים, ויש אחרים שרק נראים מצויין אבל אין בהם שום התאמה אמיתית לתנועת האוויר.

כפועל יוצא של טווח הסל"ד, ההילוך, המבנה האווירודינאמי והמהירות אנחנו גם גוזרים את צריכת הדלק שנמצאת במקום טוב באמצע, לא ניוטראל אבל גם לא פול גז בשלישי.

מכיוון שאנחנו חיים במדינת חוק (לכאורה), חשוב גם להתייחס למשטרה שלא תתנפל עליך בגלל עיכוב התנועה מצד אחד, ורכיבה במהירות מופרזת מצד שני. יש אופנועים שבהם כל התנאים מעלה מתקיימים גם ב- 220 קמ"ש, אבל מכיוון שבישראל זוהי מהירות כפולה מהמהירות הכי גבוהה המותרת בחוק, סביר להניח שלמשטרה תהיה בעיה עם זה, אם יתפסו אותך, וגם לך תהיה בעיה (אלא אם אתה המפכ"ל או קצין בכיר אחר, ואם כך פשוט יוציאו בשם הדובר הודעה לעיתונות שתגיד משהו בסגנון "המשטרה לומדת את פרטי האירוע ולקחים יופקו, במידת הצורך").

איך כל זה מתורגם למהירות אמיתית בשטח?

יש אופנועים שירגישו בנוח כאמור במהירויות גבוהות מאוד, יש אחרים שלקראת 130 יצעקו לך די, ויש כאלה שהמנוע יאפשר לך לרוץ עד 220 אבל הצוואר והגוף של הרוכב יתעייפו מהר, ומהר מאוד הוא יתיישר על מהירות שיוט סבירה שהיא הרבה פחות ממה שהאופנוע מסוגל לתת מבחינה מכאנית.

רוב אופנועי הספורט/ספורט-תיור הגדולים יכולים לשייט בנוחות רבה מאוד במהירות שנעה בין 160 ל- 200 ואולי גם 220, כשכל מה שמעבר לזה בהחלט אפשרי אבל גוזל משאבים רבים ולא נוח לאורך זמן. לא כולם, יש כאלה שבהחלט נוח מאוד לתת בהם גז ואפילו הרבה גז. חשוב לציין שאנחנו מדברים פה על מהירות שיוט, לא מהירות מקסימלית, ולכן מן הסתם המספרים שעליהם אנחנו מדברים נמוכים מהמהירויות המקסימליות שאליהם מסוגלים אופנועים אלה להגיע. אף אחד לא באמת חושב שזה אפשרי לשייט לאורך זמן במהירות של 250 קמ"ש על סוזוקי היאבוסה, למרות שגם הוא וגם כמעט כל שאר אופנועי הספורט-ליטר מרובעי הצילינדרים מסוגלים להגיע ל- 300 קמ"ש, וחלקם אף ליותר מכך (אחרי הסרת ההגבלות האלקטרוניות, אם ישנן כאלה).

מצד שני, אופנועים ערומים ושלל סטריט-פייטרים אמנם יכולים לתת גז אבל גבול הנוחות מבחינת מיגון הרוח ותחושות הרוכב נע סביב ה- 150-180 קמ"ש, לרוב לא יותר מזה. דו"שים גבוהים נעים גם הם סביב המהירויות האלה, אולי מעט פחות, תלוי בסוג האופנוע.

מניסיוני הדל הייתי אומר שבהנחה ואנחנו מתעלמים מהאספקט החוקי הכרוך בכך, רכיבה על רוב האופנועים שמסוגלים לכך במהירות של כ- 160-180 היא האופטימאלית מבחינת שיוט.

פלוס מינוס.

הערת כיסוי תחת: יש לרכוב תמיד בהתאם לחוקי המדינה ויותר חשוב – בהתאם לתנאי הדרך.

One Comment

Add a Comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נגישות