תזכורת בנוגע לרכיבה על השוליים – טייק 2
מכיוון שעם השנים הדור הולך ומתחדש ותמיד יש כאלה שלא מכירים את הדברים, אני מביא את הדברים שכתב אליקו, יו"ר מועדון האופנועים הישראלי, בעריכה קלה:
הסברים: על פי חוקי התנועה אסור לכל כלי רכב לנוע בשול הימני.
דינו של השול השמאלי אינו זהה לזה של השול הימני! אחת ולתמיד ושיהיה ברור לכולם: השול השמאלי הוא בעצם קו הפרדה לבן רצוף, והוא אינו שול. לאחרונה צובעים שני קווים לבנים צמודים כדי להדגיש למי שיש בעיית ראיה או הבנה.
יחד עם זאת, ומתוך הבנה שזיגוג בין נתיבי נסיעה מסוכן יותר לרוכבי הדו גלגלי, לפני מספר שנים קיבלה משטרת ישראל החלטה אסטרטגית לא לאכוף את החוק לגבי רכיבה על שול ימין (וימין בלבד) הזה במקרים מסויימים: פקק/גודש תנועה ואך ורק בתנאי שהרכיבה בשול הימני תהיה איטית עד כדי שתאפשר עצירה פתאומית במקרה ויש רכב עומד על השול או רכב סוטה לשול.
תזכורת נוספת:
המשך הסטטוס-קוו בנוגע להיתר לרוכבי דו-גלגלי לרכוב בשולי הכביש בזמן עומס
תזכורת לרוכבים על השוליים – טיפים
שימו לב, ההבנות הללו אינן מתירות לכם לנוע בשול בשעה שאין גודש תנועה על הכביש, ואינן מתירות לכם לנוע על השול (כשיש וכשאין גודש תנועה) במהירות גבוהה! בכל מקרה ההמלצה היא לא לעבור מהירות של 50 קמ"ש, והכי חשוב לזכור לא לחצות את איי התנועה המקווקוים (הזברות, תמרור ד-14). כשהשול הימני נגמר חוזרים לנתיב התנועה הרגיל, ורק לאחר שמסתיים אי התנועה המסומן על הכביש חוזרים לשול.
אלה הן הבנות ולא תקנות, זאת אומרת שבשטח כל שוטר רשאי וגם עלול לקבל החלטה אחרת, וכן לרשום לכם דו"ח. עם זאת, בדרך כלל השוטרים לא רושמים דו"ח על נסיעה בשול ימין כל עוד אינכם חורגים מהכללים שצויינו לעיל.
ניצב משה אדרי מאשר לרוכבי אופנועים לרכב בשולי כבישים בעומס – וואלה! רכב
במידה ותתפסו ע"י שוטר שירצה לתת לכם דו"ח למרות שאתם לכאורה נוסעים לפי ההסכמות וההבנות על שול ימין, במידה ולא עברתם על פני אי תנועה, לא השתוללתם ולא נסעתם שם רק כי הכביש היה נראה לכם טיפה עמוס מדי – אנא קחו את פרטיו המלאים, דאגו לתעד, עד כמה שאפשר, את מה שקורה על הכביש באותה עת, ודאגו לכך שהשוטר ירשום בדבריכם את העובדות כפי שהן. בקשו מהשוטר שירשום שבעת שעצר אתכם, התנועה על הכביש היתה פקוקה וכי אתם נסעתם בשול הימני לפי ההסכמה עם המשטרה המוכרת לכם. קחו את הדו"ח ותגידו לשוטר שלום, ואז פנו ליחידת התנועה הרלוונטית בבקשה לביטול הדו"ח. מניסיוני, זה לרוב עוזר.
תודה רבה 🙂
היו לי ספקות בנוגע לזה, נסעתי כך לא מזמן והאינטואציה שלי עבדה בדיוק כפי שמקובל.
טוב לדעת !!
אפשרות נוספת ולחלוטין ריאלית וכדאית היא, להדפיס את כל העמוד הזה (ואפילו בצבע), לשמר אותו בניילון ולטמון אותו מקופל במקום קבוע בדו"ג שלך כדי שיהיה ניתן לשולפו ולהציגו בעת הצורך לנציג החוק ששומר על המולדת.
זה עשוי לצמצם פניות ללשכת התנועה ולהיות במתח…
לכלל הרוכבים ולמיצו היקר שלום,
בתור רוכב חובב, אשר מעביר את רוב הזמן בהתניידות על קופסאת שימורים עם 4 גלגלים, אך מדי פעם יוצא גם לרכיבת טיפול פסיכולוגי (כפי שאני קורא לזה).
אני חייב לשתף אותכם בכמה נקודות שמן הראוי יקבלו התייחסות ותשומת לב.
1) מסכים שיש נהגי מכוניות שלא רואים מממטר, ומבצעים עבירות תנועה מסכנות חיים במיוחד לרוכבים על 2.
2) לא חסרים רוכבים על 2, שמבצעים כאלה שטיות, מסכנות חיים לעצמם ולסובבים, שלפעמים אני שואל את עצמי מי באמת אשם?
– אנא ממכם רוצים לשייט במהירות של טיל שיאהב? עשו זאת בביטחות בנתיב השמאלי, שמרו מרחק מכלים אחרים, ואל תעקפו מימין, ואל תזגגו כמו משוגעים.
גם שאני רוכב, אני עוקף אך ורק משמאל, ונוסע באמצע הנתיב ולא על הקווים ומזגז בין הרכבים.
רק בחודש האחרון ספרתי כבר 5 מקרים שונים בהם כמעט פגעתי שלא באשמתי, ברוכב שהחליט לעוף על השול, ומשם לחתוך אותי מימין, או סתם לזגז בין הנתיבים עם חיבה לחיתוך מצד ימין.
עשו טובה לכם ולמשפחותיכם, רכבו בזהירות, וכבדו את כל משתמשי הדרך.
בהצלחה
https://www.facebook.com/scoops.rotter.net/videos/vb.568855026497356/1255072584542260/?type=3&theater
שלום,
הבנתי שחברות הביטוח לא מכירות בתביעות במידה ורוכב האופנוע נסע בשוליים. כי זה מנוגד לחוק….
יובל שמש – אתה צודק. רוכב האופנוע לא ***אמור*** להיות שם. החוק לא מתיר לנו לרכוב שם. המשטרה מעלימה עין ביודעין מהאכיפה של העניין, אבל החוק עצמו לא השתנה, ולכן מי שנמצא שם למעשה עובר על החוק. במידה ותהיה תאונה בינו לבין רכב, גם אם נהג הרכב יהיה אשם לכאורה במאה אחוז בתאונה, תמיד בית המשפט עשוי/עלול לקבוע כי לרוכב האופנוע יש אשמה תורמת לתאונה, בין אחוזים בודדים וכלה במאה אחוז.