נסעתם על אי תנועה מצוייר – תחטפו דו"ח

את הקוראים של הסיפור הזה אפשר לחלק לשלושה, כמו כל דבר בצבא ומכאן ההשלכה הישירה על החברה הישראלית:

  1. אלה שמכירים את החוק בנושא
  2. אלה שמכירים את החוק בנושא ומשתינים עליו בקשת ביודעין
  3. אלה שאין להם מושג על מה מדובר

אז הנה (במקרה ואתם נמנים בקבוצה השלישית): איי התנועה המצויירים (הזברות) בהשתלבויות וביציאות במחלפים הינם תמרור לכל דבר – במקרה זה, תמרור 815 (לשעבר תמרור ד-14) – וחל איסור על נהגים ורוכבים לעלות עליהם בנסיעה.

(התמונה מפורום קטנועים בתפוז)

האיסור לנסיעה על אי תנועה "רגיל" נשמע אולי הגיוני במוחם של רוב הנהגים הנורמטיבים (אמרתי "נורמטיבים"), ולא היה עולה על דעתם לעלות בשני גלגלים או יותר על אי תנועה שכזה כדי לחתוך פקק או לקצר פניה. אלא שברגע שאי התנועה מפסיק להיות בנוי ובולט מהכביש והופך להיות מצוייר (אותה "זברה"), הוא לפתע הופך להיות מותר לכל אדם ובהמה – לפחות בעיני נהגים רבים (גם הנורמטיבים שבהם) – ובטח שבטח אצלנו הרוכבים. שהרי הוא "כולה ציור על הכביש". לא?

אז זהו שלא.

כמו שרוב הרוכבים יודעים, יש מעין הסכם ג'נטלמני או הסכמה בשתיקה בין משטרת התנועה לבין הרוכבים, לפיו בעת קיומו של פקק תנועה ו/או תנועה איטית, עמוסה, של כביש שבו יש שול ימני (לדוגמה – נתיבי איילון, כביש 4, כביש 5, כביש 1 וכו'), המשטרה מתירה לרוכבי דו"ג לרכוב על שול ימין בלבד בצורה זהירה, איטית, מתחשבת וללא השתוללות או שימוש בשול כנתיב המראה. כל עוד תנאים אלה מתקיימים, המשטרה לא אוכפת את החוק המונע נסיעה בשול ימין.

הנה כמה תזכורות:

תזכורת לרוכבים על השוליים

תזכורת בנוגע לרכיבה על השוליים – טייק 2

תזכורת בנוגע לרכיבה על השוליים – טייק 3

המשך הסטטוס-קוו בנוגע להיתר לרוכבי דו-גלגלי לרכוב בשולי הכביש בזמן עומס

אלא מה, בעת רכיבה בפקק שכזה על שול ימין, מגיע הרגע שבו אנו מתקרבים למחלף (יציאה או השתלבות), ושם אנו פוגשים את אותו תמרור 815, והוא מופיע בעובי ובמרחקים משתנים בהתאם לצורת המחלף.

מה עושים הרוכבים שנוסעים על השול? כשהם מתקרבים לאותו אי תנועה מצוייר, הם ממשיכים עליו, ולמעשה רוכבים על אי תנועה (למרות שהוא מצוייר), עד שהוא מסתיים ושול ימין מתחיל שוב.

כאמור – למרות שהמעשה נראה די הגיוני שכן אנחנו למעשה ממשיכים ברכיבה באזור "הבטוח" מימין וחותכים את הזברה רק כדי להמשיך ברכיבה באותו שול ימני – מבחינת המשטרה מדובר בעבירה שיש עליה דגש אכיפה, ומושקעים באכיפתה אינספור משאבים טכנולוגיים ואנושיים רבים, כמעט כאילו היה מדובר במינימום נסיעה עם טלפון ביד.

הסיבה לכך, לדברי מקורות במשטרה, היא שבעיני הקצינים הבכירים במתנ"א מדובר בעבירה מסוכנת לחיי הרוכבים, שכן איי התנועה מהווים הפקר לא רק לרוכבים אלא גם לרכבים שנזכרים ברגע האחרון לצאת או להיכנס בהשתלבות במחלף, ומה יותר קל מאשר לעלות, לפגוע, לדרוס, לפצוע ולהרוג רוכבים שרק במקרה נמצאים שם?

נשמע די הגיוני, לא? אני מניח שכן. מדי שנה נהרגים לצערנו מספר רוכבים בגלל נהגים שסוטים ברגע האחרון בהשתלבות במחלף, ולכאורה לפחות חלקם יכול היה להינצל לו לא היו נמצאים באותו רגע על אי התנועה המצוייר.

אבל בינינו, חלקנו יגיד שהסיבה האמיתית לאכיפה האגרסיבית של עבירה זו היא שהיא פשוט קלה לאכיפה. הרבה יותר קלה לאכיפה מעבירות שהן פי עשרות מונים יותר מסוכנות, יותר קטלניות (בטח הרבה יותר מאשר העבירה הזו), ויותר אגרסיביות ברמת הביריונות בכביש שהן מוציאות מהנהגים בכבישים. שהרי קשה מאוד למשטרה לאכוף עבירות של אי שמירת מרחק, של סטייה מנתיב, של מעבר נתיב בלי איתות, של אי מתן זכות קדימה, של נסיעה מתמשכת בנתיב השמאלי ללא עקיפה ועוד ועוד ועוד. קל לה מאוד להציב כמה מצלמות טקטיות על איילון או שני שוטרים במשמרת על גשר, והופה, הקופה וגם הסטטיסטיקה מתמלאת חיש קל בלי להזיע יותר מדי.

טוב מה עכשיו? לצערנו, אין ברירה אלא להתמודד עם המגבלה בצורה החכמה ביותר, והיא פשוט לא לבצע את העבירה ולהקפיד לחזור לכביש, בין התנועה, ולו למספר שניות ולאורך כמה עשרות מטרים, עד שאי התנועה המצוייר מסתיים ואז אפשר לחזור לרכוב בשול הימני. במידה וכן עליתם, צריך לקחת בחשבון שהמשטרה מפעילה מספר אמצעים טכנולוגיים כגון מצלמות טקטיות המונחות בתחילת המשמרת באזור בהן הן צופות על התנועה, שוטרים המשתמשים במצלמות בעלות עדשות טלה-פוטו המצלמים את התנועה מגשרים מעל לכביש המהיר, וכן באמצעות סיירת האופנועים וניידות גלויות וסמויות.

ובינינו, זה גם ישמור על החיים שלכם.

ואם בכל זאת נתפסתם? בעת מתן הדו"ח ירשום השוטר את המילים הבאות: "נהגת ברכב הנ"ל ולא צייתת לתמרור 815 שסומן על פני הכביש בכך שעברת על השטח המסומן בניגוד לתקנה 22(א) לתקנות תעבורה. סמל עבירה 5512."

על עבירה זו נלווה קנס בסך 250 ש"ח וללא נקודות.

הנה דוגמה לדו"ח (הפרטים המזהים טושטשו):

לטובתכם ריכזתי את המרחקים הרלוונטיים של כל מחלף על כביש 20 (איילון) כדי שיקל עליכם לזהות איפה בוצעה העבירה (לכאורה). הם מסודרים מדרום לצפון.

מבוא איילון ק"מ 2.5 מדרום
משה דיין ק"מ 4.5 מדרום
קוממיות ק"מ 6 מדרום
יוספטל ק"מ 7.5 מדרום
דב הוז ק"מ 8.5 מדרום
וולפסון ק"מ 9.8 מדרום (עשוי להופיע 10)
בן צבי ק"מ 11.8 מדרום (עשוי להופיע 12)
קיבוץ גלויות ק"מ 13 מדרום
לה גווארדיה ק"מ 14.5 מדרום
השלום ק"מ 16 מדרום
ז'בוטינסקי ק"מ 17 מדרום
ההלכה ק"מ 18.1 מדרום (עשוי להופיע 18)
רוקח ק"מ 19.5 מדרום
קק"ל ק"מ 21.6 מדרום (עשוי להופיע 21.5)
גלילות מזרח ק"מ 23.9 מדרום (עשוי להופיע 24)
שבעת הכוכבים ק"מ 26.2 מדרום (עשוי להופיע 26)
המעפילים ק"מ 28.5 מדרום

אוקיי אז מה עושים אם קיבלתי כזה דו"ח בדואר?

אם קיבלתם דו"ח בדואר ואין לכם מושג על מה מדובר, פתחו דפדפן וגשו לאתר של מרכז לפניות נהגים ארצי (מפנ"א) בלינק הבא, מלאו את הפרטים שלכם, ובקשו לראות את התמונות הרלוונטיות. אל תתמהמהו, בקשו אותן בהקדם כדי שתוכלו לבקש לבטל את הדו"ח אם תגלו בהם טעויות (וזה קורה לא מעט). משלוח הבקשה הוא ללא עלות.

https://www.gov.il/he/service/drivers_inquiries_forms

את התשובה אתם אמורים לקבל תוך כשבוע שבועיים. הנה דוגמה לתשובת המשטרה (הפרטים המזהים טושטשו):

וככה נראית התמונה בהגדלה (הפרטים של הרכבים מסביב טושטשו במקור על ידי המשטרה):

במידה וזיהיתם את עצמכם ואין לכם ברירה אחרת, שלמו את הדו"ח וקוו שאין עוד אחד בדרך, שכן לעיתים המשטרה שולחת מקבץ נאה של דו"חות בזה אחר זה, והגיוני שאם הייתם רגילים לבצע עבירה זו בתדירות רבה, יש מצב שצולמתם מספר פעמים.

לסיכום: זה לא שאי-רכיבה על הזברה תציל בוודאות את החיים שלכם, כי הרי סטייה מנתיב עלולה להתרחש בכל רגע. אבל יותר סביר שהיא תתרחש בסמיכות להשתלבות במחלף או ליציאה ממנו, ועל ידי המנעות מרכיבה על הזברה והשתלבות מוקדמת חזרה לתנועה, כמה שיותר רחוק מהיציאה מהמחלף, זה מה שעשוי לשמור עליכם.

תרכבו חכם.

אין בכתוב משום המלצה לעבור על החוק. סעו באחריות ובזהירות.

תודה ל-מ' ששיתף את הדו"ח והתמונות.

Add a Comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נגישות