תזכורת לרוכבים על השוליים

לאור השאלות החוזרות ונשנות שאני מקבל פה ובפורום אופנועים בנושא רכיבה על השוליים, שווה להזכיר לכולם את ההסכמה הקיימת עם המשטרה. אם כך, מהן אותן הסכמות?

בעת קיומו של פקק תנועה ו/או תנועה איטית, עמוסה, של כביש שבו יש שול ימני (לדוגמה – נתיבי איילון, כביש 4, כביש 5, כביש 1 וכו'), המשטרה מתירה לרוכבי דו"ג לרכוב על שול ימין בלבד בצורה זהירה, איטית, מתחשבת וללא השתוללות או שימוש בשול כנתיב המראה.

המשטרה לא תאכוף את החוק המונע נסיעה בשול ימין כל עוד תנאים אלה מתקיימים.

במידה ורוכבים על שול ימין, מומלץ שלא לעבור ביותר מ- 20-30 קמ"ש את המהירות שבה נוסעים הרכבים האחרים (אלה שתקועים בפקק, זוכרים?). דהיינו, אם הפקק עומד, אל תטוסו על השול ב- 100 קמ"ש, אלא סעו במהירות סבירה ולא יותר מזה. זה ישמור על חייכם. זכרו, אם התנועה בכביש הפקוק לכאורה נעה על 60-70 קמ"ש, עם כל הרצון שלכם להגיע מוקדם לעבודה ועם כל הכעס על הרכבים שממש מפריעים לכם, זה לא נחשב פקק, ולכן רכיבה על שול ימין במהירות של 80-90-100 היא לא רק מסוכנת אלא גם מזמינה אכיפה של משטרה.

גם כשרוכבים על שול ימין, אין לעבור בנסיעה על פני השטחים המקווקווים על הכביש (מה שהיה ידוע בתור ד-14, או איי התנועה המצויירים). למרות הסיכון הבטיחותי הכרוח בהשתלבות חזרה לתוך התנועה, רכיבה בתוך התנועה עד שאי התנועה מסתיים, ואז חזרה לשול – למרות זאת, המשטרה אוכפת באזורים מסויימים בקנאות דתית עבירה "איכותית" זו, וחבל על הדו"ח שתחטפו. טפשי, דבילי, מסוכן? מסכים לחלוטין. אבל כל עוד אין הסכמה בעניין זה, יש מצב שתחטפו דו"ח (בעיקר באיילון צפון/דרום, כביש 5 ועוד, אבל לא רק).

בתמונה, ניידת סמוייה אוכפת רכיבת דו-גלגלי על כביש 5:

police-right-lane

בכל מקרה, קבלו ריכוז של הטיפים שלי בעניין הרכיבה בשול ימין:

* רכיבה בשול ימין בלבד, ורק בזמן שבכביש עצמו יש פקק (רכבים נעים במהירות זחילה).

בתמונה – בחיצים אדומים – כך יש לרכוב בשול הימני בלבד, בחיצים כחולים – פה אסור לרכוב

highway-lanes3

* מהירות הרכיבה לא צריכה לעלות ב- 20-30 קמ"ש ממהירות התנועה משמאלכם.

* הקיפדו משנה זהירות מרכבים היורדים לשוליים ללא התראה. הם לא מסתכלים במראה הימנית.

* בעת עמידה מלאה של הרכבים בפקק, מבט לעבר הגלגל הקדמי של הרכב מצביעה במיידיות האם כוונתו לרדת לשול.

* איתותי רכבים הם המלצה, בפועל זה לא מעניין אותם, בטח לא בעת ירידה לשוליים.

* בעת השתלבות לקראת מחלף או לקראת יציאה ממחלף, השתדלו תמיד לצאת מטווח הסכנה. נהגים עלולים להיזכר שניה מאוחר מדי שהם היו צריכים לצאת במחלף, הם יעלו עליכם או יגרמו לכם לבלימת חירום שעלולה להביא לנפילה ולפציעה. תמיד שימו עצמכם בצד המנוגד לאלה שעלולים לסטות החוצה מהמחלף.

* בכל מקרה, השול אינו כביש ואינו מסלול המראה, ובמידה ותגרם לכם שם תאונה אתם תמצאו כמעט תמיד אשמים בתאונה, לא יהיה לכם למי לבוא בטענות ובתלונות אלא לעצמכם בלבד.

* הסתכלו כמה שאפשר יותר קדימה וכמה שאפשר יותר רחוק כדי לזהות משתוללים פוטנציאליים (למשל אחד שראיתם שהוא חותך, מנסה לשפר עמדה, מתלבט באיזה נתיב להיות, או סתם ערס עם הונדה ולדים כחולים).

בתמונה – פקק, שול ימין נקי, ורכב אחד שנוסע שם להנאתו (צילום – וואלה רכב)

highway-lanes2

* השקיעו תשומת לב גם לאלה שנמצאים מיד לפניכם ולשמאלכם (בשעה "10" של הרוכב), אלה יסכנו אתכם בצורה מיידית אם יסטו לכיוונכם. יחד עם זאת, מרגע שהם עברו את השעה "9" של הרוכב, הסכנה שלהם כמעט נעלמת.

* הגבירו את הנראות שלכם עד כמה שאפשר, כולל אורות (גבוהים אם צריך), דאבל וינקר וכל שיטה אחרת (חוקית כמובן).

* אם יש מישהו שרוכב לפניכם והוא מהיר דיו לטעמכם, תנו לו להוביל. אם רכב יסטה, שיסטה עליו ולא עליכם. בנוסף, אם רכב ראה אותו יש מצב שהוא יסתכל שוב לפני שהוא יסטה, ואז אתם מגבירים את הנראות שלכם. שווה להישאר במהירות הנסיעה של מישהו אחר ולזכות תוך כדי כך בהגנה נוספת.

* אם יש מישהו לפניכם שרוכב לאט מדי לטעמכם, בצעו את העקיפה בצורה נקיה, אלגנטית וחכמה. דאגו שיראה/ישמע אתכם, ודאגו שיפנה לכם דרך. לא הייתם רוצים להיעקף באכזריות ע"י R1 ללא אגזוזים בדיוק כשאתם מהרהרים על משמעות החיים. חוקי התנועה והעקיפה המוסריים חלים גם על המיקרו-קוסמוס בשוליים, דהיינו לא בפתאומיות, לא מימין, ובצורה הכי בטוחה שאפשר.

בתמונה – שימו לב למקום בו נגמר השול הימני (הפס הצהוב) ואיפה מתחיל "אי-התנועה" המצוייר (צילום – וואלה רכב)

highway-lanes

עוד טיפים שנכתבו ע"י גולשים בפורום 8:

* רכב שיורד לשול לא אמור לתת לרוכב זכות קדימה. הוא אמור לאותת, אבל אל תצפה שהוא יתן לך לעבור לפני שהוא יורד. ראית רכב מאותת? תוריד מהירות, ואם צריך (נהג מבולבל שלא החליט מה הוא רוצה למשל) עקוף בזהירות משמאל (כן, לחזור לכביש).

* כביש פנוי שהופך פקוק – במצב בו הכביש קצת מתפנה אבל חוזר להיות פקוק תמיד יהייה את הנהג שפספס את העובדה שהוא צריך לבלום ובדר"כ הוא יסטה לשול ביחד עם חריקת הבלמים.

* זהירות מרוכבי קטנועים שחושבים שהשוליים שייכים לאבא שלהם, ויוצאים ברייס מבין משאיות\רכב גבוה אחר.

בתמונה – קטנוע מפורק אחרי תאונה על שול ימין (צילום – HNN)

motorcycle-down4

* צופר זה לא מילה גסה…‬ אל תתביישו לצפור בעדינות כדי לזכות בתשומת הלב של הרכבים שבנתיב הימני (לשמאלכם). בנוסף, עקיפה על השול הימני של משאית ואטובוס – אין דינה כדין רכב פרטי… הרבה יותר מסוכן!!! עשו זאת בזהירות ואף חיזרו לנתיב ועיקפו אותם משמאל.

בשום פנים ואופן אין המשטרה מתירה לרכוב על שול שמאל (שהוא חוקית, כלל לא נחשב כשול). במקרים אלה, אם תתפסו, תתבצע נגדכם אכיפה. אין טעם להיכנס לויכוח האם שול שמאל עדיף, בטיחותית, על פני שול ימין. עובדתית, זה אסור ולכן תחטפו דו"ח אם תתפסו.

לבסוף – במידה ותתפסו ע"י שוטר שירצה לתת לכם דו"ח למרות שאתם לכאורה נוסעים לפי ההסכמות וההבנות על שול ימין, במידה ולא עברתם על פני אי תנועה, לא השתוללתם ולא נסעתם שם רק כי הכביש היה נראה לכם טיפה עמוס מדי – אנא קחו את פרטיו המלאים, דאגו לתעד, עד כמה שאפשר, את מה שקורה על הכביש באותה עת, ודאגו לכך שהשוטר ירשום בדבריכם את העובדות כפי שהן. בקשו מהשוטר שירשום שבעת שעצר אתכם, התנועה על הכביש היתה פקוקה וכי אתם נסעתם בשול הימני לפי ההסכמה עם המשטרה המוכרת לכם. קחו את הדו"ח ותגידו לשוטר שלום, ואז פנו ליחידת התנועה הרלוונטית בבקשה לביטול הדו"ח. מניסיוני, זה לרוב עוזר.

זכרו – אם חטפתם והגיע לכם, אל תתבכיינו, זה מה שיש. אפשר להשתין בבריכה אבל לא מהמקפצה.

תרכבו בשכל.

2 Comments

Add a Comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נגישות