מיצו רוכב עם קסדת Caberg Drift Evo 2

ביקשתם אז הנה, אני שוב מקריב את עצמי עבורכם הקוראים, כדי לכתוב לכם סקירה על אחת הקסדות המסקרנות שהגיעה ארצה בשנה האחרונה – קסדת הדגל של היצרן האיטלקי Caberg – היא ה- Drift Evo 2. אוף העבודה הזו ממש קשה. הגיע הזמן לבקש העלאה במשכורת מעצמי.

רכבתי לפני כמה שנים עם הדגם הקודם של קאברג – ה- Drift Evo הראשונה. הקסדה מצאה חן בעיני מאוד עד כדי כך שקניתי לעצמי עוד אחת (כן, זו מחלה מאובחנת, אל תשאלו שאלות LOL). כעת, עם הגעתה של הגירסה החדשה הנקראת בפשטות Drift Evo 2 שמחתי על ההצעה לנסות גם אותה ולספר לכם על התרשמותי ממנה.

מה שהופך אותה, בעיני, למיוחדת הוא שני דברים: הראשון הוא המחיר האטרקטיבי והשני הוא פיצ'ר בטיחות חדש וייחודי. מיד נרחיב.

אז הנה, קבלו.

לדריפט איבו 2 המיובאת ארצה ע"י שחורי תקשורת יש 2 גירסאות: הראשונה גירסה בה המעטפת עשויה פיברגלס במגוון צביעות, והשניה גרסת קרבון הקיימת בשלוש צביעות – אותה בדקתי. הקסדה תואמת כמובן את התקן האירופאי העדכני ביותר למיגון קסדות – ECE 22.06.

בקופסה תמצאו פאוץ' נשיאה, את הקסדה עצמה, משקף פינלוק שאותו מרכיבים בחלקו הפנימי של המשקף הראשי של הקסדה ושאמור למנוע אדים על המשקף בעת רכיבה בחורף, סנטרון לסגירת האזור שמתחת לסנטר ברכיבה בחורף וספרוני הדרכה.

הדגם שבחרתי – דגם ה"קרבון"בסכימת צביעה המכונה Nova N4 Red – מגיע עם צביעת פסים אדומה שמזכירה מאוד את הדגם הקודם של הדריפט. הקרבון עצמו מצופה לכה מבריקה ובצידי הקסדה כיתוב Caberg. צביעה אחרת של גירסה זו מגיעה עם אלמנטים אפורים (Nova N3 Gray), וצביעה שלישית היא בקרבון טבעי ללא צבע. דגם הפיברגלס של הקסדה מגיע בשלל צביעות נוספות כמו שציינתי קודם.

כמו שכבר הבנתם, לשם של הדגם מצורפת המילה "קרבון" וזהו אכן האלמנט הנראה לעין במעטפת החיצונית (Outer Shell), אבל הקסדה עצמה מורכבת משילוב של שכבות קרבון ביחד עם שכבות פיברגלס כשהקרבון נראה בצד החיצוני. לעומתה, בגירסת ה"לא קרבון" המעטפת כולה עשוייה רק משכבות פיברגלס המודבקות ביניהן באמצעות דבקים מיוחדים.

לקאברג יש שתי מידות מעטפת חיצונית – Small (שמתאימה ל- XS, S, M) או Large (שמתאימה למידות L, XL, XXL) ולמעשה ההתאמות בין המידות השונות נעשית על ידי שילוב של ריפודים פנימיים בעוביים שונים כך שכל מידה מקבלת את העובי המתאים לה. מידת המעטפת החיצונית משפיעה במקצת גם על המשקל הכללי, כשהמעטפת הגדולה שוקלת בכ- 50 גרם יותר מהקטנה – משקלה של הקסדה בדגם הקרבון עומד על כ- 1350 גרם פלוס מינוס למידת מעטפת המתאימה למידות XS-S-M, וכ- 1400 גרם פלוס מינוס למידת מעטפת המתאימה למידות L-XL-XXL. הדגם הרגיל שווקל כ- 100 גרם יותר בהתאמה, ובסה"כ הקסדה מרגישה קלה על הראש ולא מכבידה בעת רכיבה מהירה (מה שעוד מקל על כך היא צורתה האוירודינמית עליה אתעכב בהמשך).

לקאברג דריפט איבו 2, כמו לדגם הקודם, יש משקף שמש פנימי שחור ואפקטיבי שיורד ועולה באמצעות מעין מנוף קטן בצידו השמאלי של חיבור המשקף הראשי לקסדה (לתפעול נוח ביד שמאל, כמקובל בקסדות עם משקפי שמש פנימיים). בישראל, בגלל ענייני תקנים, היא מגיעה עם משקף ראשי בהיר (עמיד לשריטות) אבל ניתן לרכוש משקף כהה בנפרד למטרת רכיבת מסלול. ניתן לרכוש גם משקפים צבעוניים (מצא חן בעיני המשקף המוזהב). מכיוון שהיתה זו קסדה בהשאלה, התארגנתי חיש קל על המשקף הכהה, וכמו שאתם רואים בתמונות – הוא שחור, ממש שחור. אני אוהב, אבל יש כאלה שאולי ימצאו אותו כהה מדי, ולכן יש גוונים נוספים כולל אחד שמגיע ברמת כהות נמוכה יותר (40%).

כמו בקסדות רבות אחרות (אבל בניגוד למשל לקסדות של אראי) המשקף מתחבר לקסדה ללא צדודיות, מה שמאפשר לא רק קלות בפירוק והרכבה, אלא גם הקטנת עצמת הרעש של הרוח במהירויות גבוהות. בצידי המשקף יש מעין בליטות קטנות המשמשות כדיפיוזר להסדרת זרם האוויר סביב אזור האזניים, מה שאמור להקטין את הרעש. פירוק המשקף נעשה על ידי משיכת לשונית שדורשת תירגול אבל מרגע שתפסתם את הפטנט – הוא קל מאוד. כך גם ההרכבה חזרה. לא נדרשים כלי עבודה לביצוע פירוק והרכבה. בתוך המשקף יש פינים מוכנים להרכבת פינלוק.

הורדת המשקף למצבו הסגור משאירה, כמקובל בקסדות ספורטיביות, מעין חרך קטן שדרכו נכנסת רוח למטרת איוורור, וכמו בקסדות ספורטיביות של יצרנים אחרים יש לו גם נעילה המאפשרת סגירה הרמטית כדי למנוע חדירה של רוח או פתיחה פתאומית של המשקף – עניין חשוב בעת רכיבה ספורטיבית מהירה. הנעילה שלו נעשית בקליק, והשיחרור נעשה על ידי לחיצה על מתג בחלקו הקדמי של החיבור בין המשקף לאזור פתח האיוורור הקדמי. בנוסף, הלשונית לפתיחה וסגירת המשקף נמצאת בחלקו האמצעי התחתון של המשקף, מה שאומר שאפשר להגיע אליו בקלות עם שתי הידיים.

אם אתם זוכרים, התלוננתי בעבר על גודל המפתח של המשקף של קסדה אחרת. במקרה של הדריפט איבו 2 אני שמח לבשר לכם שזה לא המצב. המפתח ושדה הראייה דרך המשקף הוא מצויין, קו "האופק" של המשקף אינו ישר, אלא מתעקל מטה באזור העיניים ועולה חזרה מעלה באזור האף, מה שמאפשר ראייה היקפית מעולה וללא צורך להסיט את הראש, ואני רואה היטב גם את המראות וגם את לוח השעונים על כל האופנועים עליהם אני רוכב – גם על אדוונצ'רים, גם על אופנועי ספורט כמו פניגאלה V4S, גם על קרוזרים וגם על נייקדים. אהבתי מאוד.

בחלקה הקדמי התחתון שני כונסי אוויר – אחד בכל צד – נפתחים בהחלקה כלפי מטה, ביניהם מתג השיחרור של נעילת המשקף.

בחלקה הקדמי העליון שני כונסים נפתחים בהחלקה נוחה אחורה (לא כמו אצל יצרנים אחרים שם אתה צריך לנחש אם הסטת מנוף ימינה זה פתיחה או סגירה, ואף פעם לא תזכור…).

מאחור – צמד פתחים להוצאת אוויר ועוד שניים מאחורי הגבנון שכולל את הספויילר האוירודינמי שעושה עבודה לא רעה בשמירת הראש ללא נענועים או טילטולים הקשורים לרוח במהירויות גבוהות. רמת האיוורור בה היא סבירה למזג אוויר ישראלי של ספטמבר/אוקטובר (לא רכבתי איתה בקיץ) והרוח הנכנסת לא מציקה בעיניים. בחלקה האחורי התחתון מותקן מעין דיפיוזר שגם הוא אמור להסדיר את זרימת האוויר סביבה.

הריפוד של הקסדה הוא היפואלגרני, פריק לטובת כביסה, ומרגיש איכותי במגע על העור. אציין שבדגם הקודם של הדריפט איבו שהיה ברשותי הבד החיצוני של הריפוד הלך ואיבד מהתחושה האיכותית שלו ככל שהשתמשתי בקסדה יותר, ובשלב מסויים הוא הפך להיות מהוהה. נראה איך זה יהיה בדריפט איבו 2 בעוד כמה חודשים. לחובשי משקפיים – יש תעלות ייעודיות למשקפיים בצידי הריפודים. בעת חבישת הקסדה או הסרתה לא מרגישה "קלסטרופובית" – כלומר אתה לא מרגיש שהראש שלך תיכף נתלש ממקומו. עבורי – מידה M היא המידה המושלמת, והקסדה יושבת לי בצורה מצויינת על הראש, מצד אחד לוחצת ולא זזה ימינה/שמאלה או למעלה/למטה, ומשאירה מספיק מקום מול השפתיים, מה שמאפשר לי לדבר בצורה חופשית מבלי שהפה שלי יהיה חסום על ידי החלק הקדמי של הקסדה כמו בקסדות ספורטיביות אחרות. מצד שני, לפחות בשבועיים הראשונים של הרכיבה, הרגשתי לחץ קליל באזור המצח אחרי רכיבות ממושכות של למעלה משעה. עצירה לתידלוק או מנוחה פתרה את הבעיה נקודתית, וככל שרכבתי עוד איתה הלחץ הזה הלך ונעלם, ככל הנראה אחרי שהריפוד במצח התאים את עצמו לצורת הראש שלי.

כמו כל קסדה ספורטיבית שמכבדת את עצמה – גם ה- Drift Evo 2 נסגרת על ראש הרוכב/ת באמצעות רצועת קשירה עם אבזם דאבל-די (DD). זו שיטת הקשירה היחידה המותרת במירוצי אופנועים בעולם. בנוסף, כמו קסדות של יצרנים מובילים רבים, גם לדריפט איבו 2 יש רצועות לפירוק מהיר של ריפוד הלחיים שמאפשר – במקרה חירום של תאונת דרכים לא עלינו – לצוות הרפואי לשלוף את ריפוד הקסדה במשיכה זריזה מבלי להוריד את כל הקסדה מעל ראש הפצוע, ואז כשהריפודים כבר בחוץ הרבה יותר קל להוריד את הקסדה מה שמאפשר הפחתת הסיכון לפגיעה בעמוד השדרה הצווארי.

אגב: לצערי לא כל אנשי הצוות הרפואי שאיתם דיברתי בשנים האחרונות מודעים לפיצ'ר המעולה הזה של קסדות מודרניות. אם אתם מכירים חובש מד"א/איחוד הצלה ו/או פרמדיקים – זרקו להם מילה, כדאי שהם יכירו את התכונה מצילת החיים הזו!

בחלקה האחורי באזור העורף יש חלק אלסטי העשוי מחומר הדומה לחומר של חליפת צלילה דקה, שסוגר למעשה את הפתח בין הקסדה לבין הצוואר ומקטין את רעש הרוח. גם סגירת פתחי האיוורור עוזרת להקטין את הרעש. ברכיבות חורפיות אפשר גם להוסיף את הסנטרון שהזכרתי קודם, והוא יאטום את הרוח שנכנסת מלמטה.

מה שמוביל אותי לפיצ'ר בטיחות נוסף ובעיני חשוב של הדריפט איבו 2, מה שהיצרן מכנה בשם Caberg SOS Medical ID. מדובר בצ'יפ NFC שמוטמע בתוך חלקה האחורי של הקסדה, אותו אפשר להפעיל בקלות על ידי נגיעה עם מכשיר סלולרי שיש לו יכולת תקשורת NFC (מה שכנראה קיים ברוב הסלולריים בימינו). הבעלים של הקסדה יכול להגדיר לעצמו חשבון מיוחד עם הפרטים האישיים שלו, נתונים אודות מצב בריאותי או מחלות ורגישויות, סוג דם, ואפילו אנשי קשר לחירום.

משום מה בישראל חלק גדול מהרוכבים (שאולי מייצג חלק גדול מהאוכלוסייה) לא מתחבר לנושא תיעוד רפואי למקרי חירום. האם זה קשור לחוסר ידיעה? אולי לאמונות טפלות? לא יודע, אבל אין ספק שקיומו של מידע רפואי חיוני (למשל אלרגיות או מחלות ידועות) יכול לעזור במקרים רבים במיוחד כשמדובר ברוכב שיש לו עניינים רפואיים שחשוב שצוות רפואי יהיה מודע אליו, וחבל לי שאין את המודעות המתאימה לזה בקרב הציבור שלנו.

אז איך זה עובד? בגדול – קונים את הקסדה, מצמידים טלפון סלולרי, יוצרים חשבון, מגדירים פרטים ומצב רפואי ואנשי קשר – וזהו. אם חס וחלילה הרוכב/ת מעורבים בתאונה וזקוקים לעזרה, אנשי ההצלה הרפואית יכולים להוציא פרטים מזהים ומידע רפואי בצורה קלה ומהירה על ידי הצמדת טלפון לקסדה, והופה הם יקבלו את כל המידע על המסך של הסלולרי שלהם. אפשר גם להגדיר שאנשי הקשר לשעת חירום שהגדרתם יקבלו סמס באופן אוטומטי.

הנה כמה צילומי מסך של הגדרות החשבון ומה שרואים כשמקרבים את הטלפון לקסדה בפעם הראשונה ויוצרים את החשבון (החינמי כמובן):

בחשבון ניתן גם לקבל מידע טכני על הקסדה:

לאחר הגדרת החשבון, כשתקרבו את הסלולרי אל הקסדה תקבלו מסך כזה, עם כל הפרטים שהוגדרו ועם פרטי אנשי קשר (לא מוצג בתמונה זו, צריך לגלול מטה) למקרה חירום, וכמובן אפשר גם לכתוב בעברית:

אם מעבירים את הקסדה לאדם אחר – אפשר כמובן גם לאפס את הנתונים.

הערה: כמובן שגם אנשי הצוות הרפואי צריכים להיות מודעים לפיצ'ר, ונכון לעכשיו הרמז הויזואלי היחיד שקיים על הקסדה הוא מדבקה קטנה על הספויילר האחורי. אם הרוכב שוכב על הגב ולא מתקשר עם אנשי ההצלה, לא בטוח שהם יחשבו להסתכל על הקסדה אם הם לא מודעים ליכולת הזו שלה. אולי בעתיד זה ישתנה.

הנה סרטון יצרן שמסביר על המערכת:

קאברג מספרת לנו שהקסדה תואמת מה שהם מכנים Pro Speak Evo שהוא למעשה ערכת דיבורית (מתוצרת מידלנד) שמותאמת באופן ספציפי לקסדה. לא בדקתי את הערכה ולכן לא יכול לחוות עליה את דעתי, אבל ממה שראיתי מדובר במוצר בעל ממדים פיזיים קטנים יחסית שאמור לספק יכולת תקשורת בסיסית (טלפון, ווייז, מוזיקה וכו') וכן אינטרקום עם מורכב/ת או עוד רוכב/ת (במרחק מקסימלי של כ- 200 מטר, לפי הפירסום)  וזאת מבלי לקנות דיבורית יקרה ולשלם על פיצ'רים שאף אחד לא באמת משתמש בהם (מה שכן התקנתי זו דיבורית מדגם Midland BTR1 IL שהותקנה בנפרד על ידי היבואן ועליה תבוא סקירה נפרדת).

הקסדה מגיעה עם מגרעות מוכנות לרמקולים ולמיקרופון ומהבדיקה שערכתי עם הדיבורית שהותקנה איכות השמע והשיחה מבחינת מיקום הרמקולים והמיקרופון טובה למדי (המיקרופון יושב במגרעת נוחה בצידו השמאלי התחתון של הפה, לא ישירות מול השפתיים). כמובן שאין קסדה שקטה ב- 100%, בטח לא במהירויות גבוהות מ- 100-110 קמ"ש (אולי יותר, תלוי בסוג האופנוע, במיגון הרוח ובתנוחת הרכיבה), וגם הדריפט איבו 2 מתחילה להיות רועשת ככל שרוכבים יותר ויותר מהר. אבל בסופו של דבר – אטמי אזניים טובים הם הפתרון.

הנה סרטון תדמית של היצרן:

מחירה של הקאברג דריפט איבו 2 בדגם הקרבון עומד (נכון לכתיבת שורות אלה) על 2100 ש"ח. דגם הפיברגלס על צבעיו השונים עולה 1590 ש"ח. אין ספק שבתמורה לסכום הזה תקבלו קסדה איכותית, מפנקת, נוחה ועם פיצ'ר בטיחות חשוב. בנוסף – היא גם יפה למדי בעיני. מחירי קסדות ספורטיביות מקבילות של יצרנים אחרים יכולות להגיע למספרים שהם אפילו כפולים מאלה, ולכן נכון לעכשיו מדובר בעיני במציאה.

לסיכום, מדובר בקסדה ספורטיבית העשוייה תרכובת של סיבי קרבון המשולבים במעטפת פיברגלס, בעלת נוכחות ונראות מצויינת, שמרגישה טוב מאוד על הראש, יש לה משקף שמש פנימי, היא עומדת בתקן הבטיחות המחמיר העדכני, ואשר – לפחות בעיני – מהווה דיל מעולה לרוכבים על אופנועים ספורטיביים שרוצים גם לפנק את עצמם וגם להרגיש בטוחים וזאת מבלי לשפוך מזוודות של כסף.

גילוי נאות: את הקסדה קיבלתי בהשאלה לבדיקה משחורי תקשורת, יבואני קאברג ומידלנד בישראל.

נגישות