מיצו רוכב עם קסדת Shoei X-SPR Pro
זה מסוג הפוסטים שאני אוהב לכתוב, כשהסיבה העיקרית לכך היא העובדה שמדובר במוצר שאני משתמש בו ברמה היומיומית.
לא אכחיש שאני אוהב את מותג שואי. זה התחיל לפני לא מעט שנים עם ה- X-Spirit המעולה שלהם שרק הפכה להיות יותר ויותר טובה עם השידרוגים שהם עשו להן בין הדורות השונים של הדגם. כבר כתבתי על כך בעבר, שווה לקרוא. אחרי דגם ה- X-Spirit 3 המעולה שלהם, ולאור החלפת התקן האירופאי המוביל בנושא מיגון קסדות והמעבר ל- ECE 22.06 (אגב, הקסדה עומדת גם בתקן FIM) יצרה שואי את הדור האחרון והחדש ביותר של קסדות הטופ שלהן המיועדות לרכיבה ספורטיבית, הרי הוא ה- X-SPR Pro.
שואי חברה, שוב, למארק מארקז שכולם מכירים מליגת מירוצי ה-מוטוג'יפי. מארקז שמתהדר במספר המתחרה 93 מפרסם עבורם את המותג אבל גם נותן את שמו לשואי, ובזכות ההישגים המרשימים שלו יכול היצרן להתהדר בחיבור עם אחד הרוכבים המוכשרים ביותר בעולם. לדברי שואי, כל אלמנט ורכיב בקסדת הדגל שלהם נבדק ונבחן על מסלול המירוצים ועל ידי רוכבים מהשורה הראשונה (גם אלכס מארקז, אח של, וגם פביו די ג'יאנאנטוניו, כולם רוכבי מוטוג'יפי), והתוצר הוא קסדה שלא רק משמשת כקסדת מירוצים ורכיבה ספורטיבית אלא מהווה את קסדת הדגל של היצרן.
ה- X-SPR Pro איננה קסדה זולה, אבל היא פחות יקרה מקסדת הדגל של המתחרה הגדול שלהם (אראי עם ה- RX-7V), וגם זולה מקסדות טופ אחרות (כמו ה-פיסטה של AGV או ה- R10 החדשה של אלפינסטארס עליה תעלה כתבה בקרוב). למרות מחירה הלא-נמוך, היא עדיין נמצאת בהישג יד של רוכבים בישראל שחלקם כמובן רוכב על אופנועים שעולים לא מעט. ובכל זאת, מדובר בלא מעט כסף – כ- 3,000 ש"ח לדגם בצביעה חלקה, וכ- 3,800 ש"ח לדגם בדוגמת צביעה ספורטיבית (ויש לא מעט כאלה, כמיטב המסורת של שואי). מחירים אלה הם המחירים שמפורסמים באתר היבואן (אבזריון), אבל הם כמובן עשויים להשתנות ולעיתים יש גם אחלה הנחות. שווה לבדוק לפני שקונים.
הערה: אני נותן פה לינקים לאתר של היבואן בישראל, אבל אין לי אינטרס כאן, תקנו את הקסדה איפה שהכי נוח לכם, והכי חשוב – תעשו סקר שוק ותבדקו בטלפון או בסניפים עצמם האם אין במקרה איזה מבצע נקודתי.
אני רכשתי לעצמי את הקסדה מתישהו בתחילת השנה, ממש כשהיא הגיעה ארצה. בחרתי בצביעה שנקראת Marquez Dazzle TC-10 שמתהדרת בשילוב של אדום מקושקש על רקע כחול כהה, כשה- 93 של מארקז קצת נעלם מן העין (אני אישית פחות אוהב את המיתוג הזה של ה- 93, אבל זה עניין אישי שלי). מידת הקסדה שלי היא מדיום, וזו המידה שתמיד מתאימה לי בכל ליין הקסדות של שואי, וגם כאן היא יושבת לי בול על הראש.
כשמחזיקים את הקסדה ביד ובוחנים את המבנה שלה מרגישים שזו שואי. איכות החומרים, איכות החיבורים, איכות הצביעה והלכה החיצונית, המיתוג, סגירת המשקף, הרצועה, תחושת הריפוד הפנימי, פתחי האיוורור – הכל משדר Shoei. אתה מרגיש שזה לא זבל סיני, אלא מוצר פרימיום (שעולה בהתאם), שתואם את ליין המוצרים של היצרן. אין ספק שזו קסדת דגל, וכך היא מרגישה.
מבחינת משקל הקסדה לא מרגישה כבדה. נכון שעל הנייר המשקל שלה (כ- 1450 גרם פלוס מינוס) נראה דומה לקסדות אחרות בז'אנר (אם כי קסדות העשויות קרבון נוטות להיות קלות יותר בכ- 100 גרם), אבל בסופו של דבר מה שקובע זו התחושה על הראש, ובמקרה הזה ה- X-SPR Pro באמת מככבת. אצלי יש גם דיבורית שמותקנת על הקסדה, ולכן המשקל עולה ממש במעט, אבל בסופו של דבר קסדה "נקייה" תרגיש כמובן משמעותית יותר קלילה על הראש. מה שעוזר לזה הוא מידת גודל המעטפת החיצונית היחסית מצומצם (Outer Shell), והמבנה האוירודינמי שלה.
מעטפת הקסדה עשוייה בתהליך ששואי מכנים בשם AIM+ (Advanced Integrated Matrix) ולפיו מניחים שכבות על גבי שכבות של פיברגלס המשולב בסיבים אורגניים וחומרי דבק, וכל זאת בתהליך ידני, מה שאמור בסופו של דבר לתת מעטפת שהיא לא רק קלת משקל, אלא חזקה מאוד יחסית למשקלה, ועם זאת מספיק אלסטית כדי לספוק סוגים מסויימים של מכות מבלי להיפגע. כאן אפשר לקרוא עוד ולראות תמונות מתהליך הבנייה של הקסדה.
אחד הדברים ששונים בין ה- X-SPR Pro לבין ה- X-Spirit 3 שאותה היא החליפה (פרט לעמידה בתקן החדש ECE 22/06 והומולוגציה לתקן FIM) היא פתחי האיוורור המשודרגים. מדובר בלא פחות מ- 7 פתחים ליניקת אוויר ועוד 6 פתחים פולטי אוויר בחלקה האחורי. בחלקה העליון כונס אמצעי בעל מתג פתיחה/סגירה, בסנטר יש לה כונס גדול שנפתח ונסגר באמצעות אצבע (לפעמים צריך למשש קלות כדי למצוא איפה הוא). ומאחורה בקצה הקדקד יש מתג לפתיחה וסגירה של פתחי האיוורור. בנוסף, הקסדה מתהדרת באיוורור לאזור הלחיים ובחלקה התחתון. להגיד לכם שזה כמו לנסוע עם מזגן בקיץ הישראלי? לא. אבל הקסדה מרגישה מספיק מאווררת כדי לרכוב איתה ברוב ימות השנה.
המשקף המקורי השקוף כמובן מאפשר חיבור של פינלוק להפחתת אדים בחורף, והוא תואם את המשקף המותקן – בין היתר – גם בדגם ה- NRX2 של שואי (CWR-F2). ל- X-SPR Pro זו משקף שמש פנימי, בניגוד לקסדות טורינג אחרות (כמו ה- GT-Air 3 של שואי) או קסדות של יצרנים אחרים. בישראל – למי שרגיש לאור חזק ואוהב לרכוב עם משקף כהה (כמוני למשל) – בגלל שאסור למכור משקפים כהים שאינם מותרים על פי חוק לרכיבה על כביש ציבורי (למרות שיש כאלה מקוריים בחנויות אונליין בחו"ל), האלטרנטיבה הטובה ביותר (פרט למשקפי שמש) היא משקף מסוג פוטוכרומטי (גם הוא עם חיבור מובנה לפינלוק) שעשוי מחומר שמשנה את השקיפות שלו בהתאם לעוצמת האור המשתקפת עליו. זה אומר שאפשר לרכוב בו במצבו הכהה בשעות היום, ואפשר לרכוב איתו בתנאי מזג אוויר אפלוליים, וכמובן גם בחושך בשעות הלילה כשהוא עובר למצבו הבהיר. המעבר בין המצבים הוא מהיר למדי ולא מפריע מאוד גם כשנכנסים למנהרה או יוצאים ממנה (כמובן שמומלץ להיות מודע לזמן שלוקח למשקף לשנות את עצמת הבהירות שלו ולכן אל תכנסו על 300 קמ"ש לתוך מנהרה ותתפלאו למה עברתם מאות מטרים לפני שהמשקף התבהר לגמרי).
הצרה במשקף הפוטוכרומטי של שואי הוא מחיר הקנייה הגבוה יחסית שלו. אבל למי שיכול להרשות לעצמו – זו אחת הקניות הטובות ביותר לקסדה הזו.
המשקף מתחבר לקסדה ללא צדודיות – וזה דבר מעולה שמאפשר לא רק קלות בפירוק והרכבה, אלא גם הקטנת עצמת הרעש של הרוח במהירויות גבוהות. הפירוק עצמו נעשה על ידי משיכת לשונית שדורשת תירגול אבל מרגע שתפסתם את הפטנט – הוא קל מאוד. כך גם ההרכבה חזרה. לא נדרשים כלי עבודה לביצוע פירוק והרכבה.
בנוסף, יש מתחתיו מעין לשונית אדומה בשני הצדדים שאפשר להזיז בהתאם לצורך וזה מאפשר נעילה הרמטית יותר של המשקף או אם צריך הרחקה קלה שלו כדי לאפשר מעבר מסויים של אוויר גם כשהוא במצבו הסגור.
מקדימה יש למשקף נעילה המאפשרת סגירה הרמטית למניעת פתיחה פתאומית במהירויות גבוהות (שהוא עניין חשוב בעת רכיבה ספורטיבית). הנעילה נעשית בקליק, והשיחרור נעשה על ידי לחיצה אסרטיבית על מתג בחלקו הקדמי של החיבור בין המשקף לאזור פתח האיוורור הקדמי. גם זה דורש התרגלות מסויימת, אבל מרגע שהבנו – זה פשוט לביצוע. הלשונית לפתיחה וסגירת המשקף נמצאת בחלקו האמצעי התחתון של המשקף, מה שאומר שאפשר להגיע אליו בקלות עם שתי הידיים.
אבל הדיבור על המשקף מביא אותי להתייחס למה שהוא – בעיני – מצד אחד אחד היתרונות החשובים שלה, אבל מצד שני גם המגרעת הכי גדולה שלה, שמעבר לכך היא אחת הטובות שרכבתי איתן.
אני מדבר על שדה הראייה דרך המשקף. אסביר:
בהיותה קסדה ספורטיבית המיועדת – נחשו – לרכיבה ספורטיבית, ה- X-SPR Pro הינה קסדה הבנוייה בצורה המתחשבת בתנוחת הרוכב. ברכיבה ספורטיבית על אופנוע ספורטיבי הרוכב רכון קדימה בתנוחת עובר מעל מיכל הדלק שלו, שפוף מאחורי המשקף המינימליסטי של האופנוע שלו, וכיוון שכל גופו כפוף ושפוף מנסה להיות כמה שיותר נמוך וחלק אחד עם מבנה האופנוע – הראש של הרוכב (ועליו הקסדה) בעצם נמצא במתח מתמיד כשהרוכב מנסה בעצם להרים לעצמו את הראש כמה שיותר מעלה, כדי לראות כמה שיותר קדימה למרות המהירות בה הוא רוכב. מכיוון שכך, ובגלל שמגבלות פיזיולוגיות של גוף האדם לא מאפשרות לאדם להטות את ראשו מעבר לזווית מסויימת כלפי מעלה ואחורה, הרוכב נאלץ להסיט את עיניו כמה שיותר מעלה, וזאת כדי לפצות על מיקום הראש ביחס למקום שאליו הוא מביט.
מהנדסי שואי ניסו לאפשר לרוכב להסתכל כמה שיותר מעלה, ולכן למעשה מיקמו את המשקף ואת פתח המשקף בצורה כזו ששדה הראייה של הרוכב יהיה כמה שיותר מעלה. יש בזה היגיון, לא? ואכן, בתנוחת רכיבה ספורטיבית תכונה זו של השואי באה לידי ביטוי בצורתה הטובה ביותר.
כן, אלא שזה אומר שבכל פעם שמישהו לוקח את ה- X-SPR Pro לרכיבה על כל אופנוע שאינו אופנוע ספורט/מירוץ, למשל אופנוע אדוונצ'ר או נייקד או סתם אופנוע שלא מחייב רכיבה בתנוחת עובר שפופה – משמעות הדבר היא שבגלל צורתו וגודלו של מפתח המשקף, העובדה ששדה הראייה ההיקפי של הקסדה מאפשר לרוכב לאתר כטב"מים של החיזבאללה בזמן הרכיבה – אין לה שום יתרון. להיפך. למעשה, כשרוכבים עם ה- X-SPR Pro בתנוחת רכיבה זקופה או אפילו מעט שפופה (כמו על אופנוע נייקד לדוגמה) – כל שדה הראייה ההיקפי של הרוכב בכל מה שקורה מטה מקו האופק נפגע בצורה משמעותית.
מילא כשמדובר באופנוע ספורטיבי על מסלול. שם, לא רק שאין מראות, אלא שגם אין לרוכב על מה להסתכל פרט לנקודה רחוקה קדימה אליה הוא נוסע, או אל האפקס של הפניה, או אחרי הפניה – הכל בהתאם לסיטואציה. במילים אחרות – לא מעניין את הרוכב לדעת האם הוינקר שלו פועל או מה השעה או מה תצרוכת הדלק העכשווית שלו. ולשם כך השואי X-SPR Pro מצויינת.
אבל זה לא המצב על אופנוע שנוסע על כביש ציבורי. אם אני חובש את הקסדה ורוכב איתה עם הסטריפייטר של דוקאטי שלי לדוגמה (או על כל אופנוע אחר שנמצא ברשותי או שרכבתי עליו רכיבת מבחן), גם אם אני רוכב ממש מהר וממש שפוף קדימה – בגלל זווית הראש והמפתח של המשקף, אני לא מסוגל לראות בראייה ההיקפית שלי לא את לוח השעונים, לא את המראות, ולא שום דבר שקורה מתחת לקו האופק – אלא אם אני מסיט בצורה מכוונת את הראש כלפי מטה (ותאמינו לי, הקסדה יושבת לי טוב על הראש). ובעוד שעל מסלול מירוצים כל זה לא היה מעניין אותי, על כביש ציבורי זה כן. אני כן רוצה לראות את המראות, אני כן רוצה לראות מהירות וסל"ד, אני רוצה לראות מצב הילוכים, בולמים, סט-אפ כזה או אחר או כל פרמטר שחשוב לי לראות בלוח השעונים או מקדימה מתחת לקו האופק. ואני לא רוצה להצטרך להסיט את הראש שלי מטה כדי לראות את זה, במיוחד לא כשמדובר במראות.
ולכן חשוב מאוד להבין שזו קסדה ספורטיבית לרכיבה ספורטיבית על אופנוע ספורטיבי, וכל ניסיון להשתמש בה למטרה אחרת גורע מהיכולת המצויינת שלה לתת לרוכב את מה שצריך ברכיבה מהסוג הזה.
נמשיך:
ל- X-SPR Pro יש רצועות לפירוק מהיר של ריפוד הלחיים – מה שמכונה E.Q.R.S. security system (Emergency Quick Release System) – שמאפשר – במקרה חירום של תאונת דרכים לא עלינו – לצוות הרפואי לשלוף אותם במשיכה זריזה מבלי להוריד את הקסדה מעל ראש הפצוע, ואז כשהם בחוץ הורדת הקסדה תהיה הרבה יותר פשוטה, נוחה, ולא מסכנת פגיעה בעמוד השדרה הצווארי.
אגב: לצערי לא כל אנשי הצוות הרפואי שאיתם דיברתי בשנים האחרונות מודעים לפיצ'ר המעולה הזה של קסדות מודרניות. אם אתם מכירים חובש מד"א/איחוד הצלה ו/או פרמדיקים – זרקו להם מילה, כדאי שהם יכירו את התכונה מצילת החיים הזו!
כמו כל קסדה ספורטיבית שמכבדת את עצמה – גם ה- X-SPR Pro נסגרת על ראש הרוכב/ת באמצעות רצועת קשירה עם אבזם דאבל-די (DD). זו שיטת הקשירה היחידה המותרת במירוצי אופנועים בעולם.
הקסדה מגיעה ב- 4 מידות מעטפת חיצונית – XS-S/ M/ L/ XL-XXL (בניגוד ליצרנים אחרים שמשתמשים באותה מידת מעטפת לכל מידות הקסדה שלהם) – ועם ריפודים פנימיים פריקים לטובת כביסה וניקוי. מעבר לבחירת הגודל, יש אפשרות להתאים לה ריפודים בעוביים שונים כדי להגיע להתאמה מקסימלית לראש הרוכב. עבורי – מידה M היא המידה המושלמת, והקסדה יושבת לי בצורה מצויינת על הראש, מצד אחד לוחצת ולא זזה ימינה/שמאלה או למעלה/למטה, ומצד שני לא לוחצת במצח באופן שמפריע אחרי רכיבה ממושכת. בלי רמקולים של דיבורית האוזניים שלי נכנסות בקלות למגרעות שלהן והכל טוב. כשמתקינים רמקולים – במיוחד גדולים יותר – אני מוצא את עצמי צריך לסדר את האוזניים עם היד בתוך הקסדה, אבל התרגלתי וזה לא דיל ברייקר.
כשמדובר בדיבורית – ואני משתמש בכמה סוגים של דיבוריות על כל הקסדות שלי, ובמקרה של ה- X-SPR Pro אני רוכב עם קארדו פאקטוק פרו. התאמת הרמקולים של JBL היא טובה יחסית למגרעות המובנות בקסדה ואל מול מיקום האזניים שלי. מצד שני, הספוג של המיקרופון כן נוגע לי בקצה הפה, אבל הוא לא מפריע ברמה שדורשת הזזה שלו. נכון שזה עניין של צורת ראש אינדיבידואלית ומה שמתאים לאחד לא בהכרח יתאים לאחר, אבל מצאתי שיש קסדות שמרגישות לי צפופות יותר באזור השפתיים והאף. השואי הזו איננה מהמרווחות שבין הקסדות שרכבתי איתן, אבל היא גם לא קלסטרופובית, וזה מאפשר ליצרן לשמור על גודל מעטפת (Outer Shell) קטן יחסית – וזה יתרון חשוב לכל מה שקשור לאוירודינמיות (זוכרים? קסדה ספורטיבית).
אז כן, האוירודינמיות של הקסדה מעולה, ללא רעידות או תזוזות לא רצוניות בזכות שליטה טובה על זרימת האוויר סביבה, מה שמושג באמצעות ספויילר אופייני שנמצא על מעין גיבנת בחלקו האחורי של הקדקד ושולט על מערבולות הרוח סביב ומעבר לקסדה, במיוחד במהירויות גבוהות אבל גם בהאטות חזקות באמצעות זוג "מדפים" אנכיים בחלקה האחורי. שואי מתהדרים בהפחתה של כ- 3% בגרר ובכוח העילוי שמופעל על הקסדה לעומת הדגם הקודם. זה לא אומר שאי אפשר לרכוב איתה לאט, בוודאי שאפשר. אבל היכולת הזו שלה באה לידי ביטוי בעיקר כשרוכבים על אופנוע ספורטיבי מהיר בתנוחת רכיבה ספורטיבית, וכבר דיברנו על זה בהקשר לשדה הראייה.
מבחינת רעש – כמו בכל קסדה – גם כאן אגיד שהקסדה הכי שקטה היא קסדה שרוכבים איתה עם אטמי אזניים. אם אתם לא רוכבים עם אטמי אזניים ברכיבות בינעירוניות מהירות – אתם דופקים לעצמכם בצורה קבועה את השמיעה. ולא, שמיעת מוזיקה תוך כדי רכיבה על 140 חצילים בעונה – כל זה בעוצמה גבוהה כדי להתגבר על הרעש החזק של הרוח במהירות הזו – לא תשפר את השמיעה שלכם אלא להיפך… בהקשר הזה השואי לא מרגישה יותר רועשת או פחות רועשת מקסדות אחרות בליין הקסדות הספורטיביות. עד אזור 110-120 קמ"ש היא סבירה, מעל זה אתה כבר רוצה להשתמש באטמים וזה לא קשור לסוג הקסדה וליצרן, אלא פשוט למה שנכון וטוב לעשות כדי לא לדפוק לעצמך את השמיעה (שניה יש לי פה טלפון… עוד פעם מנתקים… אוף!)
שנה אחרי: הקסדה נמצאת אצלי שנה. היא לא הקסדה העיקרית שלי, אבל אני רוכב איתה לפחות פעם בשבוע (תלוי באופנוע שעליו אני רוכב, ובעיקר על הפניגאלה V4S שלי). ההקפדה על איכות החומרים של שואי עושה את שלה והיא מרגישה כמו חדשה לגמרי, כולל כריות לחיים שלא מרגישות שחסר להן נפח. המשקף ממשיך לעבוד כמתוכנן (יש דיבורים על כך שכעבור זמן מה היכולת שלו לשנות צבע במהירות לאט לאט נפגעת, אני לא מרגיש את זה). בנתיים – אני ממשיך להיות מרוצה.
לסיכום – מדובר בקסדה מצוינת, בנוייה היטב, עומדת בתקני הבטיחות העכשוויים, אוירודינמית, נוחה לראש, בעלת תכונות שהופכות אותה לא רק לקלה לשימוש אלא למתאימה במיוחד לרכיבה ספורטיבית על אופנועים ספורטיביים/מירוץ, וחשוב להתייחס אליה בצורה הזו.
גילוי נאות: אין. הייתי רוצה לספר לכם שקיבלתי את הקסדה מהיבואן, אבל לא, לא קיבלתי. קניתי אותה בכספי.
נכון לרגע זה – כל התמונות המופיעות בדף זה שייכות לבעליהם המקוריים ונלקחו ממקורות כמו זה ומהאתר של שואי.