הקסדה והראש שלך – תקן ECE 22.06

עד כה, קסדות אופנועים שנמכרו באירופה – וכתוצאה מכך גם בישראל שמשתמשת באותם תקנים כמו באירופה – היו צריכות לעמוד בתקן מסויים שנקרא ECE 22.05 – תקן שהיה בתוקף במשך כ- 20 שנה. החל מתחילת 2024 כל הקסדות בשוק האירופאי (ושוב, כתוצאה מכך גם אלה הנמכרות בישראל) יידרשו לעמוד בתקן אירופאי מעודכן הנקרא ECE 22.06.

תקן ECE הוא תקן שנחשב כתקן המוכר והנפוץ ביותר בעולם לקסדות של רוכבי אופנועים, קטנועים וטרקטורונים, והוא מחייב ביותר מ- 50 מדינות בעולם – בעיקר באירופה אבל כאמור גם בישראל. תקן זה נוצר על ידי גוף ה- Economic Commission for Europe וכעת הוא מגיע לגירסתו השישית.

אז מה חדש בתקן ECE 22.06? החלק המהותי ביותר בו מתייחס לדרך ולאופן שבה מבצעים את בדיקות הבטיחות לקסדות (נציין רק שיש תקנים מחמירים ממנו, כמו תקן FRHPhe), וזאת על מנת לעדכן ולשפר את בטיחות הרוכבים המשתמשים בקסדות שעומדות בתקן.

אחת הטענות נגד חלק מהתקנים המקובלים בעולם (כמו DOT, Snell ואפילו תקן ECE 22.05) היא שהם מוגבלים מאוד בדרך שבה הם בודקים את בטיחות הקסדות. לדוגמה, בחלק מהבדיקות מודדים השפעת נפילה של קסדה או פגיעת עצם קשיח בקסדה בנקודה אחת בלבד (למשל רק בקודקוד) וריבאונד. בנוסף, הבדיקות אינן מכילות אלמנטים מציאותיים כמו גרירה על הארץ, שפשופים, וכן פגיעות סיבוביות.

מתוך הבנה שתאונת דרכים עשוייה לכלול מרכיבי פגיעה שונים ומשונים ולא רק "לפי הספר", מוסיף התקן החדש תסריטי בדיקה נוספים, וכן מגדיר את גודל הקסדה, גודל המשקף, היכולת להבחין טוב יותר בצבעים דרך המשקף (כולל משקפי שמש אינטגרליים) סוג החומר סופג האנרגיה, עמידות בטמפרטורות שונות (עד מינוס 20 מעלות צלסיוס), תנאי לחות שונים וקרינת UV. בנוסף, רצועות הסנטר נבדקות למתיחה ועמידות, ויש אפילו הנחיות ברורות לגבי פסים מחזירי אור ומיקומם על הקסדה.

תקן ECE 22.06 החדש לא עושה חיים קלים ליצרנים, והוא מחייב שימוש ביותר בדיקות – 55 בדיקות ל-3 מידות של קסדה – בניגוד לפחות בדיקות ורק בשתי מידות בתקן הקודם – ושימוש בחיישנים מדוייקים יותר. וגם לייצרן יש קסדה שמשתמשת בשני סוגי סוגר – למשל DD וראצ'ט – הם יצטרכו להעביר את שני סוגי הקסדות בבדיקות התקן.

שיפור נוסף נוגע לקסדות נפתחות אשר יבדקו מעתה בשני המצבים – גם סגור וגם פתוח – כדי לעמוד בתקן. בנוסף, כל תוספת למעטה הקסדה – למשל דיבורית, מצלמה או משקף שמש – תצטרך בדיקה נפרדת. בדיקות הפגיעה יתבצעו גם באזורים נוספים בקסדה, כמו פתחי איוורור, וגם מתייחסות למשקף עצמו שצריך להישאר מחובר במנגנון שלו גם לאחר פגיעה של עצם מתכתי במהירות של 60 מטר לשניה.

גם טווח המהירות של כל בדיקה השתנה וגדל, וכעת הוא ממהירות של 6 מטר לשניה ועד 8.2 מטר לשניה, בנוסף על בדיקת פגיעה אלכסונית במהירות גבוהה. נושא נוסף ששופר בבדיקות הוא תוספת של בדיקות אימפקט בזוויות שונות מהתקן הקודם – 18 זוויות שונות לעומת 5 בתקן הקודם. בנוסף, קסדות נבדקות להתאמה טובה יותר לצורת הראש ואסור להן "לזוז" בחופשיות על הראש.

חשוב לדעת:

  • יצרני קסדות יכולים להגיש את הקסדות שלהן לבדיקת תקן ECE 22.06 החל מינואר 2021 אבל זו לא היתה חובה.
  • החל מחודש יוני 2022 כל הבדיקות של כל הקסדות ייערכו לפי תקן ECE 22.06.
  • כתוצאה מכך, החל מתאריך זה לא יהיה ניתן להגיש קסדות לבדיקה לפי התקן הקודם.
  • החל מתחילת חודש ינואר 2024 לא יהיה ניתן לייצר קסדות שעומדות בתקן הישן.
  • קסדות אופנועים ישנות (או כאלה שנקנות בימים אלה מהמדפים של חנויות שמחזיקות אותן במלאי) שעומדות בתקן הקודם – ECE 22.05 – נחשבות עדיין בטוחות וניתן בהחלט להמשיך לרכוב איתן.
  • אין חובה להחליף קסדות שעומדות בתקן הישן, אם הן ברשותכם לאחר התאריך המחייב. אבל כדאי כמובן לעקוב אחרי הנחיות היצרנים לגבי הגיל המקסימלי המומלץ לקסדה (גיל שנע במצב האופטימלי בין 5 ל- 7 שנים, כשהקסדה לא נפלה, לא היתה מעורבת בתאונות, תקינה מבחינת המעטפת והחומרים סופגי האנרגיה, ולא עמדה בשמש או בתנאי מזג אוויר או שימוש קיצוניים).

צרכנות נבונה

פוסט זה נכתב בסוף יולי 2022. ככל שנתקרב למועד הקובע של ינואר 2024 סביר להניח שנראה שלל מבצעים בחנויות ואתרים שימכרו לנו קסדות במחירי מבצע נמוכים יותר – וזאת כדי להיפטר ממלאי שאחרת הם יתקעו איתו.

היו צרכנים חכמים, תקנו בהתאם, ובכל מקרה אם יש ספק אין ספק! מוכרים לכם קסדה שפעם היתה נמכרת ביוקר במחיר זול ומחשיד – בדקו האם היא עומדת בתקן ECE 22.06, ותעשו לעצמכם את החשבון המתאים. זה בסדר אם תחליטו להמשיך להשתמש בקסדה שעומדת רק בתקן הישן, אבל שלא יספרו לכם סיפורים. זכרו שאם תזמינו קסדה בחנות אונליין לאחר תאריך זה, ובמידה והיא לא תעמוד בתקן, יש סיכוי גבוה מאוד שהיא לא תעבור את המכס ולא תגיע אליכם, חבל על הכסף (כמובן שבישראל הכל יכול להיות, ויש מצב שיהיו חורים באכיפת התקן במשלוחים המגיעים ארצה, אבל עדיף להימנע ממצב כזה).

לדוגמה: קסדת שואי NXR2 שכבר עומדת בתקן ECE 22.06

איך תדעו אם הקסדה שלכם עומדת בתקן ECE 22.06?

פשוט מאוד. קודם כל מחפשים עליה מידע אונליין – או באתר של החנות או באתר יצרן הקסדות.

שנית, התקן צריך להופיע בבירור על הקופסה שלה וכן על הקסדה – או על רצועת הקשירה, או על גוף הקסדה, או על תווית הנמצאת בתוכה בד"כ על ריפוד הראש.

לדוגמה, תווית בתוך קסדה – מתחילה ב- 6 כדי לציין את תקן ECE 22.06, לאחריה מספר האישור, לאחריה P לקסדה סגורה או J לקסדה נפתחת, ולאחריה מקף ומספר הייצור של הקסדה:

להזכירכם:

קנו רק קסדה העומדת בתקן. יש לכם חבר שמתכוון לרכוש קסדה באתר קניות סיני? אין קסדות "אמיתיות" באתרי קניות סיניים. קחו פטיש שניצלים ותנו לו מכה ממש חזקה על היד שמחזיקה בטלפון (או בעכבר המחשב) ותצילו בכך את חיי האידיוט. זול עולה ביוקר.

הקפידו לרכוב עם קסדה המתאימה למידות הראש שלכם (ואם אתם לא סגורים על זה, תשאלו איש מקצוע איך אפשר לבדוק שהקסדה לא גדולה מדי).

יש לכם מורכב/ת? אל תזלזלו בחיים שלהם. קנו להם קסדה ראוייה שמתאימה לגודל הראש שלהם.

יש לכם קסדה שעברה תאונה או נפילה? תעשו ממנה עציץ. לא רוכבים עם קסדה שקיבלה חבטה, וזאת משום שהחומר סופג האנרגיה שמטרתו להגן על הראש שלכם עבר דחיסה באזור שקיבל את החבטה, וכשתגיע חבטה נוספת הוא לא יוכל למלא את תפקידו ולספוג את המכה.

לדוגמה: קסדת Arai Quantic שכבר עומדת בתקן ECE 22.06

אתם רוכבים כל היום עם קסדה על הראש? בשמש? בגשם? מזיעים בה? הקפידו שבעתיים. גם הריפוד, גם המעטפת החיצונית, גם המשקף ובעיקר החומר סופג האנרגיה – כולם "עובדים" ולאט לאט היכולות שלהם להגן על הראש שלהם הולכות ונפגעות. עדיף להתחדש בקסדה ממותג בינוני פעם בשנתיים מאשר לרכוב במשך 6 שנים רצופות עם קסדה בלאי לא תקינה גם אם היא עלתה הון תועפות.

יש לכם קסדה שעמדה בארון אחרי כמה שנות שימוש? אם תאריך הייצור שלה עבר את פרק הזמן המומלץ על ידי היצרן – לרוב 5 עד 7 שנים – גם אם היא ממש יפה וגם אם היא יקרה ללבכם – תעשו ממנה עציץ. אין לדעת איך היא תתפקד ברגע האמת, ושוב כל זה בגלל ההתדרדרות הטבעית של החומר סופג האנרגיה בתוכה, ובעיקר בגלל שבעבר היא כן היתה בשימוש וכן ספגה אור שמש ישיר, זיעה, חום, לחות ועוד. קנו לעצמכם קסדה חדשה.

ולא, תאריך תפוגה של קסדה הוא לא מדע מדוייק. השתמשו בשכל ישר, אל תחסכו על החיים שלכם.

לדוגמה: קסדת HJC RPHA 1 שעומדת בתקן ECE 22.06

לסיכום

בסופו של דבר מדובר בבשורה בטיחותית חשובה עבורנו הרוכבים, כשההבנה היא שתקן ECE 22.06 המתקדם יותר אמנם מייקר ליצרנים את עלויות הבדיקות, אבל קסדות שיעמדו בו יגנו בצורה טובה יותר על ראש הרוכבים.

אם אתם רוכבים על אופנוע הקפידו לרכוש ולרכוב אך ורק עם קסדה תקינה, מתאריך ייצור יחסית עדכני, ושעומדת בתקן האירופאי המחייב (ושלא תעזו לקנות זבל סיני). אם ההקסדה חדשה שאתם עומדים לקנות (בארץ או אונליין) עומדת בתקן ECE 22.06 זה יבטיח שהקסדה היא מייצור חדש, ולא סחורה מבציר עתיק ששוכבת שנים על מדפים.

חלק מהתמונות והמידע בדף זה נלקחו מכאן וגם מכאן.

נגישות