מיצו רוכב עם קסדת Alpinestars Supertech R10

חברת Alpinestars האיטלקית ידועה כמובילה בתחום ציוד הרכיבה לאופנוענים ובליין המוצרים שלה נמצא את כל הקטגוריות מכתף ועד כף רגל, עם חליפות מירוץ, מעילי רכיבה, מכנסי רכיבה, כפפות, נעלי ומגפי רכיבה, מגינים, ואף טכנולוגיה מתקדמת בדמות אפודים וכריות אוויר מתנפחות אלקטרונית. וכעת – גם הראש.

עבור אלפינסטארס (שכבר הוציאה בעבר קסדות לרוכבי שטח) זו ירייה ראשונה בתחום קסדות הכביש. הם לא התבלבלו וכיוונו היישר אל הטופ של הקטגוריה הבכירה של הקסדות, עם קסדת כביש סופר ספורטיבית, והמיועדת – במילים שלהם עצמם – לרוכבי מסלול מקצועיים. נכון, אפשר (כמוני וכמו רוכבים חובבנים אחרים) לרכוב איתה גם ביום יום על אופנוע כביש. אבל המטרה העיקרית שלה, המטרה עליה הם הציבו את הכוונת, היא לשמש באמת את רוכבי הקצה המקצוענים, וכדי לעמוד ביעד שהציבו לעצמם הם השקיעו לא פחות מ- 10 שנות פיתוח ומחקר אינטנסיבי תוך שיתוף פעולה עם רוכבי ה MotoGP המובילים בעולם.

אז האם הם הצליחו? האם זה ניסיון "טוב" לקסדת כביש ראשונה? האם באמת ובתמים יש לנו כאן קסדה שהיא שוברת שיוויון אמיתית ושבאמת מצליחה לפגוע בול בפוני של הטופ של הליגה הבכירה?

בואו נראה.

כשהקסדה רק פורסמה לראשונה, היא יוצרה במהדורה מוגבלת של 200 יחידות בלבד, מה שכמובן הגביר את הסקרנות סביבה. לא הצלחתי לשים ידי על אחת מהן כשהן רק הגיעו לראשונה ארצה, אבל יום אחד בעת ביקור אצל ידידי ינון מחנות מוטושופ באילת נתקלתי במלאי לא צפוי של הקסדה – שעד אותו רגע ראיתי רק בתמונות אבל תמיד רציתי לבדוק. ולכן כשינון שלף בנונשלנטיות את הקסדה מהקופסה – בלעתי את הרוק, שלפתי מהכיס סטיפה של הרצלים – ולא מעט מהם – וקניתי לעצמי את ה- R10 בגירסת הקרבון השחורה (עוד על ההבדל בין הגירסאות בהמשך).

ישששש!

ראשית – הצורה.

אחד הדברים שישר שמים לב אליהם ישר כששולפים אותה מהקופסה ומהפאוץ' המהודר (שעשוי משתי שכבות בד, בחיי) ומחזיקים לראשונה את ה- R10 ביד הוא המבנה האווירודינאמי יוצא הדופן שלה המתבטא בספויילר גדול עם כנפונים צדדיים בחלקה האחורי. לדברי אלפינסטארס מדובר בפיתוח שנעזר לא רק בניסיון מתמשך על מסלולי המירוצים אלא עשה שימוש גם במנהרת רוח. הצורה הסופית שהתקבלה היא קסדה בעלת צורה מאורכת. בנוסף, היא מרגישה קלה בצורה משמעותית מקסדות אחרות ששמתי על הראש. או שאולי זו רק ההתלהבות שלי? רציתי לבדוק אותה באותו רגע אבל רצה הגורל ובאותה נסיעה לאילת הייתי דווקא עם אופנוע מז'אנר אופנועי האדוונצ'ר, כך שהעדפתי להתאפק ולשמור את הרכיבה הראשונה שלי עם ה- R10 לזמן שאחזור למרכז ואוכל סוף סוף לעלות על אופנוע ספורטיבי יותר – כראוי לרכיבה ראשונה עם הקסדה המסקרנת.

אגב, התמונות שאצרף כאן הן של הקסדה בצביעת הקרבון + אדום של חבר. במקרה, יש עליה גם דיבורית מדגם פאקטוק פרו של קארדו, עליה נעשה סקירה נפרדת בהמשך.

אז המתנתי בסבלנות עוד כמה ימים אבל סוף סוף הגיעה העת ואני עולה עם ה- R10 על הפניגאלה V4S שלי. כידוע, רושם ראשוני הוא חשוב, והדבר הראשון שאני מרגיש אחרי שאני חובש אותה ומתפנה להתבונן לצדדים – פרט למשקלה הקל – הוא ששדה הראייה שלי נפתח לצדדים ומעלה בצורה פנומנלית (וארחיב על כך בהמשך). אציין למען הדיוק שמשקלה של הקסדה לא באמת שונה מהותית מקסדות טופ אחרות שבדקתי, ואם יש הבדל מדובר בכמה עשרות גרמים לפה או לשם, וכמובן שהתקנת דיבורית מוסיפה עוד כמה גרמים לקסדה. עם זאת, היא באמת מרגישה קלילה.

יאללה נצא לרכיבה.

אחד הפיצ'רים הכי חזקים של ה- R10 היא היציבות האוירודינמית שלה. היצרן טוען שחלק משיקולי התיכנון של הקסדה היו גם ההתנהלות האוירודינמית שלה לא רק כשהרוכב רכון בתנוחת עובר והוא נמצא בשיא המהירות שלו, אלא גם כשהרוכב מסתכל הצידה ונמצא "מחוץ" לאופנוע. המטרה שלהם היתה שהיא לא "תמשוך" את הראש של הרוכב באף אחד מהתסריטים הללו האופייניים לעולמות המירוצים. כדי לעשות זאת, בצידי הקסדה יש מעין כנפונים הצמודים אל הקסדה והמאפשרים תיעול טוב יותר של האוויר הזורם סביב הקסדה, מה שמאפשר לשמור על ראש הרוכב מפני נענועים וזעזועים כתוצאה ממהירות הרוח.

אני אמנם לא רוכב מירוצים על מסלול מירוצים מקצועי, אבל אני בהחלט שמח לבשר שעבורי הסידור הזה באמת עובד מעולה, וכשאני משווה בין התחושות שלי עם ה- R10 על אותו אופנוע מול מה שאני מרגיש כשאני רוכב עליו עם קסדות אחרות – אני מגלה שה- R10 שומרת על הראש שלי הרבה יותר יציב. עבורי – המשמעות היא שככל שמגבירים את קצב ומהירות הרכיבה, היא מאפשרת לי לעלות למהירויות הרבה יותר גבוהות מאשר עם קסדות אחרות, וזאת מבלי לסבול מנענועי וטלטולי ראש האופייניים במהירויות האלה. ולא רק על אופנועי ספורט עטויי פירינגים, אלא גם דווקא על כלים מקטגוריית הנייקד, שם אני מתלהב אפילו יותר מהיכולת הכמעט קסומה של ה- R10 לשמור על ראש נקי ולא לעשות לי "זעזועי מוח" במהירויות גבוהות כמו שאני לעיתים קרובות מדי מרגיש עם קסדות אחרות.

אני לא יכול להמעיט מהחשיבות של המשפט הקודם, זה לא בצחוק ולא בהגזמה.

אני מודה – לא רכבתי עם כל הקסדות המתמודדות בקטגוריה (למשל לא רכבתי עם הפיסטה של AGV שגם היא נחשבת לקסדת קצה יקרה מאוד, ולא בגלל שלא רציתי אלא בעיקר בגלל שהיא ספציפית לא מתאימה לי לצורת הראש משום מה). אבל בהשוואה לדגמים סופר ספורטיביים אחרים שכן התנסיתי בהם – ה- Aplinestars R10 היא אולי הקסדה הכי אוירודינמית והכי יציבה במהירויות גבוהות שרכבתי איתה אי פעם, והיא נמצאת באמת בטופ של הליגה.

הנה כאן רואים את הכנפונים:

וכאן, בגירסה הלבנה, רואים אותם טוב יותר:

בעוד שאני בחרתי בגירסת הקרבון השחור, הגירסה הצבעונית מגיעה ב-3 סכימות צביעה והיא יקרה יותר. יש לה גם תיק נשיאה מהודר, וגם ספויילר נוסף המוגדר "ספויילר מירוץ" שלדברי היצרן מפחית בעוד כ- 4.5% את הגרר המופעל על הקסדה בעת רכיבה ספורטיבית – אותו ניתן להתקין לפי הצורך. כל סכימות הצביעה מתהדרות בלוגו הגדול של אלפינסטארס בצידי הקסדה.

המעטפת החיצונית (Outer Shell) של ה- R10 עשוייה מ-4 שכבות של סיבי קרבון ופיברגלס מסוגים שונים (כולל שכבה חיצונית בעלת 3000 סיבים לשזירה) המודבקות ביניהן בדבקים אפוקסיים ובסה"כ היא מספקת מצד אחד קשיחות מבנית גבוהה, מצד שני גמישות תפעולית כדי למנוע סדקים, ומצד שלישי משקל קל ככל הניתן. היצרן משתמש ב- 4 מידות Outer Shell – 1 המתאים ל- XS, S, אחד ל- M, אחד ל- L, ואחד ל- XL ו- XXL – הכל לטובת התאמה ייחודית ומדוייקת עד כמה שאפשר לגודל וצורת ראש הרוכב. אני, כרגיל, מסתדר היטב עם מידה M גם לקסדה הזו. ל- R10 יש 8 סוגים של חומר סופג אנרגיה (EPS) בדרגות שונות של קושי בתוך המעטפת במטרה לספק את הבטיחות המקסימלית לרוכב בעת תאונה לא עלינו.

ואם כבר נגענו בבטיחות, כמובן צריך לציין שהיא עומדת בכל התקנים המחמירים לנושא, כולל DOT, כולל FIM, וכולל כמובן ECE22.06. אגב, היצרן טוען שהקסדה מאפשרת 37% פחות אימפקט קדמי ו- כ- 65% פחות אימפקט אלכסוני ממה שדורש תקן ECE22.06.

לקסדה יש לא פחות מ- 11 פתחי איוורור. בקדקד יש פתח איוורור אחד הנפתח תוך דחיפה לאחור ונסגר במשיכה קדימה. שימושי ונוח, והוא מכניס די הרבה אוויר לתעלות המובנות בתוך החלק העליון של הריפוד. מקדימה – שני תריסי איוורור אחד בכל צד של מתג נעילת המשקף, גם הם נפתחים בתנועה קלה ונוחים לתיפעול עם כפפות, ומעבירים אוויר לאזור הלחיים. מתחתיהם יש פתחי יציאת אוויר לח מאזור הפנים שאינם ניתנים לסגירה.

בחלקו האחורי של הספויילר יש פתחי איוורור להוצאת אוויר חם מאזור הקדקד, ובתוך הספויילר יש פתחי יציאת אוויר נוספים אחד בכל צד.

ה- R10 מגיעה עם שני משקפים – אחד שקוף ואחד שחור כהה (מאוד) לשימוש ברכיבת מסלול (באתר היצרן קיים גם משקף עם דרגת כהות נמוכה יותר, משקף מראה, וקיים גם משקף פוטוכרומטי מתכהה בשמש למי שרוצה). שני המשקפים שמקבלים עם הקסדה מגיעים מוכנים עם חיבור של פינלוק (מצורף גם הוא) לטובת מניעת אדים בעת רכיבה במזג אוויר קר וגשום. בחלקו החיצוני של המשקף שני פינים לחיבור יריעה נתלשת המשמשת רוכבי מירוץ לשם שמירה על ניקיון חיצוני של המשקף בעת מירוץ (מה שמכונה בשפה המקצועית tear off). המשקף ייחודי בכך שהוא לא עשוי באותו עובי לכל אורכו, אלא דק יותר בצדדים, ועבה יותר בחלקו הקדמי. בחלקו העליון של המשקף יש מעין בליטות המשמשות כדיפיוזר והעוזרות לשלוט על זרמי האוויר העוברים סביב הקסדה ומטרתם לסייע בייצוב ולהקטין את הרעש הנוצר כתוצאה מהרוח.

כמו בקסדות ספורטיביות אחרות, גם המשקף של ה- R10 ניתן לנעילה כדי למנוע פתיחה פתאומית ו/או כניסת אוויר במהירויות קיצוניות. מתג הנעילה נמצא במרכז, מתחת ללשוניות הפתיחה/סגירה של הקסדה (המאפשר תפעול בשתי הידיים), אבל הוא דורש התרגלות מסויימת כיוון שהוא מתופעל על ידי הרמה כלפי מעלה, כמו מעין מתג של תאורה. אחרי שימוש או שניים מתרגלים לקונספט אם כי יש קצת תלונות ברשת על המנגנון הזה. בעיני הוא פשוט מאוד לתפעול ואני לא רואה כאן שום בעיה.

אם אתם זוכרים, התלוננתי בעבר על גודל המפתח של המשקף של קסדה ספורטיבית אחרת. אבל בניגוד לקסדה ההיא, וכמו במקרה של המשקף של הדריפט איבו 2 שממש אהבתי, גם ה- R10 מתהדרת במשקף בעל מפתח ושדה ראייה רחב ומצויין, אולי הטוב שראיתי בקסדות מהקטגוריה. קו "האופק" של המשקף הוא אמנם ישר ברובו, אבל הוא גדול – גם לצדדים וגם מעלה ומטה, ועם מגרעות קלות בצידי המשקף, מה שמאפשר ראייה היקפית מעולה – כ- 220 מעלות רוחביות וכ- 57 מעלות גובה – ללא צורך להסיט את הראש בעת רכיבה כדי לראות גם את המראות וגם את לוח השעונים על כל האופנועים עליהם אני רוכב.

מה לגבי רעש? קודם כל ולפני הכל צריך להזכיר שרמת הרעש שנשמעת באוזני הרוכב בעת רכיבה נקבעת לפי מספר פרמטרים, ביניהם תנוחת הרכיבה, תנוחת הראש, סוג האופנוע ומיגון הרוח (או היעדר המיגון) שלו, הרעש הבוקע מהמנוע ומהאגזוז, וכמובן מהירות הרוח הנקבעת לפי מהירות הרכיבה. הקסדה – תהיה אשר תהיה – יכולה לעמם במידת מה את הרעשים אבל לא למנוע אותם לגמרי. רק רכיבה עם אטמי אזניים טובים היא הפתרון הטוב ביותר לשמירה על השמיעה שלנו, במיוחד כשרוכבים חזק ומהר למשך זמן.

כשרכבתי עם ה- R10 לראשונה עם אטמים הופתעתי מאוד לטובה מעד כמה היא שקטה יחסית לקסדות אחרות שאיתן אני רוכב. היא מרגישה לי (באופן אישי) כקסדת הספורט השקטה ביותר שאני רכבתי איתה, וזה לא שאין לי ניסיון רכיבה עם מגוון קסדות על אותם סוגי אופנועים. בכל מקרה – אין מה לעשות, חוויית רעש יכולה להיות סובייקטיבית, ותמיד מומלץ לרכוב עם אטמים.

הערה: תוספת הדיבורית בצידה של הקסדה – כמו שרואים בתמונות כאן – מוסיפה גם היא על רעש הרוח. קחו את זה בחשבון. רוצים להוריד את עצמת הרעש? אל תתקינו דיבורית חיצונית.

כמו כל קסדה ספורטיבית שמכבדת את עצמה – גם ה- Alpinestars Supertech R10 נסגרת על ראש הרוכב/ת באמצעות רצועת קשירה בעלת אבזם דאבל-די (DD) שהוא למעשה שיטת הקשירה האמינה ביותר והיחידה המותרת במירוצי אופנועים בעולם. בנוסף, יש בחלקה התחתון רצועות לפירוק מהיר של ריפוד הלחיים המכונה בלע"ז Emergency Release System או ERS, מה שמאפשר – במקרה חירום של תאונת דרכים לא עלינו – לצוות הרפואי לשלוף את ריפוד הקסדה במשיכה זריזה וכך להוריד את הקסדה מעל ראש הפצוע בצורה הרבה יותר קלה מבלי לטלטל את הראש וכך להקטין את הסיכון לפגיעה בעמוד השדרה הצווארי.

אגב: לצערי לא כל אנשי הצוות הרפואי שאיתם דיברתי בשנים האחרונות מודעים לפיצ'ר המעולה הזה של קסדות מודרניות. אם אתם מכירים חובש מד"א/איחוד הצלה ו/או פרמדיקים – זרקו להם מילה, כדאי שהם יכירו את התכונה מצילת החיים הזו!

פיצ'ר מגניב נוסף של ה- R10 הוא מה שהם מכנים A Head המוגן בפטנט, שמאפשר התאמה של תנוחת הקסדה על ראש הרוכב מבלי לשנות את מבנה הריפוד הפנימי. בנוסף, יש חיבור מוכן לצינור שתיה לחיבור לגבנון בחליפה.

הריפודים – שמותקנים באופן ייחודי ב- R10 כך שבצידי הקסדה הם למעשה בולטים מתחת למעטה הקסדה הקשיח כדי לאפשר תמיכה צידית – פריקים לטובת כביסה, ובתחושה ראשונית הם מרגישים איכותיים ונעימים למגע, ובמקביל מאפשרים לנידוף מהיר של זיעה. בחלקה הקדמי התחתון יש מה שהם מכנים "וילון סנטר" להקטנת זרימת הרוח פנימה, וכך גם סביב החיבור עם הצוואר. יש טענות ברשת שהריפודים מתחילים לאבד קצת מהתחושה הנעימה שלהם לאחר שימוש רב, אבל בנתיים אצלי הם מחזיקים מעמד מצויין. אלפינסטארס גם השקיעו בעיצוב מיוחד בחלקה הקדמי התחתון לטובת הקטנת הפגיעה בעצמות הבריח בעת תאונה לא עלינו.

ועכשיו נגיע גם לחלק הפחות טוב… אין ספק שמדובר בקסדה לא זולה. נכון לרגע כתיבת שורות אלה – דגם הקרבון של ה- R10 עולה לא פחות מ- 4,500 ש"ח במחיר לצרכן המפורסם באתר היבואן (וכעת במבצע 3,900). הדגם הצבוע (גירסת שחור/אדום, גירסת שחור/אפור, גירסת אדום/שחור) עולה אף יותר – 5,500 ש"ח (במבצע 4,999 ש"ח) אבל בתמורה לזה מקבלים כאמור גם ספויילר נוסף גדול ואגרסיבי יותר לשימוש הרוכב המקצועי במירוצים, וגם תיק נשיאה מהודר ואיכותי. עם זאת ולמרות המחיר, בעיני מדובר באחת הקסדות הטובות ביותר מתוך מגוון עצום של קסדות ממיליון יצרנים ומותגים הנמכר בימינו. יש לי לא מעט קסדות שקניתי, אבל מאז ששמתי ידי על ה- R10 – כשאני צריך לבחור עם איזו קסדה אני יוצא לרכיבה וכשמדובר באופנוע ספורטיבי ו/או נייקד ו/או רכיבה בעלת אופי ספורטיבי (מסלול וכו') – אני בוחר פעם אחר פעם לצאת דווקא איתה. וזה אומר משהו.

ובנימה אישית: בגלל שאהבתי את ה- R10 כל כך פניתי אל דביר שני האיש והאומן מאחורי המותג Kasdot וביקשתי ממנו לעשות לי קסדה בעיצוב אישי, כשהכוונה היתה להפוך אותה לקסדה ייחודית. היה לי רעיון שגם יסמן את האישיות שלי, גם יתכתב עם האופנוע החדש שלי, וגם תהיה לו אמירה ברורה כדי שאף אחד לא יתבלבל. התוצאה – פי אלף יותר שווה מהתמונות! עם הקפדה מטורפת על הפרטים קטן כגדול, וגימור שנראה כאילו יצא עכשיו מהמפעל. רק שזה לא יכול לצאת מהמפעל – בגלל שזאת קסדה ייחודית רק שלי! דביר אתה אלוף!

 

הערה: אני נותן פה לינקים לאתר של היבואן בישראל, אבל אין לי אינטרס כאן, תקנו את הקסדה איפה שהכי נוח לכם, והכי חשוב – תעשו סקר שוק ותבדקו בטלפון או בסניפים עצמם האם אין במקרה איזה מבצע נקודתי.

גילוי נאות: אין. הייתי רוצה לספר לכם שקיבלתי את הקסדה מהיבואן, אבל לא, לא קיבלתי. קניתי אותה בכספי.

נגישות