הקסדה והראש שלך – תקן FRHPhe
אם אתם לא רוכבי מירוצים מקצועיים סביר להניח שלא שמעתם על FIM. וזה בסדר. FIM, או הפדרציה הבין-לאומית לרכיבה (Fédération Internationale de Motocyclisme) – הוא אירגון שקיים מעל מאה שנים (נוסד ב- 21 בדצמבר 1904), ומעבר לאירגון של מירוצים ולעשות את מה שאירגונים מהסוג הזה יודעים לעשות הכי טוב – ביורוקרטיה – הוא התנהל לעצמו די בעצלתיים מבלי להפריע לנו, הרוכבים "הרגילים" יותר מדי.
עד לאחרונה.
בשנת 2017 החליטו באירגון שרמת הבדיקות הנוכחית לבטיחות קסדות (שמבצעות באופן אינדיבידואלי על ידי גופים אחרים ומתבטאים בתקנים כמו UN ECE 22.05, Snell M2015, JIS T8133) אינה מספקת, ולכן החליטו שם במטה החברה בשוויץ לפרסם את תקן FRHPhe-01 או בשמו המלא FIM Racing Homologation Programme for Helmets (ולא, זו אינה שגיאת כתיב, זה האיות האנגלי/צרפתי המתחסד הזה…).
אגב, שווה גם לקרוא על העידכון האחרון לתקן האירופאי המחייב לקסדות – ECE 22.06
רגע, למה צריך תקן נוסף? האם התקנים הקיימים לא מספיק טובים?
התקנים הקיימים פותחו לפני שנים רבות, לפני פיתוחים טכנולוגיים חדשים שאיפשרו ייצור קסדות בטוחות יותר, ובעיקר – בתקופה שבה האופנועים היו שונים מאשר בימינו. הבדיקות אותם עוברות הקסדות במהלך התאמתן לתקנים הישנים אמנם מאפשרות לצרכן לדעת שהקסדה נחשבת בטוחה דיה וכי לא מדובר בתוצרת מדרכה באיזה כפר בסין (לא שזו בעיה עבור הסינים לזייף גם את התעודה שמראה שהקסדה עומדת, כאילו, בתקן), אבל בדיקות אלה הן מוגבלות מאוד בטיבן. לדוגמה, בחלק מהן מודדים השפעת נפילה של קסדה או פגיעת עצם קשיח בקסדה בנקודה אחת בלבד (לדוגמה בקודקוד) וריבאונד. בנוסף, הבדיקות אינן מכילות אלמנטים מציאותיים כמו גרירה על הארץ, שפשופים, וכן פגיעות סיבוביות.
FIM ביקשה לשנות זאת. באמצעות מידע מדעי שהצטבר לאורך השנים על הצורה והמבנה של הגולגולת והראש של אדם, התוכנית משלבת בדיקות בטיחות חדשות וחמורות יותר לקסדות המשמשות למירוצים רשמיים, והן אמורות להיות מחמירות יותר מאשר התקנים הקיימים לקסדות לשימוש רכיבת כביש.
באופן ספציפי, תקן FRHPhe-01 מכניס לראשונה בדיקות פגיעה אלכסוניות בזווית של 45 מעלות, מגיעות במספר מימדים (מה שנקרא בדיקות 6-D בניגוד לפגיעות במימד אחד או 1-D). בנוסף, הבדיקה מדמה בדיקות פגיעה במהירויות גבוהות יותר, בנקודות נוספות (בניגוד לבדיקת פגיעה אחת בלבד, כך שהבדיקה תדמה בצורה טובה יותר את פגיעת הקסדה באספלט וכן את הנזק הצפוי לה עקב החיכוך בו), ותוך כדי בדיקת רמת ספיגת האנרגיה של הקסדה באמצעות ראש "דמה" בעל ציפוי סיליקון המדמה בצורה אמיתית יותר את עובי העור האנושי.
יצרני קסדות שמעוניינים להשתתף במירוצים מחוייבים החל מהשנה להעביר את הקסדות שלהם בסדרת בדיקות המותאמות לכל גודל קסדה (וזאת בניגוד לבדיקה אחת למידה אחת לכל דגם קסדה) במכון המחקר ההנדסי של אראגון (חלק מאוניברסיטת סרגוסה בספרד), ואם ימצאו מתאימות, תוצמד להן תווית מתאימה לרצועת הסנטר שלהן.
אגב, שיפור אחד משמעותי שנקבל כתוצאה מאימוץ התקן הוא גם היכולת של הצרכן לדעת לא רק שקסדה מסויימת עברה או לא עברה את הבדיקה, אלא גם בכמה היא עברה את דרישות הסף, ולכן הוכנסו ב- FRHPhe-01 גם דרגות מעבר. אגב, כרגע שוחררה רק הרמה הראשונה – FRHPhe-01 – אבל בהמשך צפויה להתפרסם גם רמת FRHPhe-02 שממשיכה להרחיב על הדרישות.
חשוב לדעת: נכון להיום התקן מתאים רק לקסדות מלאות סגורות, כלומר הוא אינו מתאים לקסדות 3/4 או קסדות מודולריות נפתחות, ולא לקסדות מוטורקרוס, אבל הוא עתיד להיות מורחב גם עבורן בהמשך.
בנוסף חשוב לדעת שמנגנון הנעילה המאושר היחיד לקסדה הוא זה העושה שימוש בשתי טבעות והמכונה Double D, וטוב שכך.
ומה לגבי מבחן שארפ?
שאלה זו נפוצה בקרב רוכבים רבים ושווה להתייחס אליה בכמה מילים:
מבחן שארפ הוא למעשה סוג של בדיקה שמקורה בבריטניה, שמטרתה לספק מידע נוסף אודות רמת ההגנה שמספקות הקסדות הנבדקות. באתר של שארפ ניתן לקבל המון מידע על הדרך הנכונה לבחירת מידה נכונה לקסדה, וכן מידע לגבי הדירוגים השונים. לבסוף ניתן לבצע חיפוש אחר דגם הקסדה שבו חשקתם, ולראות איזה דירוג הוא קיבל.
אבל לא הכל טוב בממלכת שארפ. קיימות הרבה טענות וביקורות כנגד הבדיקות שהם עורכים לקסדות, ומבלי לחפור יותר מדי אציין רק שהמבחנים של שארפ מתייחסים לראש ולקסדה כמקשה אחת בלי לקחת בחשבון רוטציה בין הראש לקסדה, וחלק חשוב ממנו הוא בדיקת החדירות של המעטפת – כך שדווקא קסדות קשיחות יותר זוכות לניקוד גבוה יותר מאשר קסדות בעלות מעטפת גמישה יותר. זהו לכאורה פרמטר חשוב, אבל תוצר הלוואי של דרישה זו היא שדווקא קסדות זולות מאוד (בעלות 50-70 יורו) זוכות לקבל דירוג גבוה, ואילו קסדות יקרות ואיכותיות בהרבה משלמות על כך קנס בניקוד שלהן.
בנוסף, מבחן שארפ עושה טעות טקטית אחת גדולה – הסתמכות על סטטיסטיקה של קורבנות, כלומר הרוגים. למעשה, דווקא הסטטיסטיקה של אלה ששרדו צריכה להיות מעניינת יותר, כיוון שהם היו מעורבים בתאונה ולא נהרגו…
הלוואי והמבחן של שארפ היה מושלם, כיוון שהוא ללא ספק היה עוזר לכולנו. לצערי לא רק שהוא לא מושלם, אלא כתוצאה מהפגמים בדרך שבה הם מודדים את הציון, הם גורמים לעיוות לא נכון של המציאות, וגורמים לכך שמי שמסתמך רק על תוצאות המבחן הזה עלול לקבל רושם מוטעה לגמרי לגבי אמינות דגמים מסויימים של קסדות.
לא מאמינים? חפשו באתר של שארפ את הקסדות שקיבלו דירוג 5 כוכבים, וסדרו אותן לפי עלות. תגלו, להפתעתכם, שיש לא מעט קסדות שעולות החל מ- 50 ליש”ט ועד כ- 70 ליש”ט, והן מקבלות 5 כוכבים. בעוד שישנן קסדות של יצרנים הכי איכותיים שיש כמו אראי ושואי שמקבלות רק 3 ו- 4 כוכבים.
לכן המלצתי היא – תסתכלו באתר של שארפ, אבל אל תסתמכו רק עליו כשאתם באים לקנות קסדה חדשה.
נו, ואיך זה משפיע עלינו?
אתם בטח שואלים את עצמכם למה כל הסיפור הזה רלוונטי לנו, רוכבי האופנועים שאינם מתחרים במירוצים. החדשות הטובות הן שהתקן אמנם החל כמשהו שפותח לרוכבי מירוצים (גם אירגון ה- FIA החליט לאמץ את התקן כך שהוא יעבור גם למירוצי רכבים כמו פורמולה 1 ואחרים), אבל כבר היום ידוע שתקן ECE האירופאי הולך לאמץ בעצמו את המלצות FIM, כך שלמעשה כולנו נזכה לעשות שימוש בקסדות בטוחות יותר בשנים הקרובות. ואם אנחנו בטוחים יותר, דיינו.
האם השינוי יגרור בהכרח ייקור של הקסדות או שינוי משמעותי במשקל שלהן? תלוי את מי שואלים. בעוד שמי שמוביל את תקן SNELL נטה להתנגד לדרישות המחמירות של FRHPhe-01/02 בטענה שעמידה בהם תחייב את יצרני הקסדות לתכנן קסדות כבדות יותר, בפועל – זה אינו המצב. שימוש בחומרים מיוחדים למעטפת הקסדה, שימוש בחומרים סופגי אנרגיה יעילים יותר (ובכמה שכבות) בחלקה הפנימי של הקסדה, וכן שימוש בריפוד/בטנה (מכונה Liner באנגלית) שגם היא בעלת תכונות אלסטיות וסופגות אנרגיה – כל אלה יכולים לעשות שינוי משמעותי בבטיחות הקסדות, וכאמור זהו צעד מבורך עבור כולנו.
מאז שהוחל בבדיקות לקסדות בתחילת 2019 החלו FIM לפרסם את רשימת הדגמים שעברו את הבדיקות וזכו לתקן המיוחל. מעת לעת קסדות נוספות מצטרפות לרשימה (וכאמור במידות שונות שלא פורטו להלן אבל אפשר למצוא אותן בקישור למטה). צריך לומר שהתייחסתי ברשימה רק לקסדות שאותן ניתן לרכוש בצורה מסודרת בישראל (עם מספר יוצאי דופן), כשהדגש הוא נכון לעכשיו על קסדות ספורטיביות במיוחד שנמצאות בשימוש במירוצים הבכירים בעולם כמו מוטוג'יפי, סופרבייק ואחרים. זו רשימת הקסדות העומדות בתקן נכון לרגע כתיבת שורות אלה:
- AGV Pista GP R
- AGV Pista GP RR (נמצאת בשימוש אצל ולנטינו רוסי)
- Airoh GP 550
- Arai RX-7V
- Arai RX-7V Evo
- Arai RX-7X
- Bell Pro Star ECE
- Caberg Drift Evo Corsa
- HJC RPHA 01R (נמצאת בשימושו של קאל קראצ'לו)
- HJC RPHA 01 GP
- HJC RPHA 1
- HJC RPHA 1N
- KYT NZ-Race
- LS2 FF323 Arrow
- LS2 Thunder C GP
- LS2 Arrow C EVO GP
- X-Lite 803P (נמצאת בשימושו של דנילו פטרוצ'י)
- Scorpion EXO-R1 (נמצאת בשימושו של פאביו קווארטרארו)
- Shark Race R PRO GP (בשימוש אצל חורחה לורנצו)
- Shoei X-Spirit III (מוכרת בארה"ב כ- X-14, נמצאת בשימושו של מארק מרקז)
- Shoei X-SPR Pro
- Suomy SR GP
לרשימה המלאה של קסדות שעומדות בתקן FRHPhe-01
לסיכום
תקן FRHPhe-01 של FIM מהווה בשורה של ממש בתחום בטיחות הראש שלנו הרוכבים.
המלצתי לכל רוכב שחייו חשובים לו, בטח שבטח אלה הרוכבים על אופנועים ספורטיביים (אבל לא רק) – עקבו אחרי התקן הזה, ובבואכם לבחור קסדה חדשה בדקו היטב האם היא עומדת בתקן. אם כן, דעו שמדובר בקסדה שעברה את הבדיקות המחמירות ביותר הקיימות בענף היום, ולכן יש לכם סיכוי טוב יותר לשרוד בתאונה.
היי דניאל
יש לי פיתוח טכנולוגי חדש בתחום הקסדות והמיגון –
אשמח לשיחה קצרה. בתודה
0523393811