Arai Pro Shade – משקף כהה לקסדות אראי
לפני שנים רבות, כשרוכב היה רוצה להגן על עיניו מפני סינוור השמש, היו לו שתי אפשרויות לבחירה: רכיבה עם משקפי שמש, או שימוש במשקף כהה לקסדה שלו. לכל אחת מהאפשרויות הללו יש את החסרונות שלה, ובעוד שמשקפי שמש הם תמיד אופציה קיימת, גם היום, משקפים כהים לקסדות יוצרים בעיה לרוכב שיוצא מביתו בשעות היום, אבל מוצא את עצמו נאלץ לרכוב על האופנוע גם בלילה. נשיאת משקף נוסף על האופנוע היא מעשה שלא מתאפשר לרוב הרוכבים שלא משתמשים באופנועים המצויידים בארגז אחורי או ארגזי צד, וממילא, החלפת המשקף היא לעיתים תהליך מעצבן למדי.
כדי להתגבר על בעיה זו יותר יותר יצרני קסדות לאופנועים מפתחים בשנים האחרונות קסדות אשר מגיעות עם מערכת פנימית של משקף כהה נגד שמש. המערכות האלה מורכבות ממשקף כהה, קטן במידותיו, המורכב בתוך הקסדה בחלקה הפנימי העליון (באזור המצח של הרוכב). בעת רכיבה באור יום, לוחץ הרוכב על כפתור או מושך בידית קטנה המורכבת איפושהו על הקסדה (כל יצרן משתמש במתקן שונה), ואז המשקף יורד מטה מתוך המגרעת שלו ולמעשה מגן על עיני הרוכב מפני אור השמש המסנוור.
גם חברת אראי, אחת מיצרני הקסדות המובילים בעולם, רצתה להתקין מערכת למניעת סינוור מאור השמש בקסדותיה. אבל בחברת אראי קיימת פילוסופיה עקרונית הקובעת כי אף אביזר או התקן לא יותקן על הקסדה בתוך גבולות המעטפת שלה – ה- Shell – כיוון שלפי אראי מדובר בפגיעה באחידות המעטפת וככזו היא מהווה פגיעה בבטיחות הרוכב, ולכן היא אסורה (לכן, אגב, המשקפים המובנים של קסדות אראי מגיעים עם "צדדיות" ועם מנגנון הרכבה למשקף שלדעת רבים הוא לא פחות ממעצבן).
לכן, בגלל מגבלות אלה, יצאה חברת אראי לאחרונה עם מתקן הגנה בפני סינוור השמש הנקרא Arai Pro Shade System העושה שימוש בטכנולוגיה שונה ממה שאנחנו מכירים מקסדות של יצרנים אחרים.
המשקף הכהה המתחבר למשקף רגיל מדגם Max-V Brow Vented shield מתחבר לרוב הקסדות של חברת אראי, והיתרון שלו הוא כמובן בכך שאפשר בקלות להוריד אותו בעת רכיבה באור יום מסנוור, או להעלות אותו בשעות שבהן האור נחלש או בלילה, לפי הצורך. תוספת המשקף הכהה לקסדה אינה מוסיפה משקל רב על הקסדה, רק כמה עשרות גרמים.
המשקף הכהה ניתן להרמה או להורדה גם באמצעות יד עטוייה כפפה. תפוס אותו עם שתי אצבעות במרכז המשקף, ומשוך אותו בקלות הרחק מהקסדה, מה שיגרום לו להינעל במצבו הפתוח. בגלל שמדובר בפעולה אינסטינקטיבית הזהה במכאניקה שלה לפתיחה או לסגירת המשקף הרגיל של הקסדה, התפעול של משקף השמש של אראי הוא פשוט הרבה יותר מאשר מישוש, גישוש וחיפוש אחר איזו ידית או מנוף שנמצא בפינת הקסדה, והניתן לתיפעול ברוב המקרים רק באמצעות יד אחת. בנוסף, מכיוון שהיא מגיע מהצד החיצוני של המשקף המובנה המקורי, המשקף הכהה לא נמצא קרוב מאוד לעיני הרוכב, ולכן פחות מפריע לראיה המרחבית ולפי אראי לפחות – הוא הרבה יותר בטוח.
כשהוא נמצא במצבו הפתוח, המשקף הכהה של אראי מייצר אפקט של "יד מעל העיניים", שימושי במיוחד בעת שמש של אחר הצהרים המאוחרת, וכך ניתן לנצל את הצל שהוא מייצר ובכל זאת לרכוב עם משקף מקורי בהיר למדי. אגב, המשקף במצבו הפתוח אמנם מייצר גרר מסויים בעת הפניית הראש של הרוכב הצידה בעת רכיבה במהירויות גבוהות, אבל לא כזה שעשוי להפריע מאוד לרוכב בהנחה שמהירות הרכיבה היא "סבירה" (נשאיר לכם את הפרשנות לכמה קמ"ש בדיוק הכוונה…).
חיסרון אחד של המשקף של אראי הוא בעת רכיבה עם משקף ראשי פתוח, למשל בעת תנועה עירונית צפופה, בפקק של אמצע חודש יולי או אוגוסט. מכיוון שמשקף השמש מובנה בעצם על המשקף הרגיל, הרמת המשקף הרגיל מרימה גם את משקף השמש, וכך בעצם נותר הרוכב חשוף לאור השמש המסנוור.
חיסרון שני הוא העובדה שבגלל שרק כחצי מהמשקף הראשי מוגן משמש, הזווית שבה מתבונן הרוכב אל המראות למשל עוברת דרך האזור הלא-מוגן משמש, ובחזרה לאזור המוגן משמש כשמסתכלים קדימה. בקסדות בהן משקף השמש הוא פנימי זה לא קורה.
ובכל זאת, מדובר במנגנון שימושי ומגניב למדי למי שיש לו כבר קסדת אראי, או למי ששוקל לרכוש קסדה חדשה המצויידת במיגון שמש מובנה. כמובן שהעובדה שמשקף השמש הינו חיצוני אינה פוגעת בבטיחות שמספקת הקסדה, בעוד שבקסדות בעלות משקף פנימי הוא לעולם יגיע על חשבון מעט שכבת הגנה באזור המצח והחלק הקדמי של הקדקד של הרוכב, אלא אם הקסדה "מעובה" באותו אזור כדי לפנות מקום למקום שתופס המשקף הפנימי והמנגנון שלו.
אני מוצא שעדשות מקטבות מול משקף שואי הורנט למשל אבל גם אחרים, גורם לפריזמה של צבעים. לא משהו שאפשר לחיות איתו. לפעמים גם בשמשת רכב.
יש עדשות מצויינות ולא מקטבות.