חנקן או לא חנקן?

מי מאיתנו שהחליף בחייו צמיג או שניים בחייו לעיתים נתקל בקונספט של פנצ'רמאכער או מוסך שמציע לנפח את הצמיגים בחנקן במקום ב"אוויר רגיל", וזאת בתוספת תשלום.

למה לעשות את זה? האם כדאי לעשות את זה? האם זה שווה את הכסף?

ננסה ליישר קו.

בתמונה – חנקן vs חמקן vs חנקן – דומה אבל לא בדיוק אותו דבר…

כשאנחנו מנפחים צמיג ב"אוויר רגיל" (בפנצ'רייה, מוסך, תחנת דלק, משאבה ניידת בבית) אנחנו רוצים למלא את הצמיג בהתאם להוראות היצרן ולהגיע ללחץ (לרוב נמדד ביחידות מידה של PSI או ב- Bar) המתאים.

רכיבה (או נהיגה) עם צמיגים שאינם מנופחים בהתאם להמלצת היצרן מביאה לתופעות שליליות כמו שחיקה לא אחידה, אובדן אחיזה, הרס דפנות הצמיג, תצרוכת דלק מוגברת ועוד. ובאופנוע – זה יכול להיות קטלני.

הערה: אם אתם לא יודעים באיזה לחץ עליכם לנפח את הצמיגים, בדקו על המדבקה המופיעה לרוב על הזרוע האחורית באופנוע או על סף דלת הנהג ברכב. ואם אין, חפשו בספר הרכב או באתר האינטרנט של היצרן.

עם זאת,למרות שניפחנו ללחץ המתאים, עקב האופי של האוויר וההרכב של דפנות הצמיג, יש סיכוי סביר שככל שיעבור זמן ממועד הניפוח, נחווה ירידה מסויימת בלחץ האוויר בתוך הצמיג ומעת לעת נצטרך לבדוק אותו ולנפח לפי הצורך כדי שהוא יחזור ללחץ המומלץ על ידי היצרן.

מה הכוונה בניפוח צמיגים בחנקן?

חנקן, גז טבעי ( N בטבלה המחזורית) הוא גז בעל מולקולות גדולות יותר משל ה"אוויר הרגיל" שנמצא סביבנו באטמוספירה.

יש פנצ'רמאכערים ומוסכים שמחזיקים בעסק מכונה/מיכל גז חנקן שמאפשר להם לתת את שירות של ניפוח הצמיגים באמצעות חנקן. לרוב זה בתוספת תשלום של כמה עשרות שקלים לצמיג.

אבל למה לעשות את זה? מה זה נותן לנו?

ניפוח צמיגים עם חנקן אמור למנוע בריחה של אוויר דרך דפנות הצמיג. דהיינו – אתה לכאורה יכול לנפח את הצמיגים פעם אחת ללחץ המתאים, ולא למלא יותר למשך זמן ארוך יותר מאשר עם ניפוח ב"אוויר רגיל".

בנוסף, לניפוח עם חנקן יש אפקט שלחץ הצמיג נשאר פחות או יותר קבוע גם בשינויי טמפרטורה, למשל אם עולים למסלול או אם נוהגים/רוכבים ביום ממש חם. ניפחת פעם אחת, ולא משנה מה התנאים הסביבתיים – תמיד הצמיגים שלך יהיו בלחץ הנכון.

בגדול – חסידי הניפוח בחנקן אומרים שבזכות השימוש בחנקן זוכים לשיפור באורך חיי הצמיג, בעמידות הצמיג, ביציבות, באחיזה ובתצטרוכת הדלק – אם כי למען ההגינות כל מה שכתוב כאן אפשר להשיג באמצעות בדיקה פשוטה אחת לשבוע של לחץ האוויר בצמיגים – וניפוח בעת הצורך.

האם כדאי או לא כדאי לנפח עם חנקן?

לפני שקובעים חד-משמעית לפה או לשם, נזכיר שחנקן קיים בכמות לא מבוטלת גם באטמוספרה הרגילה על כדור הארץ. למעשה, עד 78% מהאוויר שאנחנו נושמים ממילא מכיל חנקן.

העניין בניפוח צמיג בחנקן הוא שבזכות שימוש במכונת הניפוח המיוחדת אנחנו מגיעים לאחוז גדול יותר של חנקן בצמיג, אם כי הוא לעולם לא יגיע ל- 100% וזאת מהסיבה הפשוטה שהצמיג הכיל "משהו" קודם לפני הניפוח, הוא לא היה בוואקום… אז במקום כ- 78% חנקן בצמיג שנופח ב"אוויר רגיל", נקבל כ- 90%-95% חנקן.

אוקיי, השתכנעתי ומילאתי את הצמיגים בחנקן. אבל רגע… מה אם אחרי זמן מה אבדוק ואגלה שבכל זאת חסר לי קצת לחץ? אם אני נמצא ליד בית העסק בו ניפחתי – מילא. קפיצה קטנה וסגרתי פינה. אבל מה אם אני מגלה את זה כשאני רחוק משם? בדרך, בטיול? במקרה כזה, מכיוון שממילא אצטרך להשלים עם ניפוח ב"אוויר רגיל", אז אני הולך ומדלל את אחוז החנקן בצמיג עד כדי שהוא לא יהיה שונה מניפוח ב"אוויר רגיל"…

אז בעצם סתם זרקתי כסף לפח…

אז כמה זה משפיע? וכמה זה שווה את הכסף?

ברור לי – ואני מקווה שגם לכם – שלחץ אוויר תקין בצמיגים – במיוחד ברכיבה על אופנוע – הוא עניין של חיים ומוות.

מאז שיש לנו משאבות ניפוח חשמליות ניידות ניפוח חשמליות ניידות (כמו זו של שיאומי – שמתי לכם לינק לרכישה אם עדיין אין לכם) החיים קלים הרבה יותר. אחת לשבוע בערך אני מחבר את המשאבה – שבה אני יודע בדיוק מה אחוז הסטייה (לא כמו בתחנות דלק שבכל פעם אתה מקבל ערך אחר) – ומיישר קו. לרוב, אני מגלה שלא חסר כלום (ואם חסר, אז החוסר יהיה קונסיסטנטי – דהיינו אם הצמיג יאבד 1-2 PSI אחת לשבוע הוא תמיד יאבד את זה, ולרוב זה מצביע על בעיה או בצמיג או בג'אנט).

בדיקת לחץ אוויר אחת לשבוע ואפילו שבועיים היא עניין שגרתי שאני מבצע באופן רוטיני טקבוע, ולכן אני לא רואה צורך או יתרון משמעותי בניפוח של הצמיגים בחנקן. לא בגלל העלות, אלא בגלל הטרחה. וממילא – אם אגלה שחסר אז בסופו של דבר אצטרך לנפח בתחנת דלק רגילה או עם המשאבה הניידת בבית – אז איבדתי את האפקט של הניפוח בחנקן.

כמובן כל אחד ומה שעושה לו טוב – העיקר תבדקו לחץ אוויר ותעבדו לפי הוראות היצרן – במיוחד בימים החמים האלה.

ואגב, אם עוד לא קראתם שווה גם לקרוא את ההמלצה שלי לערכות תיקון פנצ'רים שכל רוכב צריך שיהיה לו.

נגישות