על חשיבותה של תשומת הלב בעת רכיבה

לאחרונה אנחנו נתקלים בלא מעט סרטונים המצולמים ממצלמות קסדה, מצלמות דש-בורד ו/או מצלמות בקרת תנועה, המציגות מצבים שבהם נהגים או רוכבים נתקלים מפגע כלשהו בעת הנסיעה בכביש, וכפי שניתן לראות מהסרטים – התגובה שלהם לאותו מפגע אינה תמיד אופטימלית.

נכון, לא תמיד אנחנו מכירים את כל העובדות שהביאו להתרחשות המצולמת. ובכל זאת, חשוב לנו לנסות להבין מה עמד מאחוריה, מה גרם לה, מה עבר לאותו נהג או רוכב בראש בעת ההתרחשות, וכיצד אפשר ללמוד ממנה.

המטרה שלנו, כצופים מרוחקים באירועים המצולמים – היא ללמוד לקח, להפנים, להבין, לנסות לראות איך אנחנו – הרוכבים או הנהגים – מתמודדים עם מכשול דומה בצורה טובה לפחות או יותר טובה ממה שמתואר באותם קטעי וידאו.

קטע ראשון:

מה אפשר ללמוד מהקטע?

מדובר ברוכב אופנוע שנראה מגיח על שול ימין, בשעה שהכביש עצמו די פנוי ואין שום סיבה ברורה להיותו שם. האם הרוכב נאלץ לסטות לשול בגלל משהו שחסם את דרכו? אולי. האם יצא לעקיפה לשול הימני מבלי שיהיה לו שדה ראייה? אולי. כל זה לא ידוע לנו מהסרטון. אבל מה שכן ברור הוא שהרוכב שמגיע במהירות די גבוהה רואה "לפתע" את הניידת שעצרה שם (לפחות 12 שניות לפני שהוא הגיע לשם – די זמן לכל הדעות, זו לא עצירת פתע). הרוכב יורד על הברקסים (ענן האבק מראה זאת), אבל לצערו הוא לא מצליח לעצור לגמרי, והוא פוגע בחלקה האחורי של הניידת (לרוכב שלום, כמה שברים ושפשופים).

האם הרוכב עשה בשכל כשרכב בשול הימני בעת שהכביש היה יחסית פנוי? האם היה עסוק במשהו אחר בזמן שהניידת לפניו עצרה? האם היה חסר מיומנות מספיקה כדי לעצור את האופנוע בזמן? האם הוא נבהל ואיבד את העשתונות? לא ידוע. כל מה שאנחנו צריכים לדעת הוא שרכיבה היא עסק שדורש מיומנות גבוהה מצידו של הרוכב/ת, ותשומת לב לכל פרט ועניין. זה מה שמבדיל אותנו מנהגים "רגילים" שעסוקים ברדיו, בטלפון או ברגליים שלהם. אם אנחנו לא נחיה כמו אנטילופות ונבחין בכל ניואנס של רחש בעשב לידנו, הצ'יטות והאריות יטרפו אותנו.

קטע שני:

מה אפשר ללמוד מהקטע?

בקטע זה אנחנו רואים את ההיפך הגמור מהסרטון הראשון. אפילו מעבר לכך. הרוכב עושה את דרכו על כביש מהיר בן 3 נתיבים, והוא בנתיב השמאלי. הכביש נראה יחסית ריק. הרוכב עושה שימוש בכל חושיו, הוא חד, הוא ממוקד, ולפתע הוא מבחין במשהו שמונח לרוחב שני הנתיבים השמאליים: צינור שנפל כנראה ממשאית. צינור כזה יכול להרוג ממש, כי אם אופנוע מגיע אליו בזווית לא ישרה, הגלגל הקדמי עלול לסטות מנתיבו ולגרום לנפילה של האופנוע ללא שום יכולת של הרוכב להשתלט עליו.

לא רואים את זה בסרטון כיוון שהמצלמה מותקנת באזור נמוך באופנוע, אבל הרוכב בודק במבט חטוף את העובדה שהנתיב הימני ביותר פנוי – אגב, רוכב טוב אמור לדעת בכל רגע נתון מה מצב התנועה סביבו גם בלי להסתכל אחורה, וזאת על ידי שימוש מתמיד בחושיו וכן שמירה קפדנית על "מלאי" של הרכבים אותם הוא עובר, ושל אלה שמדי פעם נראים במראות ואולי מתקרבים אליו מאחור. הרוכב שולח פקודת היגוי הפוך וגורם לאופנוע לעבור לנתיב הימני מבין השלושה, כשהוא חולף ממש ליד הצינור שיכול היה לקפד את חייו.

חושים חדים, הקפדה על ערנות ועל קריאת מפת השטח שבו הוא נוסע, וכמובן תגובות מהירות, ממוקדות ונכונות.

מה דעתכם? איך אתם הייתם מתנהגים? ממי אתם רוצים לקחת דוגמה?

(תודה רבה לרוכב ששלח את הסרטון, שמו שמור במערכת)

יש לכם עוד סרטים או חומר שתרצו לשתף? כתבו לי.

Add a Comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *