טיפים לאחסנת אופנוע לטווח ארוך

במדינות רבות בחו"ל בהן מזג האוויר בחודשי החורף אינו מסביר פנים לרוכבים, נוהגים רבים מהם לאחסן את האופנוע/ים שלהם למשך מספר חודשים, אפילו 6-8 בהתאם לאורך תקופת החורף באותה מדינה, ולהוציאו שוב מתרדמת החורף לאחר הפשרת השלגים וחזרת מזג האוויר לכזה שניתן לרכוב בו.

גם אצלנו יש רוכבים לא מעטים המעדיפים לא לרכוב בחורף, אפילו שעונת החורף אצלנו קצרה יחסית, והקור בה אינו עז כמו למשל בארצות צפון אירופה או בחלקה הצפוני של ארה"ב וקנדה. קיימים כמובן גם רוכבים שלא אוהבים לרכוב בחמסינים הקשים של יולי אוגוסט, ולעיתים גם הם מוצאים עצמם מעמידים את האופנוע ובוחרים בפתרון אחר – אולי קטנוע ואולי אפילו רכב רחמנא לצלן. מעל כל אלה, ישנם גם רוכבים שנאלצים להעמיד את האופנוע מסיבות אחרות לגמרי, כמו היעדר תקציב לתחזוקה וביטוחים (אוי, הביטוחים האלה כואבים בכיס…), או אפילו תקופת היעדרות ארוכה מהארץ.

רצוי לציין כי במונח "תקופה ארוכה" אני מתייחס לכל תקופה מעל פרק זמן של כחודש, כיוון שמתחת לפרק זמן זה סביר להניח שלא יגרם כל נזק משמעותי למכלולי האופנוע גם אם יעמוד ללא תנועה.

תהיה הסיבה אשר תהיה, לפני שמאחסנים אופנוע לתקופה ממושכת יש מספר פעולות שרצוי לבצע אותן, כמובן בהתאם לסוג האופנוע. הכנת האופנוע לאחסנת חורף ארוכה מאפשרת גם מינימום התערבות בעת הפשרתו לקראת האביב.

הערה: חלק מהטיפים הללו עשויים להישמע לחלקכם כמוגזמים, בטח שבטח אם אתם מתכוונים לאחסן את האופנוע לקראת נסיעה של 6 שבועות לחו"ל. אתם אולי צודקים, אבל רציתי לוודא שכל מה שצריך להיאמר יאמר, ואיש איש יבחר בדרך המתאימה לו ביותר לאחסנת האופנוע שלו.

אז הנה מתחילים:

סעו לרכיבה ארוכה, מהנה וכייפית לפני האיחסון

אחרת איך תתגעגעו לכלי שלכם? השתדלו להנות ממנו עד כמה שאפשר לפני שמגיע מועד האיחסון.

מצאו פתרון אחסון מתאים

אם יש לכם מחסן, סככה, מכולה, אפילו עגלה נגררת שיכולים להגן מפני פגעי מזג האוויר – גשם, קור, ברד, שלג (בישראל? כן גם אצלנו לפעמים), קרה, חמסין ואבק. הגנה כזו יכולה להגן על האופנוע מפני קורוזיה, חלודה, רטיבות במערכת החשמל, ובמקרי קור קיצוניים גם קפיאה של נוזלים. למרות שמחסן הוא בהחלט פתרון טוב, לא לשכוח לאוורר אותו מדי פעם כדי למנוע הצטברות של גזים או חומרים כימיים אחרים.

בין אם יש לכם ובין אם אין לכם פתרון של קבע, כסו את האופנוע באמצעות כיסוי איכותי (ולא סתם שקיות ניילון גדולות). כיסויים מגינים לא רק מפני פגעי מזג אוויר אלא גם בפני פגיעות בעלי חיים כמו חתולים שיאהבו להתאחסן אצלכם על המושב של הבייבי שלכם, כולל הפגיעה בריפוד והריחות הנלווים לכך. אפשר לכסות את האופנוע בכיסוי כפול ולקשור את הפנימי בצורה הדוקה לגופו של האופנוע.

תדאגו שיהיה לכם ביטוח בתוקף

החוק במדינת ישראל קובע שלכל כלי רכב חייב להיות צמוד ביטוח חובה בתוקף. על כך יש להוסיף גם ביטוח מקיף, על כל מקרה שלא יבוא. מצד שני, אם אתם בקטע של השבתה יזומה של האופנוע כדי לחסוך בביטוחים, דעו לכם שראשית אתם עלולים למצוא את עצמכם בבעיה במידה ויקרה משהו, ושנית בדקו היטב מה אתם מעדיפים – לישון שינה טובה ורגועה בלילה, או לדאוג מכל רכב שעובר או כל אדם חשוד שמתקרב לאופנוע שלכם.

אם יש לכם מקום איחסון סגור לאופנוע, סביר להניח שתוכלו לוותר על חלק מהביטוחים האלה או כולם, לפי שיקולכם.

מנוע ותיבת הילוכים

תקופת איחסון ארוכה (מעל מספר חודשים) מצדיקה טיפול מיוחד: החליפו את השמן במנוע, החליפו את מסנן השמן. אם האופנוע שלכם משתמש בעוקת שמן נפרדת לתיבת ההילוכים, החליפו גם את השמן הזה. אם יש לאופנוע שלכם גל הינע, שווה לשקול להחליף את השמן גם בו. לכן, אגב, רצוי לבצע את הטיפול באופנוע בסמיכות להתחלת תקופת האיחסון.

ישנם כאלה הממליצים לפרק את הפלאגים מכל בוכנה ולשפוך כ- 15-20 סמ"ק שמן מנוע לתוך כל בוכנה. לאחר מכן יש להכניס קצה של סמרטוט לכל פתח, ולהניע את המנוע מספר סיבובים באמצעות הסטארטר על מנת לשמן את כל אורך הבוכנה. אז יש להרכיב את הפלאגים חזרה. זו גם הזדמנות טובה לבדוק את מצבם ואת מצב חיבורי החשמל שלהם.

בהתאם לאורך תקופת האיחסון, שקלו החלפת השמנים לפני הוצאתו לרכיבה הראשונה.

דלק

רצוי למלא את מיכל הדלק עד לקצהו, לסגור את פתח התדלוק ולהשאיר את האופנוע כך. כך נמנע הצטברות רטיבות בתוך המיכל ומערכת הדלק. ניתן לשקול גם להוסיף מייצב לדלק שימנע התאדות והצטברות משקעים במיכל הדלק. הניעו את האופנוע למשך דקה או שתיים כדי לאפשר למייצב לחדור גם לצנרת הדלק, ואז כבו אותו.

בעת הפשרת האופנוע והוצאתו מהאיחסון, רצוי לרוקן את המיכל ולמלא דלק חדש.

אם יש לאופנוע שלכם קרבורטורים, יש הממליצים לייבש אותם לחלוטין.

בלמים

ישנם כאלה הממליצים על החלפת נוזלי הבלם (והקלאץ', במידה והאופנוע שלכם מצוייד בקלאץ' הידראולי) פעמיים בשנה (בעיקר באופנועים ישנים יותר). אם אתם חסידי השיטה הזו, תזמנו את החלפת הנוזלים בהתאם לסמיכות לתקופת האיחסון. הרעיון הוא שככל שהנוזלים הללו טריים יותר, כך הם יתפקדו טוב יותר. בנוסף, זכרו שנוזלי הבלם הם בעלי תכונות קורוזיה, ותקופת איחסון ארוכה עלולה לגרום לכך שצנרת הבלימה תיפגע.

שימון חלקים

שטפו את האופנוע ונקו אותו היטב. על חלקי הפלסטיקה רססו חומר הגנה בהתאם להוראות היצרן (תמיד יש לבדוק את השפעת החומר על חלק בלתי גלוי של הפלסטיקה כדי למנוע פגיעה בצבע). אפשר גם לשקול לעשות עבודת ווקס איכותית על גוף האופנוע, זה בוודאי יעזור לשמור על הצבע. לא לשכוח לרסס חומר הגנה ייעודי גם על המושב וחלקי עור אחרים. אם האופנוע שלכם מכיל חלקי כרום – טפלו גם בהם.

רצוי לשמן חלקי מתכת חשופים וכן את האגזוז על מנת להקטין סיכוי להצטברות חלודה. אפשר לרסס קצת ספריי שימון לתוך פתחי האגזוז. השימון לא אמור לכלול את דיסקי הבלימה, וסביר להניח שעליהם כן תמצאו "ג'ינג'ים" במידה כזו או אחרת. בלימה אחת בעדינות, ואז בלימות נוספות בצורה רגועה ומבוקרת ינקו את הדיסקים.

שמנו ידיות קלאץ' וברקס, צירים ומיסבים בהתאם להוראות היצרן. בדקו צנרת הידראולית וצנרת דלק וחפשו נזילות, פגמים, ויובש.

שרשרת

נקו היטב את השרשרת (אם לאופנוע שלכם יש כזו) ושמנו אותה באמצעות ספריי שימון ייעודי. אם אין לכם כזה, השתמשו בשמן מנוע. רצוי תמיד לשמן על שרשרת חמה מעט, לכן רצוי לרכוב מספר ק"מ לפני שמגיעים לחנייה הסופית. נגבו שמן עודף כדי למנוע נזילה על הג'אנט.

זהירות: לעולם אין לשמן שרשרת בעת שהמנוע מונע, ובוודאי שבוודאי לעולם אין לשמן שרשרת כשההילוך משולב והגלגל מסתובב בכוח המנוע!

מערכת הקירור

בדקו מתי צריך להחליף את נוזלי הקירור באופנוע בהתאם ללו"ז הטיפולים שלו, ואם צריך לבצע את זה בסמוך למועד התחלת האיחסון ארוך הטווח – עשו זאת. על כל מקרה, בדקו את גובה הנוזל במערכת, בדקו נזילות, ובדקו את תקינותו של הרדיאטור.

מצבר וטעינה

רצוי לפרק את המצבר מן האופנוע, ולחבר אותו למטען חכם (הנקרא גם Battery Tender). מטען שכזה דואג להטעין בצורה חכמה את המצבר ולשמור כך על חייו. אם האופנוע חונה בתוך מחסן או סככה המכילה נקודת חשמל – זכיתם. אם לא, אפשר לפרק את המצבר לגמרי מן האופנוע ולהכניסו לטעינה הביתה למקום יבש וקריר.

מערכת יניקה ופליטה

כסו באמצעות סמרטוט את פתחי היניקה (ראם-אייר או אחרים) והפליטה (האגזוז/ים). ניתן גם לשים על פתחי האגזוז ניילונים ולאטום אותם באמצעות גומיה (זהירות – לא על המתכת החשופה, אם היא תתייבש היא תשאיר סימנים מעצבנים), אזיקון, איזוליר-בנד או בצורה אחרת, וזאת כדי למנוע כניסת מזיקים, רטיבות ולכלוך.

צמיגים

מלאו את הצמיגים בלחץ אוויר בהתאם להוראות היצרן.

במידה ואתם חונים על ג'ק צד – הזיזו את האופנוע קדימה או אחורה פעם בכמה ימים למשך תקופת האיחסון וזאת כדי למנוע פגיעה בצמיגים בשל המשקל המוטל למשך כל כך הרבה זמן על נקודה אחת בגומי. יש כאלה הממליצים לחנות את האופנוע על פסי עץ במקום על בטון או רצפה קשה.

אם אתם חונים על ג'ק אמצע – סובבו מדי פעם את הגלגל הקדמי (מאותה סיבה). אם יש לכם ג'ק מירוצים קדמי ואחורי, או מתקן הרמה לאופנוע המרים אותו מהארץ לחלוטין, מה טוב.

לפני הנסיעה הראשונה

בדקו היטב בצורה ויזואלית את כל חלקי האופנוע שצויינו לעיל, בדקו את הצמיגים לקרעים, סדקים או התקלפויות, מלאו לחץ אוויר, החליפו את הדלק במיכל, בדקו שרשרת, צנרת, גבהים של נוזלים, חברו את המצבר והניעו את הכלי. הנסיעה הראשונה צריכה תמיד להיות רגועה יותר, שקולה, עם קשב לכל רעש או חריקה לא מוכרת. אחרי שוידאתם שהאופנוע תקין, תנו בגז ותהנו ממנו בבטחה!

 

3 Comments

Add a Comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נגישות