רוצה לבחון אופנוע חדש? קח צ'ק-ליסט
לא כולנו נולדנו בוחני אופנועים מקצועיים. חלקנו, בלי להזכיר שמות, לא יצליחו לעשות את זה כמו שצריך גם אחרי שנים של ניסיונות. חלק אחר, שוב לא נזכיר שמות, עושים את זה כל כך טוב שקריאת כתבות שלהם מעבירה אחת לאחת את כל התחושות והתובנות של הכותב אל הקורא. הרוב סתם בינוניים. כמוני למשל.
ובכן, מכיוון שגם אני לא נולדתי עם כפית שמן מנוע בפה, גם אני צריך ללכת לפי איזו רשימה, איזה צ'ק-ליסט, בעת שאני עולה על אופנוע כזה שמעולם לא רכבתי עליו קודם. אז אני אנסה לשתף את התובנות האלה איתכם.
לפני שנתחיל חשוב להזכיר למי ששכח שאמנם רכיבה על אופנוע בסופו של דבר היא תכונה שלא נשכחת, אבל המיומנות לעשות אותה בצורה נכונה נרכשת ע"י קורסים ואימונים רבים, שלא לומר הרבה מאוד שנות ניסיון. יתרה מזאת, בעת רכיבה על אופנוע כזה שמעולם לא רכבתם עליו, בוודאי תרצו לעבור על מספר פריטים מהותיים בחוויית הרכיבה, כאלה שבלעדיהם חווית הרכיבה לא תירשם במוחכם בצורה אופטימלית, ואם אתם מתכוונים גם לכתוב על כך, אז היא גם צריכה לעבור אל הקורא בצורה שהתכוונתם אליה וכך שגם הוא יבין על מה אתם מדברים.
חשוב לציין: חלק מהשאלות והנקודות המופיעות כאן מיועדות אך ורק לרוכבים מנוסים ובעלי יכולות רכיבה טובות. אני מסיר מעצמי, כמובן, כל אחריות לכל נזק שיגרם לכל אדם כתוצאה ישירה או עקיפה מקריאת דברים אלה. אם אתם לא יודעים מה אתם עושים, אין לכם מה לעשות על אופנוע, ובטח שבטח שלא על אופנוע מבחן שאינו שלכם. זהירות.
עידכון: המאמר נכתב במקור בשנת 2011. הרבה השתנה מאז בתחום הבקרות האלקטרוניות, ולכן הוא עבר עידכון וריענון כ- 6 שנים מאוחר יותר.
אז מהו אותו צ'ק-ליסט? בואו נתחיל:
מנהלות
חשוב לפני שמכניסים מפתח לסוויץ':
- רישיון נהיגה, חתימה על טפסים
- האם צריך להפקיד כרטיס אשראי? אם כן על איזה סכום?
- האם יש ביטוח מקיף? מהי ההשתתפות העצמית במקרה של נזק? במקרה של טוטאל לוס?
- האם יש אישור לנסיעה בכביש 6? כביש 6 צפון? מנהרות הכרמל? נתיב מהיר?
- מתי מחזירים? למי מחזירים? עד איזו שעה פתוח אצלכם?
- איפה נמצאים הרישיונות של הכלי? לא פחות חשוב – איך לעזאזל פותחים את המושב הזה כדי להוציא אותם?
- מספרי טלפון לחירום, ואם יש תקלה למי מתקשרים לחילוץ?
- האם מיכל הדלק מלא? האם יש דלקן? איזה דלק ממלאים? האם יש מד דלק? מתי נדלקת הנורית וכמה יש ברזרבי?
- לא פחות חשוב – מהי התחושה שאתה מקבל אצל היבואן? עם מי דיברת? איך התייחסו אליך? היית ממליץ על הרכישה שם רק מהבחינה הזו? האם חשת שמסובבים אותך על האצבע הקטנה ומספרים לך סיפורים?
קצת היסטוריה ומספרים
הנתונים הטכניים אמנם לא קריטיים לרכיבה עצמה, אפשר להנות גם מבלי לדעת איך קוראים למעצב הגאוני של הפקק של מילוי השמן, אבל בכל זאת כדאי לדעת.
נתונים אלה אפשר להשלים גם אחרי הרכיבה, והאמת, לא כל רוכב/ת צריך להיות מודע לכולם. אבל בכל זאת, מי שמתכוון לכתוב על חווית הרכיבה מומלץ שיהיה מעודכן בפרטים.
- נתונים היסטוריים של הדגם – חדש, לא חדש, ותיק, עבר מתיחת פנים, עבר שינוי מהותי, האם עומד לעבור שינוי בשנה הקרובה, האם הוכרז על דגם מחליף בתערוכת ה"שקר כלשהו" האחרונה.
- נתוני יצרן מספריים כמו כ"ס, מומנט, מתי לאורך טווח הסל"ד הם זמינים, משקל יבש ורטוב, מהירות סופית, בסיס גלגלים ועוד.
- נתוני יצרן איכותיים וכמותיים כמו סוג מנוע, מספר בוכנות, הזווית ביניהן, צורת המנוע, קלאץ יבש/רטוב + מחליק או לא, נתונים לגבי הבולמים, האם ניתנים לכיוון, חשמליים או ידניים, קאליפרים ומערכת בלימה, שיטת ההינע, וכל נתון נוסף רלוונטי.
בהמשך נתייחס לכל מערכת בנפרד.
חזות היא לא הכל אבל למה כל כך מכוערת?
פוזה, יופי, מראה – כל אלה לא פחות חשובים:
- הגעת אל הכלי שממתין לך בקוצר רוח. נו איך הכלה? מושכת? מצודדת? שווה? היית עושה לה טובה?
- איך הגימור במבט ראשון?
- האם האופנוע נמוך/גבוה, קצר/ארוך, שמן/רזה, מכוער/מכוער מאוד/מכוער טילים/יפה/יפהפה/מדהים/חבל על הזמן
- פלסטיקה או ערום?
- ניקלים ובלינג בלינג? או ספרטני וקשוח?
- האם היית מוכן שיראו אותך רוכב עליו? כמה היית מוכן לשלם כדי שיראו אותך רוכב עליו?
- איך הוא נראה חיצונית ביחס לשנתונים קודמים שלו? איך הוא ביחס למתחרים ישירים שלו?
- איך הגימור במבט שני?
- האם קיימות חבילות צביעה/איבזור שונות?
עשן, אפקטים ופירוטכניקה
הנעת את הכלי, מה אתה חושב עליו עכשיו?
- האם הוא רועש? איזה סוג רעש?"טוב" או "רע"? גרוני? באס עמוק? תקתוק של שעון שויצרי (דיגיטאלי)?
- האם היית מסובב אחריו את הראש בכביש? האם בחורות יסובבו את הראש אחריך? האם בחורים יסובבו את הראש אחריך?
- האם הרעש מתגבר בצורה ליניארית? האם יש מנגנון מתוחכם כזה או אחר שאמור לשמור על רמת הרעש נמוכה ברכיבה איטית, אבל נפתח בעת רכיבה מהירה יותר?
- האם תקן יורו 4 או 5 סירס אותו מבחינת מראה האגזוזים? הסאונד?
- איך נראה האגזוז(ים)? האם זה משהו שהיית ישר מחליף?
- האם יש קיט אפטר-מרקט של אקראפוביץ'/טרמיניוני או אחר? מהן האלטרנטיבות?
- איך הוא נראה ומרגיש בהשוואה לשנתונים קודמים שלו? ובהשוואה למתחרים שלו?
זז או לא זז?
קונים אופנוע, בין היתר, גם כדי לנסוע עליו. אז:
- התחלת בתנועה. איך הוא נוסע בעיר? בפקקים? מחוץ לעיר מהירות שיוט? מחוץ לעיר מהירות בריחה ממסלול כדור הארץ? בשטח? (זו בדרך כלל קטגוריה נפרדת)
- האם הוא מתחמם? (ברור שכן, השאלה היא רק כמה, והאם אתה מחזיר לאשתך/חברתך זוג ביצים שלוקות חומות, או שאולי אתה ניצל מבישול איטי של חמין, כולל הריח הנלווה) האם הוא בלתי נסבל בתנועה עירונית מבחינת החום? איך הוא יסע בקיץ? (רלוונטי במיוחד אם רכבת עליו בימי החורף שעלולים להטעות אותך מבחינת חום)
- האם המנוע מרגיש חזק או לא? האם הוא מרגיש שונה מאופנוע אחר אבל דומה שעליו רכבת?
- האם יש למנוע מומנט חזק במיוחד? האם צריך להקפיד במיוחד על הסל"ד בעת האצה?
- האם ישנה תחושה מיוחדת או יוצאת דופן כלשהי, לטוב או לרע, בעת רכיבה על האופנוע?
- איפה מתחיל הקו האדום? איפה נכנס לפעולה מנתק ההצתה?
- האם נדלקים אורות או יש אזהרה אחרת כשמגיעים לאזור טווח מנתק ההצתה?
- האם יש נורית חיווי להחלפת הילוכים? האם ניתן לכיוון?
- האם יש קוויק שיפטר? מעלה/מטה? אייך הוא עובד? נוקש, קשה, חמאה, מפספס הילוכים?
- האם הכוח של המנוע מופק לאורך כל טווח הסל"ד? מאיפה ועד איפה?
- האם ההאצה היא ליניארית ורציפה? האם אתה מרגיש "בורות" בטווח הסל"ד?
- האם יש מערכות בקרה אלקטרוניות כלשהן השולטות על התנהגות האופנוע? האם ניתן לשנות התנהגות זו? האם ניתן לבטל אותה? האם ישנם מצבי שליטה שונים?
- איך צריכת הדלק של האופנוע? במצב עירוני/משולב/קופיקו?
- האם אתה מסוגל לתת איתו בראש לאופנועים אחרים? אם כן, איזה? אם לא, למה לא?
- על איזה כביש תרגיש איתו הכי בנוח? תנועה עירונית, כבישים מהירים וישרים, סוויפרים ארוכים, כבישים מפותלים ומהירים, כבישים טכניים מאוד?
- איך הוא מתנהג מבחינת המנוע ביחס לשנתונים קודמים שלו? איך הוא ביחס למתחרים ישירים שלו?
שמאלה וימינה
אופנוע לא נוסע רק בקו ישר. לפעמים צריך לפנות:
- האם האופנוע חד, זריז, חותך כמו סכין יפנית?
- האם הוא עצל בפניות?
- האם הוא משדר פאניקה ובהלה, וגורם לך לרצות להתיישר או לא להטות יתר על המידה?
- האם הוא משדר "מסלול ורק מסלול"? האם הוא פונה עוד לפני שחשבת על כך?
- האם הוא שומר על הקו היטב? איך הוא בשינויי כיוון פתאומיים?
- האם קיימות מגבלות בעת ההטיה? (למשל רגליות, ג'ק אמצע)
- האם הגעת לאותן מגבלות? האם יש לך תמונה?
- האם לאופנוע יש כידון סטנדרטי (מתוצרת כלשהי?) או קליפ אונים?
- איך מרגישה הכידון/קליפ אונים?
- מה זווית הצידוד? האם נוח להתנייע איתו בתנועה עירונית? האם חלק גוף כלשהו שלך נתקל בכידון בעת הצידוד?
- האם חשת בבעיה כלשהי, בתחושה ששידרה לך משהו לא נעים?
- איך הוא בהשוואה לשנתונים קודמים שלו? ובהשוואה למתחרים שלו?
עולה ויורד
מערכת הבולמים/מתלים מהווה חלק חשוב מאיך שהאופנוע מרגיש ומתנהג:
- איך מרגישים לך הבולמים?
- מי היצרן של הבולמים? האם היצרן הזה משדר סופר-איכות, או שמא הם סטוק בינוני ומתפשר?
- האם הם מתכווננים? קדמי? אחורי?
- האם קל לכוון אותם? האם יש שליטה מלאה על כל המצבים?
- האם הם מתכווננים חשמלית או אלקטרונית? אם כן מהן האופציות שהמערכת מציעה לכיוון?
- מהו מהלך הבולמים והאם זה מעניין מישהו?
- האם הגעת, במהלך הנסיעה, לסגירת מהלך הבולמים מסיבה כלשהי?
- האם נתקלת במצבים בהם הבולמים הכניסו אותך לצרה או הוציאו אותך מצרה? למה?
- איך התחושה על כבישי ישראל? בעיר, על אוטוסטרדה סבירה, על כביש משובש קלות, על דרך כורכר (אם אתה ממש חייב, ובדוק את ההשלכות של זה על זכאותך לקבל אי פעם אופנוע מבחן נוסף מאותו יבואן)
- האם הרוכב מקבל משוב אמיתי מהבולמים? האם "מרגישים? את הכביש כמו שצריך?
- האם הפרונט מחזיר מספיק פידבק לכוכב?
- האם מדובר בבולמים העושים שימוש באיזו טכנולוגיה אקזוטית כלשהי?
- איך הוא בהשוואה לשנתונים קודמים שלו? ובהשוואה למתחרים שלו?
לפעמים צריך לעצור
כל כלי שמתחיל לנסוע צריך מתישהו לעצור. באופנועים מסויימים צריך לשלוח פקס לאופנוע, ואחרי כמה דקות הוא מסכים לעצור. על אחרים, מספיק לחשוב והוא נשתל באדמה. איפה נמצא האופנוע שאתה בוחן?
- איך מרגישה לך מערכת הבלימה?
- מי היצרן של הבלמים? האם היצרן הזה משדר סופר-איכות, או שמא הם סטוק בינוני ומתפשר?
- מה מידות הדיסקים קדימה-אחורה?
- האם המערכת עושה שימוש במשאבת ברקס רדיאלית?
- האם הקליפרים רדיאליים?
- האם קיימת מערכת בלימה משולבת קדמי-אחורי?
- האם קיימת מערכת ABS? האם זו מערכת ABS לפניות ומי יצרן המערכת הממוחשבת? האם ניתן לבטל אותה?
- האם קיימת מערכת תגבור חשמלית? איך היא עובדת?
- איך זה עוצר? אצבע אחת קטנה? או כל היד?
- איך הוא שוקע או משנה כיוון הטיה בעת בלימה? מרגיש משהו שמפריע לך?
- האם יש רעידות או בעיות אחרות בעת בלימה או בלימה חריפה?
- איך הברקס האחורי? עוצר או סתם ליופי?
- איך נוחות תפעול המנופים?
- אם היית רוצה לעשות סטופי, האם זה היה קל לביצוע?
- האם הברקסים משרים תחושת ביטחון? אם לא, למה לא?
כואב בתחת?
רכבת שעות על גבי שעות (אם יש לך מזל). נו, איך התחת?
- מהו המרחק הרצוף הגדול ביותר שעשית על האופנוע הזה? ברור שרכיבה עירונית למשך 20 דקות לא תתן אינדיקציה לנוחות רכיבה…
- שוב, האם התחמם לך חלק קריטי כלשהו בגוף?
- האם יש מקום לשיפור המושב? מושב אפטר-מרקט?
- מה גובה המושב? האם יש מקום להגביה/להנמיך את המושב?
- האם כואב לך משהו חוץ מהתחת?
- האם המושב בעל מערכת חימום?
- האם יש מקום לנוע על המושב קדימה ואחורה?
- האם יש משענת גב כלשהי? (במיוחד רלוונטי באופנועי קאסטום או טורינג)
- איך הוא בהשוואה לשנתונים קודמים שלו? ובהשוואה למתחרים שלו?
רכיבה בזוג אל השקיעה
- האם הרכבת מישהו/י? איך הם הרגישו?
- מה מצב רגליות המורכב/ת?
- האם מושב המורכב/ת ראוי להיקרא מושב? כורסא? או סתם פס סלוטייפ שחור?
- האם יש One Seat אינטגראלי?
- האם בכלל מישהי תרצה לרכוב איתך על הדבר הזה? מה מספר הטלפון שלה?
- האם מדובר בהונדה גולדווינג? כי אם כן, אתה פטור מכל המבחן הזה…
הקוקפיט
הקוקפיט הוא סביבת הנהג של הרוכב:
- מה קורה באזור לוח השעונים? האם הם קריאים? בלילה? באור יום? בשמש ישירה?
- האם יש מד דלק?
- האם השעונים הם דיגיטאליים (מלא, חלקי) או אנאלוגיים?
- איזה אופציות שליטה יש לרוכב על תכונות האופנוע?
- האם משולב בתצורה גם מחשב כלשהו? אילו נתונים הוא מספק?
- האם המתגים השונים נוחים לתפעול? מרגישים איכותיים?
- האם יש משהו מוזר במיקום אחד המתגים?
- האם מערכת ההפעלה קלה לשימוש או מעצבנת?
- האם יש חיבור לטלפון סלולרי, ואם כן מה נותן החיבור? האם המערכת עובדת גם בעברית?
- האם ההתנעה היא באמצעות מפתח, או האם כתצורת Keyless?
- האם הרוכב מוגן היטב מהרוח ו/או פגעי מזג האוויר? האם קיימים משקפים אלטרנטיביים?
- האם קיימות מערבולות אוויר מעצבנות באזורים כלשהם בסביבת הרוכב?
- מהו מצב הצוואר אחרי רכיבה ארוכה?
- האם קל להתמיד ברכיבה מהירה לאורך זמן?
- האם יש תאי איחסון כאלה או אחרים? האם הם נגישים? האם הם ננעלים?
- במיוחד לקטנועים – האם המושב מכיל שטח איחסון נדיב? האם תא זה מתחמם מאוד? האם הוא נפתח חשמלית או רק באמצעות מפתח?
- איך הוא בהשוואה לשנתונים קודמים שלו? ובהשוואה למתחרים שלו?
כואב בכיס?
אם הייתי יכול הייתי מחזיק 3 אופנועים שונים (אני צנוע, לא צריך יותר).
- כמה עולה האופנוע כחדש מהיבואן? האם יש מבצעים נקודתיים? האם יש הבדלים במחיר בין הצבעים השונים?
- איך הוא שומר על ערכו? (אם יש היסטוריה לדגם)
- חבילות איבזור שונות ומחירן.
- כל כמה זמן טיפול גדול/קטן? כמה עולה כל טיפול?
- מהי עלות חלפים סבירים כגון רפידות ברקסים, גלג"שים ושרשרת, צמיגים? בקטנועים הרשימה שונה כמובן.
- האם הוא נחשב כדגם יוקרתי או לא, ואם כן האם עלות התחזוקה תואמת לסטיגמה?
- מה מצב השוק?
- איך הוא בהשוואה לשנתונים קודמים שלו? ובהשוואה למתחרים שלו?
יש טובים ממנו?
- מהן האלטרנטיבות הישירות בשוק?
- מיהם המתחרים הישירים? העקיפים? במה הם טובי ממנו? במה הוא טוב מהם? השוואת תכונות, ביצועים ומחיר.
תכלס
לסיכום צריך שורה תחתונה.
- נו, מה אתה אומר? נהנית ממנו או לא?
- אם היית צריך לקנות, האם היית שוקל לקנות אותו לעצמך?
- האם היית ממליץ עליו בלב שלם לחבר טוב?
(הקרדיט לתמונה בכתבה הולך ליצחק עזרא)
כרגיל – אשמח להערות, הארות, תוספות ושיפורים. תרגישו חופשי.
אהבתי את הרעיון והרשימה.
נראה לי שיש אופנועים מסויימים שבהם מבחן של שעה מטעה קצת ורק אחרי כמה חודשים אתה מבין את האופנוע.
כך קרה לי באופנוע הנוכחי ודעתי עליו השתנתה במשך הזמן.
מדובר בימאהה fjr ואני רוכב עליו בארהב כשנה.
היה יכול להיות נחמד לצמצם את הרשימה לכזאת שמתאימה לדוח של רוגב שכבר חי עם האופנוע לפחות כמה חודשים.
בברכה
היי יעקב,
מה היית רוצה לראות ברשימה מעין זו? אין ספק שרכיבה של כמה דקות לא מספיקה. השאלה היא מה כן אפשר ללמוד מרכיבה כזו, ואיך אפשר להשליך את המידע הזה לגבי ההתאמה או אי ההתאמה של האופנוע לצרכים הרלוונטיים.
היי
כאמור אהבתי את הרשימה שלך ואת חוש ההומור הנלווה.
המחשבה שלי הייתה בכיוון של רוכב שנותן סקירה על אופנוע שברשותו כבר זמן מה. בקריאה חוזרת של הרשימה שלך הרוב מתאים גם לזה.
יש בוודאי שאלות שניתן לענות עליהן רק לאחר תקופה משמעותית על האופנוע כגון האם הוא משעמם אותך, מה האמינות לאורך זמן, מה יכול להיות האופנוע הבא וכדומה. אולי אני צריך לנסות לכתוב על האופנוע שלי אבל אין לי שום נסיון בזה.
בכל אופן נהנתי מהמאמר.
תראה, אם האופנוע כבר ברשותך אז אתה כמובן יכול להתעלם מכל נושא המנהלות, ואז השאלה היא מה אתה מנסה להעביר למי שקורא את הסקירה שלך. לדוגמה – האם אתה מתעסק רק בהתנהגותו של הכלי, או למשל האם אתה גם נוגע באמינותו לאורך חודשים ושנים?
אלמנט מהותי בממשק רוכב אופנוע (להבדיל ממכונית) הוא מידות הרוכב – בעיקר הגובה המשקל והמרחק בין הביצים לקרקע.
ההתרשמות מאותו אופנוע תהיה שונה באופן קיצוני בין שני רוכבים בעלי מידות שונות גם אם כישורי הרכיבה שונים.
אז אולי הגיע הזמן לפרסם גם כמה מספרים אישיים שכאלו כך שהקורא שאיננו מכיר את הבוחן יקבל פרספקטיבה טובה יותר.
תיקון טעות – צ"ל כישורי רכיבה שווים או דומים.
אתה כמובן צודק, לגובה ומשקל יש אלמנט מכריע בהתאמת האופנוע לרוכב.