על החשיבות של צמיגים תקינים באופנוע

האמת, הכותרת אומרת את הכל. ויחד עם זאת, בכל פעם שאני מחליף צמיגים באופנוע שלי (או שאני מקבל אופנוע עם צמיגים חדשים) אני מזכיר לעצמי את חשיבות קיומם של צמיגים תקינים באופנוע.

צמיגים חדשים ותקינים לא רק יכולים להציל את החיים שלך כרוכב, ואת החיים של המורכב/ת שלך, אלא הם משפרים באופן משמעותי את חווית הרכיבה עצמה.

צריך לזכור ששתי פיסות גומי בשטח כולל שזהה, בערך, לשטח שתופסים שני כפכפי קרוקס במידה 40-41. זה כל מה שמחבר בין מאתיים קילו של מכונה הנקראת "אופנוע", פלוס 80-100 קילו של מכונה הנקראת "רוכב", פלוס עוד אי אלו קילוגרמים של מורכב/ת, ועוד מטען לפי הצורך. תחשבו על זה.

knee

ולא רק השטח, אלא הטקסטורה והמבנה המולקולרי של הגומי. לא מדובר ב"צמיגים" של טרקטורון חשמלי שקונים בטויז-אר-אס לילדה שלך. מדובר בגומי שמיטב המוחות של מיטב יצרני הצמיגים בעולם טרחו ועמלו והזיעו להפיק. הגומי הזה צריך לעמוד בשלל כוחות פיזיקליים שאפשר לומר שכמעט אף חלק תפקודי אחר במכלול המכונה הנקראת "אופנוע" לא צריך לעבוד.

  • טמפרטורה משתנה החל מקור של מעלות בודדות וכלה בעשרות מעלות לאחר רכיבה אינטנסיבית.
  • משקל האפנוע + רוכב + מורכב/ת + מטען, כשכל זה "נח" בעצם על דפנות צמיג שגובהן מספר סנטימטרים מועטים, המוחזקים באמצעות צלעות פנימיות ואמצעי חיזוק מבניים, וכמובן לחץ אוויר מתאים.
  • אם כבר הזכרתי – לחץ אוויר, גם הוא, מפעיל כוחות על הצמיג, ומדובר בלחץ שעשוי להשתנות בטווחים של אחוזים רבים, בהתאם לטמפרטורה בה נמצא הצמיג. מצד שני, הוא צריך גם לעמוד במצב שבו קיים בצמיג לחץ נמוך ממה שצריך ועדיין לא לקרוס, וכמובן ביתר לחץ אוויר ולא להתפוצץ או לדלוף.
  • כוחות פיזיקליים הכוללים תאוצה, תאוטה ולחצים צדדיים בעת השכבה חזקה.
  • בחורף בעיקר, עניין פיזיקלי מורכב הקשור במים שעליו "נוסע" הצמיג, ובו משתמשים בחריצים על פני הצמיג על מנת לנקז את המים בעת שהצמיג "נוסע" עליהם. בצורה זו מונעים את אפקט ה"ציפה" של הצמיג על פני המים, ומספקים בצורה יחסית סבירה די אחיזה על מנת שהצמיג יוכל להמשיך לתפקד ולשאת את העומסים ואת האחיזה המתאימה.

תזכרו: הקשר שלנו עם הכביש הוא גם הדבר החשוב ביותר לרוכב אופנוע, וחשוב מאוד להקפיד ולבדוק אותו מדי יום, מדי עונה, קיץ, חורף, אביב או סתיו. על מה צריך להסתכל?

ראשית, חשוב להקפיד על לחץ אוויר נכון בצמיגים על פי הוראות היצרן (חשוב לבדוק את לחץ האוויר בבוקר לפני נסיעה כשהצמיג קר). המהדרין יתאימו את לחץ האוויר בצמיג בהתאם למטען שהם נושאים, ולאופי הרכיבה שלהם באותה נסיעה (ולא, אני לא נכנס לעניין השטח, שם, כמובן, שינוי לחץ אוויר הוא עניין יומיומי וקבוע). רוכב שיסע על אופנוע שצמיגיו לוקים בתת-לחץ מסתכן לא רק בהתנהגות לקוייה של האופנוע בעת הרכיבה ובעת הפעלת עומסים על הצמיג, תחושת "בריחה" בעת רכיבה בהטייה בסיבובים, וכן פוגע משמעותית באורך החיים של הצמיג. גם יתר לחץ עלול להיות בעייתי, אבל ככלל אצבע אפשר לומר שעדיף לרכוב עם צמיג המנופח ביתר לחץ מאשר עם צמיג המנופח בתת-לחץ (כמובן שחובה עלי לסייג ולומר שהכי טוב זה שהלחץ יהא מדוייק, אבל אם עלי לבחור מה הכי פחות טוב, אז תת-לחץ יהיה מה שאני אעדיף להימנע ממנו).

במידה ואינך יודע מה הלחץ המתאים באופנוע שלך אני ממליץ לעיין בספר היצרן, או לחפש מדבקה רלוונטית (לרוב על הזרוע האחורית) המציגה את הלחצים המומלצים ע"י היצרן. אם אין לא את זה ולא את זה, אז אפשר לומר, באופן כללי ובלתי מתחייב, שצמיגים באופנוע במשקל של פחות מ- 200 קילו אמורים להיות מנופחים בלחץ של 32 psi מקדימה ו- 36 psi מאחורה. אופנועים כבדים יותר ואופנועים עם מורכב/ת צריכים להיות מנופחים בלחץ גבוה יותר, עד 36 psi מקדימה ו- 40 psi מאחורה. בכל מקרה הוראות היצרן גוברות על כללים אלה.

הדרך הכי טובה למדוד לחץ אויר בצמיגים הוא ע"י שימוש במד לחץ אוויר דיגיטאלי. ניתן לרכוש כאלה בעלות של כמה עשרות שקלים בלא מעט מוסכים וחנויות אביזרים, וכמובן גם לבצע חיפוש ולהזמין דרך איביי.

tire-pressure-gauge

שנית, רצוי לבדוק את שטח הפנים של הצמיג (באופנוע, בעיקר האחורי, אבל לא רק) כדי לזהות חתכים או עצמים שאולי דקרו את הגומי ואולי גרמו לו לפציעה העלולה לסכן אתכם. למרות שעובי הגומי בצמיג מספיק כדי לספוג חתכים מינוריים, פגיעה בשטח הפנים של הצמיג מצביעה על ניצול לרעה של הצמיגים (לדוגמה – רכיבה מהירה מדי על שטח לא "נקי" כמו שוליים). גם כאן אני מתייחס בעיקר לשימוש "כביש" של אופנוע, ולאו דווקא לשטח, שם יש צרות אחרות עליהן אני לא מתיימר לכתוב.

בנוסף, אותו "עובי" של שכבת הגומי מספק (שוב, בייחוד אצל אופנועי "כביש") שלושה יתרונות נוספים. האחד, עמידות יחסית טובה יותר בפני פנצ'רים (כמה פעמים נתקעת עם פנצ'ר בצמיג שבדיוק הגיע לסוף ימי חייו?), וכן רמת ספיגה טובה יותר למפגעי כביש. שלישית, צמיג בעל "בשר" מספק יכולת הטייה טובה יותר בגלל הפרופיל המקורי שטרם נשחק ונפגע, כך שסביר להניח שאופנוע עם צמיגים חדשים ירגיש הרבה יותר טוב על הכביש ויתן תחושה טובה יותר של זריזות ויכולת הטייה (כמובן בעיקר תלוי בסוג האופנוע, כיוון שאין דין ג'יקסר 1000 כדינו של קאסטום כבד).

puncture

חובה לבדוק כל צמיג מקרוב, רצוי מדי יום. אם על הצמיג מתחילים להתפתח סימני יובש אותן ניתן לזהות ע"י צבע דהוי, סדקים קטנים בדופן או התפוררות, שחיקה בה עומק החריצים מצטמצם ומגיע לאינדיקטורים שבתוך החריצים.

בהקשר לעומק החריצים, בייחוד בעונת החורף, אסור לחשוב אפילו על רכיבה בכביש רטוב עם צמיגים שעומק חריציהם נמוך בכ- 50% מעומק החריצים בצמיגים זהים חדשים. אם תעשה זאת, אתה מגדיל באופן משמעותי את הסיכון שהצמיגים יאבדו את אחיזתם.

בשום פנים ואופן אל תגידו לעצמכם "לא נורא, ממילא צריך להחליף אותו עוד חודשיים". אל תהססו להחליף צמיג לא תקין או צמיג שאמור להגיע בקרוב לתום ימי חייו.

נכון, רכישת צמיג (במיוחד באופנועי ספורט הגומרים צמיגים בקצב של אחד לכמה אלפי קילומטרים) הוא עניין לא זול. אבל זכרו, ההוצאה הזו לא עומדת בשום יחס לחיים שלכם.

Add a Comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נגישות