מיצו רוכב על Suzuki Burgman 650

הסיבובים המדהימים של הכביש המוביל למצפה רמון עושים לי את זה. הם כל פעם מפתיעים אותי מחדש, אבל לא במובן הרע של המילה. מצד שני, כדי להיות באמת ב- Mode של Fun על הכביש הזה אתה צריך לרכוב על כלי מתאים, ולא פחות חשוב – במהירות המתאימה. פנייה ימנית חזקה, התחושה של האספלט הקרוב לאוזן, הרוח מתחזקת בזמן שאתה סוחט את המצערת ביציאה מן הסיבוב. הנה מגיעה השמאלית, מבט הרחק אל היציאה מן הסיבוב, פקודת היגוי מדוייקת מעבירה את תחושות הכלי אל הידיים, גז קבוע, קבוע, והופה – שוב, פתיחה שמזכירה לך שוב כמה כוח יש לכלי הזה!

s_DSCF8238

כן, אני יודע. הפתיחה של המאמר עלולה לגרום לקורא לחשוב שאני רוכב על איזה ג'יקסר חדש בניילון, משהו מבית היוצר של איזה מוח חולני בעל נטיות סופר ספורטיביות. זה לא.

החלטתי לקחת סוזוקי בורגמן 650, כן, קטנוע, לרכיבת מבחן. ואני נהנה מכל רגע.

הכביש למצפה רמון עומד להסתיים, תדלוק מהיר ואז יתחילו הירידות מטה אל עומקו של המכתש. הערב כבר ירד, השמיים במערב צבועים אדום, עננים גבוהים משווים לנוף העתיק מראה מהפנט. תיכף תרד החשיכה, והכביש ריק כמעט לחלוטין. אני מעדיף להוריד מעט מהגז בירידות, ולכן מעביר את בורר ההילוכים למצב ידני, מושך את ההילוך בזמן הירידה, לחיצת כפתור קלילה מעלה ומורידה את ההילוך בהתאם לתנאי הכביש.

על הכביש הארוך שמוביל דרך המכתש רכבתי לא מזמן על האופנוע הפרטי שלי, ואז בישורות הארוכות של הדרך לאילת לקחתי את הכלי הפרטי שלי למחוזות שרבים רק מדמיינים עליהם. הפעם המהירות נמוכה יותר, אבל עדיין מהווה מתכון בטוח לאובדן רישיון להרבה זמן. לחצן ה- Power נלחץ באגודל שמאל, הנורית דולקת על לוח השעונים, הכלי מקבל Boost מורגש ורץ קדימה. אני רוצה לראות לאן הוא יכול לקחת אותי. מד הסל"ד הדיגיטלי מטפס אט אט מעלה, ומד המהירות מציג 160, 170… ביטול מהיר של ה- Power Mode וה- Over Drive נכנס לפעולה, מד המהירות ממשיך לטפס עוד ועוד. לא יאומן.

s_DSCF8210

לא יאומן? מה שלא יאומן שכל זה נובע מפאקין קטנוע. הסוזוקי בורגמן 650. חבילת פינוק נפלאה שמדהימה אותי בכל פעם שאני פותח את המצערת! החיסרון היחיד שמצאתי היה מיכל הדלק שהספיק, בקצב הרכיבה האגרסיבי שלי, לכ- 180 ק"מ עד שמחוון הדלק החל להבהב ולסמן שהגיע הזמן לחשוב על תדלוק. בדיעבד התברר לי שברכיבה במצב ידני ניתן לשפר את תצרוכת הדלק בכ- 20% וזאת מכיוון שהרוכב מתערב למערכת העברת ההילוכים בצורה ידנית, ובוחר למשוך את ההילוך לעבר סל"ד גבוה יותר מאשר לו היה מועבר באופן אוטומטי. מפתיע ללא ספק. אגב, אשכול הצגים והשעונים בקוקפיט, דיגיטאלי ברובו, מספק את כל המידע הנחוץ לרוכב ומעבר לזה. פינוק סטייל "אמריקאי"? אכן כן.

הקטנוע הספציפי שקיבלתי לא היה מצוייד באביזרים מיוחדים, אבל ראיתי כבר הרבה כלים מהסוג הזה כשהם מזוודים לעייפה בניקלים, דגלים, מערכות סטריאו, מראות, פנסים ותאורות Led כחולות. לקטנוע תאי איחסון רחבים ורבים (אחד גדול ננעל מתחת לכידון ועוד שני תאי שירות קטנים בצדדים), כשמתחת למושב המרופד בנוחות (ואם אני כבר מדבר על המושב, שווה להזכיר את משענת הגב לרוכב בעלת אפשרויות הכיוונון) יש מקום להעביר תכולה של חצי דירה, או לפחות שתי קסדות מלאות. מצד שני הרוחב של הכלי, למעלה מ- 80 ס"מ, עשוייה להיות בעיה עבורו בתנועה עירונית צפופה. המראות החשמליות המתקפלות בדגם היוקרתי עוזרות לתמרון בעיר אבל רוכבים רבים פשוט מרכיבים מראות "סטנדרטיות" נוספות על הכידון ורוכבים עם המקוריות במצב מקופל. נקודה נוספת היא מיגון הרוח המתכוונן חשמלית אף הוא (שוב, רק בדגם היוקרתי) המספק הגנה סבירה נגד הרוח במהירויות גבוהות, אבל לא מעבר לזה. גם פה נצפו רוכבים שהרכיבו תוספות בתחום מיגון הרוח. ככה זה כשמפונקים, רוצים את הכל…

אם כבר אני מזכיר פינוק, אחד היתרונות ברכישת בורגמן 650 הוא כוחו של מועדון החברים החזק של הרוכבים שמחזיקים בכזה כלי. המועדון, עם היו"ר הבלתי נלאה שלהם – ג'קי – מוציא טיולים איכותיים ברחבי הארץ וגם לחו"ל ולא מבייש מועדונים דומים באירופה (לפני שנה הוזמנתי לטיול שכזה וכתבתי על התרשמותי ממנו בפורום האופנועים בתפוז).

s_DSCF8213

הבורגמן, מצידו, מציית ללא עוררין בעת רכיבה מנהלתית על שבילים כבושים ודרכי אספלט משובשות. למרות מרווח גחון נמוך יחסית ומשקל לא מועט, אבל בין היתר גם בזכות גלגל בקוטר "כמעט אופנועי" מקדימה וצמיג 160/60 מאחורה, המתלים סופגים בצורה לא רעה את המהמורות הקטנות. בגדולות קצת קשה יותר, אבל האטת הקצב מסדרת את העניינים. הרי אילת סוגרים סביבי, הכביש פתלתל ועליו, כנחש, ואני עובר למצב Power ושוב סוחט את המצערת. איזו תחושה! מצד שני, אני חייב לציין בנימה מעט מאכזבת את הברקסים. בעצירות חזקות חייבים להכניס לפעולה בעצמה גם את הברקס האחורי, ולמעשה אפשר לומר שהוא עושה את מירב העבודה שם. אני מניח שאפשר היה לשפר בתחום הזה את הבלימה, אם כי חבילת ה- ABS המצורפת לדגם היוקרתי של הבורגמן אכן עוזרת במצבי בלימה בהם היינו נועלים את הגלגלים, והרגשתי אותה נכנסת לפעולה פעם או פעמיים.

כביש 6 צפונה מספק לי הזדמנות נוספת לבדוק את מגבלות הקטנוע, ואני סוחט בהנאה את המצערת במצב בורר הילוכים ידני. הילוך רביעי, מד הסל"ד נוגע באדום, קפיצה בלחיצת כפתור להילוך חמישי ואני נמצא כבר עמוק מאוד בתוך תחום שלילת הרישיון. בכל פעם שעולים הילוך מרגישים בעיטה מאחורה בזמן שהכלי רץ קדימה. בסוף ההילוך החמישי אני עובר ל- Over Drive והקטנוע מקבל את ההאצה הסופית שלו. אני ממשיך צפונה ולא רוצה לרדת ממנו, מחליט להאריך את הטיול ולעלות לגלבוע ולאחר מכן לתבור. גם בכבישים הצרים המפותלים של העליות לפסגת התבור הבורגמן לא מראה סימנים של חולשה, ולמרות בסיס הגלגלים הארוך יחסית והמשקל הגדול (קרוב מאוד ל- 240 ק"ג, יבש!) המנוע הגדול שמפיק כ- 54 כ"ס (יותר מאופנועי 500 רגילים) מפצה על הכל. פתיחת מצערת החלטית מאיצה את הכלי ממצב עמידה למהירות של 70-80 קמ"ש תוך מספר שניות למרות זווית הטיפוס של הכביש.

אחחחח, איזה קטנוע!

s_DSCF8251

כן, קטנוע, אבל עם נשמה של הרבה יותר מזה. עם פתיחות שלא מביישות אופנועים ובטח חזקות יותר מקטנועי 500-600 אחרים, עם נוחות שלא מוצאים בשום דו-גלגלי פרט, אולי, לאופנועים סטייל הונדה גולד-ווינג, עם תא מטען ענק, עם מיגון רוח מעולה, עם מושב מצויין גם לטווחים ארוכים… צרף לזה תג מחיר שנע סביב ה- 60-65 אלף ₪ (אל תתפסו אותי במילה, כן?), רמת אבזור הכוללת ABS, מראות מתקפלות חשמלית, בורר הילוכים במצב אוטומטי או ידני + כפתור Power, וכן מגן רוח מתכוונן חשמלית. מקדם פוזה וסטייל של אופנוע מגודל אבל עם יכולות תמרון מפתיעות, ובעיקר עם תג מחיר נמוך בצורה מפתיעה לטיפולים, שרחוק משמעותית מכל קטנוע מגודל שמתחרה בו – קשה, קשה מאוד לנצח חבילה שכזו.

תודות לעופר אבניר על כלי המבחן ועל החוויה.

4 Comments
נגישות