על החיבור בין תפוקת דו"חות יומית לבין הכנסה

פרשת מל"מ-תים ופרוייקט מצלמות המהירות החדשות של משטרת ישראל ממשיך להגעיל אותי, ולא רק אותי.

להזכירכם, אם הספקתם לשכוח, במסגרת פרוייקט המכונה "א-3", חברת מל"מ-תים תתקין על כבישי ישראל 400 מצלמות אוטומטיות בכבישים, מתוכן 100 מצלמות אור אדום, והשאר – 300 במספר – מצלמות מהירות. מקורות מוסרים לי שלפי תנאי המכרז, החברה המתקינה תתוגמל לפי תפוקה ולמעשה ניתנה לה יד חופשית לצמצם את מה שנקרא "מרווח החופש" ל-10 קמ"ש אם לא יהיו מספיק הכנסות. כלומר, אם זה עדיין לא ברור לקורא, הזכיינית תהיה זכאית להקטין את המרווח ל- 10 קמ"ש מעל המהירות המותרת – מהלך שיגדיל מאוד את מספר הדו"חות.

מל"מ-תים התמודדה במכרז מול 2 חברות נוספות, ולאחר הזכייה היא בעצם מקבלת זיכיון הפעלה למערכת למשך 12 שנה. בתום התקופה תעבור המערכת לשליטת המדינה, אבל מבדיקה שערכתי מסתבר שההשקעה העצומה – למעלה מ- 480 מיליון ש"ח – תחזיר את עצמה בתוך תקופה של עד שנתיים! אתם קולטים? לפי הערכות, המערכת תכניס למדינה יותר מ- 200 מיליון ש"ח בשנה מדו"חות מהירות, וזאת אחרי ניכוי הוצאות האחזקה והתשלום לזכיינים.

בשלב הראשון ייפרשו כ- 40 מצלמות, והן צפויות להגדיל במאות אחוזים את קצב רישום דו"חות המהירות ביחס לתשתית הקיימת היום. למרות שהזכיין עצמו לא יקבל את ההכנסות מהדו"חות בצורה ישירה, מסתבר שהמכרז בנוי כך שרמת התגמול של הזכיין תהיה בהתאם "לקצב התפוקה והיעילות של המערכת". ומה שמדהים הוא שע"י כך, ניתנת הזכות לזכיין להחליט בעצם מי מאיתנו הוא עבריין ומי לא.

אתם מבינים, אם הזכיין יגלה שבקטע כביש מסויים כיוונון המצלמה למהירות של 120 קמ"ש מייצרת עבורו "רק" 100 דו"חות ביום, ואילו כיוונונה ל- 115 קמ"ש מייצרת 500 דו"חות ביום, הזכיין יהא רשאי על דעת עצמו לכוון את המצלמה לרף שיביא עבורו את מירב ההכנסות. כלומר, אם עד היום הייתם חולפים ליד המצלמה ב- 118 קמ"ש איומים ויוצאים "זכאים", הרי שממחר, אם יתברר לזכיין שהמצלמה הספציפית הזו לא מייצרת עבורו מספיק הכנסה, הוא יוכל לשנות את רף ה"עבריינות" וע"י קליק של עכבר להפוך אתכם לעבריינים.

לא רק לי זה נשמע מסריח, השאלה היא מה עושים נגד זה.

תוכלו לקרוא עוד באתר על המצלמות החדשות ע"י חיפוש בתגיות המתאימות.

5 Comments

Add a Comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נגישות