חשיפה עולמית – דוקאטי מולטיסטרדה V4 חדש

דוקאטי חשפה אתמול את דגם המולטיסטרדה V4 החדש שלה לשנים הקרובות, האופנוע שעושה שימוש במנוע חדש בתצורת V4 (הנקרא “גראנטוריזמו”), אמור להוביל את היצרן לשיאי מכירות חדשים.

סופר טכנולוגי, עיצוב מחודש, מכלולי קצה חדשים, וכמובן ה- DNA של “ארבעה אופנועים באחד”. הנה כל מה שאפשר להגיד על הכלי המסקרן והחדשני.

תזכורת קלה: דוקאטי ייצרה עד כה כ- 110,000 יחידות מולטיסטרדה מאז יצא הדגם הראשון ב- 2003, ועם הקונספט של “4 אופנועים באחד” כפי שאנחנו מכירים אותם היום ב- 2010 (אם טרם ראיתם, שווה לצפות בתוכנית בנשיונל ג’יאוגרפיק בסדרה “תעשיות על”) המולטי הפך להיות הבסט-סלר של היצרן. ב- 2015 הוצג מנוע ה- V2 העושה שימוש במערכת תזמון שסתומים משתנה (DVT). ב- 2018 הוגדל הנפח ל- 1262 סמ”ק.

ארבעת המצבים של המולטי – ספורט, טורינג, עירוני (אורבן) ושטח (אנדורו) מתקיימים גם במולטיסטרדה V4 החדש, ודוקאטי בטוחים שהוא יהיה “המולטי” ביותר מבין כל הדורות של המולטיסטרדה שיצאו עד כה.

ראשית, כפי שכתבתי כאן באתר, המולטי החדש הוא האופנוע הסדרתי הראשון שיימכר לציבור עם מערכת רדאר שמספקת שליטה על בקרת שיוט – Adaptive Cruise Control – ACC – שמירת מרחק מכלי רכב הנעים לפני האופנוע, עם האטה והאצה בהתאם לצורך, וכן התראות על רכבים או עצמים מאחורה (שטחים מתים) – Blind Spot Detection – BSD. האינטראקציה עם המערכת מתבצעת באמצעות מתגים בכידון מצד שמאל, עם חיווי בתצוגת ה- LCD הצבעונית.

שנית, מנוע ה- V4 החדש בנפח 1158 סמ”ק מפיק 170 כ”ס ב- 10,500 סל”ד ו- 12.7 קג”מ ב- 8,750 סל”ד, ולא אמרתי מילה על הירידה מטכנולוגיית ה- DESMO. מימדי המנוע קטנים ב- 95 מ”מ לגובה וב- 85 מ”מ לאורך לעומת מנוע ה- V2 היוצא, וגם משקלו קל יותר בכ- 1.2 קילו, מה שמאפשר למהנדסים חופשיות רבה יותר במיקומו בתוך שלדת המונוקוק (כשהמנוע משמש נושא עומס). אחת מנקודות הגאווה של דוקאטי היא שהחלפת שמן אמנם מתבצעת בכל 15,000 ק”מ כמו במולטי V2, אבל בדיקת מרווח שסתומים צריכה להתבצע בכל 60,000 ק”מ בניגוד ל- 30,000 בדגם היוצא.

הבדלים נוספים בין הדגם היוצא לזה החדש הם באזור הזרוע האחורית – כעת היא דו-צדדית כפולה במקום חד-צידית בדגם היוצא. כל הדגמים מגיעים עם גלגלי 19″ מקדימה 17″ מאחורה (כשמידות הצמיג האחורי הן 170/70/17 במקום 190 במולטי 1200/1260 היוצא), וניתן לבחור בין ג’אנט עם שפיצים או יצוק מאלומיניום.

המולטי החדש קל יותר מהדור היוצא – רק 215 ק”ג (משקל יבש) ומהנדסי דוקאטי עשו מאמצים כבירים כדי לאזן את המשקלים על שני הגלגלים ולייצר תחושה של “שריריות” בחלקו הקדמי (בין היתר בזכות מיכל דלק המכיל 22 ליטר) אך לעומת זאת זנב קל וצנום מידות, מה שגם מתכתב עם צרכי רכיבת שטח (למי שאוהב).

יחס העברת ההילוכים במולטי V4 שונה מהדגם היוצא עם הילוך ראשון קצר יותר לייעול רכיבה עירונית, ואילו הילוך שישי ארוך יותר לטובת שיוט מהיר יותר וחיסכון יחסי בדלק. בנוסף, גל הארכובה במנוע מסתובב בניגוד לכיוון הנסיעה, כמו בפניגאלה וסטריטפייטר V4.

מקדימה, למולטי V4 יש מערכת תאורה + תאורת יום דומה לזה של הפניגאלה V4, מה שמייצר לו חזית ספורטיבית במיוחד.

בתחום מערכות הבטיחות האלקטרוניות מספק המולטי V4 את הטופ שיש בעולם, כולל מערכת ABS לפניות, בקרת אחיזה Ducati Traction Control – DTC, בקרת ווילי Ducati Wheelie Control – DWC ועוד בדגם ה- V4S.

מהנדסי דוקאטי השקיעו רבות בהפחתת הרעש, הרעידות והחיספוס של האופנוע וגם בתכנון האוירודינמיות שלו. הרבה מחשבה הושקעה גם בפינוי חום, ואת המולטי החדש מפארים מעין “זימים” סקסיים בצידי המנוע המסייעים לשמור על הטמפרטורה הרחק מגופו של הרוכב. כדי לשמור על הרעש (וגם על תצרוכת הדלק) יודע מנוע ה- V4 לנתק את 2 הבוכנות האחוריות בזמן שיוט.

שלושה דגמים עיקריים יהיו למולטי החדש: V4 רגיל (בצבע אדום בלבד), V4S (בשני צבעים – אדום ואפור תעופתי) ו- V4S Sport (בסכימת צביעה המזכירה את זו של דגם הפייקס פיק היוצא), כשההבדלים ביניהם מסתכמים כמובן ברמת המכלולים ובכמה פיצ’רים חשובים.

לכל הדגמים חבילות איבזור רבות, כולל תיור, ספורט, רדאר ואיבזור מלא. לכל חבילה מגוון תוספות משלה, והרוכבים יכולים לשלב בין החבילות או לקחת את החבילה המלאה, בהתאם לצרכים.

דגם ה- S מגיע עם דיסקים בקוטר 330 מ”מ מקדימה (במקום 320 בדגם הרגיל) וקאליפרים מדגם M50 סטילמה של ברמבו, בולמים מתכווננים אלקטרונית (מערכת ה- Skyhook), פנסי LED מאירים לפנייה (DCL), מערכת סיוע להתחלת נסיעה במדרון Vehicle Hold Control – VHC, קוויק שיפטר (מעלה ומטה), בקרת שיוט, מסך TFT צבעוני 6.5″, מערכת ניווט ועוד.

פרט לצביעה הייחודית, דגם ה- Sport מגיע עם מערכת פליטה של אקרפוביץ’ תואמת יורו 5 וכן עם כנף קדמית מקרבון.

מהלך המתלים עומד על 170 מ”מ מלפנים ו- 180 מ”מ מאחור, ומרווח הגחון עלה ב- 45 מ”מ מעל לזה של הדגם היוצא (220 מ”מ, מה שמאפשר עבירות שטח גבוהה יותר למי שזה מעניין). גובה המושב יכול לנוע בין 810 מ”מ ל- 875 מ”מ. השילוב של מידות אלה ביחד עם משקל קל יותר, גלגל 19″ מקדימה, חישוקי שפיצים וצמיגי שטח קרביים מאפשר – לאמיצים – לקחת את המולטי למחוזות אופרוד שעד היום בעלי מולטי נוכחיים היו חוששים מהם.

כדי להקל על השימושיות, למולטי V4 יש חיבור לסמארטפונים המאפשר לא רק העברת נתונים, אלא גם ניווט באמצעות אפליקציית ניווט מובנית (סייג’יק), על צג ה- LCD הגדול והצבעוני. לכל הדגמים יש תא אחסון מקדימה באזור מיכל הדלק – שימושי לאיחסון סלולרי (וכולל גם שקע טעינת USB). את החבילה משלימים מגיני ידיים מעוצבים מחדש כדי לשמור על ידי הרוכב, מחממי ידיים, משקף רוח מתכוונן חדש ועוד.

אגב, מושב המורכב/ת כעת מכיל יותר שטח נדל”ן, וצמד המזוודות הצידיות מרובע יותר לטובת נפח איחסון גדול יותר.

המולטיסטראדה V4 צפוי להגיע ארצה החל מחודש ינואר 2021 ולהימכר לציבור במחירים המתחילים ב- 146 אלף ש”ח לגרסת הבסיס ועד כ- 210 אלף ש”ח לגרסה המאובזרת ביותר.

נגישות