ארוך טווח – שנה עם Ducati Multistrada 1200S

מאז ששמעתי על כך שדוקאטי עומדים לייצר דגם חדש של דגם המולטיסטרדה 1200 המצליח שלהם, ולאור רשמי החיוביים מאוד מדגם המולטיסטרדה היוצא, החלטתי שאני מתכוון לרכוש אחד כזה. החלטתי לתעד בפניכם את אותה שנה שבה ביליתי על האופנוע, ולהעלות בכתב את רשמי מאותה שנה, פלוס העלות של כל פריט וכל טיפול אשר ביצעתי בו, וכמובן לפרט גם כל תקלה, אם תהיה כזו.

כל המחירים המצויינים להלן הם המחירים לצרכן, וכוללים מע"מ. המחירים של טיפולי החובה השונים מודגשים בשחור, כדי להפריד אותם מהעלות ששילמתי על תוספות כאלה ואחרות.

המולטיסטרדה הגיע ארצה באמצע אפריל 2015 בשני דגמים (קיים עוד דגם שלא יובא ארצה): הדגם ה"רגיל", ודגם S, ובשני צבעים – אדום דוקאטי ולבן פנינה. ההבדלים בין שני הדגמים היו משמעותיים, גם מבחינה טכנולוגית, וגם מבחינת המחיר. אני הלכתי על S אדום. עוד עזרה לי לקבל את ההחלטה התוכנית של נאשיונל ג'יוגרפיק – "תעשיות על" – שדן בתכנון, בעיצוב ובייצור של המולטיסטרדה (יש לציין שמדובר בדגם הקודם). ראו את הסרט למטה, אם עוד לא צפיתם בו.

המולטיסטרדה החדש מצוייד במנוע בעל במערכת ה- DVT שהופכת אותו לא רק ליותר חזק ב- 10 כ"ס (160 בסה"כ) מהדגם הקודם, אלא גם מגיב טוב יותר וחזק יותר בסל"ד נמוך. בנוסף, קיימות באופנוע מערכות אלקטרוניות המהוות את חוד החנית של הבקרות המותקנות על אופנוע כלשהו:

  • בקרת אחיזה (DTC) המספקת 8 מצבי התערבות ואופצייה לביטול.
  • מערכת בקרת ווילי (DWC) דואגת שהגלגל הקדמי לא יתרומם יותר מ- X ס"מ מהארץ בכל מצב וגם היא עם 8 מצבים ואופצייה לביטול.
  • מערכת בלימה מצויידת ב- Cornering ABS המתחשב במצב ההטייה של האופנוע, המשקל שלו, העומס שמופעל עליו, ורמת האחיזה של הכביש, ובולמת בהתאם בבלימה משולבת של קדמי ואחורי (ניתנת לביטול ושינוי, 3 מצבים).
  • מערכת בולמים אלקטרוניים (DSS), או Ducati Skyhook Suspension, השולטת בבולמים עם הגדרות נפרדות לכל אחד מהם, פלוס אופציה לקביעת Pre-load לאחורי, כשכל זה מתכוונן דינאמית וחשמלית תוך כדי רכיבה.

כל המערכות הללו נשלטות באמצעות מתגים קלים לתפעול בצידו השמאלי של הכידון, ומוצגות לעיני הרוכב בצד דיגיטלי צבעוני כמו של סמארטפון, בעל אפשרויות קסטומיזציה אינסופיות אך קלות לתפעול, וכן אפליקציה אותה ניתן להוריד ובאמצעותה לקבל נתונים מרתקים אודות ביצועי האופנוע.

בנוסף, מצוייד האופנוע במערכת תאורת LED המאירה באופן אוטומטי אל תוך הפניות, במערכת התנעה ללא מפתח (מבוססת על מנגנון קרבה), במערכת מולטימדיה המחברת בין קסדת הרוכב (דיבורית) לבין הסמארטפון לטובת קבלת שיחות, שמיעת מוזיקה ועוד (נשלטת דרך הכידון), בבקרת שיוט ועוד.

החלק המדהים במולטיסטרדה, ובהחלט אחד הדברים שמשך אותי לקניה שלו, הוא העובדה שמדובר באופנוע רב-גוני – או כפי שבדוקאטי אוהבים לומר – ארבעה אופנועים באחד: אופנוע שהוא גם סופר-בייק עוצמתי שמשפיל אופנועי ספורט בנפח ליטר ומעלה, גם אופנוע תיור נוח לטווחים ארוכים בזכות ארגונומיה מעולה לרוכב ולמורכב/ת, גם אופנוע עירוני קליל המאפשר התניידות זריזה בתוך תנועה סואנת, וגם אופנוע בעל יכולות שטח (כמובן ש"שטח" צריך להיות מוגדר כאן בזהירות).

כך נראה האופנוע ביום בו קיבלתי אותו לידי:

ducali_multistrada_2015_4

עוד בטרם הוצאתי את האופנוע מאולם התצוגה כבר ביקשתי שירכיבו לי סט ידיות בלם קדמי וקלאץ' מקוצרות. מחירן היה לא זול – 1,600 ש"ח, אך עבורי זהו שדרוג חובה לתחושת הרכיבה שלי, וכך אני עושה בכל אופנוע שאני קונה.

הרכיבה על המולטיסטרדה החלה בתהליך הרצה כמקובל: 1,000 ק"מ ראשונים עם הקפדה על רכיבה "רגילה" הכוללת את כל מרכיבי הרכיבה הסטנדרטית – האצות, האטות, כבישים מפותלים, עליות, ירידות – העיקר לא לשמור על מצערת קבועה לאורך עשרות ק"מ אלא לנסות לתת למנוע ולמכלולי האופנוע להרגיש" את חוויית הרכיבה – תוך כדי הקפדה לא לעבור 6,000 סל"ד.

ducali_multistrada_2015_1

בתום 1,000 הק"מ הראשונים נכנס האופנוע לטיפול סיום הרצה בו הוחלף השמן במנוע ונערכה בדיקת מכלולים וחיזוקי ברגים. מחירו של הטיפול עמד על 1,046 ש"ח.

לאחר מכן, וזאת בניגוד למקובל באופנועים אחרים, דורש היצרן המשך הרצה, ולפיה במהלך 1,500 הק"מ הבאים – עד לסך מצטבר של 2,500 ק"מ – ארכב על האופנוע בדיוק כמו שאני רגיל לרכוב, אבל אקפיד לא לעבור 7,500 סל"ד. ההקפדה על שיטת הרצה זו אמורה "להכין" את האופנוע בצורה האופטימלית, כך לפי היצרן. וכך עשיתי. יש לציין שרכיבה בהילוך שישי ב- 7,500 סל"ד פירושה רכיבה במהירות שהיא עמוק, עמוק מאוד בתוך גבולות שלילת הרישיון (סביב ה- 230 קמ"ש), אבל זה לא אומר שכך רוכבים כל היום, אלא זוהי ההגבלה המקסימלית. כמובן שרצוי להגיע למגבלה זו בהילוכים נמוכים יותר.

מכיוון שהמולטיסטרדה נהנה ממרווח טיפולים של אחת ל- 15,000 ק"מ, ידעתי שמאותו רגע ואילך אני יכול לתת בגז ללא כל מגבלה, אך יחד עם זאת הקפדתי על בדיקה של הצמיגים, רפידות הבלם, השרשרת, שמן המנוע, וכל רעש או חריקה לא מוסברת.

מיד לאחד סיום ההרצה הותקנו באופנוע שלי המרכיבים של מה שדוקאטי מכנים "קיט אנדורו". הקיט, במחיר של 8,479 ש"ח, כולל מגן גחון מאלומיניום, מגני מנוע מאלומיניום, פנסי ערפל LED, מגן רדיאטור מאלומיניום, רגליות רוכב רחבות יותר, וכן "סוליה" גדולה יותר לרגלית הצד. פנסי הערפל מספקים תאורה מדהימה, כזו שגורמת לתנועה לפניך להיפתח ולזוז הצידה, וביחד עם התאורה המתכווננת לתוך הפניה של האופנוע, הם מציפים את הכביש לפניך באור יקרות שלא יסולא בפז. זוהי התוספת החשובה ביותר שהותקנה על האופנוע – by far.

ducali_multistrada_2015_17

בנוסף, התקנתי סט מזוודות צד וכן מחממי ידיים המהווים חלק מ"קיט הטורינג" של דוקאטי. מחממי הידיים עובדים באחת משלוש רמות, והם מספקים את הסחורה. בהחלט תוסף חשוב לימי החורף הקרים, ומרגע שהתרגלת אליהם, אין דרך חזרה. גם קיט זה עולה 8,479 ש"ח, אך בחרתי שלא לקחת את ג'ק האמצע המהווה חלק ממנו. המזוודות איכותיות מאוד, עשויות פלסטיק בעל שני צבעים, בעלות פתיחה צידית טובה ומנגנון המונע נפילה של כל הציוד. החיבור לאופנוע נעשה בקלות רבה, אם כי הפירוק דורש קצת משחק, אבל לא משהו שאי אפשר להתמודד איתו.

בנוסף, לקחתי מ"קיט האורבן" שעולה (במחירו המלא) 4,453 ש"ח את תיק המיכל הקטן אבל המשוכלל של ג'יבי, הכולל בתוכו שקעי טעינה לסמארטפון. מעל כל אלה התקנתי לאופנוע גם מכסה מיכל דלק חשמלי הנפתח ללא צורך במפתח שעלותו 1,880 ש"ח.

עלות התוספות היא אכן יקרה, אבל יש לזכור שכלל אין שום חובה להתקין או לרכוש שום תוספת. לבעלי אופנועים יפניים זה אולי ישמע כמשהו מוגזם, אבל בקרב רוכבי אופנועי האדוונצ'ר למיניהם – במוו, קטמ, דוקאטי, ואפילו ימאהה והונדה – שוק האפטרמרקט של תוספות, שיפורים, מיגונים, מזוודות וכו' הוא עניין שבשגרה. על כל פנים, מדובר בתוספות – וככאלה הן אופציונאליות.

כניסה ראשונה לטיפול שלא במסגרת תחזוקה שוטפת היתה כשהגעתי למוסך היבואן כדי לבצע בדיקת מחשב, מכיוון שמערכת בקרת השיוט (שבה אני לא משתמש לרוב, אלא רק במקרים מעטים) לא פעלה בצורה סדירה (המערכת היתה נדלקת, אבל לא היתה מצליחה להנעל על מהירות השיוט). לאחר עידכון תוכנה נפתרה הבעיה.

ducali_multistrada_2015_16

השינוי המהותי השני שביצעתי באופנוע היה במערכת הפליטה. כשהאופנוע הגיע לאזור ה- 7,500 ק"מ הגיע ארצה קיט מערכת הפליטה שהזמנתי. מדובר במערכת פול סיסטם מתוצרת טרמיניוני, בעלת דוד מטיטניום קל, ובעלות של 15,176 ש"ח. הסרת מערכת הפליטה המקורית השילה כמה וכמה ק"ג ממשקלו של האופנוע, אם כי די אהבתי את הצורה של האגזוז המקורי הכפול. מרגע שהתקנתי אותה ולאחר חיבור למחשב, האופנוע הפך למכונת מלחמה מטורפת לחלוטין. הסאונד העמום (יחסית כמובן) שהפיק האגזוז הקודם הוחלף בגרגור באס עמוק ומדהים, כשהתחושה היא שהאופנוע "התחיל לנשום"… התאוצות הפכו לחזקות יותר, המהירות הסופית (נמדדה בחו"ל ע"י צוות מיומן) נותרה סביב ה- 270 קמ"ש, אבל התחושה היא שהוא מגיע לשם מהר יותר. מה שבטוח הוא שכעת האופנוע נשמע ממרחק גדול (שימושי מאוד כשאתה רוצה שזוגתך תתחיל לחמם לך את האוכל כשאתה נכנס לרחוב).

ducali_multistrada_2015_14

כחצי שנה לאחר קבלת האופנוע התרחש אירוע משמעותי שדרש ממני להיכנס עם האופנוע למוסך: נזילה קלה של שמן התגלתה במחזיר השמן של הטלסקופ הימני של האופנוע. הסיבה לכך, ככל הנראה, היתה חדירת אבק לתוך מחזיר השמן (באותם ימים סבלנו ממזג אוויר איום ונורא בישראל, אובך ואבק צהוב שמילא כל חלקה טובה). המחזיר הוחלף באחריות וכעבור כשעתיים יצאתי לדרכי ללא עלות.

ducali_multistrada_2015_11

אופנועי המולטיסטרדה מדגם 2015 נקראו למוסך לתהליך Recall שבו הוחלף ג'ק הצד (מסתבר שהיה שם כשל שגרם למנגנון החיבור שלו להישבר במקרים מסויימים). תוך כדי הכניסה למוסך לביצוע הפעולה, נבדק גובה השמן במנוע, והתגלה חוסר מסויים, והוא (כך נאמר לי) בגלל אופי הרכיבה האגרסיבי מאוד שלי. נכנסו כ- 500 סמ"ק. מד האוץ עמד על קרוב ל- 10,000 ק"מ.

המולטי מבטיח 4 אופנועים ב- 1. ואין ספק, הוא יודע לרכוב חזק מאוד. לא פעם יצאתי לטיולים עם כנופיות הכוללות אופנועי ספורט "נטו" בהגדרתם, ולרגע לא הרגשתי שום נחיתות. יתרה מזאת, בזכות המנוע החזק והסופר גמיש היו לא מעט מקרים שבהם המולטי הראה עשן ללא מעט אופנועים חזקים, בעיקר בכבישים מפותלים וטכניים אבל לא רק. המקום היחיד שבו אופנוע ספורט מרגיש חזק יותר מאשר המולטי הוא במיאוצים בקו ישר ובמהירויות סופיות שמעל 250 קמ"ש (כמובן – הכל על סמך עדויות של רוכבים מחו"ל). בקרת הווילי מצד אחד, ובקרת האחיזה – שתיהן מעולות – מצד שני, עושות נפלאות לרוכב ומשרות אווירת ביטחון מדהימה, גם בכבישים בעלי אחיזה לא מיטבית, ובתנאי גשם.

ducali_multistrada_2015_10

בתנועה עירונית ניתן להעביר את המולטי למצב Urban, בו האופנוע משתנה מהותית והופך להיות לא רק נמוך יותר, אלא גם בעל מנוע הרבה יותר עדין ומופחת כוח (רק 100 כ"ס), עם תגובות מצערת ממותנות. השינוי במוד הרכיבה משפר מאוד את חווית הרכיבה בתוך העיר כיוון שפתיחת המצערת לא גורמת לתזזיתיות של האופנוע כמו במצב Sport.

במוד רכיבה של Touring משתנים הבולמים של המולטי והם הופכים להיות הרבה יותר רכים, נוחים לרכיבה ארוכת טווח (לבד, ביחד, עם מטען, בלי). השימוש בבקרת השיוט שבהתחלה היה נראה לי כמשהו מיותר הפך להיות שימושי מאוד בעת חציית מרחקים כמו כביש 6 – גם במהירויות גבוהות. בנוסף – וזה משהו שאני עצמי לא עשיתי בו שימוש תכוף מדי – החיבור של האופנוע כ- Hub בין המכשיר הסלולרי של הרוכב, ביחד עם דיבורית קסדה (רוכב ומורכב/ת) – מאפשר טיפול במוזיקה היישר מהכידון, וכן לקבל שיחות, לראות מי מתקשר – והכל דרך הצד הדיגיטלי של האופנוע. שימושי מאוד.

המוד הרביעי של האופנוע – Enduro – הופך את האופנוע לקשוח מאוד. הבולמים מגביהים את האופנוע, מתקשחים מאוד, המנוע מתמתן ומאפשר פתיחות גז חזקות בלי חשש, ה- ABS משתנה כך שהוא לא מגביל את הגלגל האחורי, והאופנוע כולו הופך להיות מוכן לרכיבת שטח. אני מודה, פרט לשימוש קליל בשבילים פה ושם לא ממש בדקתי את המולטי בשטח, בוודאי שלא בשטח "אמיתי". אין לי ספק שהעובדה שמדובר באופנוע בעל גלגל קדמי בקוטר 17 משפיעה לרעה על יכולות שטח אמיתיות, אבל את זה אמור לתקן הדגם החדש של המולטיסטרדה, דגם האנדורו, שיוצא במהלך 2016.

כשהאופנוע הגיע לאזור ה- 11,000 ק"מ נוצר צורך להחליף את הצמיג האחורי – מדגם פירלי טרייל 2. מחירו לצרכן עומד על כ- 1,750 ש"ח. הצמיג הקדמי עדיין היה במצב תקין לחלוטין, ולכן החלטתי למשוך אותו עד לסוף חייו. בהשוואה לאופנועי ספורט אחרים שהיו לי, אורך חיים של 11 אלף ק"מ מצמיג אחורי הוא בונוס מבורך.

כיוון שאני לא רוכב הרבה עם המזוודות, החלטתי לרכוש תיק זנב מעוצב מרשת Louis הגרמנית בעת אחד מביקורי שם. התיק שעלה 119 יורו מתחבר באמצעות רצועות אל המושב האחורי, והוא בעל תחתית פריקה המאפשרת ניתוק מהיר (באמצעות רוכסן) ואפילו שימוש כתיק גב בעת הצורך. אני ממליץ מאוד.

את טיפול ה- 15,000 ביצעתי כ- 10 חודשים לאחר שהאופנוע היה ברשותי. הטיפול דומה מאוד לטיפול סיום ההרצה, ומחירו עמד על 1,200 ש"ח. כעבור כשעתיים יצאתי שוב לדרכי.

כשהגיע האופנוע לכ- 18,000 ק"מ נכנסתי למוסך כדי לבצע בדיקת צמיגים, רפידות ושרשרת. לאור הרכיבה האגרסיבית שלי נקבע כי הרפידות הקדמיות עלולות להגיע לסוף חייהן בתוך כמה מאות ק"מ, ולכן התקנתי רביעיית רפידות מקוריות חדשות בעלות של 1,760 ש"ח. בנוסף, נראה כי הצמיג הקדמי (המקורי) מתקרב אף הוא לסוף ימיו, ולכן אצטרך להחליף גם אותו בקרוב.

כך נראה המולטי לאחר 18,500 ק"מ, עם תיק הזנב:

ducali_multistrada_2015_5

בכל הנוגע לטיפולים ותחזוקה, מדובר באופנוע שאינו "טוחן" צמיגים כמו אופנוע ספורט ליטר ומעלה ולכן עלות התחזוקה השוטפת שלו נמוכה מאופנוע ספורט שכזה, אבל המציג ביצועים קרובים מאוד לאופנועים כאלה. שאר מרכיבי הטיפול הינם סטנדרטיים לחלוטין, ואילו את שלל האיבזורים שהרכבתי עליו – קיטים, מערכת פול סיסטם, ידיות ועוד – עשיתי מתוך בחירה ורצון. הם אמנם צויינו במחירם המלא כאן, אך אין צורך להכליל אותם בעלות התחזוקה הכוללת השוטפת של האופנוע, שכן לא כולם רוכשים אותם.

אין בי כל ספק: מבחינת חווית רכיבה, המולטיסטרדה הוא האופנוע הכי טוב שעליו רכבתי עד כה.

מהו האופנוע הבא עליו ארכב בשנה הקרובה? בקרוב תדעו.

7 Comments

Add a Comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נגישות